Acasă Actualitate Burse de zece ori mai mari pentru elevi

Burse de zece ori mai mari pentru elevi

DISTRIBUIȚI

„Performanța școlară este un obiectiv important pentru noul pachet legislativ al învățământului preuniversitar. În noua viziune din legislația educației, fondul pentru bursele elevilor va cunoaște o creștere de zece ori față de nivelul anului 2020. Mai mult, autoritățile publice locale pot suplimenta fondul de burse al școlii. În acest fel, aspirația către performanțe școlare și reducerea riscului de abandon sunt factori finali pe care mediul educațional îi va viza cu mai multă claritate”, arată deputatul liberal Marilen Gabriel Pirtea, președinte al Comisiei de Educație și Cercetare a PNL.

„Studii recente și consolidate, demonstrează că performanța academică, repetenția, așteptările academice și profesionale ale elevilor, nivelul de educație al părinților, aspirațiile educaționale pentru copiii lor, statutul ca angajat al părinților, tipul de școală, resursele școlii, caracteristicile reședinței, prietenii reprezintă potențiali factori ai abandonului școlar (De Witte, Cabus, Thyssen, Groot  & van Den Brink, 2013). Conform unei analize de specialitate, care a inclus nu mai puțin de aproape o mie de articole științifice, următoarele linii de intervenție au avut un real succes pentru diminuarea abandonului școlar: practicile de intervenție multicomponentă; o abordare sistemică pe mai multe niveluri, care să trateze problemele la nivelul școlii, precum și să ofere intervenții individuale și în grupuri mici; implementarea unor practici bazate pe cercetare prin sisteme de sprijin pe mai multe niveluri, pentru a aborda problemele academice și comportamentale ale elevilor; sprijinirea școlilor și comunităților pentru ca să lucreze împreună, pentru a se asigura că activitățile școlare, programele școlare și intervențiile sunt puse în aplicare într-un cadru relevant din punct de vedere contextual și cultural (Freeman & Simonsen, 2015). Adelman & Szekely (2016 – apud Almeida, Fitzsimons & Rogers, 2015) afirmau că bursele pot avea succes în creșterea învățării și reducerea abandonul școlar la nivel secundar, în contexte în care alte constrângeri, cum ar fi motivația și calitatea profesorilor, nu sunt luate în considerare și în cazul în care nu există deja alte stimulente financiare”, indică deputatul PNL.

„Se poate observa, în concluzie, că acordarea de resurse financiare către elevi este susținută prin argumente bazate pe date, care demonstrează ideea că bursele acordate elevilor vor reprezenta un pilon important în reducerea abandonului școlar. Propunerea legislativă din noul pachet normativ dezbătut în această perioadă, prevede că din anul 2023 bugetul pentru bursele elevilor va fi de zece ori mai mare decât cel prevăzut în anul 2020, iar aspectele cantitative, operaționale, ale aplicării acestei prevederi, sunt următoarele: creșterea cuantumurilor pentru bursele lunare la 400 de lei pentru elevii din învățământul primar, 920 de lei pentru elevii din învățământul gimnazial, 1500 de lei pentru elevii din învățământul liceal și 3000 de lei pentru elevii din învățământul profesional. Dacă aceasta este componenta socială, cea care asigură echitatea sistemului, există și o abordare care să încurajeze performanța. Astfel, se precizează că bursa de performanță să nu fie mai mică de 500 de lei, bursa de excelență olimpică fiind de 1.000 de lei pentru palierul de reprezentare internațională și de 700 de lei pentru palierul de reprezentare național. Chiar dacă bursele elevilor vor avea un impact de peste 8% din tot impactul propunerii legislative aferente învățământului preuniversitar, măsura este asumată ca atare, cu atât mai mult cu cât echitatea sistemului educațional este un deziderat asumat și prin rezultatele consultărilor din cadrul proiectului România Educată. Măsura va fi una cu un impact semnificativ pentru familiile cu mulți copii, în condițiile în care bursele însumate a doi sau trei elevi vor reprezenta chiar mai mult decât venitul întreținătorilor elevilor, ceea ce va constitui un argument solid în scăderea riscului de abandon școlar”, subliniază deputatul PNL Timiș, Marilen Gabriel Pirtea, coordonator al Comisiei de Educație și Cercetare a PNL.

„Vă invităm să participați la completarea noilor proiecte de legi din pachetul pentru reforma educației, deschis dezbaterii publice de către Ministerul Educației. În calitate de președinte al Comisiei de Educație și Cercetare din PNL, îi chem pe toți cei interesați, cadre profesorale, elevi și studenți, cercetători, să ne comunice completări considerate utile la noua legislație din învățământul preuniversitar, cât și pentru cea legată de învățământul superior. Pentru o mai clară sistematizare a datelor și caracteristicilor din noile propuneri legislative, PNL a lansat o platformă online, pentru comunicare interactivă, care se poate accesa la adresa Legile-educatiei.pnl.ro, un spațiu de dialog despre educația modernă din România”, precizează președintele Comisiei de Educație și Cercetare din PNL, deputatul Marilen Gabriel Pirtea.

Comentarii

comentarii