Acasă Actualitate Avancronică de concert, la Timişoara Muzicală

Avancronică de concert, la Timişoara Muzicală

Ultimul concert susţinut de orchestra simfonică a Filarmonicii „Banatul” în cadrul acestei ediţii a Festivalului Internaţional „Timişoara Muzicală” va avea loc vineri, 28 mai, de la ora 19, în sala Capitol, şi va debuta cu Uvertura „Leonora” nr. 3, de Ludwig van Beethoven. Singura operă compusă de Beethoven a cunoscut patru versiuni scrise pentru uvertură. „Atât libretul operei cât şi tratarea simfonică mai puţin obişnuită pentru vremea aceea au dus la un succes foarte palid. S-a refăcut libretul, s-a refăcut muzica, dar nu a fost succesul scontat. Doar la a treia remaniere s-a obţinut succes deplin. În toată această perioadă, Beethoven a compus patru uverturi pentru cele trei redactări. Cea mai reuşită uvertură, un adevărat poem simfonic, este „Leonora” 3, care se regăseşte cel mai des pe afişele concertelor simfonice”, ne informează concert-maestrul dr. Mircea Tătaru. Considerat al patrulea concert pentru pian compus de Franz Liszt, „Dans macabru pentru pian şi orchestră”, pe care-l vom asculta în interpretarea pianistului Pascal Amoyel, este o lucrare concertantă profund simfonică. „Terminat în 1861, concertul este o înlănţuire de variaţiuni pe tema Dies irae, un simbol sonor al morţii în evul mediu. Mai mulţi compozitori, precum Berlioz, Ceaikovski, mai apoi Rahmaninov sau Haciaturian, au folosit acest motiv ca expresie a condamnării, a fatalităţii, a neputinţei în faţa sorţii. După câteva revizii succesive, lucrarea a fost interpretată în premieră la Haga, la 15 aprilie 1865, la pian fiind Hans von Bülow, pe atunci student al lui Liszt”, continuă dl. Tătaru. „Simfonia a IX-a, în mi bemol major, op 70” de Dmitri Şostakovici va încheia concertul simfonic de vineri. „Este o lucrare aparte în ansamblul simfoniilor lui Şostakovici. Era în 1945 când conducătorii sovietici, elita muzicală şi melomanii, aşteptau o lucrare monumentală, care să celebreze victoria Armatei Roşii în al doilea Război Mondial. Aceasta era şi intenţia lui Şostakovici, o simfonie fluviu cu caracter eroic, pentru solişti, cor şi orchestră. Majoritatea auditorilor din sala Filarmonicii din Leningrad, cât şi radioascultătorii – concertul fiind radiodifuzat în direct – au fost dezamăgiţi ascultând o simfonie luminoasă, jucăuşă, plină de viaţă, parcă trăgându-şi seva din simfoniile lui Haydn. Datorită apropierii de stilul neoclasic poate fi considerată o continuare a Simfoniei clasice a lui Prokofiev, interpretată acum două săptămâni pe scena sălii Capitol. Şostakovici a plătit pentru că a înşelat aşteptările liderilor sovietici: premiul Stalin, pentru care a fost nominalizată lucrarea înainte de a fi terminată, nu i-a mai fost atribuit”.Concertul simfonic va fi dirijat de maestrul Theo Wolters, prim dirijor invitat al Filarmonicii „Transilvania” din Cluj-Napoca, al Filarmonicii din Sibiu, iar, din anul 2004, dirijor-asistent al lui Mariss Jansons la Royal Concertgebouw Orchestra.