Acasă Politica ANI a constatat că deputatul Florică Bîrsășteanu s-a aflat în ”incompatibilitate și...

ANI a constatat că deputatul Florică Bîrsășteanu s-a aflat în ”incompatibilitate și conflict de interese administrativ”

DISTRIBUIȚI

birsasteanuAgenția Naționalã de Integritate a constatat starea de incompatibilitate și încãlcarea regimului juridic al conflictului de interese în materie administrativã de cãtre Florică Bîrsășteanu (PSD), actualmente deputat în Parlamentul României, la data faptelor consilier local în cadrul C.L. al Municipiului Timișoara și director medical/manager interimar al Spitalului Clinic Județean de Urgențã ”Pius Brînzeu” Timișoara.
Florică Bîrsășteanu s-a aflat în stare de incompatibilitate, întrucât a deținut simultan mai multe funcții și calitãți, contrar prevederilor legale, astfel: în perioada 2 octombrie 2012 – 30 aprilie 2014 a deținut simultan atât funcția de director medical interimar al Spitalului Clinic Județean de Urgențã „Pius Brînzeu” Timișoara, cât și funcția de administrator în cadrul S.C. Centrul de Radioimagisticã Dr. Bîrsãșteanu S.R.L.; în perioada 30 aprilie – 17 iunie 2014 a deținut simultan atât funcția de manager interimar al Spitalului Clinic Județean de Urgențã „Pius Brînzeu” Timișoara, cât și funcția de administrator în cadrul S.C. Centrul de Radioimagisticã Dr. Bîrsãșteanu S.R.L.; în perioada exercitãrii mandatului sãu de consilier local, Spitalul Clinic de Boli Infecțioase și Pneumoftiziologie Dr. V. Babeș (instituție aflatã în subordinea Primãriei Municipiului Timișoara) a încheiat Contractul de furnizare de servicii medicale cu S.C. Centrul de Radioimagisticã Dr. Birsasteanu S.R.L. (societate în cadrul cãreia persoana evaluatã deținea calitatea de administrator la data încheierii contractului). În baza acestui contract, S.C. Centrul de Radioimagisticã Dr. Bîrsãșteanu S.R.L. a obținut venituri în cuantum de 86.305 lei.
Mai mult, Florică Bîrsășteanu a încãlcat și regimul juridic privind conflictul de interese în materie administrativã, întrucât, în calitate de consilier local, acesta a participat la deliberarea și adoptarea Hotãrârii Consiliului Local al Municipiului Timișoara nr. 298 din 30 mai 2013, în urma cãreia au fost încheiate Contractul de închiriere și Actul adițional între Spitalul Clinic de Boli Infecțioase și Pneumoftiziologie Dr. Victor Babeș și Centrul de Radioimagisticã Dr. Bîrsãșteanu S.R.L.(societate în cadrul cãreia persoana evaluatã deținea calitatea de administrator la data adoptãrii hotãrârii).
Florică Bîrsășteanu a deținut funcția de consilier local în cadrul Consiliului Local al Municipiului Timișoara în perioada 15 ianuarie 2013 – 26 iunie 2014, funcția de director medical în perioada 2 octombrie 2012 – 30 aprilie 2014, respectiv funcția de manager interimar, în perioada 30 aprilie – 17 iunie 2014, în cadrul Spitalului Clinic Județean de Urgențã ”Pius Brînzeu” Timișoara.
Persoana evaluatã a fost informatã despre declanșarea procedurii de evaluare, elementele identificate, precum și drepturile de care beneficiazã – de a fi asistat sau reprezentat de un avocat și de a prezenta date sau informații pe care le considerã necesare, personal ori prin transmiterea unui punct de vedere scris. Florică Bîrsășteanu a depus la dosarul de evaluare un punct de vedere în exercitarea dreptului la apãrare.
Conform ANI, Florică Bîrsășteanu a încãlcat, astfel, urmãtoarele prevederi legale: art. 178, alin. (1), lit. b) din Legea nr. 95/2006, potrivit cãruia „ funcția de manager persoanã fizicã, respectiv director medical este incompatibilã cu „exercitarea oricãrei activitãți sau oricãrei alte funcții de manager, inclusiv cele neremunerate”; art. 181, alin. 1 din Legea nr. 95/2006, potrivit cãruia „În cadrul spitalelor publice se organizeazã și funcționeazã un comitet director, format din managerul spitalului, directorul medical, directorul financiar-contabil, iar pentru spitalele cu peste 400 de paturi un director de îngrijiri”; art. 181, alin. 9 din Legea nr. 95/2006, potrivit cãruia dispozițiile referitoare la incompatibilitãți, se aplicã și persoanelor care ocupã funcții specifice comitetului director; art. 90, alin. (1) și alin. (2) din Legea nr. 161/2003, potrivit cãruia „(1) Consilierii locali și consilierii județeni care au funcția de președinte, vicepreședinte, director general, director, manager, administrator, membru al consiliului de administrație sau cenzor ori alte funcții de conducere, precum și calitatea de acționar sau asociat la societãțile comerciale cu capital privat sau cu capital majoritar de stat ori cu capital al unei unitãți administrativ-teritoriale nu pot încheia contracte comerciale de prestãri de servicii, de executare de lucrãri, de furnizare de produse sau contracte de asociere cu autoritãțile administrației publice locale din care fac parte, cu instituțiile sau regiile autonome de interes local aflate în subordinea ori sub autoritatea consiliului local sau județean respectiv ori cu societãțile comerciale înființate de consiliile locale sau consiliile județene respective. (2) Prevederile alin. (1) se aplicã și în cazul în care funcțiile sau calitãțile respective sunt deținute de soțul sau rudele de gradul I ale alesului local”; art. 70 din Legea nr. 161/2003, potrivit cãruia „Prin conflict de interese se înțelege situația în care persoana ce exercițã o demnitate publicã sau o funcție publicã are un interes personal de naturã patrimonialã, care ar putea influența îndeplinirea cu obiectivitate a atribuțiilor care îi revin potrivit Constituției și altor acte normative”; art. 46 din Legea nr.2015/2001, potrivit cãruia „(1) Nu poate lua parte la deliberare și la adoptarea hotãrârilor consilierul local care, fie personal, fie prin soț, soție, afini sau rude pânã la gradul al patrulea inclusiv, are un interes patrimonial în problema supusã dezbaterilor consiliului local. (2) Hotãrârile adoptate de consiliul local cu încãlcarea dispozițiilor alin. (1) sunt nule de drept. Nulitatea se constatã de cãtre instanța de contencios administrativ. Acțiunea poate fi introdusã de orice persoanã interesatã”; art. 2, alin. (1) și art. 75 din Legea nr. 393/2004 potrivit cãrora „Prin aleși locali, în sensul prezentei legi, se înțelege consilierii locali și consilierii județeni, primarii, primarul general al municipiului București, viceprimarii, președinții și vicepreședinții consiliilor județene. Este asimilat aleșilor locali și delegatul sãtesc” și „Aleșii locali au un interes personal într-o anumitã problemã, dacã au posibilitatea sã anticipeze cã o decizie a autoritãții publice din care fac parte ar putea prezenta un beneficiu sau un dezavantaj pentru sine sau pentru: (…) c) o societate comercialã la care dețin calitatea de asociat unic, funcția de administrator sau de la care obțin venituri”. „Fapta persoanei cu privire la care s-a constatat […] încãlcarea obligațiilor legale privind conflictul de interese ori starea de incompatibilitate constituie abatere disciplinarã și se sancționeazã potrivit reglementãrii aplicabile demnitãții, funcției sau activitãții respective […]”. „Persoana […] fațã de care s-a constatat existența conflictului de interese ori starea de incompatibilitate este decãzutã din dreptul de a mai exercita o funcție sau o demnitate publicã […] pe o perioadã de 3 ani de la data eliberãrii, destituirii din funcția ori demnitatea publicã respectivã sau a încetãrii de drept a mandatului. Dacã persoana a ocupat o funcție eligibilã, nu mai poate ocupa aceeași funcție pe o perioadã de 3 ani de la încetarea mandatului”.

Comentarii

comentarii