Acasă Sănătate Casa Faenza Timişoara: “Evaluarea psihologică – prima etapă în terapia copilului autist”

Casa Faenza Timişoara: “Evaluarea psihologică – prima etapă în terapia copilului autist”

DISTRIBUIȚI

Loredana Cretu dir. Casa Faenza Timisoara DSCF7594În cadrul campaniei de informare şi sensibilizare a părinţilor şi cabinetelor de pediatrie din Timişoara cu privire la problematica autismului, desfăşurată de Asociaţia Casa Faenza Timişoara, ZIUA de Vest a discutat cu doi psihologi, din cadrul asociaţiei: Daiana Cimpoeş şi Oana Haţegan.

    

Concentrarea pe copil

Evaluarea psihologică este o etapă importantă în terapia copilului, în general şi în terapia copilului autist, în special. Scopul principal al evaluării psihologice este de a cuantifica nivelul general de dezvoltare a micuţului.  “Testarea psihologică trebuie să înrămeze observaţii relevante referitoare la procesele psihice primare şi secundare, nivelul actual de dezvoltare al diferitelor arii şi vârstă mentală. Evaluarea psihologică îşi propune să ofere cu exactitate rezultatele testelor psihometrice, rezultatele observaţiilor, aspecte ale relaţiei cu membrii familiei, tonusul emoţional, tulburări de procesare senzorială, precum şi alte tulburări asociate. În cadrul evaluării, psihologul se concentreză pe copil, aşteaptă şi îi oferă destul timp şi spaţiu pentru a îi vedea reacţia, interpretând atât mesajele verbale cât şi nonverbale ale acestuia. Spaţiul de testare trebuie să fie într-un cadru liniştit, de dimensiune medie, cu un mimim de stimuli externi care să îl distragă, cu lumină suficientă şi în care copilul să se simtă în siguranţă”, a explicat Daiana Cimpoieş.

Evaluarea psihologică în trei etape

Oana Haţegan susţine că, în prima etapă a evaluării, metodele folosite de psiholog sunt observaţia structurată, observaţia nestructurată şi anamneza, care se centrează asupra informaţiilor oferite de părinţi, urmând ca în celelalte etape să fie folosite testele psihometrice.  Evaluarea psihologică se desfăşoară pe parcursul a două sau trei şedinţe, prima dintre ele fiind atât pentru observarea copilului în relaţia cu părinţii-părintele, cât şi pentru acomodarea acestuia cu mediul de testare şi cu specialistul. “În următoarele etape, psihologul caută existenţa unor comportamente rituale, stereotipe bazate pe tendinţe anormale şi obsesive, prezenţa unor tulburări de limbaj caracteristice în dezvoltarea şi înţelegerea limbajului, deficite în formarea deprinderilor bazate pe imitaţie, precum şi modul în care interacţionează cu adultul. De asemenea, absenţa gestului de indicare, a contactului vizual, prezenţa fricilor particulare şi a preocupărilor neobişnuite ale copilului constituie puncte majore de interes în observaţiile psihologului. Testarea psihologică este un demers complex, care constituie punctul de plecare în elaborarea planului de intervenţie personalizat, de aceea calitatea şi exactitatea informaţiilor este esenţială”, a conchis Haţegan.  

Mesajul către cabinetele de pediatrie

Cabinetele de pediatrie sunt îndemnate să încheie un parteneriat în scopul orientării copiilor suspectaţi de tulburare de spectru autist către serviciile Asociaţiei Casa Faenza. „Diagnosticarea precoce înseamnă şanse reale de recuperare a copiilor. Noi vă putem furniza toate informaţiile de care aveţi nevoie în acest domeniu, iar în măsura timpului pe care îl aveţi la dispoziţie, ne face mare plăcere dacă aţi putea participa la întâlnirile cu specialiştii din domeniu pe care noi le organizăm”, a subliniat Loredana Creţu. Detalii la: Asociaţia „Casa Faenza” Timişoara, Aleea Sănătăţii nr. 15, în spatele Spitalului Judeţean, telefon 0356.101.410, email: casafaenzatimisoara@yahoo.com, www.casafaenza.ro.

Comentarii

comentarii