Acasă Cultura Artistul Jan Eugen, autorul expoziţiei „Lumea ca interioritate” de la Galeria Calina

Artistul Jan Eugen, autorul expoziţiei „Lumea ca interioritate” de la Galeria Calina

484
DISTRIBUIȚI

Cei care se ocupă cu imagini văd altfel”

Jan Eugen expune „Lumea ca interioritate” la Galeria Calina. Un interviu deopotrivă cu artistul şi curatorul Olivia Niţiş ne deschide perspectiva nevăzutului, a… interiorităţii unor lucrări care mai pot fi admirate în aceste zile în Spaţiul de Artă Contemporană al Timişoarei.

Expoziţia „Lumea ca interioritate”, aşa cum este prezentată în prezent în Galeria Calina, este o instalaţie. Atunci când aţi construit conceptul acestei expoziţii, v-aţi propus să construiţi un ansamblu, sau după un număr de lucrări executate aţi constatat că le puteţi reuni într-o instalaţie? Care este, cu alte cuvinte, povestea acestei expoziţii?
Poveştile ies din gura celor care au har, iar expoziţia de faţă a fost premeditată în urmă cu un an împreună cu Olivia Niţiş, dar gestarea imaginilor şi felul cum să fie panotate au fost şi rodul dialogurilor cu Paul Truia, Ion Grigorescu şi Florin Ciubotaru.

În lucrări se repetă ideea corpului uman văzut din spate. Ce anume face ca această imagine să fie atât de puternică pentru dvs. pentru a o face repetitivă?
Repetitiv poate fi pentru un vizitator cu un văz superficial, preocuparea mea sunt lumina şi spaţiul. Constrâns de mijloace şi spaţiu, am fost mai jucăuş cu lumina, cred.

Ce şanse de afirmare aţi avut dvs. ca tânăr fotograf, într-o lume în care se avansează ideea că oricine poate fi un bun fotograf?
Am convingerea că cei care se ocupă cu imagini văd altfel.

Ce anume consideraţi că vă individualizează, ca artist?
Încă nu ştiu ce presupune să fii artist, dar fiind prima expoziţie „individuală”, este un exerciţiu de dialog vizual asumat.

Locuiţi şi lucraţi în Bucureşti. Ce vă oferă Bucureştiul, ca artist?
Bucureştiul este un sat mic cultural. Aş prefera ca „jambaşii” care-l administrează să încerce să învie centrele culturale, să nască evenimente care să aibă mai mult de a face cu cultura decât cu circul.

La ce lucraţi în prezent?
Am tot felul de idei care îmi colcăie năstruşnic în minte, însă trebuie să mi le ordonez în intimitatea atelierului. În orice caz, va urma…

Olivia Niţiş: „Un curator autentic îşi asumă rolul de ghid”

Doamnă Olivia Niţiş, dvs. sunteţi curatorul expoziţiei lui Jan Eugen. Ce anume vă convinge la Jan Eugen pentru a-i gira lucrările?
În primul rând, aş dori să clarific puţin relaţia dintre artist/ă şi curator/curatoare (de cele mai multe ori ignorăm genul la capitolul meserii), care nu face simplul act de a gira un artist sau o serie de lucrări. Adică artistul nu vine de acasă cu lucrările gata împachetate şi cu fundă, iar curatorul spune satisfăcut bravo şi scrie un text şi eventual susţine un discurs de laudatio la vernisaj. Relaţia este una mult mai complexă, pentru că un curator autentic îşi asumă rolul de ghid, în favoarea unui concept de la care pleacă, sau a unei selecţii şi a unor propuneri de lucru pentru o expunere cât mai eficientă. Între cei doi are loc un dialog permanent, iar rezultatul final este unul de colaborare. Un element important în acest sens a fost acţiunea de la vernisaj, al cărei concept îmi aparţine, ca de altfel, al tuturor vernisajelor deschise de mine la Calina.
Sunt o curatoare ghidată de principii selective. Mă interesează artiştii cu un discurs valoros atât din punct de vedere estetic, dar mai ales din punct de vedere conceptual. Nu mă interesează lucrările care fură ochiul, iar în spatele lor este doar efemer. Jan Eugen face parte din această categorie de artişti, angajaţi într-o direcţie performativă, cu atenţie la detaliul tehnic, dublat mereu de profunzimea gândirii.
 

Comentarii

comentarii