Acasă Actualitate „Asocierea Aeroportului Timişoara cu cel din Arad este ca şi cum ai...

„Asocierea Aeroportului Timişoara cu cel din Arad este ca şi cum ai asocia un elefant cu un puric”

DISTRIBUIȚI

„Fac apel la parlamentarii de Timiş să acţioneze ca timişeni şi timişoreni, indiferent de culoarea politică!”, spune Gheorghe Ciuhandu, primarul Timişoarei

Vestea fuziunii Aeroportului Internaţional Timişoara cu Aeroportul Arad naşte în continuare valuri de nemulţumire. Numeroşi oameni politici din judeţ, aparţinând de diferite partide, se arată complet nemulţumiţi de intenţia Ministerului Transportului şi Infrastructurii (MTI) de a realiza asocierea între un aeroport profitabil, cel din Timişoara, cu unul ocolit atât de investitori, cât şi de companiile aeriene. „Asocierea Aeroportului Timişoara cu cel din Arad este ca şi cum ai asocia un elefant cu un puric”, spune primarul Timişoarei, Gheorghe Ciuhandu, opinând că o eventuală colaborare a celor două aeroporturi ar trebui să aibă la bază studii de rentabilitate şi nu speculaţii politice.

Prinţ şi cerşetor…

Aeroportul Internaţional Timişoara este o societate de stat, cu 80 la sută aparţinând Ministerului Transportului şi Infrastructurii şi 20 la sută Fondului Proprietatea. Cu peste 900.000 de călători şi 40 de zboruri pe zi, în 2008, Aeroportul Timişoara îşi continuă trendul ascendent, fiind singurul aeroport regional profitabil din ţară. “Spre deosebire de alte aeroporturi din ţară, Aeroportul Timişoara lucrează în beneficiu, are un management corespunzător, o piaţă asigurată şi perspective reale de dezvoltare, pentru că există un proiect de dezvoltare a aeroportului, aprobat de guvern încă din 2007 şi care acum aşteaptă reactualizarea. În strategia de dezvoltare a Timişoarei, în planul integrat de dezvoltare a municipiului, aeroportul are un loc distinct şi foarte important”, spune Gheorghe Ciuhandu. Pe de altă parte, prin Aeroportul Arad au trecut, anul trecut, aproximativ 70.000 de pasageri, fiind operat doar câte un zbor pe zi. Acţionarul majoritar al Aeroportului Arad este Consiliul Judeţean Arad, care deţine un pachet de 99,8 la sută din acţiuni, în timp ce Consiliul Local Curtici deţine 0,02 la sută, SC Carpatair 0,01 la sută, iar 0,07 la sută dintre acţiuni sunt în posesia unor persoane fizice. Printre acţionarii persoane fizice se numără Nicolae Petrov, preşedinte şi CEO şi unul dintre directorii companiei Carpatair.

“Ne vom trezi cum ne-am trezit cu flota”
Gheorghe Ciuhandu, primarul Timişoarei, susţine că a aflat, în luna iulie a acestui an, despre ideea unei asocieri între MTI, Consiliul Judeţean Timiş şi municipalitatea timişoreană pentru preluarea Aeroportului Timişoara, propunere care i s-a părut pertinentă şi benefică pentru dezvoltarea ulterioară a aeroportului. Ulterior a intervenit ministrul Transporturilor, Radu Berceanu, care a făcut publică propunerea Consiliului Judeţean Arad de a se asocia cu MTI pentru a realiza fuziunea celor două aeroporturi. S-a decis atunci ca până la data de 31 august MTI să prezinte un punct de vedere, în baza unui studiu tehnic de specialitate, care să justifice asocierea. Între timp, în 14 august, MTI trimite primarului Timişoarei, “Gheorghe Ciuhandru”, o scrisoare, semnată de ministrul secretar de stat Eusebiu Pistru, soţul viceprimăriţiei din Arad, prin care se explică pe scurt cam ce se intenţionează cu cele două aeroporturi, şi anume crearea “Companiei Naţionale Aeroportuară Banat”, prin fuzionarea acestora. Motivele invocate de minister pentru fuziunea aeroporturilor sunt demontate punct cu punct de primarul Timişoarei. “Coordonarea proiectelor de dezvoltare/modernizare ale celor două aeroporturi astfel încât să răspundă cât mai exact necesităţilor pe termen mediu şi lung ale zonelor deservite” invocată de minister nu este ceva real, susţine Ciuhandu, motivând că, în timp ce Aeroportul Timişoara are, într-adevăr, un proiect de dezvoltare aprobat încă din 2007 de guvern, la Arad nu există aşa ceva. “Constituirea unei entităţi puternice” este al doilea motiv prezentat de MTI, însă Ciuhandu spune că Aeroportul Timişoara este deja o entitate puternică, ce creşte de la an la an, în timp ce Aeroportul Arad nu prezintă interes pentru nimeni. “Constituirea unui pachet de acţiuni atractiv în eventualitatea privatizării” invocată tot de MTI duce cu gândul, conform spuselor lui Ciuhandu, la faptul că se doreşte ca după eventuala fuzionare să se realizeze o privatizare în cel mai pur stil al tranziţiei mioritice postdecembriste, din care cetăţeanul iasă cu buza umflată, iar cei implicaţi, cu buzunarele pline. “Ne vom trezi cum ne-am trezit cu flota”, atenţionează Ciuhandu.

Trebuie luată atitudine

„Cred că forţele politice din Timiş, lumea economică şi societatea civilă trebuie să ia atitudine. Trebuie să ne mobilizăm, să vedem ce se doreşte de fapt şi să ne lămurim cui foloseşte această asociere. Fac apel la parlamentarii de Timiş să acţioneze ca timişeni şi timişoreni, indiferent de culoarea politică! Trebuie luată atitudine. E o chestiune în care trebuie să se pledeze cu argumente şi logică, nu cu retorică şi istericale”, a declarat primarul Timişoarei, Gheorghe Ciuhandu, care a trimis deja o scrisoare la centru. Atitudine este luată, însă, de ceilalţi factori, care se arată nemulţumiţi doar la nivel declarativ, prin ieşiri în presă, însă în cercurile oficiale nu iau atitudine. Societatea civilă timişoreană pare nepăsătoare, politicienii îşi declară nemulţumirea la nivel local, dar la centru tac, iar ministerul pare că-şi duce liniştit la bun sfârşit proiectul în care nu ţine deloc cont de timişeni sau timişoreni.

Comentarii

comentarii