Acasă Actualitate Circul privind taxa de tranzit a Timişoarei continuă

Circul privind taxa de tranzit a Timişoarei continuă

DISTRIBUIȚI

Prefectul Băcală se opune din răsputeri instaurării taxei, iar municipalitatea nu vrea să cedeze
Polemica dintre Primăria Timişoara şi Instituţia Prefectului Timiş, privind taxa de tranzit pentru camioane, se înteţeşte. După ce primarul Gheorghe Ciuhandu a declarat că, de la 1 martie, se aplică taxa de tranzit de 200 de lei pe zi pentru fiecare camion neînmatriculat în Timiş care tranzitează Timişoara, prefectul Mircea Băcală a anunţat că va ataca hotărârile Consiliului Local Timişoara ce se referă la taxă. Mai mult, prefectul de Timiş le-a cerut poliţiştilor de la Rutieră să nu îi sancţioneze pe camionagiii prinşi în Timişoara fără taxa achitată. Ciuhandu consideră că prefectul dă dovadă de rea-voinţă şi ia în calcul chiar să ceară în instanţă ca Instituţia Prefectului Timiş să suporte daunele materiale pe care le provoacă Timişoarei. În plus, primarul Ciuhandu a dat de înţeles că nu se va mai întâlni cu prefectul de Timiş, ci doar cu preşedintele CJT, Constantin Ostaficiuc, pentru a discuta problemele Timişoarei. Situaţia din momentul de faţă este că taxa nu poate fi aplicată, însă pentru că la intrările în oraş au fost montate semne de circulaţie care interzic accesul camioanelor de peste 7,5 tone, acest tip de vehicule nu mai poate tranzita, teoretic, oraşul, ca urmare a unei decizii a Comisiei de Circulaţie de pe lângă Primăria Timişoara. 

“Timişoara nu a fost prea mult în atenţia guvernului”

Deşi banii încasaţi din taxa de tranzit ar urma să fie folosiţi strict pentru repararea drumurilor Timişoarei, prefectul continuă să se opună din răsputeri instaurării taxei, declarând că o consideră discriminatoare. Mai exact, prefectul Mircea Băcală cere ca taxa să fie achitată şi de timişoreni şi timişeni. Asta în condiţiile în care, deşi timişenii şi timişorenii plătesc “taxa de drum”, care ajunge la nivel central, Ministerul Transporturilor şi-a îndreptat rar ochii spre Timişoara. Sfertul de centură de ocolire realizat recent şi inaugurat în campania electorală era menit să îi impresioneze pe timişoreni şi să le astupe gura. “Instituirea taxei de tranzit a municipiului Timişoara a fost făcută de către Consiliul Local Timişoara pe criterii de oportunitate. Este binecunoscut faptul că oraşul Timişoara nu a fost prea mult în atenţia guvernului. Nu avem o şosea de centură a oraşului şi cu toate că din taxele plătite de timişoreni pentru drumuri merg anual la buget peste 10 milioane de euro, nici un leu nu se întoarce de acolo în oraş. În aceste condiţii, instituirea unei taxe de tranzit a oraşului pentru autovehiculele de mare tonaj era necesară tocmai pentru a veni în sprijinul cetăţenilor municipiului Timişoara. Conform estimărilor noastre, încasările din această taxă ar fi reprezentat peste 40% din necesarul anual pentru reparaţiile de drumuri din municipiul Timişoara, reparaţii necesare tocmai din cauza stricăciunilor provocate de tranzitarea oraşului de autovehiculele de mare tonaj”, spune primarul Timişoarei, Gheorghe Ciuhandu.

Rea-voinţă din partea prefectului Băcală?

“Astăzi (n.r. – joi) suntem puşi în situaţia fără precedent, în care prefectul judeţului Timiş, Mircea Băcală, atacă pentru a doua oară o hotărâre de consiliu local (după cea privind stabilirea preţului gigacaloriei) nu din cauza legalităţii acesteia, ci din cauza oportunităţii ei. Prefectul face acest lucru nu împotriva Primăriei Municipiului Timişoara, ci strict împotriva intereselor oraşului, ale cetăţenilor oraşului Timişoara şi ale transportatorilor rutieri din oraşul Timişoara. Prefectul face acest lucru în condiţiile în care taxe similare au fost instituite şi în alte oraşe reprezentative ale actualei guvernări (cum ar fi Cluj). Faptul că prefectul judeţului Timiş dă dovadă de rea-voinţă în acţiunile sale reiese şi din modul în care a acţionat în acest caz. Domnia sa a atacat prima dată normele metodologice de încasare a taxei, permiţând municipalităţii să lucreze în continuare pentru găsirea unei soluţii legale de încasare a taxei de tranzit. Abia când această soluţie a fost găsită, la mai bine de opt luni de la adoptarea hotărârii de consiliu local care instituie taxa de tranzit, prefectul a înţeles să atace în contencios şi această din urmă hotărâre. Constat cu surprindere faptul că prefectul judeţului Timiş şi-a depăşit atribuţiile, făcând un abuz clar de putere în momentul în care a solicitat Poliţiei Rutiere să nu amendeze transportatorii care nu achită taxa de tranzit, înainte de a face dovada comunicării actului de atacare a hotărârii de consiliu local prin care a fost instituită taxa. Este inimaginabil faptul că reprezentantul guvernului în teritoriu solicită organelor care ar trebui să vegheze la respectarea legii tocmai nerespectarea acesteia”, mai spune primarul Gheorghe Ciuhandu.
 
Tranzitul camioanelor este, în prezent, interzis

Primarul Ciuhandu explică situaţia din prezent privind tranzitul camioanelor de mare tonaj: “Din cauza acţiunii prefectului Mircea Băcală, în momentul de faţă suntem puşi în situaţia de a respecta strict hotărârile Comisiei de Circulaţie, prin care este complet interzisă intrarea în municipiul Timişoara a autovehiculelor de mare tonaj, cu excepţia celor aparţinând persoanelor fizice şi juridice care îşi au domiciliul/sediul în judeţul Timiş. Poliţia Rutieră trebuie să respecte legea şi să îi sancţioneze contravenţional pe toţi transportatorii rutieri din alte localităţi care tranzitează oraşul Timişoara, întrucât prin acţiunea prefectului Mircea Băcală devine imposibilă găsirea unei soluţii legale prin care autovehiculele de mare tonaj să aibă dreptul de a tranzita oraşul nostru”. În plus, acesta susţine că va cere ca Instituţia Prefectului Timiş să suporte eventualele daune materiale pricinuite Timişoarei: “Precizez faptul că în momentul în care instanţa de judecată va decide că hotărârile de consiliu local prin care au fost instituite taxa de tranzit şi normele metodologice de aplicare a acesteia sunt legale, vom solicita în instanţă ca Instituţia Prefectului să suporte daunele financiare aduse oraşului Timişoara prin neplata taxei de tranzit în perioada în care cele două hotărâri au fost suspendate”.

Comentarii

comentarii