Timisoara

°C



Va fi împărţită România în 16 regiuni, iar una va aparţine Ţinutului Secuiesc?

b_290_0_16777215_0___images_stories_rodica__roxana__ratiu.JPGOrganizaţia pentru Apărarea Drepturilor Omului din România (OADOR) cu sediul în Timişoara s-a autosesizat, luni, 15 martie, cu privire la proclamarea drept limbă oficială a limbii maghiare de către Adunarea Aleşilor Locali din Ţinutul Secuiesc din România, cu prilejul Zilei Internaţionale a Maghiarilor, 15 martie. La eveniment a participat şi Roxana Marcu, reprezentantul Avocatului Poporului Timişoara. “OADOR a hotărât să ia atitudine. Nu suntem de acord cu asemenea manifestări antiromâneşti. Pe fondul crizei economice, au îndrăznit să proclame limba maghiară limbă oficială în trei regiuni ale României. Cerem Guvernului şi Parlamentului României şi partidelor politice să ia atitudine fermă, să nu se mai întâmple asemenea fapte”, a declarat Teodor Raţiu, preşedintele OADOR.  

Stemă, drapel şi imn

Conform proiectului de hotărâre aprobat de către unguri, limba maghiară este limba oficială în Ţinutul Secuiesc şi are un statut identic cu limba oficială a statului român. Autorităţile publice din Ţinutul Secuiesc asigură folosirea oficială a ambelor limbi, adoptă actele normative şi crează condiţiile care asigură deplina egalitate a celor două limbi (maghiara şi româna). Documentul mai arată că orice cetăţean cu domiciliul în Ţinutul Secuiesc are dreptul să folosească liber şi în aceleaşi condiţii ambele limbi, atât în scris, cât şi oral. Trebuie să mai amintim că politicienii unguri din cele trei judeţe –Târgu Mureş, Covasna şi Harghita –şi-au luat foarte în serios acţiunile şi au creat stemă, drapel şi imn pentru Ţinutul Secuiesc, ca un adevărat stat independent ce se consideră, iar Ţinutul a fost declarat “indivizibil şi nu poate fi înglobat într-o altă unitate teritorial-administrativă''. Iată cât de ameninţător sună imnul secuilor: “S-a aprins cerul, se aude marşul trupelor/ Prinţul Csaba îşi priveşte oastea…Să ajungem în această patrie, pe străvechiul pământ secuiesc/  Să trăim fericiţi într-o patrie liberă… Mai condu o dată poporul tău spre victorie/ Prinţule Csaba, pe cărări de stele!”

În România, limba oficială este limba română

Dacă cităm Legea fundamentală a României – Constituţia – gestul  Adunării Aleşilor Locali unguri este anticonstituţional: “România este stat naţional, suveran şi independent, unitar şi indivizibil. În România, limba oficială este limba română. Drapelul României este tricolor. Respectarea Constituţiei a supremaţiei sale şi a legilor este obligatorie”. Rodica Vlad, vicepreşedintele OADOR, a declarat. “Sunt împotriva proclamării limbii maghiare ca limbă oficilă în Ţinutul Secuiesc, atât timp cât acesta se află pe teritoriul românesc.  La nivel naţional, autorităţile române nu au luat nicio atitudine pentru a preîntâmpina aceste evenimente. Ce se întâmplă la noi e o acţiune a extremiştilor, marea masă a cetăţenilor români sau maghiari nu are nimic unii cu alţii. Cei care insistă cel mai mult sunt politicienii. Noi, în Timişoara, am învăţat să trăim în cele mai bune relaţii cu toate naţionalităţile existente aici. De exemplu, eu am făcut liceul la Loga. Acesta era jumătate românesc şi jumătate unguresc. Eu nu am simţit şi nu am văzut pe nimeni să aibă resentimente unii faţă de alţii”, a spus Rodica Vlad. “Românii, fiind în minoritate în Ţinutul Secuiesc, ar putea fi discrimnaţi. Instituţiei Avocatului Poporului se pot adresa atât etnicii magiari, cât şi românii”, a spus Roxana Marcu. Conform unui proiect de lege iniţiat de către UDMR, România va fi împărţită în 16 regiuni de dezvoltare, iar o regiune va corespunde actualului Ţinut Secuiesc. Documentul se află în dezbatare în parlament şi a trecut de Senat.

Citiri: 819

Comentarii (22)

...
Ieri la Cluj Napoca s-a defilat cu pancarte pe care scria Tinutul secuiesc nu e Romania. La manifestatie a participat si ministrul sanatatii Cseke Attila.
Intrebare: DECE NU SE SESIZEAZA DIN OFICIU ORGANELE PUTERII DE STAT ?
Raspuns : PENTRU CA AU TRADAT NATIUNEA ROMANA !
Cred ca si impunerea ca zi libera pentru parlamentari ( suspendarea lucrarilor Parlamentului pentru ziua de 15 martie ), propunere aprobata in unanimitate de parlamentari este tot un lucru ilegal. Am auzit comentariul uni parlamentar ungur ca si ei respecta ziua nationala a Romaniei (ceea ce nu se prea vede)
Mai retinem aprobarea tacita de catre Senat a propunerii UDMR de reorganizare teritorial-administrativa a tarii. Mai amintim ca vice-premierul Romaniei, Marko Bela a trimis un document oficial redactat in limba maghiara spre teritoriu si a argumentat ca este legala folosirea limbii maghiare in administratie.
O singura voce s-a ridicat in Parlamentul Romaniei impotriva unor asemenea situatii aceea a fost eliminata din Parlament. Poate va face ceva la Consiliul Europei
Este frumoasa atitudinea Organizaţiei pentru Apărarea Drepturilor Omului din România (OADOR) cu sediul în Timişoara macar este o atitudine, ca de rezuktate nu sunt sperante. Un motiv - l-am prezentat in raspunsul dat la incepul Alt motiv : in 1990 s-a infiintat UDMR si PUNR. UDMR exista PUNR a disparut Pentru ca UDMR a urmarit interesele maghiarilor iar PUNR a urmarit propria aspirare la putere. PUNR s-a dezmembrat singur prin lupta orgoliilor ,lupta pentru putere, fostii membrii sunt azi bine mersi pe la alte partride unde vremelnic au castigat fotolii de ministri su mai mici dar tot in guvern sau in puteri locale. Clasa politica de azi nu are bunul simt patriotic. Nu are nimic bun decat preocuparea propriei imbogatiri Sunt multe de spus dar din pacate nu ai cui.

iordanescu , 16 March 2010
OADOR? Nu mersi.
Cine este OADOR? In loc sa militeze pt descentralizare si autonomie, pentru Banat, ca inteleg ca sunt cu sediul in Timisoara, pe ei ii flute grija de altii. Ca au imn, stema, limba, de parca noi nu stim ca de cand cu 1918 in general si cu comunistii in special, s-a ras tot ce a putut fi definit ca semn al identitatii locale, in toate regiunile tarii.

Ca constitutia nu o permite? Foarte bine, se revizuieste si gata, o sa permita. Care-i problema ca o comunitate vrea sa se autogospodareasca si sa se autoguverneze? Chestia asta ar trebui sa o ceara TOATE regiunile tarii - pentru ca e o NORMALITATE - in loc sa perpetuam situatia de acum, mostenita de la mult hulitii comunisti (si pe drept cuvant), noua ne e ciuda ca altii incearca sa aduca logica si normalitatea in societatea romaneasca.

Nu se poate mentine situatia actuala, in care din banii TAI care ajung la bucuresti SA TE MILOGESTI, SA TE UMILESTI de ei ca sa-ti arunce si tie acolo ceva, timp in care fiefurilor lor celor de la putere - si nu ma refer doar la pdl ci la toti care au fost la guvernare, pentru ca de 20 de ani se intampla asta - pompeaza cu nemiluita din banii TUTUROR, si ca sa dovedeasca ca ce? ca ei sunt buni gospodari si merita sa fie alesi si mai departe, iar altor zone pe care nu le conduc ei (chiar situatia noastra - iar noi ni-s cei mai mari contribuabili ca judet la bugetul de stat dupa capitala) sa li se dea bani cu taraita, pentru ca chipurile conducatorii nostrii nu-s competenti.

ORICINE E COMPETENT CAND PRIMESTE BANI. Cu bani orice prost poate sa faca lucruri bune si sa fie un bun gospodar.

Apropo de proiectul regionalizarii propus de udmr, pentru noi banatenii eu il vad PERFECT. Timisul trebuie sa fie DOAR cu Carasul (si eventula cu sudul judetului arad) pentru ca DOAR cu ei avem afinitati, pentru ca ni-s BANATENI, avem acelasi grai, aceleasi traditii, acelasi cant, de fapt ni-s frati. Ar trebui intrebate si localitatile de la sud de mures daca vor sa fie cu noi (si sa stiti ca in multe dintre ele cei de acolo se considera banateni si nu aradeni, ex Felnac, Lipova, Chesint si altele, in general localitatile unde nu sunt multe venituri. Daca vor pot intra. Astfel o se ne lase aradenii aeroportul nostru in pace, si o sa se concentreze pe maidanul lor, si n-o sa mai auzim de 3 ori pe zi cat de bun e primarul lor - cu bani de la bugetul de stat - si cat de slab e al nostru. Timisoarei daca i-ar ramane 50 la suta din banii trimisi la bucuresti, in 5 ani ar fi ca Zagrebul.

Eu sincer ma asteptam ca oamenii politici din Banat sa ia atitudine, dar nu ca sa-i infiereze pe altii care vor descentralizare si autonomie REALA, ci ca sa ceara si ei asa ceva, pentru ca SUPERCENTRALIZAREA actuala, pentru noi cel putin e foarte paguboasa, si avem tot interesul sa o schimbam. Daca asteptam sa schimbe aceasta situatie tocmai cei care sunt beneficiarii ei, putem astepta mult si bine. Nimeni nu-i intr-atat de prost ca sa-si taie craca de sub picioare.

Din pacate oamenii nostrii politici parca sunt anesteziati. Nu imi ramane decat sa cred ca anesteziei asteia ii va trece efectul, si asta cat mai repede.

Hai ceau.

Un banatean ca oricare altul.
Banatean , 16 March 2010
Corect Banatean...
Asa este cum zice Banatean.... Toti banii ajung in Bucuresti dar inapoi nimic... La vilele si biznisul politicienilor...
xyz , 16 March 2010
mai cititi statistici
Zonele care contribuie cel mai mult la PIB ( si implicit la taxe) sunt Bucuresti si zona jud.Prahova, asa ca nu va mai autoiluzionati, cel mult banii vostri se duc in regiunea istorica Moldova in nici un caz in zona Bucurestiului sau Tara Romaneasca.
bigone , 16 March 2010
...
Domnule Banatean. In mare aveti dreptate cu repartizarea banilor de la Bugetul de stat, dar problema o tratati putin simplist. Orice stat arte un buget care se formeaza din diferite surse. Una din surse este si contributia regiunilor administrativ teritoriale.
OADOR s-a sesizat acum pentru alta problema. Domnule B, vorbiti de identitate locala . Identitate locala este una si identitate nationala este cu totul altceva. Impunerea limbii maghiare ca limba oficiala duce la paradoxul existent deja dar neoficial ca un roman sa fie obligat sa invete limba maghiara pentru a lucra intr-o institutie publica dar maghiarul nu e obligat sa stie limba romana ca sa lucreze in aceeasi institutie. Cam despre asta este vorba si de mai multe altele. Si inca ceva domnule B , scrieti referitor la AODOR " In loc sa militeze pt descentralizare si autonomie, " DEX - descentralizare = autonomie administrativa pentru organele locale DEX - autonomie = drept ( a uni stat, a unei regiuni, al unei nationalitati, a unei minoritati) de a se administra singur in CADRUL UNUI STAT CONDUS DE O PUTERE CENTRALA Deci cele doua notiuni se refera la actul de administrare (conducere) a unei institutii , regiuni, etc. Daca pentru aceasta solicitam oficializarea unei limbi a unei minoritati in cadrul acelei regiuni sau institutie autonome atunci ajungem la ideea unei atonomii etnice iar pop**atia magoritara din statul de drept condus de o putere centrala, din care face parte si regiune autonoma, va trebui sa invete limba oficiala acestei regiuni atonome.
iordanescu , 16 March 2010
mai banatene vezi ca spui prostii
ce nromalitate poate fi in tinutul secuiesc daca ei se cinsidera un tinut indivizibil si nu poate fi inglobat in alta unitate teritorial administrativa.asadar este declarat tinut independent teritorial. deci o incalcare a consitutiei. banatene tu vrei incalcarea contituitiei mai banatene. ceeq ce e grav. hei SRI unde esti?
ninocika , 16 March 2010 | url
domnu iordanescu, bravo
domnu iordanescu e baiat destept. imi place cum judeca
ninocika , 16 March 2010 | url
...
Sa le luam pe rand.

pt dl bigone.

Timisul e primul contribuabil la bugetul tarii, dupa bucuresti, iar asta n-o spun eu, o spun chiar miticii de la statistica cu 20.9 mld lei. Pe locul 2 e jud constanta cu 19,3 mld lei, pe 3 e jud cluj cu 18,7 mld lei, etc. prahova e pe 4 cu 16,9 mld lei. Asta e contributia pe judete la PIB ro pe 2009. Ca paranteza, judetul arad e pe locul 12 cu 12,7 mld lei, asta apropo de faptul ca periodic apar anunturi cum ca aradul a depasit timisul.

In alta ordine de idei, eu stiu ca bucurestiul n-are nevoie de banii din timis, dar nu asta contest, ci faptul ca cei de la bucuresti impart banii PE INTERESE CLIENTELARE, si nu pe nevoi, pentru ca daca nu era asa, acuma am fi avut centura aia gata in conditiile in timisoara exista parcul cel mai mare de masini pe cap de locuitor din ro.



pt dl iordanescu.

faptul ca in tinutul secuiesc vor fi (daca vor fi, pt ca eu nu cred ca se va intampla asta) 2 limbi oficiale, o vad ca o chestie normala. Acolo unde sunt 90 la suta indivizi care au o alta limba e normal sa fie si limba lor oficiala, de altfel in o gramada de tari din europa exista limbi oficiale regionale si n-a murit nimeni din asta.
si totusi, eu am ridicat problema prin prisma faptului ca si noi trebuie sa cerem autonomie si descentralizare locala REALA, cu tot ceea ce presupune asta. Iar daca constitutia nu o permite, ok, se modifica si gata.

pt dl ninocika

citind ultima rand, mi-am dat seama ca e pierdere de vreme orice as incerca sa iti raspund.


Banateanul
Banatean , 16 March 2010
...
Pentru Ninocika multumesc pentru aprecieri. Cu respect
iordanescu , 16 March 2010
...
Domnule Banatean. Apreciez ca aveti un comentariu corect si civilizat cu privire la ce am scris eu. In continuare scrieti " de altfel in o gramada de tari din europa exista limbi oficiale regionale " Sincer a fiu nu stiu in care. Apoi nu exista limba oficiala regionala atata timp cat o regiune este cuprinsa intr-un stat de sine statator. Statul = teritoriu si pop**atie asupra caruia isi exercita autoritatea aceasta organizatie. - tara. Domnule " B " noi nu suntem un stat federal Statul federal este statul format prin unirea mai multor state sau a unor unitati administrativ teritoriale locuite de diverse nationalitati,sau etnii. Ori nu ne-am format asa. Noi existam aici de mii de ani. (nu intram acuma in probleme de istorie)

Mai scrieti " Acolo unde sunt 90 la suta indivizi care au o alta limba e normal sa fie si limba lor oficiala," In Romania se cere limba maghiara in toate structurile administrativ teritoriale cu de la 20% maghiari.
iordanescu , 16 March 2010
Rusine Vlad!
nu inteleg ce cauta Vlad asta in OADOR! Inteleg ca e o organizatie pt apararea drepturilor omului, iar doamna asta nu face decat sa le incalce. toti care au avut de-a face cu ea stiu ca nu face altceva decat sa insulte, sa ameninte, sa excrocheze. Mai bine sa achite salariile angajatilor si sa respecte oamenii, pe urma sa se inscrie in diverse organizatii pentru apararea drepturilor omului.
Gheorghe , 16 March 2010
e pacat
cum istoria este ciclica sa vezi ca iarasi voe ajunge romanii si ungurii sa se taie intre ei si sa se urasca de moarte. doamne fereste-ne de ura intre natiuni !!!!!!! sa speram ca nu se va intampla asa si sa existe comuncare si intelegere intre romani si ungurii secui.asa cum este in timisoara si banat. asa sa ne ajute dumnnezeu !!!!!!!!
nino , 16 March 2010 | url
...
Domnule iordanescu, va dau cateva exemple de tari care au limbi cooficiale, si care nu sunt state federale:
spania (catalana/valenciana, euskera, galiciana, araneza), italia (franceza, germana, slovena), slovenia (maghiara, italiana), etc. Aceste limbi sunt cooficiale alaturi de limba nationala in regiunile in care traiesc minoritati. Asadar, ceea ce spuneti dvs acolo nu e corect.

Relativ la procentul de 20 la suta. Este adevarat, dar asta nu inseamna limba cooficiala, ci e doar o recunoastere a faptului ca se vorbeste inca o limba alaturi de cea oficiala nationala. Ceea ce vor maghiarii (si repet, nu cred ca se va intampla ) e ca maghiara sa fie limba cooficiala in tinutul secuiesc, ceea ce e ceva mai mult decat o simpla recunoastere a unei limbi ca fiind folosita de cel putin 20 la suta din pop**atia unei localitati. Iar in tarile spuse de mine mai sus exista asa ceva, in una dintre ele - slovenia - chiar limba maghiara e recunoscuta astfel
Banatean , 16 March 2010
...
Si eu apreciez ca aveti un comentariu corect si civilizat cu privire la ce am scris eu, mi se pare corect sa putem discuta si argumenta unele lucruri, care sunt daca vreti, foarte sensibile pentru poporul roman.
Banatean , 16 March 2010
...
Domnule Banatean - cu privire la prima fraza din comentariul dvs eu nu am avut cunostiinta de cele scrise si le consider adevarate.
Fac si eu unele precizari : O limbă oficială este o limbă care este desemnată în mod special să fie aşa în constituţia ţărilor, statelor, şi a altor teritorii.
Jumătate din ţările lumii au o limbă oficială. Unele au o singură limbă oficială, ca Franţa sau Germania. Altele, Belgia, Finlanda, Elveţia, au mai mult de o limbă limbă oficială.
În unele ţări, ca Italia şi Spania, există o limbă oficială pentru ţară, dar alte limbi sunt co-oficiale în unele REGIUNI IMPORTATNTE . Unele ţări nu au specificată o limbă oficială, ca Luxemburg, Suedia, sau Regatul Unit.( de ex. Canada apartine Regatuluui Unit, se vorbeste franceza si engleza
În Irlanda limba NATIONALA OFICIALA a statului (IRLANDEZA) este de fapt vorbită doar de către un mic contingent de oameni, pe când limbii căreia îi este dată O STARE LEGALA INFERIOARA (ENGLEZA) este de fapt limba vorbită de majoritate.
Mai este o problema si anume abordarea istorica a formarii statelor si natiunilor. Raportul dintre stat, natiune si limba. Statul = teritoriu si polp**atia lui asupra carora se execita autoritatea acestei organizatii Natiune = comunitate de oameni care s-a constituit istoric pe baza unitatii de limba, teritoriu cu particularitati de cultura nationala ,constiinta originii comune. Limba = un sistem de comunicare umana care are o structura gramaticala,fonetica si lexicala proprie.
Domnule Banatean. Consider ca amandoi am inteles de la fiecare problemele teoretice. Poate maine vorbim si de problemele practice , in masura in care le cunoastem si le intelegem. PENTRU CA AICI ESTE PROBLEMA. Cu respect
iordanescu , 17 March 2010
...
Eu cunosc cativa romani din Hargita si stiu ca problemele lor suntidentice cu ale noastre: drumuri proaste, salarii mici, preturi mari etc. Mie toata actiunea asta imi miroase a propaganda politica. De altfel ce o organizatie a drepturilor omului din Timisoara dintr-o data ar muri de grija celor din Harcov, si asta in cel mai pur stil ND/PRM?
Adrian , 17 March 2010
E exagerat...
in sensul ca in Catalunya, parte a Spaniei, catalana e limba regionala oficiala, iar spaniola e limba statului normal, doar ca, catalana se preda in scoala primara ca prima limba, magazinele prin lege trebuie sa aibe textul afisat in catalana dar in spaniola e optional. Atat spaniola cat si catalana pot fi vorbite dar sunt si necesare, ambele, daca stai acolo, asta e drepturile omului. In contextul asta o lege cu maghiara oficiala in Hargita si Covasna nu va parea o incalcare a drepturilor omului la Bruxelles, va parea ceva elementar atat timp cat acea comunitate e majoritara intr-o anumita regiune. In alta ordine de idei, in contextul in care peste 90% din romani, n-au fost si nu vor merge in Harghita si Covasna n-are de ce sa-i afecteze o eventuala autonomie. Exista comunitati de romanii peste hotare mult mai oropsite pentru care nu s-a facut mai nimic si acum cum zice si Adrian, brusc e in pericol romanul in propria-i tara, cand vine vorba de unguri dam foc la tara.
Don X , 18 March 2010
Statutul Cataluniei
Citez din statului Cataluniei:

ARTÍCULO 6. LA LENGUA PROPIA Y LAS LENGUAS OFICIALES

1. La lengua propia de Cataluña es el catalán. Como tal, el catalán es la lengua de uso normal y preferente de las Administraciones públicas y de los medios de comunicación públicos de Cataluña, y es también la lengua normalmente utilizada como vehicular y de aprendizaje en la enseñanza.
2. El catalán es la lengua oficial de Cataluña. También lo es el castellano, que es la lengua oficial del Estado español. Todas las personas tienen derecho a utilizar las dos lenguas oficiales y los ciudadanos de Cataluña el derecho y el deber de conocerlas. Los poderes públicos de Cataluña deben establecer las medidas necesarias para facilitar el ejercicio de estos derechos y el cumplimiento de este deber. De acuerdo con lo dispuesto en el artículo 32, no puede haber discriminación por el uso de una u otra lengua.
3. La Generalitat y el Estado deben emprender las acciones necesarias para el reconocimiento de la oficialidad del catalán en la Unión Europea y la presencia y la utilización del catalán en los organismos internacionales y en los tratados internacionales de contenido cultural o lingüístico.
4. La Generalitat debe promover la comunicación y la cooperación con las demás comunidades y los demás territorios que comparten patrimonio lingüístico con Cataluña. A tales efectos, la Generalitat y el Estado, según proceda, pueden suscribir convenios, tratados y otros mecanismos de colaboración para la promoción y la difusión exterior del catalán.
5. La lengua occitana, denominada aranés en Arán, es la lengua propia de este territorio y es oficial en Cataluña, de acuerdo con lo establecido por el presente Estatuto y las leyes de normalización lingüística.

ARTÍCULO 8. SÍMBOLOS DE CATALUÑA

1. Cataluña, definida como nacionalidad en el artículo primero, tiene como símbolos nacionales la bandera, la fiesta y el himno.
Don X , 18 March 2010
...
Domnule Don X. In ceea ce citati d-vs aveti dreptate. Spania este un stat suveran si independent mai mult sau mai putin federal si are 4 limbi oficiale. Are in componenta si insule din Marea Mediterana si Oc.Atlantic. Catalonia este o regiune componenta a statului suveran si are o autonomie legislativa.
De ce insa nu dati exemplu Franta care o singara limba oficiala . Franta are in compunerea ei si teritorii independente si totusi e o singura limba oficiala.
Germania este un stat federal. Si totusi are o singura limba oficiala.
Revenind la Romania . Este o distinctie intre etnia maghiara si etnia secuiasca ? Este . Pentru ca se denumesc alfel. Si atunci :

1- Dece Tinutul secuiesc si nu Tinutul Maghiar ?
2 - Daca se forrmeaza Tinutul Secuiesc atunci maghiarii vor fi in raport de minoritate cu secuii ? . ?
3 - Dece Uniunea Democrata MAGHIARA si nu Uniunea Democrata SECUIASCA
4 - Recensamantul din anul 2002 la grupuri etnice sunt nominalizati maghiarii iar secuii nu sunt nominalizati Deci sunt nesemnificativi numeric. = 150 SECUI
5 -In aceste conditii se justifica existenta unui IMN SECUIESC, STEMA TERITORIULUI SECUIESC DRAPEL SECUIESC. ?
Revin domnule Don X Pentru 150 de secui formam Tinutul secuiesc in statul unitar Roman ?
Conform DEX - ETNIC - Referitor la apartenenţa la un popor; privitor la formele de cultură şi de civilizaţie specifice unui popor. ♢ Nume etnic= nume de popor. – Din fr. ethnique, lat. ethnicu

Personal sunt convins ca e vorba de altceva . Se cauta scvoarterea castanelor din foc cu mana SECUILOR.Si aici este pericolul. In conditiile in care de la gradinita pe tot parcursul de invatamant se invata doar in limba maghiara, apoi accesul la munca se va face pentru acesti absolventi, cetatei romani de etnie maghiara , numai in Tinutul secuiesc .Ei nu se vor descurca in relatiile socio-profesionale in jud. Tulcea sau Vaslui sau Suceava etc. Si atunci nu se incalca drepturile cetateanului roman de a munci si a trai oriunde pe teritoriul national ? Dar etnicul roman din Tulcea, Vaslui, etc va avea acces la viata publica, profesionala si sociala in Tinutul secuiesc. ? Da, doar daca cunosc limba . De ex. Vom cerem medicilor ramani sa scrie retetele si diagnosticul in limba maghiara ?
Conform drepturilor minoritatilor cerute de UDMR este corect si drept ca medicul si functionarul romana sa invete si limbile acestor etnii.
6 - Care este criteriul moral, social, juridic national pentru ca la 20 % din pop**atia maghiara sa se foloseasca aceasta limba in viata social - politica, administrativa, medicala, etc.Obligam astfel ca 93,6 % din pop**atia tarii sa invete limba maghiara pentru a comunica sa spunem cu etnicii maghiari si secui. .
Citeam de curand ca in virtutea dreptului de folosire in unitati administrative , in conditiile legii, a limbii maghiare, vice-premierul Romaniei trimite un document oficial in limba maghiara - limba ,neoficiala in Romania -. ( Asa o fii in Spania ) Daca dom,nul prim ministru vra sa citeasca documentul trebuie sa invete LIMBA MAGHIARA Trebuie sa specificam ca documentele oficiale ONU se redacteaza in limbile oficiale recunoscute si folosite de ONU Identic si in cadrul relatiilor bilaterale intre state, guverne, oganizatii politice, etc. Dar in Romania dl vice-premier maghiar trateaza cu un total dispret Constitutia Romaniei pe care dealtfel nici nu au votat-o. Si asta sub obladuirea si acordul guvernului si a Parlamentului Romaniei . Nu are rost sa discutam mai mult pentru ca discutam degeaba.
De 8 Martie Parlamentul Romaniei nu a facut nici o activitate semnificativa, oficiala de stima, respect si gratitudine fata de fameile din Romania, nici fata de cele din Parlament de pe toate treptele administrative. In schimb s-a dezbatut o zi intreaga pentru ca sa se lucreze sau nu de ziua maghiarilor.
Credeti ca dezbaterea a avut un supart politic, moral sau national . NU atata timp cat s-a votat cu 99,8% pentru zi libera. Pe parlamentari i-a interesat ca de joi pana miercuri vor sta acasa la familii si vor fii platiti gras, ca pentru zilele de munca In acelasi timp etnicii maghiari au defilat in Cluj Napoca avand pancarte pe care scria Tinutul secuiesc nu e pamant Ramanesc. Parlamentarii romani dorm iar cei maghiari fac demonstratii Aveti impresia ca se va discuta problema in Parlament In nici un caz. Alianta de tradare a natiunii romane functioneaza perfect. Asta este problema domnule Don X. Astept parere DVS SI A DIMNULUI "BANATEANU"
Cu respect si deosebita consideratie
iordanescu , 18 March 2010
...
Traducerea textului scris de dl DON X
1. Catalonia este limba catalană. Ca atare, catalana este limba de utilizare normală şi preferenţiale ale administraţiilor publice şi a mass-media publică în Catalonia, şi este, de asemenea, limba de utilizare normală de învăţare şi de predare.
2. Catalana este limba oficială din Catalonia. Deci, este castiliana, care este limba oficială a statului spaniol. Toate persoanele au dreptul de a utiliza cele două limbi oficiale şi cetăţenii din Catalonia au dreptul şi datoria să ştiu. Autorităţile publice din Catalonia stabilesc măsurile necesare pentru a facilita exercitarea acestor drepturi şi împlinirea acestei taxe. În conformitate cu articolul 32, nu poate exista nici o discriminare prin utilizarea fie a limbii.
3. Generalitat şi statul trebuie să întreprindă acţiunile necesare pentru recunoaşterea catalane în Uniunea Europeană şi prezenţa şi utilizarea limbii catalane în tratatele internaţionale şi internaţionale, culturale sau lingvistice.
4. Generalitat promovează comunicarea şi cooperarea cu alte comunităţi şi alte teritorii care patrimoniului parts lingvistică cu Catalonia. În acest scop, Generalitat de stat şi, după caz, pot semna acorduri, tratate şi alte mecanisme de colaborare pentru promovarea externă şi difuzarea de catalană.
5. Limba occitană, cunoscut sub numele de Aranese în Aran, este limba acestui teritoriu şi este oficial în Catalonia, în conformitate cu dispoziţiile prezentului statut şi a legilor de standardizare lingvistice.
Traducerea este corecta dar nu suficient de perfecta. Dar pentru intelegerea noastra este o trducere buna
Cu respect.
iordanescu , 18 March 2010
Parere...1
Primul lucru, sa nu facem confuzie intre limba oficiala nationala si limba oficiala regionala, ei vor doar in Secuime oficializarea limbii maghiare, adica acolo unde exista o pondere mai mare a pop**atiei maghiare, nu e fortat nimeni din Bucuresti sau Timisoara sa invete maghiara daca nu vrea si asta nu doar pentru ca ponderea pop**atiei maghiare e prea mica ci pentru ca esti liber sa folosesti ce limba vrei. Poate vor vrea si la Satu Mare sau in Bihor dar eu sunt sigur ca asa cum s-au inteles pana acum se vor intelege si de acum incolo oamenii chiar daca ar oficializa maghiara.
De ce nu Franta, pentru ca e un stat foarte centralist si e la polul opus, totul trece pe la Paris inainte de a fi aprobat plus ca Franta nu are "Secuime", are comunitati mult mai mici in proportia pop**atiei. Modelul francez e la limita democratiei in privinta minoritatilor, de secole au dus o politica de "francofonizare" fortata a tuturor celor pe care i-au cucerit, basninasii care au fost acolo dinaintea lor Catalunya de Nord, in special Tara Bascilor de Nord dar si altii. Modelul asta naste conflicte. Ceea ce sa petrecut in Tara Bascilor si Catalunya din Spania nu a fost intamplator, rabufnirile independentiste au aparut dupa decenii de dictatura fascista a lui Franco si lipsa oricaror drepturi pentru minoritati, industrializare si schimbarea structurii etnice de la centru in aceste regiuni.
Toate s-au facut prin mari sacrificii, conflictul de la Targu Mures din 90 poate marcheaza momentul in care minoritatile isi castiga drepturile printr-o situatie nefericita. Mie incepe sa-mi fie clar ca partea romana a inceput violentele manip**ata fiind de cineva cu buna stiinta fie pentru a inchide gura ungurilor fie pentru a gasi un motiv sa nu aplice prevederile Proclamatiei de la Timisoara dar s-a transformat in cu totul altceva conflictul ala si incetul cu incetul au inceput sa garanteze drepturile minoritatilor pentru ca nu aveau de ales dar au castigat altceva, un stat construit pe acelasi sistem centralist, si asa de fiecare data cand se vorbeste de descentralizare, cea dorita de romani, se baga placa cu ungurii.

Si daca nu ma uit la Spania, un exemplu de oficializare regionala a unei limbi exista in Voivodina, provincie autonoma in Serbia, o tara poate mai putin democratica decat Romania unde si romana are statut de limba oficiala in regiune si nu cred ca sarbii sunt obligati sa invete romaneste daca nu vor. In Belgia si germana e recunoscuta ca oficiala pe langa olandeza si franceza chiar daca mai putin de 1% din pop**atie e vorbitoare de germana, dar pentru astia 1% e oficiala acolo unde sunt ei mai multi.

Don X , 20 March 2010
Parere...2
Tinutul Secuiesc se vrea o regiune, mai nou toti vorbitorii de maghiara sunt coalizati, fie unguri ardeleni, fie secui sau tigani. UDMR e UDMR pentru ca se vrea reprezentanta tuturor vorbitorilor de maghiara de pe teritoriul Romaniei. Cred ca pentru ei se subintelege ca mai toti etnicii maghiari din Secuime sunt secui oricum s-ar declara ei, si la 1918 romanii ardeleni si banateni se socoteau romani dar simbolic se considerau ardeleni, banateni ca locuitori ai acestor regiuni (dupa limba erau romani, asa si ungurii din Secuime, sunt secui dar dupa limba se declara maghiari). Probleme cu declararea identitatii exista si in Republica Moldova, unii sunt moldoveni altii romani cu toate ca sunt unul si acelasi lucru.

Tot despre Tinutul Secuiesc, nu cred ca oficializarea maghiarei e un pericol atat timp cat teritorul e al Romaniei, adica ultimul cuvant il are Romania, politia si armata, statul poate oricand interveni si cu armata daca vrea fara ca vreun organism international sa se amestece in problemele interne. Oficializarea maghiarei nu ar face decat sa recunoasca ca in Secuime se vorbeste mai mult ungureste decat romaneste, Jozsy si mai nu stiu care oricum vorbesc ungureste toata ziua, de asta o lege nu ar face decat sa spuna, da, Jozsy vorbeste ungureste toata ziua si pentru asta statul vine mai aproape de nevoile comunitatii prin introducerea unei a doua limbi oficiale, dar atentie, nu orice limba, limba majoritatii in acel oras sa judet, zona. De asta zic, cum s-au inteles pana acum romanii cu ungurii se vor intelege si de acum incolo cei ce stau in zona ca oricum sunt nevoiti sa comunice cumva si acum, cand se vor intalni intre ei locuitorii probabil vor vorbi romaneste ca pana acum pentru ca mai multi unguri stiu romaneste decat romani ungureste. Mai sunt unii care zic ca nu te serveste ungurul daca vorbesti romaneste, nu stiu ce sa cred cu manip**area asta, poate era pe vremea lui Ceausescu, azi in societatea capitalista ca sa faci vanzare vorbesti si chineza, banul sa iasa nu conteaza in ce limba ti se adreseaza celalalt, asa cred ca gandeste orice ungur sau roman sanatos la cap. Vor fi unii care chiar nu se suporta dar aia sunt cei care isi poarta pica din cauza conflictelor inter-etnice de odinioara. Da, fiecare om e liber sa mearga oriunde in Romania dar a cauta-o cu lumanarea in Secuime nu cred ca e cea mai buna idee. E instinctul de auto-conservare, si romanii au facut cam la fel, nu s-au mixat cu ungurii, sau revoltat cand s-au adus unguri in Transilvania, toate fac parte din istorie rezulta ca toti suntem oameni si mai toti vom incerca sa facem tot posibilul pentru a ne impune in detrimentul celorlalti, e omeneste, din punctul lor de vedere e perfect normal ce fac, ca incearca sa-si conserve cultura si se izoleaza de cei ce vor sa-i asimileze si care au si parghiile puterii ca stat. De asta autonomia secuilor ar insemna o discriminare pozitiva pentru ca ii face sa se simta in "tara lor" la noi in tara, noi avand in continuare puterea suprema, chiar si de a schimba statutul regiunii dupa cum ne e pofta la o adica. Se baga aici si sperietoarea independentei secuilor, la care o sa dau tot exemplul Tarii Bascilor si Irlandei de Nord, daca regiunile astea nu au obtinut independenta dupa ce au omorat o multime de oameni in atentate pentru cauza lor e clar ca nici secuii care sunt mai pasnici nu vor ajunge sa fie independenti, cuvantul "indivizil" nu va disparea niciodata din Constitutie indiferent ce nebun ar conduce tara si oricat de oficiala ar deveni limba maghiara. E un pas spre reconciliere pe care cei ce nu o vor, atata continuu spiritele cu tot felul de artificii, pentru ca teama alimenteaza extremismul, politica simpla de manip**are a maselor. Organizatiile nationaliste vor specula la maxim fiecare cerere a UDMR in incerecarea de a atrage cat mai multi simpatizanti dar e de asteptat, ce sper e ca din prostia unor oamenii inconstienti sau fara scrupule sa nu iasa alte varsari de sange inutile. 90 Tg Mures nu cred ca a fost uitat de unguri, care se considera tradati de armata, politie, tv si ziare centrale care au pus totul in carca lor. Conflictul romano-maghiar are urme adanci si e foarte greu de rezolvat amiabil. Un ultim punct de vedere, Rebublica Moldova, sa nu-si faca cineva iluzia ca cei de la Chisinau in cazul unei uniri, cel putin conducatorii, ar accepta statutul de judet al Romaniei dupa ce ei au detinut toata puterea, sa nu isi faca cineva iluzii ca rusa, gagauza, ukraineana (limbi oficiale regionale in Republica Moldova) vor inceta sa mai existe sau ca Regiunea Autonoma Gagauzia din Republica Moldova va renunta la autonomie daca Moldova se va uni cu Romania.

Cam atat despre subiect, Sanatate!
Don X , 20 March 2010

Scrie un comentariu

mai mic | mai mare
security image
Scrie codul antispam

busy

SEMNEAZĂ PETIȚIA!

►Petiţie pentru îndepărtarea de la Timişoara a episcopului-vicar Paisie (cetăţeanul Ion Gheorghe) - uzurpatorul ÎPS Nicolae, Mitropolitul Banatului

 

S.C. HELP TRANS S.R.L.

Cu sediul in Oraviţa, str. Timişorii, nr.1., jud. Caraş Severin

ANGAJEAZĂ:

DULGHERI şi ZIDARI calificaţi pentru lucrări în construcţii

Oferim salarii atractive. La cerere, asigurăm cazare.

Telefoane de contact:

0255/571925; 0740098662; 

0744607924; 0720039629


Masaj
Masaj anticelulitic, terapeutic si de relaxare
tel: 0732 535 532

Clinica Tratament Hemoroizi

Tratament hemoroizi fara operatie
www.TamiClinic.ro

Si reclama ta poate sa fie aici!

 

 

belvedere