Acasă Actualitate A fost scos pe șine noul tramvai din Timișoara. Va circula, momentan,...

A fost scos pe șine noul tramvai din Timișoara. Va circula, momentan, numai pe linia 1 și, eventual, și pe linia 9

DISTRIBUIȚI

Marți, 14 decembrie, tramvaiul produs de firma turcească Bozankaya pentru Timișoara a fost scos, în premieră pe traseu. Anterior, a mai făcut doar testele necesare pentru certificarea AFER. Tramvaiul a ieșit încă din această seară pe traseul liniei 1, însă nu înainte ca primarul Dominic Fritz, viceprimarul Ruben Lațcău, reprezentanții companiei din Turcia și cei ai ADR Vest să spună câteva cuvinte.

Vă amintim că autonomia de 63 de kilometru pe baterie i-a adus firmei Bozankaya premiul de „cea mai inovativă companie” în domeniu. Acum, reprezentanții companiei vorbesc chiar despre 70 de kilometri. Momentan, totuși, tramvaiul va circula doar pe linia 1, însă ar fi posibilă și trecerea pe linia 9 odată cu livrarea mai multor bucăți. Problema acestuia o reprezintă, însă, virajele de căile de rulare din Timișoara. Fiind mai „rigid”, trebuie oricum să reducă viteza în curbă. Totuși, ar fi mai „confortabil” din punctul de vedere al vatmanilor, spre deosebire de modelele mai vechi. În plus, deși are mult mai multe tehnologii, conducătorii nu au fost nevoiți să urmeze cursuri de specializare suplimentare, prinzând totul „din mers”. Deși poate atinge o viteză de 70 km/h, tramvaiul Bozankaya se va supune legilor în vigoare la nivel european și va fi limitat la maximum 50, limita pentru un mijloc de deplasare pe șine în mediul urban.

Noul tramvai are o lungime de 29,95 metri, o lăţime de 2,40 metri și poate primi până la 200 de călători simultan. Preţul unitar pe tramvai, după licitaţie, a fost stabilit la 9.736.875,00 lei, fără TVA, finanțarea fiind făcută în proporție de 85% din fonduri europene, prin Programul Oprețional Regional, 13% din bugetul de stat și 2% din bugetul local.

„Mă bucur că primul tramvai va circula în Timișoara încă din 2021. Și cel de-al doilea tramvai a ajuns și sper că și acesta va circula cât de curând în Timișoara. Este o zi de bucurie, o zi un pic și de mândrie pentru Timișoara. Mulți poate nu știu, Timișoara a avut și ea o producție proprie de tramvaie. Din 1972 s-au produs tramvaie aici. Deși nu mai avem această producție, dar totuși nu am cumpărat un tramvai din catalog, ci am cumpărat un tramvai făcut, dezvoltat pentru Timișoara, pentru nevoile Timișoarei. Sunt cele mai moderne din lume. Sunt avantgarde, tot ce găsești mai nou pe piață, autonomia cea mai mare din lume, sunt accesibile persoanelor cu dizabilități, și așa mai departe. Este o zi de mândrie pentru toți cei care au muncit pentru acest tramvai, și din cadrul primăriei, și din cadrul firmei Bozankaya, cei din ADR Vest, echipele din administrația anterioară, echipele și din administrația mea, care au lucrat ca acest vis să se întâmple”, a spus primarul Dominic Fritz în cadrul evenimentului de marți.

Acesta a mai amintit că, pe lângă contribuția europeană și de la bugetul de stat, există și o cofinanțare din bugetul local. Cu această ocazie, primarul a ținut să amintească și de contractul cu BERD, prin care Primăria va împrumuta 20 de milioane de euro tocmai pentru achiziționarea unor noi mijloace de transport în comun și îmbunătățirea infrastructurii aferente.

Și Sorin Maxim, directorul Agenției de Dezvoltare Regională (ADR) Vest, a vorbit de planuri de lungă durată: „Această finanțarea este mai complexă, discutăm despre un plan de mobilitate pe care primăria și-a propus să îl dezvolte. Mi-aș dori să vă uitați la acest tramvai și ca la un factor de îmbunătățire a calității vieții în orașul nostru. Nu în ultimul rând, va fi un mijloc pentru reducerea poluării”. Adiacent subiectului, directorul ADR Vest a vorbit și de necesitatea investițiilor în modernizarea căilor de rulare deja existente, tocmai pentru ca noile mijloace de transport în comun să poată fi folosite la capacitate maximă.

A luat cuvântul și ambasadorul Turciei în România, Füsun Aramaz. „Mă bucur ca prima mea vizită la Timișoara să fie ocazionată de livrarea tramvaielor turcești produse de firma Bozankaya. Felicitări întregii echipe”, a spus aceasta în engleză. Ulterior, a vorbit despre vechile „relațiile adânc înrădăcinate” din punct de vedere istoric, dar și despre cele mai recente, economice, dintre poporul turc și cel român.

Emrah Dal, vicepreședintele companiei Bozankaya, a descris evenimentul de marți drept „noua eră a sistemului de transportul public din Timișoara”: „Suntem foarte bucuroși să fim parte la acest proiect finanțat european, să avem o responsabilitate de a livra vehicule funcționale, de încredere, sigure și confortabile timișorenilor. Fiecare dintre cele 21 de tramvaie care urmează să ajungă la Timișoara are 30 de metri lungime, 2.200 de milimetri lățime, podea joasă și o capacitate de 200 de persoane. Dar cel mai important este că acest tramvai are o tehnologie care doboară recorduri recunoscute la nivel european, cu abilitatea sa de a rula 70 de kilometri pe baterie, fără a fi legat la rețeaua catenară”.

Dal a fost urmat de directorul grupului de proiecte al companiei, Mehmet Özdemir, care a vorbit despre „imaginație”. „Cam acum 10 ani, municipalitatea timișoreană și-a imaginat acest proiect, a emis specificațiile care ne-au permis nouă, celor de la Bozankaya, să creăm ceea ce vedeți în spatele meu. Am dat trup visului Timișoarei: un tramvai ca nicicare altul în lume. La început, nimeni nu s-ar fi așteptat să doborâm recordul de 70 de kilometri”, a spus și acesta.

Ultimul care a luat cuvântul a fost viceprimarul Ruben Lațcău, cel care, la fel ca Maxim, a vorbit de obiective pe termen lung. „Obiectivul nostru și direcția la care vrem să ajungem până în 2023 este aceea ca jumătate dintre călătoriile din Timișoara să se realizeze cu transportul public. Ca să ajungem acolo, nu avem nevoie doar de flotă nouă – tramvaie noi sau autobuze noi –, ci avem nevoie să reabilităm liniile de cale, bulevardele, să devenim predictibili și să devenim confortabili, să câștigăm încrederea timișorenilor”, a încheiat viceprimarul.

Evenimentul de marți s-a încheiat cu o cursă de la Muzeul „Coneliu Miklosi” până la girația de la Gara de Est, unde tramvaiul a întors și a luat-o pe traseul normal al liniei 1.

Comentarii

comentarii