Acasă Actualitate Asociația „Metrou Ușor” contrazice declarațiile STPT conform cărora piesele de muzeu de...

Asociația „Metrou Ușor” contrazice declarațiile STPT conform cărora piesele de muzeu de pe lista de casare nu sunt vehicule de patrimoniu și nu pot fi restaurate

DISTRIBUIȚI

Asociația „Metrou Ușor” contrazice cu vehemență declarațiile publice ale Societății de Transport Public Timișoara din data de 02.04.2020, în care se arată că „Societatea de Transport Public Timișoara a scos la licitație, prin Deciziile Consiliului de Administrație al S.T.P.T. (nr. 82 / 24.09.2020 și nr. 84 / 24.10.2020), mai multe mijloace de transport în comun, toate acestea aflate într-un stadiu avansat de degradare, care nu permite în niciun fel intervenția de reabilitare a acestora. Menționăm că mijloacele de transport în comun la care facem referire nu sunt înregistrate la Ministerul Culturii, nefăcând parte din patrimoniul local, național etc.”,

Asociația aduce dovezi concrete care atestă faptul că mijloacele de transport public care fac obiectul licitației „valorificarea ca deșeuri a mijloacelor de transport și a mijloacelor fixe scoase din uz” sunt de fapt vehicule unicat păstrate pentru muzeu, de patrimoniu național și european.

În primul rând, afirmația că aceste vehicule nu sunt de patrimoniu este contrazisă de inscripția regăsită pe mai multe troleibuze și autobuze aflate pe lista de casare. Această inscripție spune următoarele: “ATENȚIE ! Bun de importanță istorică. Degradarea, aducerea în stare de neîntrebuințare sau distrugerea din culpă a unui bun cultural mobil propus spre clasare, constituie infracțiune și se pedepsește cu închisoare de la o lună la un an sau cu amendă. Vă mulțumim pentru înțelegere !”.

Cel puțin 7 vehicule ce sunt, teoretic, protejate prin lege de această inscripție, se află pe lista de casat – troleibuzul românesc DAC 117EA (numărul de inventar 71, singurul rămas în lume), troleibuzul românesc Rocar 217E (numărul 6), autobuzul românesc Rocar 117UD (numărul 314), troleibuzul Vetter VE 16 SO (numărul 92), troleibuzul Gräf & Stift GE105 M16 (numărul 23), autobuzul românesc Rocar U312 (numărul 206, unicat) și autobuzul unguresc Ikarus 280.03 (numărul 331), alături de multe alte mijloace de transport istorice. Toate acestea sunt vehicule de importanță națională și europeană, aflate într-o stare bună, fiind necesare predominant intervenții estetice, în ciuda condițiilor improprii în care au fost ținute de către STPT.

Astfel, Societatea de Transport Public Timișoara este singura care a adus „în stare de neîntrebuințare” și care acum vrea să distrugă un „bun cultural mobil propus spre clasare”, această inițiativă riscând să producă un prejudiciu inestimabil istoriei tehnice naționale, în totală contradicție cu aspirațiile Timișoarei de a deveni Capitala Europeană a Culturii 2021. După ce aceste vehicule au fost reabilitate cu fonduri publice în perioada 2008-2010, acestea au fost abandonate de către STPT sub cerul liber.

În al doilea rând, afirmațiile STPT precum că vehiculele propuse spre casare nu pot fi restaurate sunt false și chiar răuvoitoare, în condițiile în care chiar STPT a restaurat, în trecut, niște vehicule în condiții tehnice net inferioare, precum tramvaiul unicat Electroputere V54 (adus în stare de funcționare), sau remorca Timiș 2, ambele făcând astăzi parte din colecția permanentă a Muzeului Transportului Public „Corneliu Mikloși” din Timișoara. Iată cum arăta tramvaiul Electroputere înainte de restaurare și cum arată astăzi în muzeu.

După cum se poate observa, starea în care se prezenta vagonul 229 înainte de restaurare și readucere în stare de funcțiune era mult mai precară decât starea în care se află în prezent vehiculele istorice propuse spre casare. Dat fiind faptul că STPT a întreprins cu succes proiecte de restaurare extrem de ambițioase și de dificile, precum cel al tramvaiului Electroputere, Asociația „Metrou Ușor” afirmă cu tărie faptul că toate vehiculele istorice propuse spre casare în acest moment se află într-o stare bună și pot fi restaurate.

Asociația „Metrou Ușor” continuă demersurile și solicită:


”1) anularea licitației
ce are ca scop„valorificarea ca deșeuri a mijloacelor de transport și a mijloacelor fixe scoase din uz”, această licitație punând în pericol obiecte de patrimoniu național și european

2) clasarea tuturor mijloacelor istorice de transport public deținute de STPT ca patrimoniu național mobil

3) colaborarea cu asociațiile de profil și cu muzeele din țară ca, în cazul nefericit în care un mijloc de transport istoric nu poate fi salvat, acesta să fie donat către o altă entitate, ci sub nicio formă casat, pentru a proteja bunurile de importanță tehnică ale țării.

Municipiul Timișoara va ocupa poziția de Capitală europeană a Culturii în 2021. Demersul Societății de Transport este unul inacceptabil, în poziție să aducă grave prejudicii patrimoniului cultural și istoric al României și nu se aliniază niciunei valențe europene de conservare și expunere a culturii, istoriei și identității naționale. Asociația „Metrou Ușor” îl invită pe Dl. Nicolae ROBU, Primarul Municipiului Timișoara, să se alăture demersului nostru cetățenesc, oprind casarea acestor bunuri istorice, precum și să pornească demersurile de clasare a acestor vehicule pentru a le feri prin lege de alte astfel de inițiative periculoase menite să șteargă istoria României și a Europei.”

Comentarii

comentarii