Acasă Actualitate Avancronică de concert

Vineri, 18 iunie, la ora 19, concertul simfonic al Filarmonicii „Banatul” din Timişoara îl are ca dirijor pe maestrul Nicolae Moldoveanu, care a pregătit un program deosebit de interesant. Pe scena Sălii Capitol vom asculta „Concertul nr. 2 pentru pian şi orchestră, în sol minor” de Camille Saint-Saëns şi „Simfonia nr. 4” de Gustav Mahler. Unul dintre cei mai mari pianişti şi organişti de la sfârşitul secolului al XIX-lea, Saint-Saëns a compus cinci concerte pentru pian, al doilea fiind cel mai cunoscut şi îndrăgit. „Scris în manieră romantică, el conţine teme melodioase şi expresive, pline de spiritualitate. Partitura pianului este plină de forţă şi de pasaje briliante de virtuozitate, manifest al faptului că Saint-Saëns cunoştea resursele expresive şi posibilităţile tehnice ale pianului. De altfel, în 1868, imediat după ce l-a  compus, s-a grăbit să-l cânte în premieră, probabil din dorinţa de a epata publicul cu noua sa compoziţie”, ne povesteşte concert-maestrul dr. Mircea Tătaru. Invitata Filarmonicii, pianista japoneză Naoko Anzai, va interpreta acest concert vineri seara. „Tipologie a simfoniei lirice, de seninătate clasică, cu o mică inserţie de experiment baroc”, Simfonia nr. 4 de Mahler „se înscrie perfect în intenţia filarmonicii de a aduce în faţa melomanilor timişoreni lucrări senine, optimiste, aşa cum au fost Simfonia clasică de Prokofiev sau Simfonia a IX-a de Şostakovici. Este cea mai scurtă simfonie a lui Mahler, durează aproximativ o oră şi la fel ca a IX-a a lui Şostakovici, a fost primită cu rezerve la premieră, datorită faptului că publicul se aşteptase la cu totul altceva. […] Particularitatea simfoniei provine din tonurile deschise, planurile clare şi transparente, mănunchiurile de jocuri tandre, spiritualizate. O noutate absolută este introducerea în scherzo a unei viori solo acordată cu un ton mai sus. Primul violonist al orchestrei trebuie, astfel, să cânte alternativ solo-uri pe două viori cu acordaj diferit. Rolul viorii cu acordaj special este de a da acestei părţi o atmosferă de umor sarcastic. Este o voioşie stranie. Altă noutate este o voce de soprană în partea a IV-a, ce intonează un duios cântec, viziunea unei naive copile despre paradis. Este vorba de „Das himmlische leben”, compus de Mahler în 1892. Se vede în acest experiment foarte reuşit că autorul de lieduri l-a influenţat în bine pe simfonist”, continuă dl. Tătaru. Solistă va fi soprana Sorina Munteanu.