Acasă Cultura Avancronică de concert

Avancronică de concert

DISTRIBUIȚI

Concertul Filarmonicii „Banatul” de vineri, 11 iunie, care va începe la ora 19, va fi un medalion de compozitor. În program sunt incluse două creaţii ale lui Serghei Prokofiev, Concertul pentru pian şi orchestră nr.2, în sol major, op. 16 şi selecţiuni din Suitele simfonice „Romeo şi Julieta”. Prokofiev era încă student la conservator când a terminat al doilea concert pentru pian. Partitura generală a fost distrusă, după 1918, într-un incendiu, dar Prokofiev a refăcut concertul în 1923, operând mai multe modificări, practic o revizuire destul de substanţială. „Concertul are patru părţi, mai puţin obişnuit pentru o lucrare concertantă şi se găseşte sub semnul căutărilor îndrăzneţe ale tânărului compozitor. Ne gândim la numărul de părţi, cadenţele destul de întinse, limbajul muzical deosebit de expresiv, fantezia debordantă, inventivitatea ritmică şi armonică. Concertul are şi caracteristicile generale ale muzicii lui Prokofiev: sinceritatea, simplitatea şi înaltul profesionalism”, ne povesteşte concert-maestrul dr. Mircea Tătaru. Concertul va fi pus într-o lumină deosebită de oaspetele de seamă al Filarmonicii – celebra pianistă Elisabeth Leonskaja. „Simplitatea, adresarea directă, sunt caracteristice muzicii lui Prokofiev,  ele izvorând – după cum mărturiseşte compozitorul – din rezolvările problemelor marii muzici, din dezvoltarea continuă a formelor şi din însuşirea tehnicii adecvate unui limbaj nou. Aceste calităţi însoţesc şi muzica baletului său „Romeo şi Julieta”, compus în 1935. În mod curios, finalul baletului era unul fericit, Prokofiev motivând această schimbare prin faptul că cei doi îndrăgostiţi, murind, nu mai puteau dansa la final”, continuă dl. Tătaru. „Dictatorul Stalin, enervat de un atare final, a interzis baletul. Bineînţeles că Prokofiev a schimbat finalul, dar opinia lui Stalin era corectă. Deşi în Anglia, Italia, Franţa sau Germania au apărut pe parcursul anilor zeci de povestiri despre cei doi îndrăgostiţi, în diferite variante, cu finaluri fericite sau nu, chiar atingând zonele parodiei, singura versiune care a rămas în istorie şi în inimile oamenilor este aceea a lui Shakespeare. În Anglia, bunăoară există poemul lui A. Brooke – Istoria tragică a lui Romeo şi Julieta, sau un transfer englez al tragediei ce aparţine lui B. Garter sub numele de „Two english lovers”. În Franţa, L. Mercier, în a sa Le tombe di Verona a decis, aşa precum au făcut şi alţii, să încheie povestea în chip fericit, pentru a fi pe gustul publicului”, mai spune dl. Tătaru. Din balet, Prokofiev a extras trei suite care să fie cântate în concerte simfonice. Vineri seara vom asculta nouă părţi selectate din primele două suite de către maestrul Cristian Lupeş, dirijorul concertului.

Comentarii

comentarii