Acasă Cultura Avancronică de concert

Avancronică de concert

227
DISTRIBUIȚI

După cum am fost informaţi, de la concertul de deschidere a stagiunii 1999 – 2000 a Filarmonicii „Banatul”, melomanii timişoreni nu au mai avut prilejul să asculte în direct minunata Simfonie a III-a în do minor, op. 78, compusă de Camille Saint-Saëns în 1899, cu ocazia unui festival al presei. Dirijorul Misha Katz, din Franţa, aflat pentru prima dată în Timişoara, care va conduce concertul de pe scena sălii „Capitol” deseară, o aduce din nou în atenţia publicului. În deschiderea concertuluiui, care va începe la ora 19, publicul va putea audia Poemul simfonic „Finlandia”, al 26-lea opus al compozitorului Jean Sibelius.
Sibelius, solicitat să compună piese ilustrative pentru câteva tablouri ale festivalului care înfăţişau scene istorice, tradiţional încheiate cu imnul naţional, dar considerând prea comodă această rezolvare, compune un poem simfonic, care rămâne definitiv în istoria muzicii ca „Finlandia”.
Lucrarea, chiar interzisă de autorităţi, la un moment dat, este descrisă de concert-maestrul dr. Mircea Tătaru astfel: „Cu toate accentele tragice întâlnite în discursul muzical, atmosfera este preponderent optimistă, eroică. Este o manifestare a aspiraţiilor finlandezilor pentru libertate şi a încrederii în forţele renăscute ale ţării.”
În continuare se va putea asculta Concertul pentru pian şi orchestră în la minor, op. 16, de Edvard Grieg – „una din cele mai importante şi caracteristice lucrări ale lui Grieg – datorită inventivităţii şi înveşmântării melodice şi a unei orchestraţii pline de fantezie şi originalitate.”
Deseară, concertul va fi interpretat de pianista Alina Bercu. Simfonia a III-a a lui Saint-Saëns, numit de Gounod „Beethoven al Franţei”, are, în cuvintele lui Mircea Tătaru, „particularităţi atât în structură, cât şi în conţinut.
Este cunoscută în lumea muzicală ca Simfonia cu orgă pentru că autorul acordă acestui instrument un rol important în partitură. Structural, simfonia conţine două secţiuni mari, dar în interior se pot recunoaşte cele patru mişcări obişnuite ale simfoniilor clasice. Foloseşte materialul tematic în mod ciclic şi dezvăluie o adaptare la teoriile dezvoltării tematice, care aparţineau lui Franz Liszt.”
Andra JEBELEAN

Comentarii

comentarii

DISTRIBUIȚI
Articolul precedentBrandul Comtim a renăscut
Articolul următorGuten Appetit!