safari 750x100

MMD 5189Centrul ID/IFR si e-learning (CeL) din Universitatea Politehnica Timișoara a organizat Workshop-ul internațional “Open Education – concepts, tools, resources, practices / Educația deschisă – concepte, unelte, resurse și practici” în colaborare cu Universitatea de Vest din Timișoara și Universitatea “Ioan Slavici” Timișoara, Asociația Smart City și IEEE Romania Education Chapter, în cadrul Săptămânii Educației Deschise 2016. Aflat la 3-a ediție, evenimentul a reunit peste 100 de participanți și a putut fi urmărit live, pe Internet.
Vineri, 11 martie 2016, la Universitatea Politehnica Timișoara s-a organizat a 3 a ediție a Workshop-ului international “Open Education – concepts, tools, resources and practices / Educația deschisă – concepte, unelte, resurse și practici” . Evenimentul a reunit peste 100 de participanți, printre care profesori universitari și din învățământul preuniversitar, studenți, specialiști din companii IT și de training – interesați de resursele educaționale deschise OER (Open Educational Resources), cursurile masive deschise online de tip MOOC (Massive Open Online Courses), dar și de utilizarea mobile learning și a datelor deschise, atât în învățământul universitar, cât și cel pre-universitar. De asemenea, cei care nu au participat fizic la eveniment au avut șansa să urmărească prezentările și dezbaterile online, în timp real, peste 65 de persoane urmărind canalul video al Centrului de e-Learning. Toate prezentările sunt disponibile și online, urmând ca înregistrările video să fie integrate într-un curs online, deschis, despre educația deschisă.
Workshop-ul a fost deschis de Dr. Diana Andone, director al CeL si organizator al evenimentului, care a vorbit publicului despre conceptele de Educație Deschisă, Resurse Educaționale Deschise, despre invățarea pe tot parcursul vieții, dar și despre experiența integrării cursurilor de tip MOOC și a proiectelor studențești româno-americane în cadrul Universității Politehnica Timișoara.
Prof. Paul Bacsich de la Open Education Working Group, Marea Britanie - unul din cei mai influenți consultanți ai Uniunii Europene în zona de educație deschisă – a participat la workshop printr-o videoconferință live, în cadrul careia a vorbit despre starea legislativă a educației deschise în Europa și a oferit o serie de opinii în ceea ce privește adoptarea politicilor legislative care favorizează acest tip de educație.
Prof. Gráinne Conole, de la Bath Spa University, Marea Britanie a participat la eveniment live online si a prezentat un model al practicilor de predare deschise, bazat pe un concept de proiectare al unui curs integrat și participativ.
Prof. Carmen Holotescu de la Universitatea “Ioan Slavici” din Timișoara a oferit publicului o situație curentă a integrării cursurilor de tip MOOC în educația din România, dar și a proiectelor care vizează această mișcare și a pașilor care trebuie urmați în acest sens.
Conf. Gabriela Grosseck de la Universitatea de Vest din Timișoara a prezentat o serie de date statistice din cadrul unui proiect al UVT, care au relevat perspectiva studenților asupra cursurilor de tip MOOC.
Dr. Vlad Mihaescu, UPT, a prezentat participanților prima evaluare cu studenți a UniCampus - o platformă de tip MOOC dezvoltată în UPT, din cadrul lucrării sale de doctorat, proaspăt finalizate.
As. Dr. Andrei Ternauciuc de la UPT a vorbit despre “Campusul Virtual” platforma de învățare online din cadrul UPT bazată pe Moodle, care stă la baza învățământului la distanță și cu frecvență redusă, dar și a studiilor de master din cadrul UPT, gestionând peste 1300 de cursuri.
SI. Dr. Mugur Mocofan de la UPT le-a vorbit celor din sală despre experiența sa în utilizarea telefoanelor smart și a tehnologiilor mobile în evaluarea studenților în timpul cursurilor.
As. Dr. Silviu Vert de la Universitatea Politehnica din Timișoara a explicat conceptul datelor deschise (Open Data) și a oferit o serie de sfaturi în gestionarea și utilizarea acestora ca și resursă în educație.
Radu Ticiu de la asociațiile StartHub și BanatIT le-a povestit participanților despre importanța cunoștiințelor de programare în educația copiilor și miscarea “CoderDojo” prin intermediul căreia s-a creat o rețea informală de mentori care învață copiii programare, atât la Timișoara, cât și la nivel național și internațional.
Dan Bugariu, co-fondator al Asociatiei Smart City a ținut o prelegere despre multiplele roluri pe care le pot lua dascălii în educația și formarea discipolilor, dar și importanța pe care o prezintă rolul acestora în evoluția societății noastre.
Nicolaie Constantinescu de la Asociația Națională a Bibliotecarilor și Bibliotecilor Publice din România a avut o intervenție live de la Conferința în Educația Deschisă din București, desfășurată în paralel cu evenimentul de la Timișoara. Acesta le-a transmis celor din sală noutățile privind inițiativa de a crea o bibliotecă națională virtuală, online, care să ofere acces gratuit la toate resursele din educație disponibile.
Workshop-ul a reprezentat un success în rândul participanților care și-au manifestat interesul în resursele și tehnologiile educaționale disponibile de tip MOOC, OER, Open Data și au participat în continuare la o dezbatere pe această temă.
Săptămâna Educației Deschise (Open Education Week) este un eveniment promovat de asociația mondială Open Education Consortium, având ca scop prezentarea oportunităților pe care le oferă educația deschisă, a rezultatelor integrării acesteia în toate formele de educație, fie că este vorba de dezvoltarea de abilități sau cunoștiințe la locul de muncă, ca suport al educației universitare sau pre-universitare sau pur și simplu pentru a afla ceva nou, legat de un interes personal al fiecărei persoane. Toate evenimentele la nivel global au fost puternic prezentate în rețelele sociale și online prin #openeducationwk,