Primarul Timișoarei, Dominic Fritz, a anunțat luni, 23 iunie, pe contul său de facebook „un eveniment istoric” pentru administrația publică din România”, respectiv faptul că instituția pe care o conduce a eliberat prima autorizație de construire în procedură complet digitală.
”Ne-a luat câteva luni bune de muncă, întâlniri și coordonare cu toate părțile implicate – de la specialiști din domeniu până la funcționari publici – ca să ajungem la un sistem care chiar funcționează. Una dintre cele mai mari provocări a fost chiar adoptarea semnăturii digitale de către toți cei implicați în elaborarea documentației tehnice. Săptămâna trecută am emis prima autorizație complet digitală: totul – de la cerere până la semnătura finală – s-a făcut online. Fără bibliorafturi, fără drumuri, fără ghișee, fără semnătura cu pixul și ștampilă. Un moment istoric, nu doar pentru Timișoara, ci pentru întreaga administrație publică din România. Aceasta nu e doar o reușită tehnică. E un semn clar că administrația românească poate să se schimbe în folosul oamenilor – dacă există viziune, muncă și încredere”, a anunțat Dominic Fritz.
Eliberarea documentelor administrative în sistem electronic este însă o procedură demarată de Consiliul Județean Cluj încă din 2023, astfel că președintele liberal al administrației clujene, Alin Tișe, s-a grăbit să-i dea o replică lui Fritz:
„Un pas înainte, desigur, pentru Timișoara. Dar dacă acesta e „momentul istoric”, cum ar trebui să numim ceea ce s-a întâmplat la Consiliul Județean Cluj încă din 16 februarie 2023, când a fost emisă prima autorizație de construire exclusiv online din România, un eveniment… preistoric?”, a comentat Tișe pe contul său de pe rețele sociale, conform Actual de Cluj.
Liberalul clujean mai spune că, înainte de se avânta în declarații privind „momentele istorice” din administrația publică, liderului USR Dominic Fritz „nu i-ar strica puțină documentare”.
Tișe mai arată că la nivelul Consiliului Județean Cluj în acest moment se lucrează mult mai avansat, la „un soft AI integrat, care să transpună automat cererile fizice în format digital. „Avem deja peste 1.500 de cereri depuse și procesate online doar anul acesta”, a punctat Tișe.
Consiliul Județean Cluj nu doar că a implementat cu peste doi ani în urmă emiterea online a autorizațiilor, dar și-a dezvoltat un sistem digital extins, prin care în prezent se emit peste 50 de tipuri de documente cu valabilitate juridică, în format digital.
La nivelul anului 2024, 56% dintre documentele depuse și emise au fost soluționate exclusiv online. Până în prezent, au fost digitalizate și operaționalizate următoarele categorii de documente, aparținând atât Consiliului Județean, cât și entităților avizatoare sau subordonate: certificatele de urbanism; autorizațiile de construire; avize ISU; cererile pentru derularea unor lucrări în proximitatea drumurilor județene; cereri de închiriere a spațiilor din cadrul Cluj Arena; cereri pentru avize de la Compania de Apă Arieșul Turda SA; cereri pentru materiale de promovare turistică; cereri pentru ghidaj turistic; cereri pentru verificarea eligibilității GUEE; solicitări pentru obținerea finanțărilor nerambursabile de la Consiliul Județean Cluj etc.