Următoarea mare manifestare din cadrul Festivalului Internaţional „Timişoara Muzicală” este concertul vocal-simfonic de sâmbătă, 23 mai. Pe scena sălii „Capitol”, publicul timişorean va putea audia Oratoriul “Elias” pentru solişti, cor şi orchestră de Felix Mendelssohn-Bartoldy, de la a cărui naştere au trecut 200 de ani. Concert-maestrul dr. Mircea Tătaru despre oratoriu: “Scris în spiritul muzicii lui Händel şi Bach, a căror muzică o aprecia, oratoriul nu este pătruns de elementele muzicii religioase, aşa cum ne-am aştepta luând în considerare că urmăreşte muzical evenimente şi episoade din viaţa lui Elias, descrise în Vechiul Testament, ci mai degrabă este o lucrare a unui romantic timpuriu, o muzică frumoasă, rafinată chiar serafică, cum se exprima Bernard Shaw, la sfârşitul secolului XIX. Episoadele alese de Mendelssohn sunt cele care au un dramatism mai pronunţat, prezintă un interes mai viu prin prisma modei sentimentale a stilului Victorian din vremea sa.
Naraţiunea porneşte de la supărarea lui Dumnezeu pentru că poporul din Israel se închină unor idoli închipuiţi.
El îl trimite pe profetul Elias, (la noi este cunoscut sub numele de Ilie) la regele Ahab, să-i spună că există un singur Dumnezeu adevărat şi drept semn al supărării sale va face să nu plouă până când se va înduioşa de suferinţele pricinuite de secetă.
În comparaţie cu alte oratorii, atât orchestra cât şi corul sunt de dimensiuni mari. Iniţial, Mendelssohn a compus lucrarea folosind limba germană pentru text, dar cum lucrarea a fost cerută pentru Festivalul muzical de la Birmingham (Anglia), el a tradus libretul în limba engleză, devenind astfel prima sa versiune, în 1846. Încă de la Birmingham creaţia a foarte bine primită, devenind populară la început, în majoritatea ţărilor unde se vorbea engleza. Cea mai mare parte a societăţilor corale studiau şi cântau cu drag acest oratoriu.
Între vocile soliste, rolul de seamă îl are bas-baritonul, cel care-l întruchipează pe Elias. Rolul de soprană a fost scris special pentru Jenny Lind, supranumită privighetoarea Suediei.
După moartea prematură a lui Mendelssohn, un an mai târziu, deosebit de impresionată, ea nu a mai fost în stare să cânte această partitură ce îi era dedicată mult timp.”
Pe lângă orchestra simfonică, corul “Ion Românu” pregătit de maestrul Iosif Todea şi o parte din soliştii corului de copii “Wiltener Sängerknaben” din Tirol (Austria) îşi vor da concursul alături de următorii solişti: basul Marius Maniov, tenorul Daniel Zah, soprana Alina Todea, mezzosoprana Daniela Iancu şi tenorul Cristian Madina. Dirijorul concertului este maestrul Johann Stecher din Austria.