Timisoara

°C



Aromânii – atac la suveranitatea naţională?

congres3_jpg.JPGPretenţile aromânilor de „minoritate”, spulberate la Timişoara

Organizatorii unui congres internaţional destinat dialectelor ce se vorbesc în România au strâns semnături pe o scrisoare deschisă împotriva liderilor aromânilor. Evenimentul „Aromânii, istroromânii, meglenoromânii – ieri şi azi” desfăşurat sâmbătă, la Timişoara, s-a lăsat cu scântei, după ce liderul aromânilor din Banat, Stelian Toza, a venit la tribună pentru a-şi spune părerea despre scrisoarea organizatorilor.

Toza, dezarmat de istorici

Profesori universitari, istorici şi specialişti în lingvistică l-au atacat din toatre direcţiile pe Toza. „Există drepturile omului, există o constituţie, noi nu avem dreptul să cerem să fim o minoritate?”, a spus liderul aromânilor din Banat. A fost bombardat din toate părţile de întrebări încuietoare şi atacuri pe care nu a reuşit să le pareze. Stelian Toza avea altceva în minte... Peste, doar câteva ore, la Dudeştii Noi, avea întâlnire cu electoratul, pentru a obţine un nou mandat în fruntea aromânilor din Banat. Organizatorii congresului de la Timişoara s-au arătat extrem de iritaţi, de iniţiativa unui deputat aromân care a dat în judecată statul pentru ca aromânii să fie recunoscuţi ca minoritate în România. Cei prezenţi la eveniment au conceput o scrisoare deschisă pe care o vor trimite cu zeci sau sute de semnături de susţinere, preşedintelui României, primului ministru, preşedintelui Senatului şi al Camerei Deputaţilor, lui Crin Antonescu şi lui Victor Ponta.

Scrisoare anti-Canacheu

Costică Canacheu, aromânul care a ajuns deputat PD-L, este preşedintele Comisiei pentru Apărare a României. Către el au fost îndreptate toate nemulţumirile. „Dat fiind faptul că Costică Canacheu îndeplineşte funcţia de şef al Comisiei pentru apărare, ordine publică şi siguranţă naţională din Camera Deputaţilor, considerăm că acţiunea întreprinsă în scopul recunoaşterii identitare fără suport istoric şi lingvistic aduce atingere identităţii româneşti, securităţii şi chiar suveranităţii naţionale. (...) Nu putem încuraja apetenţele apatride, procesomania şi negarea adevărurilor ştiinţifice”, spun semnatarii scrisorii deschise. La eveniment a fost citită şi o altă scrisoare. De această dată adresată de Principesa Margareta a României organizatorilor evenimentului de la Timişoara. Principesa tranşează clar problema aromânilor din România în doar câteva rânduri. „Prin această întâlnire, ne vom reaminti că dialectele aromân, istroromân şi meglenoromân sunt părţi ale limbii române, iar cei care le vorbesc sunt români de la sudul Dunării”, spune principesa Margareta. Aromânii sunt însă de neschimbat... „Nu ne interesează ce zic lingviştii şi profesorii universitari, noi suntem aromâni în sufletul nostru”, spune Stelian Toza, liderul aromânilor din Banat.

Citiri: 1664

Comentarii (36)

jeguri
Majoritatea sunt niste jeguri si analfabeti ca Becali. Nu ai la ce sa te astepti de la ei.
radu , 17 May 2010
...
Un congres pe o tema stiitifica aduna la un loc oameni de valoare indomeniul respectiv. Stelian Toza ce valoare stiintifica are ? Nuvelul lui de zero se sustine de afirmatia proprie „ Nu ne interesează ce zic lingviştii şi profesorii universitari, noi suntem aromâni în sufletul nostru ”, Era bine domnule ovidiu marascu sa ne scrieti si cine este O.T cu ce se ocupa si ce scoala are ca sa putem sa-i intelegem demersul.
iordanescu , 17 May 2010
Adunături
Domnule ziarist, dacă şi ceilalţi participanţi, pe care nu-i nominalizezi, sint de valoarea "ştiinţifică" a acestui retardat intelectual („Nu ne interesează ce zic lingviştii şi profesorii universitari, noi suntem aromâni în sufletul nostru”),nu înţeleg de ce noi cititorii normali trebuie să ştim despre acest soi de lucruri. Ori ne informaţi cum trebuie ori nu. Îmi pare rău că am deschis acest articol, care nu informează corect cititorii oneşti.
Elena , 17 May 2010
...
Nu sustin deloc afirmatia comentatorului Radu din 17.05.01. Este jignitoare in bloc si face o trimitere concreta, lipsita de bun simt la adresa unui cetatean, Bicali,care niciodata nu a rostit vreun cuvant urat si jignitor la adresa romanilor. Domnule Radu, nu vad nici atitudine din partea d-vs fata de Stelian Toza, oare pentru ca e din banat ? Dece mereu reactionam gresit, cineva spune o prostie destul de grava iar noi criticam alte persoane total neimplicate in acea prostieDece nu il acuzati direct pe Stelian Toza ci face aprecieri la majoritatea aromnanilor? Poate pentru ca aprecierile facute le meritati pe deplin d-vs.
iordanescu , 17 May 2010
...
Dac, as fi, daca traiam acum 2000 de ani, daca traiesc acum inseamna ca nu mai sunt dac, dar buna cuvinta am si nu pot spune despre o ramura a neamului meu ca este compusa in mare parte din jeguri. Daca nu sunt roman (de la Roma) sunt roman din Banat si poate de aceea ma gandesc de zece ori pana la a-i anula pe cei de un neam cu mine. A judeca in devalmasie este cea mai mare greseala. De aici au aparut etichete nedorite de genul italieni=macaronari sau broscari, olteni=oti, moldoveni=puturosi sau betivani. Mai desteapta-te, mai Radu mamei Radule. Aici este vorba despre eroarea unui om care poate nu are suficienta cultura, dar nu trebuie sa ii pui pe toti in aceeasi oala. Normal ca nu este bine sa ne trezim ca oltenii vor dori tara Olteniei, moldovenii tara Moldovei, banatenii tara Banatului, almajenii tara Almajului, hateganii tara Hategului, fagetenii tara Fagetului s.a.m.d.
A...romin... , 17 May 2010
...
Stau si ma minunez. Daca se scrie despre ceva, e rau. Daca nu se scrie, e la fel de rau. Probabil articolul a dorit sa atraga atentia asupra unui fenomen. Banuiesc. In loc sa analizam fenomenul semnalat asteptam cv-urile participantilor. Cei care si l-au asumat drept sef pe acel om, probabil il cunosc, cei care nu ii cunosc cv-ul il pot afla, daca se doreste acest lucru. Ziaristul, cred eu ca trebuie sa aiba pozitia lui Tolontan, adica sa semnaleze, sa scrie, si nu sa emita documente oficiale, adica scrisori catre Basescu. Prefer sa stiu ca este o problema decat sa aflu un cv.
Bramburicul , 17 May 2010
Makedonii/Armanii
===Articol Karl Markus Gauss===
Articol al scriitorului austriac Karl Markus Gauss: „ceea ce abia, de acum înainte, mai avem de învăţat”
- Ce limbă se va vorbi în noua Europă? Engleza? Franceza? Sau, poate, aromâna?
- Îi cunoaşteţi pe aromâni? V-aţi însuşit deja primele cunoştiinţe de bază ale limbii aromâne? Nu? Este mereu acelaşi lucru : toţi doresc să fie europeni şi nici nu ştiu măcar că viitorul Europei va fi decis de „modul cum va fi rezolvată problema aromânească!”
- „…vai…stăm prost cu virtuţile care se pretind de la noi, europenii cei de azi şi cei de mâine. Şi totuşi există aceşti oameni (aromâni), receptivi faţă de tot ce există în lume, care nu se bazează în mod grosolan pe posesiunile lor naţionale; cărora nu le vine greu, ci le face plăcere să gândească şi să vorbească în două sau mai multe limbi; care nu-şi raportează acţiunile şi năzuinţele, în mod meschin, la un singur stat, ci la mereu mai multe; pentru care graniţele nu înseamnă obsesie, ci o trecere cotidiană; care dintotdeuna practică comerţul şi circulaţia între est şi vest, nord şi sud; care îşi câştigă identitatea tocmai prin contactul cu diferite culturi; oameni cărora toate acestea nu trebuie să li se impună ca nişte ţeluri măreţe, fiindcă ei, din timpuri străvechi, trăiesc toate acestea. Pe scurt: există noul om european. El este AROMÂNUL…”
- „Izvoarele istorice îi consemnează pe aromâni cu mult înainte de a se vorbi, să zicem, despre danezi, austrieci, flamanzi sau germani. Metropola lor Moscopole era deja un important centru comercial prin care veneau produse exotice din Orient spre nordul Europei, iar de la Veneţia mărfurile europene erau transportate la Bagdad, în vreme ce la Bonn, acolo unde este astăzi Ministerul Economiei, se afla încă minunatul „nimic”. Căci aromânii sunt europeni ai primei ore.
- „Ei (aromanii) apar din întunecimea istoriei împreună cu vechii greci, la care europenii de azi se referă cu plăcere când vor să prezinte civilizaţia, democraţia, individualitatea drept moştenire, pe care nu o mai poate contesta nimeni. Aromânii, ca şi alte două duzini de popoare, se aflau în Balkani dintotdeuna. Din încăpaţânare pură ei nu sunt slavi, ci romani. În loc să se ţină docil de cel de-al doilea popor roman, cu românii, ei se orientează semeţ după greci, cu care lingvistic nu au absolut nimic comun”
- Pe scurt: mai bine decât le fac aromânii pe toate nici că se poate! Nu-i de mirare că azi, tocmai lor, le merge atât de rău!”
- „În timp ce europenii, în secolul al 19-lea, şi-au definit identitatea după criteriul naţional şi s-au organizat în state naţionale, aromânii, care au înţeles să fie un popor între popoare, un mesager între popoare, au început să se înstrăineze”.
- „ unele sate din munţii Pindului ar putea fi considerate ultimele perle ale unei romanităţi balcanice, al caror şirag, odinioară se întindea de la Istria, pe Dunăre, până în Grecia”
- Şi concluzia lui Gauss despre viitor:
- „…după nişte epoci de decăderi atât de dureroase, ar trebui acum, în sfârşit, să se ivească iarăşi pentru aromâni ascensiunea. Căci ceea ce noi, cu toţii, abia acum va trebui să devenim-adică nişte oameni fără prejudecăţi, a căror existenţă se împlineşte nu în închistare, ci în deschidere, persoane întreprinzătoare, flexibile, care îşi rezolvă treburile în toate părţile, europeni entuziaşti, a căror patrie este lumea întreagă-or, asta sunt aromânii de 2000 ani!”
- „…aromânii sunt, se pare, cel mai bine înarmaţi pentru o Europă nouă.”
- „Încrederea în forţele proprii nu se poate dezvolta decât în limbile materne.
- Şi în final, scrie Gauss:
- „Europa va fi una a diversităţii sau nu mă interesează deloc! Viitorul europei va fi hotarât de problema ‚ aromânească’ !”
- Mulţumim domnule Gauss!!
Berciu Claudiu , 21 June 2010
Macedonenii/Aromanii
Asumarea trecutului
Buna ziua Doamna Viorica Balteanu.
Vreau sa mai punctez cateva lucruri si am incheiat aceasta confruntare sterila.

In primul rand constat cu regret ca somitati intelectuale ale Romaniei de astazi abordeaza atat de injust prblema armana de astazi. Ar fi trebuit Doamna ca inainte de inceperea acestei odioase campanii asupra comunitatii armane, sa aduceti la cunostiinta tuturor romanilor rolul jucat de acesti macedoneni/aromani in toate domeniile stiintifice. Ar fi trebuit ca orice roman sa stie ca de exemplu printre membrii fondatori ai academiei romane se afla si armani, ca un arman este considerat parintele bancii nationale si ca a avut o contributie majora la creearea constitutiei romane, ca sistemul de medicina legala din romania a fost creat de catre un arman, ca apostolul neamului si totodata cel mai mare istoric al Romaniei din toate timpurile a fost un arman, multi dintre arhitectii bisericilor din romania sunt armani, ca multi dintre ctitorii acestor biserici sunt armani, ca la traducerea bibliei in limba romana a contribuit major un arman si asa mai departe doamna... sunt pagini intregi pe care as putea sa le scriu. Va mai intreb inca o data in care scoala sau universitate se recunoaste acest merit? Armanii au dat Romaniei mai mult decat oricare alt popor de pe planeta asta; poate chiar mai mult decat au dat romanii insisi; de aceea in urma acestei campanii armanii vor fi priviti dusmanii poporului roman si vor primi un tratament in consecinta; pentru simplul motiv ca habar nu la creearea statului pentru care ne injura acum, tocmai armanii au fost unii dintre personajele cheie; habar nu au ca toata cultura romana se bazeaza pe sacrificiile si munca a unor intregi vieti de armani; habar nu au de rolul pozitiv pe care l-au jucat armanii in toata istoria Romaniei. Si acum vin si ne injura; Si dumneavoastra nu faceti decat sa intensificati aceasta stare de lucruri. Considerati drept? Inainte sa ne defaimati copiii si buniciii si parintiii si tot poporul nostru, ganditi-va la valorile de a caror munca s-a bucurat Romania si se va bucura vesnic, si dupa asta sa ne judecati pentru ca din dorinta de a ne dezvolta propria identitate, am actionat in judecata statul roman;
Distractie placuta in continuarea acestei mizerabile campanii impotriva unui popor a caror membri v-au ajutat sa claditi natiunea romana si v-au facut demni de lauda in comunitatea internationala.
Numai bine!
Papaticu , 03 July 2010
Macedonenii/Aromanii
Pentru Doamna Balteanu
Buna seara.
Daca imi veti formula un raspuns cu privire la rolul jucat de armani in istoria Romaniei, va adresez rugamintea de a nu scrie ca tocmai aceste fapte demonstreaza puternica constiinta etnica comuna armanilor si romanilor. Daca cumva ati uitat, va reamintesc ca membrii aceluiasi popor arman au facut aceleasi lucruri si in "grecia moderna" si prin serbia, oarecum si prin albania si prin imperiul bizantin (vezi cei 40 de imparati de origine macedoneana) si prin egipt si prin armenia si prin israel (vezi filistenii popoarele marii) si tot asa..

Deci Stimata Doamna Viorica Balteanu care ii considera pe armanii "minoritari" drept, citez: "bieti panglicari cu vocatie apatrida", va aduc la cunostiinta ca valoarea unui popor este direct proportionala cu modul in care celelalte popoare se pot indentifica cu el. Asa ca Armanii/Makedonii care astazi sunt etnici greco-romano-albano-sarbo-pakistanezi reprezinta un popor care se poate identifica cu oricare altul dar in acelasi timp isi scoate in evidenta identitatea exact prin contactul cu ele. Aceasta teorie a fost formulata si de Iorga...sper sa nu-l contraziceti.
V-am spus aceste lucruri nu pentru a pune in balanta calitatile si defectele popoarelor noastre, ci doar pentru a va convinge sa nu mai apelati la sintagme de genul "romani adevarati", sau mai mult, "au murit in puscarii pentru Romania" rezulta sunt etnici daco-romani. Nu provoaca decat rasul tuturor intelectualilor destoinici si de bun simt.

PS: Lasati-i in pace pe macedoneni! Si-au platit datoria fata de Romania si zilnic respecta aceeasi traditie.
Papaticu , 03 July 2010
Macedonenii/Aromanii
Despre aromânii din Macedonia avem un articol foarte interesant scris de Prof.univ.dr. Ioan Cardula, în revista „Dacia magazin”, nr.4 din 2003.
Teorie referitoare la etnogeneza poporului aromân macedonean
Formarea poporului aromân macedonean începe din perioada neoliticului o dată cu apariţia primului popor civilizat pelasgo-trac.
Vatra pelasgo-tracilor este spaţiul CARPATO - DANUBIANOPONTIC, de unde au început să se extindă la est, până dincolo de munţii Caucaz, la apus ajung la Oceanul Atlantic, la nord la Marea Nordului, iar la sud ajung la Marea Egee şi Asia Mică şi de acolo În Africa de Nord.
Fundamentarea acestei teorii se bazează pe surse ISTORICE, LITERARE, TOPONIMICE, EPIGRAFICE şi ARHEOLOGICE.
HERODOT, în lucrarea „Istorii”, semnalează că „primii locuitori ai Eladei erau PELASGII”,
subliniind că aceia care locuiau în regiunea Pindului se numeau MACEDONENI. Prezenţa pelasgo-tracilor în Macedonia este confirmată de toponimiile existente în spaţiul balcanic, ca de exemplu TRAKIGOS – PELAGOS (arhipelagul tracic din Marea Egee) sau PELAGONIA, câmpia Macedoniei.LIMBA. După autorii romani Plautus şi Quintilian, pelasgii vorbeau un dialect al limbii latine barbare, numit ARAMIC sau
ARAMEIC, care este – după cercetările noastre - similar sau foarte apropiat de limba vorbită de aromânii macedoneni, fapt confirmat de descifrările epigrafice ale Inelului din EZER (Bulgaria) şi de inscripţia pelasgă din Insula Lesbos.
Poemele lui HOMER, ILIADA şi ODISEEA reprezintă o altă sursă pentru cunoaşterea limbii trace, respectiv a limbii aromâne. O serie de oameni de ştiinţă greci, dar de origine aromână, cum sunt Gh. Exarhu, N. I. Liciu, Ath. Busbuki au găsit în epopeile lui Homer şi în alte cărţi scrise în greaca veche, cuvinte pe care aromânii le folosesc în vorbirea lor zilnică, cum sunt:
Limba greacă Limba aromână Limba română
TALAROS TALAR PUTINA
SKAFA SCAFA PAHAR
FRIKI FRICA TEAMA, FRICA
KOPI CUPIE TURMA DE OI
MĂRTURII EPIGRAFICE.
În lucrarea „Limba traco-dacă, fondul limbilor indo-europene”, autor Branislav Stefanoski, scrisă în limba aromână şi tradusă în limba română (Ed. Mirton, Timişoara, 1995) sunt prezentate 12 epici, 6 plăci litice funerare din secolul al VIII-lea Î.Hr., două inele de aur (de la Ezerovo, Bulgaria şi Cilei, România), inscripţia pelasgă din Insula Lesbos. Aceste texte nu au putut fi descifrate de arheologii greci, dar în schimb au fost citite cu uşurinţă de B. Stefanoski, deoarece conţineau cuvinte din limba aromână.
În concluzie,
Aromânii sunt urmaşii triburilor pelasgo-trace stabilite În Macedonia;
Aromânii sunt autohtoni în regiunile unde trăiesc în prezent: Epir, Thesalia, Macedonia;
Limba lor este similară cu limba latină barbară (arameica) vorbită de pelasgo-traci încă din antichitate;
Aromânii şi-au păstrat etnicitatea într-o perioadă când au fost ocupaţi de romani, de bizantini, de otomani, de slavi, cu toate vicisitudinile prin care au trecut;
Aromânii au o istorie foarte veche şi bogată, predecesorii lor, regii Macedoniei Filip al II-lea şi Alexandru cel Mare Macedoneanul au construit primul Imperiu din Europa, mult înaintea celui Roman.
Aromânii trebuie să fie mândri de limba lor, care este una dintre cele mai vechi din Europa, şi de o istorie cum au puţine popoare din Europa.
Papaticu , 03 July 2010
Adevaratii Macedoneni din Romania

Macedonenii din România
Numele de Macedoneni provine de la denumirea antică, peste acea pop**aţie străveche aşezându-se în secolul VI triburi slave. Începând cu secolul XI, în permanenţă au existat Macedoneni care s-au aşezat în spaţiul Românesc. În 1332 a fost atestată localitatea Macedonia / judeţul Timiş; întemeietorul monahismului în Ţara Românească a fost Nicodim din Prilep care a ridicat cu ajutorul voivodului Vlaicu Vodă Mănăstirea bănăţeană Vodiţa în 1369, apoi Mănăstirea olteană Tismana şi altele. Pentru Macedoneni, a căror ţară era sub dominaţie otomană (paşalâc), Ţările Române au reprezentat idealul de libertate religioasă şi socială - existând valuri de pop**aţie Macedoneană care s-au aşezat printre Români pentru o viaţă mai bună şi liberă de constrângeri religioase. Lupta Românilor împotriva dominaţiei străine a devenit şi lupta Macedonenilor, implicându-se în mod direct atât în lupta dusă de către Mihai Viteazul împotriva otomanilor, în Răscoala lui Tudor Vladimirescu, cât şi în toate celelalte bătălii duse de poporul Român pentru păstrarea libertăţii şi a religiei ortodoxe. În secolele XVII – XIX a fost larg răspândit fenomenul haiduciei în Oltenia - pe baza relaţiilor care au existat şi pe acel plan între Români şi Macedoneni (condiţiile grele de viaţă la nord şi sud de Dunăre din acel timp au dus la o formă de răzvrătire pop**ară caracteristică Balcanilor: haiducia); supuse exploatării, abuzurilor şi fărădelegilor săvârşite de către toţi reprezentanţii administraţiilor indiferent de nivel, păturile sociale defavorizate şi obidite au recurs la haiducie ca măsură de luptă pentru dreptate, libertate socială şi naţională. Printre haiducii care au activat pe pământ oltenesc s-au numărat şi haiduci veniţi din Macedonia (şi fapt poate mai rar întâlnit - o Macedoneancă). Lupta Macedonenilor pentru determinare naţională nu s-a încheiat odată cu lupta Românilor, ceea ce a determinat existenţa unor migraţii până în secolul XX.
Papaticu , 03 July 2010
Macedonenii/Aromanii
Sa vedem ce ne spune Alexandru Xenopol cu referire la "teoria dialectului" coapta in Romania:
A. Xenopol, in cartea sa "Teoria lui Roesler", studii asupra staruintei romanilor in Dacia Traiana, Ed. Albatros, Bucuresti, 1998, critica un istoric cu numele de Hunfalvy care sustinea ca "Romanii din nordul Dunarii inteleg usor limba macedo-romana".
Xenopol a raspuns astfel: "Este cunoscut ca un roman de la nord de Dunare nu poate fara un studiu sau fara a invata de inainte sa inteleaga dialectul vorbit la sudul Balcanilor si invers". De acest lucru poate sa fie convins fiecare cand va compara doua texte luate din aceste doua limbi.
In final A.D. Xenopol, tragea concluzia: "Aceste doua dialecte sunt cu totul diferite, nu sunt la fel". Mai departe marele istoric aduce si alte argumente in legatura cu aceste doua limbi intre care este o mare diferenta. "Limba aromana nu poate sa fie socotita ca un dialect al limbii daco-romane. Ca sa fie socotita ca dialect trebuie sa indeplineasca cel putin doua conditii: dialectul aroman si cel daco-roman trebuie sa fie produsul unui singur popor si sa traiasca in acelasi loc; sa aiba aceeasi istorie".
Papaticu , 03 July 2010
Macedonenii/Aromanii
escrocheria romanitatii!
Stimate Domn Vlad Cubreacov, buna dimineata!
Trebuie sa remarc totusi ca v-ati recunoscut public identitatea etnica daco-romana. In particular prin anumite cercuri ati pretins ca sunteti etnic meglenit.

Haideti sa vedem lamuririle de care intr-adevar am nevoie.
1. In primul rand aceasta etimologie de "vlah" este un imprumut estern limbii macedonene/aromane. Si in niciun caz nu poate avea sens de etnicitate. De fapt Vlah inseamna ROMANIC. (termen venit pe filiera slava)
Cuvintele originale si reale si in uz zilnic din limba macedoneana/aromana pentru sensul "romanic" sunt numai cele 2:arman si rremen (exceptam pe megleniti). Arman si Rremen inseamna macedoneni romanizati. Macedono-vlahi inseamna macedoneni romanizati. Etnici macedoneni romanizati! Si nu daco-romanizati cum vreti dumneavoastra! Deci va repet domnule Cubreacov: armani/rremeni si macedoneni reprezinta acelasi popor. Fie ca traieste in Albania sau in Papua Noua Guinee. Si Macedonia ar putea fi numita la fel de bine Armania sau Rremenia. Dar numai niste tampiti ar face aceasta modificare in momentul in care acest stat al noastru si acest nume etnic exista de mii de ani. Regatul Macedonia a fost format in anul 800 inainte de Hristos. Timp de mii de ani acesti oameni s-au numit macedoneni. Si pana astazi s-a perpetuat aceasta traditie pe cale orala. Ca de altfel si crestinismul nostru. Deci arman are mai mult o semnificatie spirituala. Pentru ca intre arman/rremen si macedonean/makedon s-a produs o schimbare in structura psihologica si spirituala a "omului" macedonean. De ce ? Pentru ca macedoneanul poligam si politeist a devenit CRESTIN. Intelegeti acum despre ce este vorba? Dar dupa ce a devenit crestin si a fost oarecum romanzat nu si-a uitat numele etnic de macedonean ci acestea au mers in paralel timp de mii de ani si vor ramane asa vesnic!
3. Dumneavoastra faceti cateva confuzii intentionate pentru a va promova ideile absurde. Noi cand spunem arman si armania ne referim la ROMANUS SI LA ROMANUSIA (ca sa nu mai confundati termenii). Deci nu la MUCANI SI MUCANIA cum sunteti numiti din punct de vedere etnic. Intelegeti?
Nu aveti dreptul sa va identificati ca acelasi popor cu makedonii/armanii pentru ca nu sunteti. Fosin acelasi rationament ar insemna ca toate popoare romanice ale lumii reprezinta de fapt acel popor STRAROMAN care s-a contopit in francezi spanioli italieni etc. Si de fapt am fost acelasi popor inainte de marile razboaie de civilizare a tribalilor si ca vorbim aceeasi limba in ispoztazele sale actuale: macedoneana/aromana, franceza, spaniola, italiana, basca, portugheza etc. Asa ceva nu s-a intamplat nici macar pe timpul Imperiului Roman. Erau cetateni dar isi pastrau si le era respectata (cu exceptii) identitatea etnica proprie. Asa ca dati-mi voie domnule sa va spun ca iar aberati.

4. De ce nu exista unanimitate intre aromanii din Balkani? Ce intrebare sclipitoare!! Pai dupa atatea nenoriciri si razboaie va intrebati de ce suntem obositi. Aromanii din Grecia se vor greci pentru ca cu ei traiesc de mii de ani. Am avut noi timp sa construim? Sa ne dezvoltam limba? Ne-au fost distruse orasele si bisericile si academia inca din 1700. Cu atatia dusmani din toate partile va mirati de ce nu exista unanimitate? Cine i-a deranjat pe francezi de 3000 timp de 3000 de ani? Si de cate ori? In schimb balkanii sunt un teatru de razboi de 4000 de ani. Si domnul Cubreacov se mira de ce nu exista unanimitate.

5.Chiar dacă nu toţi românii sunt moldoveni, toţi moldovenii sunt români.
Tot aşa, acceptând unele elemente distinctive avansate de dumneavoastră, chiar dacă nu toţi românii sunt armâni, toţi armânii sunt românii.

Domnule Cubreacov, ne plictisiti cu jocurile aceaste infantile. Da aveti dreptate. Toti suntem romani!!!! Numai daca prin asta intelegem ROMANICI!!!!!!!! Dar dumneavoastra faceti un abuz de limbaj. Folositi romanitatea pentru a demonstra ca suntem acelasi popor. Este o escrocherie ce se vede si de pe Luna. Si numai daco-romanii si aromanii sunt romani. Si italienii sunt romani. Si francezii sunt la fel de romani ca si noi. Dar in interiorul acestei mari romanitati toti avem identitatea proprie. INTELEGETI? De ce nu le spuneti si francezilor ca sunt romani? De ce italienii din Romania sunt minoritatea? Tot romani sunt si ei. Dar sunt minoritate pentru ca dpvd etnic sunt italieni si nu daco-romani. Asa ca aceasta alaturare intre olteni moldoveni si aromani nu reprezinta decat o escrocherie. Conform aceluiasi rationament si napolitanii si sicilienii sunt egali cu oltenii si maramuresenii. Si iar miroase a escrocherie.

Sper ca va veti gasi linistea necasara pentru a-i lasa in pace odata pentru totdeuna pe armani/makedoni. La revedere~
Papaticu , 03 July 2010
Macedonenii/Aromanii
escrocherii lingvistice!
Domnule Dumitru Pogolsa, buna dimineata!
Haideti sa discutam putin cateva aspecte.

Dupa cum i-am spus si doamnei Viorica Balteanu care ne considera atentatori la securitatea nationala, gramatica armana/makedona este in curs de formare. Nu are rost sa discutam aici diferentele lingvistice. Pentru ca nu pe baza lor se stabileste daca aromanii sunt sau nu romani. Cum am mai spus. Este vorba de o istorie comuna de mii de ani in aproape aceeasi regiune, este vorba de toata structura pshihologica a limbii si a traditiilor crestine precum si a muzicii, cantecului si dansului. Este foarte simplu sa se demonstreze ca aromanii si romanii sunt popoare diferite. Dar nu se vrea asta. De aceea se invoca aceste false argumente lingvistice pentru a ne stabili identitatea care convine mai mult. Doamna Viorica Balteanu, profesor universitar licentiata in linngvistica (din cate stiu) are “curajul” sa ne spuna ca noi nu avem nicio legatura etnica cu macedonenii antici. Stiinta oficiala a FYROM-ului recunoaste poporul macedonean.
In manualul de Istorie de clasa a VI-a este scris clar, citez: „ostatotsi od Anticikite Makedontsi se vlasite” (urmaşii Macedonilor antici sunt vlahii). Cuvântul „vlah” face trimitere directă la aromâni (în limba aromână, termenul „vlah” are semnificaţie economico-socială, însemnând ţărani, păstori). De fapt, ştiinţa oficială a Macedoniei, fără a face comentarii, recunoaşte că aromânii sunt urmaşii direcţi ai macedonenilor antici.
In Grecia exista institute recent create care vorbesc despre originea “vlahilor” si ii considera descendenti directi ai macedonenilor antici. Acolo traiesc peste 3 milioane de armani makedoni vlahi.

Vom fi la fel de uniti si ca minoritari. Romania nu va pierde nimic. Ba din contra va profita mult mult ca pana acum. Pentru ca in aceste conditii aromanii/makedoni au ajund analfabeti in propria limba. Traim o etapa de globalizare furtunoasa. O etapa a capitalismului in care toti suntem super-ocupati si in consecinta parintii si copiii si buniciii nu prea se mai vad. Deci nu prea mai vorbesc. De aceea avem nevoie de statutul de minoritari. Pentru a fi toti la un loc si a ne putea organiza oficial legitim toata activitatea societatilor noastre. Vrem Biserica in care sa ascultam a noastra limba materna. (limba daco-romana este una straina pentru sufletul nostru) Si tot ce ati enumerat si dumneavoastra. Ziare radio televiziune etc. Dar cel mai importante sunt Biserica si Educatia in limba materna in primul rand si in al doilea rand in limba majoritara. Aceste lucruri isi doresc aromanii. Daca pentru asta suntem socotiti atentatori la securitatea nationala cum ce cuvinte as putea sa gasesc pentru a o jigni pe Domana Viorica Balteanu? Ce ar merita? Si mai spuneti ca nu suntem asimilati. Ascultati marea majoritate a tinerilor astazi si veti auzi o limba 80% daco-romanizata. De aceea vi se pare ca seamana atat de mult limbile. Pentru ca sunt inlocuite o multime de cuvinte macedonene cu cele daco-romane. Asta e ste situatia. Si nu vrem sa ramana asa.
Peste aceste criterii psihice sa la spunem mai exista si cele istorice. Eu nu vreau sa-mi trmit copiii la o scoala care il minte. Il invata ca patria lui este Romania si nu-i spune nimic despre stramosii lui macedoneni despre imperiile noastre despre personalitatile noastre si asa mai departe. Asta numiti voi respect pentru frati? Ingroparea istoriei si a identitatii noastre?
Oricum aceste demersuri nu se vor opri pana nu se va obtine acest statut.
Papaticu , 03 July 2010
Poporul Makedon/Arman
Poporul Makedon/Arman
Doamna Viorica Balteanu, buna seara.
Dincolo de morfeme si declinari vreau sa va mai amintesc cateva realitati istorice indubitabile.
Aromanii sunt mostenitorii directi ai Imperiului Macedonean (nu grec). Acea aventura apartine macedonenilor. Alexandru cel Mare este amintit in Biblie si in folclorul evreiesc a fost considerat MESIA care va elibera toate popoarele lumii. In Egipt a fost recunoscut ca FARAON. O parte din soldatii Macedoneni nu cunoasteau limba greaca. (Flavius Arianus). Asa ca teoria "dialectului" dar de data aceasta coapta bine in Grecia este sora geamana a teoriei "dialectului" coapta in Romania. Aromanii/Vlahii/Vlasii/Tintarii/Cincarii/Ulahii/Macedonenii nu sunt din punct de vedere etnic (constructie psihica si spirituala alaturi de traditii si de o istorie comuna) nici daco-romani nici greci.
Aromanii sunt co-fondatori ai Imperiului Roman de Apus.
Aromanii sunt co-mostenitori ai Imperiului Bizantin.
Aromanii sunt co-fondatori ai Impeirului Austro-Ungar.
Aromanii sunt ctitori ai statelor Balkanice moderne inclusiv Romania.
Toate aceste informatii sunt sustinute de mii de argumente istorice sociologice lingvistice sociale religioase etc.
Papaticu , 03 July 2010
Armanii Makedonii primul popor crestinat al Europei.

Nu uitati doamna Viorica Balteanu ca Macedonenii (Armanii) au fost primul popor crestinat al Europei. Roma si Grecia au adoptat doctrina crestina mult mai tarziu. Apostol Pavel este misionarul crestin ce a propovaduit evangheliile macedonenilor pentru prima oara pe batranul continent. Si daca ati fi avut posibilitatea sa analizati toate traditiile aromanilor ati fi inteles foarte limpede acest adevar.
Asa ca toate teoriile fanteziste cum ca armanii s-au desprins din Nord (cum vrea serbia si bulgaria) sau ca daco-romanii s-au desprins din Sud (cum vrea Ungaria si Austria) nu se mai pot inocula in Europa secolului 21. De aceea va spun Doamna ca toate aceste demersuri pe care le faceti pentru a impiedica recunoasterea aromanilor ca macedoneni antici, nu vor avea efectul scontat.
Aromanii sunt urmasii directi ai macedonenilor antici (dupa cum specifica si stiinta oficiala a FYROM-ului precum si institutele macedonene din Grecia) si nu au nici o legatura ETNICA cu poporul daco-roman. Inainte de marea schisma nu am fost acelasi popor. Niciodata nu am fost acelasi popor. Pentru ca voi nu sunteti o creanga din neamul tracilor. Herodot stia cel mai bine asta! Limba daco-romana a preluat o multime de cuvinte chiar din limba macedoneana/aromana in decursul timpului. Este un adevar de netagaduit. Chiar daca in DEX originea acestor cuvinte nu este specificata. Gala Galaction si altii cand au facut traduceri din limba greaca in limba daco-romana au folosit cuvinte macedonene. Si asa a ajuns limba noastra veche de 4000 de ani sa fie considerata astazi un dialect al unei faze vechi din istoria inei mosteniri latine . Numai bine!
Si imi cer scuze pentru insulte! M-am pierdut cu firea cand am vazut ca aromanii reprezinta un pericol pentru suveranitatea Romaniei.
Papaticu , 03 July 2010
Disparitia misterioasa a macedonenilor antici
Pentru Doamna Balteanu
Graiul maramureşean este unul dintre cele cinci subdialecte de bază ale dialectului dacoromân. Acesta se vorbeşte în Maramureşul istoric, în satele de pe văile Mara, Cosău şi Iza.
În judeţul Maramureş se mai vorbeşte subgraiul chioărean, lăpuşean şi codrenesc în regiunile respective. Acestea fac parte din Graiul Ardelenesc, doar cu oarecare influenţe din partea celui maramureşan.
Incercati va rog sa ne explicati statutul limbii armane/machedone in cadrul acestei mari limbi daco-romane sau romane (reprezinta acelasi lucru).


Asadar dialectul daco-roman este impartit in subdialectele maramuresean. ardelean, si asa mai departe iar subdialecte sus-mentionate sunt impartite in subgraiurile chioarean, lapuseas si asa mai departe.
Dialectul macedonean/aroman este impartit in subdialectele farsherot, gramostean, pindean si asa mai departe.
Poporul care vorbeste toate aceste dialecte si subdialecte si subgraiuri este unitar.
Limba vorbita de acest popor STRA_ROMAN este unitara.
Limba Stra-Romana cuprinde dialectele sale de baza: dialectul daco-roman, dialectul aroman, dialectul megleno-roman si dialectul istro-roman.
Asadar inainte de invazia slava inceputa in secolul 7 toate aceste dialecte si subdialecte reprezentau o limba unitara vorbita de acelasi popor la fel de unitar. In urma acestei invazii slave marele popor stra-roman si marea limba stra-romana s-a scindat in ipostazele sale actuale...
Aceasta este teoria dumneavoastra Doamna Viorica Balteanu?
Deci poporul macedonean antic a disparut in urma unei curse de avion prin anii 100-200 inainte de Hristos. Au fost inghititi toti (vreo 2 milioane) in triunghiul Bermudelor. Odata cu aceasta disparitie misterioasa a celor de 2 mil de macedoneni antici, inghititi de buclucasul triunghi al Bermudelor, ca o concluzie fireasca a disparut si limba macedoneana antica. Era si normal, nu?
Deci toate inscriptiile aromane/macedonene din Balkani de fapt nu apartin macedonenilor antici. Sa va spun de ce. Dupa invazia slavilor, din interiorul acelei ramuri sudice a marelui popor STRA_ROMAN s-au nascut cativa parapsihologi. Cei mai de vaza dintre ei, s-au deplasat cu elicopterul prin secolul 7 era noastra, exact in locul unde au disparut macedonenii antici, adica deasupra triunghiului Bermudelor. Acolo au asteptat in Elicopter timp de mai multe zile..dupa vreo 3-4 zile de incercari esuate de a comunica cu spiritele din adancuri ale makedonilor, iata ca in a 5 zi ceva fascinant s-a produs..liderul celor absorbiti acolo a reusit sa stabileasca o legatura cu unul dintre parapshihologii Stra-Romani. Acesta i-a dictat pur si simplu toate cuvintele aromane de astazi si l-a rugat ca acestea sa fie incriptionate peste tot prin Sud. Bineinteles ca ramura sudica a Marelui POPOR STRAROMAN a purces imediat a-i respecta rugamintea liderului celor absorbiti din triunghiul Bermudelor.
Si uite asa Stimata Doamna s-a ajuns in situatia in care niste tampiti parapsihologi si tradatori de neam, sa ne incurce astazi toate demersurile pentru reformarea adevaratului popor STRA-ROMAN.
Papaticu , 06 July 2010
Ura nejustificata asupra Macedonenilor/Aromanilor
Ura nu a adus niciodata beneficii!
Urmaresc cu oarecare detaşare disputele pe tema Armânilor, cumu cred cǎ este corect sǎ le spunem, dar sunt îngrijorat de reacţiile celor ce par sǎ reprezinte astǎzi societatea româneascǎ. Dacǎ vǎ scriu este pentru cǎ am convingerea cǎ rolul presei este sǎ formeze opiniile cu argumente solide şi cǎ adevǎrul trebuie sǎ triumfe, indiferent de murdǎria care încearcǎ sǎ-l sufoce. În legǎturǎ cu subiectul ce stârneşte reacţii atât de lipsite de mǎsurǎ, permiteţi-mi sǎ fac câteva precizǎri. Oricât de regretabil ar pǎrea sǎ o spunem, România pare sǎ fie ultima dintre ţǎrile europene care încǎ practicǎ expansionismul/imperialismul naţional bazat pe teorii valabile doar în secolul 19. Este proba indiscutabilǎ cǎ nu crede cǎ procesul de consolidare a statelor naţionale a fost depǎşit şi cǎ România nu are a se teme de cine ştie ce pericole de dezintegrare venite din partea ungurilor, ruşilor sau cine ştie ce alte minoritǎţi naţionale sau mai puţin naţionale. Deşi intratǎ în Europa, România nu crede în viitorul ei european. Este grav! Si acum despre Armâni. Sunt convins cǎ subiectul este foarte puţin cunoscut şi este mai degrabǎ o “armǎ” folositǎ de cei care nu au altǎ posibilitate de a se afirma în viaţa de toate zilele. Armânii sunt Români perfecţi aşa cum spunea Petre Tuţea dar au ceva în plus : ei se simt Armâni, ceea ce vrea sǎ spunǎ cǎ au o identitate aparte, imposibil de sesizat din afara lor şi care este derivatǎ dintr-o convingere absolutǎ cǎ limba şi cultura lor este diferitǎ de a celor lângǎ care trǎiesc. Acest adevǎr absolut, relevat de mulţi oameni de ştiinţǎ printre care cel contemporan este Matilda Caragiu, nu poate fi ignorat, cu riscul de a produce pagube enorme tuturor celor sunt implicaţi. Este foarte probabil cǎ majoritatea Românilor care sunt în perfectǎ necunoştinţǎ de cauzǎ (nu din vina loru) cu referire la acest subiect, nu ştiu cǎ Armânii sunt în mod paradoxal în aceeaşi situaţie în Grecia, unde sunt consideraţi Greci. Scenariile atât de nǎstruşnice puse pe seama acordǎrii statutului de minoritate naţionalǎ pentru Armâni denotǎ doar amatorism şi din pǎcate lipsa de perspectivǎ a unor cercuri (sper cǎ nu reprezentative) de a se înscrie într-o dinamicǎ europeanǎ. Si totuşi în ultima vreme asistǎm la o ofensivǎ ultra naţionalistǎ care scoate la ivealǎ incapacitatea clasei politice româneaşti de a trata problemele reale ale României. Constatǎm cu regret cǎ însuşi preşedintele Bǎsescu a “muşcat“ di aceastǎ “dulce otravǎ” preferând în ciuda avertismentelor ce i-au fost aduse la cunoştinţǎ, sǎ se aventureze pe un teren ce nu a adus niciodatǎ beneficii reale României. Campania de urǎ ce pare concertatǎ la adresa Armânilor este nedreaptǎ şi nu poate avea decât urmǎri catastrofale pentru România. Aşa zisul statut de minoritate, ce in fine nu a fost decât sugerat de autoritǎţi, este o falsǎ problemǎ. Dacǎ România avea dorinţa sincerǎ de a-i ajuta pe Armâni sǎ-şi pǎstreze identitatea, indispensabilǎ pǎstrǎrii valorilor proprii, ar fi putut sǎ o facǎ prin toate mediile de comunicare. Acest lucru nu s-a întâmplat şi este dovada certǎ cǎ nu doreşte acest lucru. Clasa politicǎ din România ştie dintodeauna cǎ, cu cât se va vorbi mai mult de Armâni, cu atât se va vedea cǎ aşa zisa teorie a “românitǎţii” este un mare fals. Dar ceea ce va pierde România cu mult mai valoros în cazul în care se va obstina în aceastǎ poziţie de neînţeles, este însuşi elementul armânesc, care a dat atât de mult şi în mod egal pentru toate ţǎrile din Balcani. Cǎci cum se vor putea apǎra Armânii de acest val de urǎ ce li se pregǎteşte decât întorcându-se acolo de unde au venit, aşa cum atât de uşuratic li se recomandǎ de cei care nu ştiu ce vorbesc?
Papaticu , 07 July 2010
Gauss despre Aromani
Karl Markus Gauss
===Articol Karl Markus Gauss===
Articol al scriitorului austriac Karl Markus Gauss: „ceea ce abia, de acum înainte, mai avem de învăţat”
- Ce limbă se va vorbi în noua Europă? Engleza? Franceza? Sau, poate, aromâna?
- Îi cunoaşteţi pe aromâni? V-aţi însuşit deja primele cunoştiinţe de bază ale limbii aromâne? Nu? Este mereu acelaşi lucru : toţi doresc să fie europeni şi nici nu ştiu măcar că viitorul Europei va fi decis de „modul cum va fi rezolvată problema aromânească!”
- „…vai…stăm prost cu virtuţile care se pretind de la noi, europenii cei de azi şi cei de mâine. Şi totuşi există aceşti oameni (aromâni), receptivi faţă de tot ce există în lume, care nu se bazează în mod grosolan pe posesiunile lor naţionale; cărora nu le vine greu, ci le face plăcere să gândească şi să vorbească în două sau mai multe limbi; care nu-şi raportează acţiunile şi năzuinţele, în mod meschin, la un singur stat, ci la mereu mai multe; pentru care graniţele nu înseamnă obsesie, ci o trecere cotidiană; care dintotdeuna practică comerţul şi circulaţia între est şi vest, nord şi sud; care îşi câştigă identitatea tocmai prin contactul cu diferite culturi; oameni cărora toate acestea nu trebuie să li se impună ca nişte ţeluri măreţe, fiindcă ei, din timpuri străvechi, trăiesc toate acestea. Pe scurt: există noul om european. El este AROMÂNUL…”
- „Izvoarele istorice îi consemnează pe aromâni cu mult înainte de a se vorbi, să zicem, despre danezi, austrieci, flamanzi sau germani. Metropola lor Moscopole era deja un important centru comercial prin care veneau produse exotice din Orient spre nordul Europei, iar de la Veneţia mărfurile europene erau transportate la Bagdad, în vreme ce la Bonn, acolo unde este astăzi Ministerul Economiei, se afla încă minunatul „nimic”. Căci aromânii sunt europeni ai primei ore.
- „Ei (aromanii) apar din întunecimea istoriei împreună cu vechii greci, la care europenii de azi se referă cu plăcere când vor să prezinte civilizaţia, democraţia, individualitatea drept moştenire, pe care nu o mai poate contesta nimeni. Aromânii, ca şi alte două duzini de popoare, se aflau în Balkani dintotdeuna. Din încăpaţânare pură ei nu sunt slavi, ci romani. În loc să se ţină docil de cel de-al doilea popor roman, cu românii, ei se orientează semeţ după greci, cu care lingvistic nu au absolut nimic comun”
- Pe scurt: mai bine decât le fac aromânii pe toate nici că se poate! Nu-i de mirare că azi, tocmai lor, le merge atât de rău!”
- „În timp ce europenii, în secolul al 19-lea, şi-au definit identitatea după criteriul naţional şi s-au organizat în state naţionale, aromânii, care au înţeles să fie un popor între popoare, un mesager între popoare, au început să se înstrăineze”.
- „ unele sate din munţii Pindului ar putea fi considerate ultimele perle ale unei romanităţi balcanice, al caror şirag, odinioară se întindea de la Istria, pe Dunăre, până în Grecia”
- Şi concluzia lui Gauss despre viitor:
- „…după nişte epoci de decăderi atât de dureroase, ar trebui acum, în sfârşit, să se ivească iarăşi pentru aromâni ascensiunea. Căci ceea ce noi, cu toţii, abia acum va trebui să devenim-adică nişte oameni fără prejudecăţi, a căror existenţă se împlineşte nu în închistare, ci în deschidere, persoane întreprinzătoare, flexibile, care îşi rezolvă treburile în toate părţile, europeni entuziaşti, a căror patrie este lumea întreagă-or, asta sunt aromânii de 2000 ani!”
- „…aromânii sunt, se pare, cel mai bine înarmaţi pentru o Europă nouă.”
- „Încrederea în forţele proprii nu se poate dezvolta decât în limbile materne.
- Şi în final, scrie Gauss:
- „Europa va fi una a diversităţii sau nu mă interesează deloc! Viitorul europei va fi hotarât de problema ‚ aromânească’ !”
- Mulţumim domnule Gauss!!
Papaticu , 07 July 2010
Macedonenii/Makedonii primul popor crestinat al Europei

Nu uitati doamna Viorica Balteanu ca Macedonenii (Armanii) au fost primul popor crestinat al Europei. Roma si Grecia au adoptat doctrina crestina mult mai tarziu. Apostol Pavel este misionarul crestin ce a propovaduit evangheliile macedonenilor pentru prima oara pe batranul continent. Si daca ati fi avut posibilitatea sa analizati toate traditiile aromanilor ati fi inteles foarte limpede acest adevar.
Asa ca toate teoriile fanteziste cum ca armanii s-au desprins din Nord (cum vrea serbia si bulgaria) sau ca daco-romanii s-au desprins din Sud (cum vrea Ungaria si Austria) nu se mai pot inocula in Europa secolului 21. De aceea va spun Doamna ca toate aceste demersuri pe care le faceti pentru a impiedica recunoasterea aromanilor ca macedoneni antici, nu vor avea efectul scontat.
Aromanii sunt urmasii directi ai macedonenilor antici (dupa cum specifica si stiinta oficiala a FYROM-ului precum si institutele macedonene din Grecia) si nu au nici o legatura ETNICA cu poporul daco-roman. Inainte de marea schisma nu am fost acelasi popor. Niciodata nu am fost acelasi popor. Pentru ca voi nu sunteti o creanga din neamul tracilor. Herodot stia cel mai bine asta! Limba daco-romana a preluat o multime de cuvinte chiar din limba macedoneana/aromana in decursul timpului. Este un adevar de netagaduit. Chiar daca in DEX originea acestor cuvinte nu este specificata. Gala Galaction si altii cand au facut traduceri din limba greaca in limba daco-romana au folosit cuvinte macedonene. Si asa a ajuns limba noastra veche de 4000 de ani sa fie considerata astazi un dialect al unei faze vechi din istoria inei mosteniri latine . Numai bine!
Si imi cer scuze pentru insulte! M-am pierdut cu firea cand am vazut ca aromanii reprezinta un pericol pentru suveranitatea Romaniei.
Papaticu , 07 July 2010
Poporul Macedonean/Makedon/Aroman/Arman
Poporul Makedon/Arman
Doamna Viorica Balteanu, buna seara.
Dincolo de morfeme si declinari vreau sa va mai amintesc cateva realitati istorice indubitabile.
Aromanii sunt mostenitorii directi ai Imperiului Macedonean (nu grec). Acea aventura apartine macedonenilor. Alexandru cel Mare este amintit in Biblie si in folclorul evreiesc a fost considerat MESIA care va elibera toate popoarele lumii. In Egipt a fost recunoscut ca FARAON. O parte din soldatii Macedoneni nu cunoasteau limba greaca. (Flavius Arianus). Asa ca teoria "dialectului" dar de data aceasta coapta bine in Grecia este sora geamana a teoriei "dialectului" coapta in Romania. Aromanii/Vlahii/Vlasii/Tintarii/Cincarii/Ulahii/Macedonenii nu sunt din punct de vedere etnic (constructie psihica si spirituala alaturi de traditii si de o istorie comuna) nici daco-romani nici greci.
Aromanii sunt co-fondatori ai Imperiului Roman de Apus.
Aromanii sunt co-mostenitori ai Imperiului Bizantin.
Aromanii sunt co-fondatori ai Impeirului Austro-Ungar.
Aromanii sunt ctitori ai statelor Balkanice moderne inclusiv Romania.
Toate aceste informatii sunt sustinute de mii de argumente istorice sociologice lingvistice sociale religioase etc.
Papaticu , 07 July 2010
Ce vor Aromanii Macedoneni?
Dupa cum i-am spus si doamnei Viorica Balteanu care ne considera atentatori la securitatea nationala, gramatica armana/makedona este in curs de formare. Nu are rost sa discutam aici diferentele lingvistice. Pentru ca nu pe baza lor se stabileste daca aromanii sunt sau nu romani. Cum am mai spus. Este vorba de o istorie comuna de mii de ani in aproape aceeasi regiune, este vorba de toata structura pshihologica a limbii si a traditiilor crestine precum si a muzicii, cantecului si dansului. Este foarte simplu sa se demonstreze ca aromanii si romanii sunt popoare diferite. Dar nu se vrea asta. De aceea se invoca aceste false argumente lingvistice pentru a ne stabili identitatea care convine mai mult. Doamna Viorica Balteanu, profesor universitar licentiata in linngvistica (din cate stiu) are “curajul” sa ne spuna ca noi nu avem nicio legatura etnica cu macedonenii antici. Stiinta oficiala a FYROM-ului recunoaste poporul macedonean.
In manualul de Istorie de clasa a VI-a este scris clar, citez: „ostatotsi od Anticikite Makedontsi se vlasite” (urmaşii Macedonilor antici sunt vlahii). Cuvântul „vlah” face trimitere directă la aromâni (în limba aromână, termenul „vlah” are semnificaţie economico-socială, însemnând ţărani, păstori). De fapt, ştiinţa oficială a Macedoniei, fără a face comentarii, recunoaşte că aromânii sunt urmaşii direcţi ai macedonenilor antici.
In Grecia exista institute recent create care vorbesc despre originea “vlahilor” si ii considera descendenti directi ai macedonenilor antici. Acolo traiesc peste 3 milioane de armani makedoni vlahi.

Vom fi la fel de uniti si ca minoritari. Romania nu va pierde nimic. Ba din contra va profita mult mult ca pana acum. Pentru ca in aceste conditii aromanii/makedoni au ajund analfabeti in propria limba. Traim o etapa de globalizare furtunoasa. O etapa a capitalismului in care toti suntem super-ocupati si in consecinta parintii si copiii si buniciii nu prea se mai vad. Deci nu prea mai vorbesc. De aceea avem nevoie de statutul de minoritari. Pentru a fi toti la un loc si a ne putea organiza oficial legitim toata activitatea societatilor noastre. Vrem Biserica in care sa ascultam a noastra limba materna. (limba daco-romana este una straina pentru sufletul nostru) Si tot ce ati enumerat si dumneavoastra. Ziare radio televiziune etc. Dar cel mai importante sunt Biserica si Educatia in limba materna in primul rand si in al doilea rand in limba majoritara. Aceste lucruri isi doresc aromanii. Daca pentru asta suntem socotiti atentatori la securitatea nationala cum ce cuvinte as putea sa gasesc pentru a o jigni pe Domana Viorica Balteanu? Ce ar merita? Si mai spuneti ca nu suntem asimilati. Ascultati marea majoritate a tinerilor astazi si veti auzi o limba 80% daco-romanizata. De aceea vi se pare ca seamana atat de mult limbile. Pentru ca sunt inlocuite o multime de cuvinte macedonene cu cele daco-romane. Asta e ste situatia. Si nu vrem sa ramana asa.
Peste aceste criterii psihice sa la spunem mai exista si cele istorice. Eu nu vreau sa-mi trmit copiii la o scoala care il minte. Il invata ca patria lui este Romania si nu-i spune nimic despre stramosii lui macedoneni despre imperiile noastre despre personalitatile noastre si asa mai departe. Asta numiti voi respect pentru frati? Ingroparea istoriei si a identitatii noastre?
Oricum aceste demersuri nu se vor opri pana nu se va obtine acest statut.
Papaticu , 07 July 2010
Aromanii Macedoneni
Stimate Domn Vlad Cubreacov, buna dimineata!
Trebuie sa remarc totusi ca v-ati recunoscut public identitatea etnica daco-romana. In particular prin anumite cercuri ati pretins ca sunteti etnic meglenit.

Haideti sa vedem lamuririle de care intr-adevar am nevoie.
1. In primul rand aceasta etimologie de "vlah" este un imprumut estern limbii macedonene/aromane. Si in niciun caz nu poate avea sens de etnicitate. De fapt Vlah inseamna ROMANIC. (termen venit pe filiera slava)
Cuvintele originale si reale si in uz zilnic din limba macedoneana/aromana pentru sensul "romanic" sunt numai cele 2:arman si rremen (exceptam pe megleniti). Arman si Rremen inseamna macedoneni romanizati. Macedono-vlahi inseamna macedoneni romanizati. Etnici macedoneni romanizati! Si nu daco-romanizati cum vreti dumneavoastra! Deci va repet domnule Cubreacov: armani/rremeni si macedoneni reprezinta acelasi popor. Fie ca traieste in Albania sau in Papua Noua Guinee. Si Macedonia ar putea fi numita la fel de bine Armania sau Rremenia. Dar numai niste tampiti ar face aceasta modificare in momentul in care acest stat al noastru si acest nume etnic exista de mii de ani. Regatul Macedonia a fost format in anul 800 inainte de Hristos. Timp de mii de ani acesti oameni s-au numit macedoneni. Si pana astazi s-a perpetuat aceasta traditie pe cale orala. Ca de altfel si crestinismul nostru. Deci arman are mai mult o semnificatie spirituala. Pentru ca intre arman/rremen si macedonean/makedon s-a produs o schimbare in structura psihologica si spirituala a "omului" macedonean. De ce ? Pentru ca macedoneanul poligam si politeist a devenit CRESTIN. Intelegeti acum despre ce este vorba? Dar dupa ce a devenit crestin si a fost oarecum romanzat nu si-a uitat numele etnic de macedonean ci acestea au mers in paralel timp de mii de ani si vor ramane asa vesnic!
3. Dumneavoastra faceti cateva confuzii intentionate pentru a va promova ideile absurde. Noi cand spunem arman si armania ne referim la ROMANUS SI LA ROMANUSIA (ca sa nu mai confundati termenii). Deci nu la MUCANI SI MUCANIA cum sunteti numiti din punct de vedere etnic. Intelegeti?
Nu aveti dreptul sa va identificati ca acelasi popor cu makedonii/armanii pentru ca nu sunteti. Fosin acelasi rationament ar insemna ca toate popoare romanice ale lumii reprezinta de fapt acel popor STRAROMAN care s-a contopit in francezi spanioli italieni etc. Si de fapt am fost acelasi popor inainte de marile razboaie de civilizare a tribalilor si ca vorbim aceeasi limba in ispoztazele sale actuale: macedoneana/aromana, franceza, spaniola, italiana, basca, portugheza etc. Asa ceva nu s-a intamplat nici macar pe timpul Imperiului Roman. Erau cetateni dar isi pastrau si le era respectata (cu exceptii) identitatea etnica proprie. Asa ca dati-mi voie domnule sa va spun ca iar aberati.

4. De ce nu exista unanimitate intre aromanii din Balkani? Ce intrebare sclipitoare!! Pai dupa atatea nenoriciri si razboaie va intrebati de ce suntem obositi. Aromanii din Grecia se vor greci pentru ca cu ei traiesc de mii de ani. Am avut noi timp sa construim? Sa ne dezvoltam limba? Ne-au fost distruse orasele si bisericile si academia inca din 1700. Cu atatia dusmani din toate partile va mirati de ce nu exista unanimitate? Cine i-a deranjat pe francezi de 3000 timp de 3000 de ani? Si de cate ori? In schimb balkanii sunt un teatru de razboi de 4000 de ani. Si domnul Cubreacov se mira de ce nu exista unanimitate.

5.Chiar dacă nu toţi românii sunt moldoveni, toţi moldovenii sunt români.
Tot aşa, acceptând unele elemente distinctive avansate de dumneavoastră, chiar dacă nu toţi românii sunt armâni, toţi armânii sunt românii.

Domnule Cubreacov, ne plictisiti cu jocurile aceaste infantile. Da aveti dreptate. Toti suntem romani!!!! Numai daca prin asta intelegem ROMANICI!!!!!!!! Dar dumneavoastra faceti un abuz de limbaj. Folositi romanitatea pentru a demonstra ca suntem acelasi popor. Este o escrocherie ce se vede si de pe Luna. Si numai daco-romanii si aromanii sunt romani. Si italienii sunt romani. Si francezii sunt la fel de romani ca si noi. Dar in interiorul acestei mari romanitati toti avem identitatea proprie. INTELEGETI? De ce nu le spuneti si francezilor ca sunt romani? De ce italienii din Romania sunt minoritatea? Tot romani sunt si ei. Dar sunt minoritate pentru ca dpvd etnic sunt italieni si nu daco-romani. Asa ca aceasta alaturare intre olteni moldoveni si aromani nu reprezinta decat o escrocherie. Conform aceluiasi rationament si napolitanii si sicilienii sunt egali cu oltenii si maramuresenii. Si iar miroase a escrocherie.

Sper ca va veti gasi linistea necasara pentru a-i lasa in pace odata pentru totdeuna pe armani/makedoni. La revedere~
Papaticu , 07 July 2010
Macedonenii/Aromanii
Macedonenii primul popor crestinat din europa
Astept stimata Domana Viorica Balteanu sa ne explicati stiintific caror Macedoneni se adreseaza acum 1950 de ani Apostolul Pavel in epistolele sale catre Tesaloniceni si Filipeni.
Astept sa ne demonstrati stiintific ca terminologia crestina nu a fost creata pe baza limbii macedonene antice care ste limba aromana de astazi.
Astept sa ne explicati stiintific scierile lui Cicerone Poghirc, Alexandru Xenopol, Alexandru Graur si Ion Coteanu, asupra romanitatii de est si limbii armane macedonene.
Papaticu , 07 July 2010
Xenopol despre "teoria dialectului" coapta in Romania
Sa vedem ce ne spune Alexandru Xenopol cu referire la "teoria dialectului" coapta in Romania:
A. Xenopol, in cartea sa "Teoria lui Roesler", studii asupra staruintei romanilor in Dacia Traiana, Ed. Albatros, Bucuresti, 1998, critica un istoric cu numele de Hunfalvy care sustinea ca "Romanii din nordul Dunarii inteleg usor limba macedo-romana".
Xenopol a raspuns astfel: "Este cunoscut ca un roman de la nord de Dunare nu poate fara un studiu sau fara a invata de inainte sa inteleaga dialectul vorbit la sudul Balcanilor si invers". De acest lucru poate sa fie convins fiecare cand va compara doua texte luate din aceste doua limbi.
In final A.D. Xenopol, tragea concluzia: "Aceste doua dialecte sunt cu totul diferite, nu sunt la fel". Mai departe marele istoric aduce si alte argumente in legatura cu aceste doua limbi intre care este o mare diferenta. "Limba aromana nu poate sa fie socotita ca un dialect al limbii daco-romane. Ca sa fie socotita ca dialect trebuie sa indeplineasca cel putin doua conditii: dialectul aroman si cel daco-roman trebuie sa fie produsul unui singur popor si sa traiasca in acelasi loc; sa aiba aceeasi istorie".
Papaticu , 07 July 2010
Ion Coteanu si Alexandru Graur despre "limba stra-romana" si "teoria dialectului" coapta in Romania
Ion Coteanu si Alexandru Graur lingvisti de marca ai Academiei Romane chiar au eliminat acea "limba" de comuniune pe nume "stra-romana" afirmand fara echivoc ca cele 2 limbi romanice rasaritene sunt limbi de sine statatoare si s-au format separat precum si ca sunt vorbite de popoare diferite. Acesti 2 mari lingvisti au fost ignoranti cinici? Xenopol a fost ignorant cinic? Matilda Caragiu care chiar daca nu elimina limba stra-romana, a specificat foarte clar ca 'aromana' este limba MATERNA a aromanilor ce le confera constiinta lor ETNO-LINGVISTICA. Daca le confera constiinta etnolingvistica cum ne puteti spune ca limba noastra materna este limba daco-romana? Mostenirea latina comuna (sau mostenirea latina pe care v-ati insusito pe filiera macedoneana) nu va da dreptul sa ne stabiliti limba materna. Acel substrat al limbii noastre este diferit de al oricarei limbi de pe planeta. Daca eliminam mostenirea latin va ramane exact ceea ce ne deaosebeste si ce ne confera acea constiinta etnica profunda in raport cu oricare alt popor al lumii
Papaticu , 07 July 2010
Adevaratii Macedoneni din Romania
Adevaratii Macedoneni din Romania
Macedonenii din România
Numele de Macedoneni provine de la denumirea antică, peste acea pop**aţie străveche aşezându-se în secolul VI triburi slave. Începând cu secolul XI, în permanenţă au existat Macedoneni care s-au aşezat în spaţiul Românesc. În 1332 a fost atestată localitatea Macedonia / judeţul Timiş; întemeietorul monahismului în Ţara Românească a fost Nicodim din Prilep care a ridicat cu ajutorul voivodului Vlaicu Vodă Mănăstirea bănăţeană Vodiţa în 1369, apoi Mănăstirea olteană Tismana şi altele. Pentru Macedoneni, a căror ţară era sub dominaţie otomană (paşalâc), Ţările Române au reprezentat idealul de libertate religioasă şi socială - existând valuri de pop**aţie Macedoneană care s-au aşezat printre Români pentru o viaţă mai bună şi liberă de constrângeri religioase. Lupta Românilor împotriva dominaţiei străine a devenit şi lupta Macedonenilor, implicându-se în mod direct atât în lupta dusă de către Mihai Viteazul împotriva otomanilor, în Răscoala lui Tudor Vladimirescu, cât şi în toate celelalte bătălii duse de poporul Român pentru păstrarea libertăţii şi a religiei ortodoxe. În secolele XVII – XIX a fost larg răspândit fenomenul haiduciei în Oltenia - pe baza relaţiilor care au existat şi pe acel plan între Români şi Macedoneni (condiţiile grele de viaţă la nord şi sud de Dunăre din acel timp au dus la o formă de răzvrătire pop**ară caracteristică Balcanilor: haiducia); supuse exploatării, abuzurilor şi fărădelegilor săvârşite de către toţi reprezentanţii administraţiilor indiferent de nivel, păturile sociale defavorizate şi obidite au recurs la haiducie ca măsură de luptă pentru dreptate, libertate socială şi naţională. Printre haiducii care au activat pe pământ oltenesc s-au numărat şi haiduci veniţi din Macedonia (şi fapt poate mai rar întâlnit - o Macedoneancă). Lupta Macedonenilor pentru determinare naţională nu s-a încheiat odată cu lupta Românilor, ceea ce a determinat existenţa unor migraţii până în secolul XX.
Papaticu , 07 July 2010
Poporul Makedon/Arman
Despre aromânii din Macedonia avem un articol foarte interesant scris de Prof.univ.dr. Ioan Cardula, în revista „Dacia magazin”, nr.4 din 2003.
Teorie referitoare la etnogeneza poporului aromân macedonean
Formarea poporului aromân macedonean începe din perioada neoliticului o dată cu apariţia primului popor civilizat pelasgo-trac.
Vatra pelasgo-tracilor este spaţiul CARPATO - DANUBIANOPONTIC, de unde au început să se extindă la est, până dincolo de munţii Caucaz, la apus ajung la Oceanul Atlantic, la nord la Marea Nordului, iar la sud ajung la Marea Egee şi Asia Mică şi de acolo În Africa de Nord.
Fundamentarea acestei teorii se bazează pe surse ISTORICE, LITERARE, TOPONIMICE, EPIGRAFICE şi ARHEOLOGICE.
HERODOT, în lucrarea „Istorii”, semnalează că „primii locuitori ai Eladei erau PELASGII”,
subliniind că aceia care locuiau în regiunea Pindului se numeau MACEDONENI. Prezenţa pelasgo-tracilor în Macedonia este confirmată de toponimiile existente în spaţiul balcanic, ca de exemplu TRAKIGOS – PELAGOS (arhipelagul tracic din Marea Egee) sau PELAGONIA, câmpia Macedoniei.LIMBA. După autorii romani Plautus şi Quintilian, pelasgii vorbeau un dialect al limbii latine barbare, numit ARAMIC sau
ARAMEIC, care este – după cercetările noastre - similar sau foarte apropiat de limba vorbită de aromânii macedoneni, fapt confirmat de descifrările epigrafice ale Inelului din EZER (Bulgaria) şi de inscripţia pelasgă din Insula Lesbos.
Poemele lui HOMER, ILIADA şi ODISEEA reprezintă o altă sursă pentru cunoaşterea limbii trace, respectiv a limbii aromâne. O serie de oameni de ştiinţă greci, dar de origine aromână, cum sunt Gh. Exarhu, N. I. Liciu, Ath. Busbuki au găsit în epopeile lui Homer şi în alte cărţi scrise în greaca veche, cuvinte pe care aromânii le folosesc în vorbirea lor zilnică, cum sunt:
Limba greacă Limba aromână Limba română
TALAROS TALAR PUTINA
SKAFA SCAFA PAHAR
FRIKI FRICA TEAMA, FRICA
KOPI CUPIE TURMA DE OI
MĂRTURII EPIGRAFICE.
În lucrarea „Limba traco-dacă, fondul limbilor indo-europene”, autor Branislav Stefanoski, scrisă în limba aromână şi tradusă în limba română (Ed. Mirton, Timişoara, 1995) sunt prezentate 12 epici, 6 plăci litice funerare din secolul al VIII-lea Î.Hr., două inele de aur (de la Ezerovo, Bulgaria şi Cilei, România), inscripţia pelasgă din Insula Lesbos. Aceste texte nu au putut fi descifrate de arheologii greci, dar în schimb au fost citite cu uşurinţă de B. Stefanoski, deoarece conţineau cuvinte din limba aromână.
În concluzie,
Aromânii sunt urmaşii triburilor pelasgo-trace stabilite În Macedonia;
Aromânii sunt autohtoni în regiunile unde trăiesc în prezent: Epir, Thesalia, Macedonia;
Limba lor este similară cu limba latină barbară (arameica) vorbită de pelasgo-traci încă din antichitate;
Aromânii şi-au păstrat etnicitatea într-o perioadă când au fost ocupaţi de romani, de bizantini, de otomani, de slavi, cu toate vicisitudinile prin care au trecut;
Aromânii au o istorie foarte veche şi bogată, predecesorii lor, regii Macedoniei Filip al II-lea şi Alexandru cel Mare Macedoneanul au construit primul Imperiu din Europa, mult înaintea celui Roman.
Aromânii trebuie să fie mândri de limba lor, care este una dintre cele mai vechi din Europa, şi de o istorie cum au puţine popoare din Europa.
Papaticu , 07 July 2010
Asumarea trecutului...
Asumarea trecutului
Buna ziua Doamna Viorica Balteanu.
Vreau sa mai punctez cateva lucruri si am incheiat aceasta confruntare sterila.

In primul rand constat cu regret ca somitati intelectuale ale Romaniei de astazi abordeaza atat de injust prblema armana de astazi. Ar fi trebuit Doamna ca inainte de inceperea acestei odioase campanii asupra comunitatii armane, sa aduceti la cunostiinta tuturor romanilor rolul jucat de acesti macedoneni/aromani in toate domeniile stiintifice. Ar fi trebuit ca orice roman sa stie ca de exemplu printre membrii fondatori ai academiei romane se afla si armani, ca un arman este considerat parintele bancii nationale si ca a avut o contributie majora la creearea constitutiei romane, ca sistemul de medicina legala din romania a fost creat de catre un arman, ca apostolul neamului si totodata cel mai mare istoric al Romaniei din toate timpurile a fost un arman, multi dintre arhitectii bisericilor din romania sunt armani, ca multi dintre ctitorii acestor biserici sunt armani, ca la traducerea bibliei in limba romana a contribuit major un arman si asa mai departe doamna... sunt pagini intregi pe care as putea sa le scriu. Va mai intreb inca o data in care scoala sau universitate se recunoaste acest merit? Armanii au dat Romaniei mai mult decat oricare alt popor de pe planeta asta; poate chiar mai mult decat au dat romanii insisi; de aceea in urma acestei campanii armanii vor fi priviti dusmanii poporului roman si vor primi un tratament in consecinta; pentru simplul motiv ca habar nu la creearea statului pentru care ne injura acum, tocmai armanii au fost unii dintre personajele cheie; habar nu au ca toata cultura romana se bazeaza pe sacrificiile si munca a unor intregi vieti de armani; habar nu au de rolul pozitiv pe care l-au jucat armanii in toata istoria Romaniei. Si acum vin si ne injura; Si dumneavoastra nu faceti decat sa intensificati aceasta stare de lucruri. Considerati drept? Inainte sa ne defaimati copiii si buniciii si parintiii si tot poporul nostru, ganditi-va la valorile de a caror munca s-a bucurat Romania si se va bucura vesnic, si dupa asta sa ne judecati pentru ca din dorinta de a ne dezvolta propria identitate, am actionat in judecata statul roman;
Distractie placuta in continuarea acestei mizerabile campanii impotriva unui popor a caror membri v-au ajutat sa claditi natiunea romana si v-au facut demni de lauda in comunitatea internationala.
Numai bine!
Papaticu , 07 July 2010
Pentru Doamna Balteanu
Buna seara.
Daca imi veti formula un raspuns cu privire la rolul jucat de armani in istoria Romaniei, va adresez rugamintea de a nu scrie ca tocmai aceste fapte demonstreaza puternica constiinta etnica comuna armanilor si romanilor. Daca cumva ati uitat, va reamintesc ca membrii aceluiasi popor arman au facut aceleasi lucruri si in "grecia moderna" si prin serbia, oarecum si prin albania si prin imperiul bizantin (vezi cei 40 de imparati de origine macedoneana) si prin egipt si prin armenia si prin israel (vezi filistenii popoarele marii) si tot asa..

Deci Stimata Doamna Viorica Balteanu care ii considera pe armanii "minoritari" drept, citez: "bieti panglicari cu vocatie apatrida", va aduc la cunostiinta ca valoarea unui popor este direct proportionala cu modul in care celelalte popoare se pot indentifica cu el. Asa ca Armanii/Makedonii care astazi sunt etnici greco-romano-albano-sarbo-pakistanezi reprezinta un popor care se poate identifica cu oricare altul dar in acelasi timp isi scoate in evidenta identitatea exact prin contactul cu ele. Aceasta teorie a fost formulata si de Iorga...sper sa nu-l contraziceti.
V-am spus aceste lucruri nu pentru a pune in balanta calitatile si defectele popoarelor noastre, ci doar pentru a va convinge sa nu mai apelati la sintagme de genul "romani adevarati", sau mai mult, "au murit in puscarii pentru Romania" rezulta sunt etnici daco-romani. Nu provoaca decat rasul tuturor intelectualilor destoinici si de bun simt.

PS: Lasati-i in pace pe macedoneni! Si-au platit datoria fata de Romania si zilnic respecta aceeasi traditie.
Papaticu , 07 July 2010
Disparitia misterioasa a macedonenilor antici
Pentru Doamna Balteanu
Graiul maramureşean este unul dintre cele cinci subdialecte de bază ale dialectului dacoromân. Acesta se vorbeşte în Maramureşul istoric, în satele de pe văile Mara, Cosău şi Iza.
În judeţul Maramureş se mai vorbeşte subgraiul chioărean, lăpuşean şi codrenesc în regiunile respective. Acestea fac parte din Graiul Ardelenesc, doar cu oarecare influenţe din partea celui maramureşan.
Incercati va rog sa ne explicati statutul limbii armane/machedone in cadrul acestei mari limbi daco-romane sau romane (reprezinta acelasi lucru).


Asadar dialectul daco-roman este impartit in subdialectele maramuresean. ardelean, si asa mai departe iar subdialecte sus-mentionate sunt impartite in subgraiurile chioarean, lapuseas si asa mai departe.
Dialectul macedonean/aroman este impartit in subdialectele farsherot, gramostean, pindean si asa mai departe.
Poporul care vorbeste toate aceste dialecte si subdialecte si subgraiuri este unitar.
Limba vorbita de acest popor STRA_ROMAN este unitara.
Limba Stra-Romana cuprinde dialectele sale de baza: dialectul daco-roman, dialectul aroman, dialectul megleno-roman si dialectul istro-roman.
Asadar inainte de invazia slava inceputa in secolul 7 toate aceste dialecte si subdialecte reprezentau o limba unitara vorbita de acelasi popor la fel de unitar. In urma acestei invazii slave marele popor stra-roman si marea limba stra-romana s-a scindat in ipostazele sale actuale...
Aceasta este teoria dumneavoastra Doamna Viorica Balteanu?
Deci poporul macedonean antic a disparut in urma unei curse de avion prin anii 100-200 inainte de Hristos. Au fost inghititi toti (vreo 2 milioane) in triunghiul Bermudelor. Odata cu aceasta disparitie misterioasa a celor de 2 mil de macedoneni antici, inghititi de buclucasul triunghi al Bermudelor, ca o concluzie fireasca a disparut si limba macedoneana antica. Era si normal, nu?
Deci toate inscriptiile aromane/macedonene din Balkani de fapt nu apartin macedonenilor antici. Sa va spun de ce. Dupa invazia slavilor, din interiorul acelei ramuri sudice a marelui popor STRA_ROMAN s-au nascut cativa parapsihologi. Cei mai de vaza dintre ei, s-au deplasat cu elicopterul prin secolul 7 era noastra, exact in locul unde au disparut macedonenii antici, adica deasupra triunghiului Bermudelor. Acolo au asteptat in Elicopter timp de mai multe zile..dupa vreo 3-4 zile de incercari esuate de a comunica cu spiritele din adancuri ale makedonilor, iata ca in a 5 zi ceva fascinant s-a produs..liderul celor absorbiti acolo a reusit sa stabileasca o legatura cu unul dintre parapshihologii Stra-Romani. Acesta i-a dictat pur si simplu toate cuvintele aromane de astazi si l-a rugat ca acestea sa fie incriptionate peste tot prin Sud. Bineinteles ca ramura sudica a Marelui POPOR STRAROMAN a purces imediat a-i respecta rugamintea liderului celor absorbiti din triunghiul Bermudelor.
Si uite asa Stimata Doamna s-a ajuns in situatia in care niste tampiti parapsihologi si tradatori de neam, sa ne incurce astazi toate demersurile pentru reformarea adevaratului popor STRA-ROMAN.
Papaticu , 07 July 2010
Macedonenii/Aromanii
Macedonenii/Aromanii
Va mai atasez inca o data Stimata Doamna Viorica Balteanu, ceea ce a scris regretata Academician Matilda Caragiu cu referire la identitatea Macedono-Vlahilor.

„Aromânii (macedo-vlahii) şi limba lor maternă există astăzi şi de două mii de ani.”
(Matilda Caragiu Marioteanu, DODECALOG, Adevărul nr. 1)
„Aromânii sunt dintotdeuna sud-dunăreni.”
(ibidem, Adevarul nr.2)
„Aromâna este limba maternă a aromânilor, care le conferă conştiinţa lor etnolingvistică.”
(ibidem, Adevarul nr.6)
„…aromâna este un `dialect` istoric al unei faze vechi din istoria limbii române [=al străromânei].”
(ibidem, POST-SCRIPTUM)
„Aceste ipostaze ale străromânei sunt denumite în lingvistica românească şi romanică „dialecte” [dacoromân, istroromân, macedoromân şi meglenoromân]. Întrebarea care s-a pus şi se pune este „ale cui dialecte?” Răspunsul nu poate fi decât unul: „ale străromânei”, căci oricum am aborda situaţia, limba vorbită de românii sud-dunăreni nu este o varietate a dacoromânei, iar vorbitorii sunt şi au ramas sud-dunăreni.Este clar că problema se situează, cum a spus într-un cadru teoretic Eugenio Coseriu, „au de-la du structuralisme”, dincolo de analiza istorică strictă; opoziţia „limba istorică ~ limba funcţională” scoate în evidenţă faptul că o limbă istorică (străromâna, în cazul nostru), nu este un sistem omogen. [...] Or, fiecare din aceste ipostaze ale străromânei funcţionează ca sisteme omogene, şi această calitate le conferă vorbitorilor lor [...] sentimentul „alteritătii”, [...], sentimentul de a fi un altul, prin limba pe care o vorbesc, diferă de a vecinilor. Diversitatea nu exclude însa unitatea, care este evidentă şi a rămas necontestată la nivelul limbii române vorbite în nordul şi în sudul Dunării.”
(în volumul Varietatea limbii române şi variaţiile ei locale, p.23; v.în volumul de faţă p.92)
„Aromânii se pot salva numai prin limba lor maternă. Fără acest certificat de naştere, de mâine nu s-ar mai putea vorbi de aromâni.”
(din „Aromanii – o criza identitara”, in acest volum; v. Si DODECALOG, POSTSCRIPTUM).

Asadar Macedono-Vlahii au o LIMBA MATERNA ce le confera CONSTIINTA ETNO_LINGVISTICA.
Asadar Macedono-Vlahii sunt dintotdeuna SUD_DUNARENI.
Asadar limba Macedono-Vlaha este 'dialect' al unei faze vechi din istoria limbii romane (stra-romane).

Asadar diversitatea nu exclude unitatea.
Pe baza citatului de mai sus ne stabili dumneavoastra Domnilor Profesori si Academicieni, limba materna?
Daca diversitatea nu exclude unitatea de ce TREBUIE SA ACCEPTAM ca unitatea exclude diversitatea?
Papaticu , 07 July 2010
Aristotel un Etnic Macedonean cu vocatie apatrida

Pentru Doamna Balteanu
O stire bomba ce vine din randul “unor bieti panglicari cu vocatie apatrida” ne spune un adevar istoric si anume ca Marele Filosof al Antichitatii pe nume ARISTOTEL a fost ETNIC MACEDONEAN.
Tatal sau a fost medicul curtii regale Macedonene.Iar regele Filip al Macedoniei a fost un prieten extraordinar al marelui Aristotel. Dupa moartea lui Alexandru cel Mare acest Aristotel a fost considerat un pericol pentru Eleni si un reprezentatnt al Macedonenilor si in consecinta si-a inchis scoala construita la Atena si s-a mutat in Macedonia. Si grecii au nesimtirea sa afirme ca Aristotel a fost Grec. Ridicol. SI ca Imperiul Macedonean a fost Grec dupa ce ei insisi s-au impotrivit campaniei din Asia si chiar au complotat cu Persii impotriva Macedoniei. Armata Persana era plina de mercenari greci. Si acum sunt mandri in toata lumea de cuceririle lor elenice. Ridicol!
Papaticu , 14 July 2010
Abuz de limbaj si traducere frauduloasa!
Domnule Cubreacov ati postat mai sus urmatorul comentariu:

"Marele aromân Mihail Boiagi tipărea în 1813, la Viena, cu explicaţii în limbile greacă şi germană, prima gramatică a limbii române din Macedonia, adică a dialectului aromân. Textele în româna din Macedonia sunt redate cu alfabet latin şi cuprind un şir de neologisme de origine latină, multe preluate tacit din dialectul daco-român. Nu spun eu LIMBA ROMÂNĂ, o spune chiar aromânul de luminoasă amintire Mihail Boiagi. Păstrez în biblioteca mea un exemplar al acestei Gramatici, retipărite în 1988 la Freiburg, exemplar donat de către BIBLIOTECA MACEDOROMÂNĂ (MAZEDOROMANISCHE BIBLIOTHEK).

Aşadar, denumirea pe scurt a cărţii este următoarea:

„ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ
ΡΩΜΑΝΙΚΗ
ΗΤΟΙ
ΜΑΚΕΔΟΝΟΒΛΑΧΙΚΗ” (în greacă) şi

“ROMANISCHE
ODER
MACEDONOWLACHISCHE
SPRACHLEHRE” (în germană),

adică: „GRAMATICĂ ROMÂNEASCĂ SAU MACEDONOVLAHĂ”,

iar pe larg:

„ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ
ΡΩΜΑΝΙΚΗ
ΗΤΟΙ
ΜΑΚΕΔΟΝΟΒΛΑΧΙΚΗ,
ΣΧΕΔΙΑΣΘΕΙΣΑ ΚΑΙ ΠΡΩΤΟΝ ΕΙΣ ΦΩΣ ΆΧΘΕΙΣΑ
ΥΠΟ
ΜΙΧΑΗΛ Γ. ΜΠΟΪΑΤΖΗ,
ΔΙΔΑΣΚΑΛΟΥ ΤΗΣ ΕΝΤΑΥΘΑ ΑΠΛΟΕΛΛΗΝΗΚΗΣ
ΣΧΟΛΗΣ”.

Vrea cineva să-l contrazică pe Mihail Boiagi? "


In primul rand va aduc la cunostiinta ce spune Matilda Caragiu cu referire la aceasta traducere frauduloasa, la acest abuz de limbaj:

Boiagi a spus "romaniki" pe greceste si "romanische" (nu "rumänische"- adica "român", cum a fost tradus) pe germana. Pentru Boiagi aceste nume inseamna: "armâni" si "roman"(de la Roma!). Este o mare deosebire intre cuvintele germane "romanisch"("roman" de la Roma) si "rumänisch" ("Român" de la România, cuvant intrat tarziu in lingvisticâ/filologie, odata cu formarea statului national 'România'). Toti invatatii germani când au vorbit de Armâni, au spus "mazedoromanisch"(macedo-roman si nu mazedorumänisch"/ macedo-român, cumu s-a tradus in România) sau "Aromunen", (vedz G.Weigand) si nu "Arumänen" (Aromâni).
Papaticu , 21 August 2010
...
Grecii, in timpul imperiului bizantin, se auto-denumeau cu mare mandrie drept ROMEI. Si luand in considerare faptul ca exonimul ‘VLAH’ era atribuit popoarelor romanice rasaritene, putem concluziona fara a face nicio eroare, ca si elinii pot face parte integranta din “vlahitatea” rasariteana.

Prin urmare “vlah” in niciun caz nu poate constitui just un etnonim.
Grecii s-au insinuat in imperiul bizantin si acum au ajuns sa se declare mostenitorii legitimi ai Bizantului. In conditiile in care Macedonenii au fost cei ce l-au povatuit spre apogeul stralucirii. Iconoclasmul a fost creat de Macedoneni. Si asa mai departe.

Numele nostru etnic este Makedono-Armani, si trebuie respectat ca atare in virtutea dreptului istoric pe care meritam cu desavarsire sa ni-l exercitam mai ales in Europa de astazi sub umbrela careia traim cu totii.

Numai bine!


Cu referire la alfabetul limbii noastre, vreau sa spun cateva lucruri.

In primul rand, nimeni nu are dreptul sa ne stabileasca alfabetul prin care sa ne scriem limba.

In al doilea rand, macedonenii au avut propriul alfabet si anume alfabetul PELASG, adica cel “grecesc” de astazi. Acest alfabet “grecesc” a fost creat de catre Pelasgi cu mult inainte ca Elinii sa viseze la crearea limbii lor.

Exista inscriptii in Asia (cuvinte macedonene/aromane) datand cu mult inaintea navalirii Greco-Etiopienilor in Balkani.

In concluzie nu ar trebui sa se supere nimeni daca in viitorul apropiat toti armanii/macedoneni se vor intoarce la alfabetul pe care ei insisi l-au creat. Avem si un precedent si anume scrierile lui Constantin Ucuta.
Mihail Boiagi l-a preferat pe cel latin.
Doar armanii/macedoneni vor fi cei ce vor decide asupra destinului lingvistic al limbii lor materne.
Nici daco-romanii si nici grecii nu trebuie sa se mai amestece in niciun chip in probleme ce tin exclusiv de constiinta si libertatile unui popor.
gioni makedonu , 26 August 2010
...
* In comentariul precedent am comis o eroare de exprimare. Am vrut să spun înfruntat în loc de creat.
“Iconoclasmul a fost creat de Macedoneni. Si asa mai departe”
g. makedon , 13 September 2010

Scrie un comentariu

mai mic | mai mare
security image
Scrie codul antispam

busy

SEMNEAZĂ PETIȚIA!

►Petiţie pentru îndepărtarea de la Timişoara a episcopului-vicar Paisie (cetăţeanul Ion Gheorghe) - uzurpatorul ÎPS Nicolae, Mitropolitul Banatului

 

S.C. HELP TRANS S.R.L.

Cu sediul in Oraviţa, str. Timişorii, nr.1., jud. Caraş Severin

ANGAJEAZĂ:

DULGHERI şi ZIDARI calificaţi pentru lucrări în construcţii

Oferim salarii atractive. La cerere, asigurăm cazare.

Telefoane de contact:

0255/571925; 0740098662; 

0744607924; 0720039629


Masaj
Masaj anticelulitic, terapeutic si de relaxare
tel: 0732 535 532

Clinica Tratament Hemoroizi

Tratament hemoroizi fara operatie
www.TamiClinic.ro

Si reclama ta poate sa fie aici!

 

 

belvedere