504

După cum ne informează concert-maestrul dr. Mircea Tătaru, dirijorul Horia Andreescu a dat recurs invitaţiei lansate de Filarmonica Banatul, astfel că vineri, 10 aprilie, ora 19, la sala „Capitol”, va dirija orchestra simfonică din programul propus – Suita burlescă de Remus Georgescu, Concertul pentru violoncel şi orchestră în si bemol major, op. 104, de Antonin Dvořak şi Simfonia a V-a în do minor op. 67, de Ludwig van Beethoven. Suita burlescă a compozitorului Remus Georgescu, scrisă în anul 2000 şi dedicată nepoţilor săi, „o lucrare agreabilă, veselă şi interesantă, mai ales prin efectele speciale născocite”, este ilustrarea muzicală a câtorva scene şi imagini din celebra „Cartea junglei”.
Capodopera lui Dvořak este descrisă de dr. Mircea Tătaru ca având o partea solistică „foarte bine adaptată timbrului violoncelului, cu toate că stilul este unul simfonic, în care orchestra nu are numai rol de acompaniator.
De altfel, compozitorul a interzis adăugarea de cadenţe solistice tocmai pentru a nu altera atât structura creaţiei cât şi unitatea ei. În schimb, a introdus spre final un solo de vioară, alături de discursul violoncelului.”
Vineri seara, acest concert va fi interpretat de violoncelistul Marin Cazacu. Simfonia destinului, aşa cum mai este denumită Simfonia a V-a, de Beethoven, presupusă drept „cea mai notorie lucrare din toată muzica clasică”, are ca motiv iniţial patru note, iar, deşi există numeroase păreri cu privire la simbolistica acestui motiv, ideea impusă pe final este aceea că ar reprezenta destinul care bate la uşă.
„Ideea aparţine secretarului lui Beethoven, Anton Schindler, care, după moartea compozitorului, scria despre acest lucru, superromantizându-i imaginea. […]
Anecdotica a impus simfonia în rândul tuturor, dar iubitorii muzicii o consideră o capodoperă, pentru valoarea ei extraordinară.”