Acasă Actualitate Autorităţile locale din Banat şi Oltenia au discutat despre „soluţii pentru cetăţeni”

Autorităţile locale din Banat şi Oltenia au discutat despre „soluţii pentru cetăţeni”

DISTRIBUIȚI

BTL Design, împreună cu Federaţia Autorităţilor Locale din România, Asociaţia Municipiilor din România şi Asociaţia Oraşelor din România au organizat la Timişoara, pe 27 mai, la Hotel Timişoara, un simpozion de Administraţie Publică Locală, cu titlul „Soluţii pentru administraţiile locale în contextul crizei economice”. La eveniment au participat primarii şi preşedinţii de Consilii Judeţene din regiunile Banat şi Oltenia: Timiş, Caraş Severin, Gorj, Mehedinţi, Dolj, Vâlcea, Olt. Peste 80 de reprezentanţi ai autorităţilor locale au participat la seminar, arătându-şi interesul pentru discuţiile cu reprezentanţii firmelor private, care le pot oferi soluţii pentru rezolvarea nevoilor cetăţenilor. În acest simpozion au fost implicate în calitate de parteneri mai multe companii: Partener Oficial al simpozionului Asociaţia Română pentru Reciclare – RoRec, CIROM – Patronatul din Industria Cimentului şi altor Produse Minerale pentru Construcţii din România şi Ecologic 3R, ca parteneri principali, iar Fondul Naţional de Garantare a Creditelor pentru IMM-uri şi Eco Rom Ambalaje ca parteneri de eveniment.

Faclă: „Finanţările europene nu sunt suficient accesate”

Gheorghe Falcă, preşedinte al Asociaţiei Municipiilor din România a moderat cuvântul de deschidere şi prima plenară. El a afirmat: „Suntem interesaţi în ceea ce priveşte dezvoltarea administraţiilor noastre. În ceea ce priveşte finanţările europene, într-adevăr, ele nu sunt suficient accesate.” Gheorghe Falcă a pledat pentru un stat eficient şi bine organizat: „Un stat funcţionează foarte bine cu o administraţie locală bine definită, bine administrată. Suntem în etapa în care spunem că o descentralizare corectă poate ajuta statul român.”

Marius Martinescu: „Ne aflăm în momentul în care s-a aprobat legea responsabilităţii fiscale”

Marius Tiberiu Martinescu, secretar de Stat pentru Reforma Administraţiei Publice de la Ministerul Administraţiei şi Internelor a menţionat cele trei surse de finanţare care sunt la dispoziţia autorităţilor locale. El a menţionat că; „Cea mai importantă responsabilitate aparţine autorităţilor centrale pentru a susţine proiectele de legi. În aceste zile există o îngrijorare justificată, de perspectivă următoare, iar în deciziile recente se pune accentul pe respectarea acordului cu FMI şi încadrarea în deficitul de 6.8%.” Martinescu a precizat că; „Ne aflăm în momentul în care s-a aprobat legea responsabilităţii fiscale.” „Nu toate ministerele de resort care sunt incluse în memorandumul cu privire la descentralizare (Sănătate, Educaţie, Agricultură, Administraţie şi Interne) sunt în grafic faţă de întocmirea acestor standarde de calitate”, a spus secretarul de Stat. În cuvântul său de deschidere el a precizat şi că se lucrează la modificări care să asigure un cadru mai clar în legea autorităţilor locale. „Dorim să clarificăm responsabilităţile primarului faţă de personal, responsabilităţile viceprimarului, responsabilităţile personalului primăriei,” a spus Martinescu, care a mai adăugat că sursa de finanţare insuficient accesată sunt fondurile europene, deoarece „o dificultate enormă o reprezintă sumele cofinanţării necesare din partea autorităţilor locale. O recentă ordonanţă de urgenţă permite garantarea de către stat a împrumuturilor destinate cofinanţării.”

Dănuţ Groza: „Problema deşeurilor a devenit un sport naţional”

În continuare, Dănuţ Groza, primarul oraşului Sânnicolau Mare din Timiş, de la Asociaţia Oraşelor din România, a exprimat „dorinţa reală de a găsi soluţii pentru problemele cu care ne confruntăm noi, primarii. Ştim cu toţii că într-adevăr, această problemă a deşeurilor a devenit un sport naţional, soluţiile trebuie să le găsim foarte repede, şi trebuie să recunosc acest lucru, foarte mulţi dintre primari se confruntă încă cu această problemă.”

Alin Nica: „Avem o criză structurală a societăţii româneşti”

Alin Adrian Nica, primarul din Dudeştii Nou, de la Asociaţia Comunelor din România, a evidenţiat că „pe lângă factorul extern, de criza mondială, avem şi factorul intern, o criză structurală a societăţii româneşti. Legat de finanţările europene ar fi bine să existe un fond de cofinanţare naţional. În aceeaşi direcţie, să existe o scutire de TVA pe toate proiectele de finanţare europene, şi nu doar o rambursare.”

Soluţii pentru autorităţile locale

Liviu Popeneciu, preşedinte al Asociaţiei Române pentru Reciclare RoRec, a spus în lansarea evenimentului că este foarte bucuros să salute prezenţa reprezentanţilor administraţiei publice locale din regiune, care relevă „acuitatea problemelor administraţiei locale şi multitudinea lor”. „S-au folosit cuvinte grele, cum ar fi reforma administraţiei, lucruri grele, ca legea responsabilităţii fiscale. Suntem aici alături de dumneavoastră, şi promovăm o soluţie care pleacă de la cuvântul parteneriat, şi asta pentru că transpunem în România un sistem care funcţionează deja în Europa. Venim să vă propunem ceva care nu vă costă, şi totuşi ceva care aduce un serviciu comunităţii, îl face pe cetăţean să vă vadă mult mai aproape de ei, le rezolvaţi nişte probleme”, a adăugat Popeneciu.
Prima plenară, „Soluţii pentru managementul deşeurilor. Soluţii de finanţare. Depozitare versus Incinerare“, a fost moderată de Gheorghe Falcă, Preşedinte al Asociaţiei Municipiilor din România. Gabriela Lambrino, Director coordonator, Agenţia Regională pentru Protecţia Mediului Timişoara, a vorbit despre „Conformarea depozitelor de deşeuri la standardele europene”. Plenara a fost urmată de intervenţia Asociaţiei Române pentru Reciclare, RoRec, din partea căreia a luat cuvântul Liviu Popeneciu, preşedinte, care a subliniat că parteneriatul propus de RoRec primăriilor este într-adevăr receptat de populaţia care locuieşte în zona respectivă ca un plus în calitatea vieţii. În continuare, Florin Popa, Manager Centre de Colectare la Asociaţia Româna pentru Reciclare RoRec, a prezentat „Centrele de colectare DEEE – soluţii de management al deşeurilor la standarde europene”. Asociaţia RoRec propune primăriilor un parteneriat pentru deschiderea centrelor de colectare DEEE, care reprezintă un serviciu public la nivel european oferit comunităţilor din România. Parteneriatul între primărie şi RoRec presupune faptul că primăria trebuie să îşi dea acordul pentru înfiinţarea acestui centru şi pune la dispoziţie un amplasament, iar acest centru, din momentul lansării sale, devine o platformă de comunicare între autorităţi şi comunitate, pe probleme de mediu. Andreea Calev-Idriceanu, manager de comunicare RoRec, a subliniat că este de ajuns un spaţiu de 300 de metri pătraţi pentru construirea unui centru de colectare DEEE. „O preocupare fundamentală şi constantă a Asociaţiei Române pentru Reciclare o reprezintă informarea consumatorilor asupra efectelor nocive pe care deşeurile de echipamente electrice şi electronice le au asupra mediului, dar şi responsabilizarea publicului în direcţia utilizării raţionale a resurselor, DEEE-urile fiind o sursă de materii prime secundare. Iar noi realizam campanii de informare, conştientizare şi implicare a cetăţenilor din comunităţile respective, având ca obiectiv stimularea fluxului de DEEE şi introducerea acestora într-un sistem de gestionare conform standardelor de mediu”, a explicat Florin Popa, manager de proiect centre de colectare în cadrul Asociaţiei Române pentru Reciclare RoRec. Andreea Calev-Idriceanu a prezentat campanile de comunicare ale RoRec, subliniind că: „Noi nu dorim să transformăm copiii în gunoieri şi punându-i să strângă deşeurile altora. Dorim să îi educăm în spiritul păstrării şi respectării mediului.” Doru Iorga, Director General la Ecologic 3R, a vorbit apoi despre „Campanii unitare şi eficiente de informare şi conştientizare la nivel naţional promovate de Ecologic 3R”. „Trebuie trezită conştiinţa cetăţeanului cu privire la aceste probleme, iar primăriile sunt parteneri privilegiaţi în acest demers al Ecologic 3R”, a spus Iorga. Din partea CIROM – Patronatul din Industria Cimentului şi altor Produse Minerale pentru Construcţii din România, li s-a prezentat primarilor aflaţi în sala de conferinţă o soluţie foarte modernă, si anume, „Co-procesarea deşeurilor în industria cimentului, o soluţie pentru gestionarea deşeurilor”. Sesiunea a doua a avut ca temă „Soluţii pentru eficientizarea activităţii administraţiilor publice locale. Parteneriatul Public Privat – cadru general” şi a fost moderată de Ion Radu – General Manager, BTL Design. Gheorghe Lăpădat, Director General FLGCIMM – Craiova, a deschis această plenară, vorbind despre „Garanţii acordate de FNGCIMMM pentru cofinanţarea proiectelor din fonduri europene”. În încheierea evenimentului, Anca Colceriu, director de comunicare la Organism Intermediar POS Mediu, Timişoara, regiunea Vest a vorbit despre „Finanţarea proiectelor din sectorul deşeurilor prin POS Mediu”.
 

Comentarii

comentarii