Acasă Economic Comisia Europeană respinge autostrăzile moldovenești și cere realizarea A6, ce trece prin...

Comisia Europeană respinge autostrăzile moldovenești și cere realizarea A6, ce trece prin Banat

DISTRIBUIȚI

harta-a6Reprezentanții Comisia Europene au transmis în scris la începutul acestei săptămâni ce observații au fața de varianta finală a Master Planului General de Transport adoptata de România și față de Strategia de Implementare, documentul însoțitor care stabilește prioritizarea proiectelor. Comisia cere, printre altele, ca strategia de implementare să ia în considerare ciclul de implementare a proiectelor și standardele de cost fundamentate pe criteriul “lipsa coridor” (missing links) și recomandă ca prioritizarea să țină cont de scenariul bazat pe performanta economica și apartenența la rețeaua TEN-T. În plus, oficialii europeni consideră ca împrumuturile pentru proiectele de infrastructură – aprobate la un plafon de 7 miliarde printr-un memorandum al Guvernului – trebuie să se încadreze în angajamentele pe care România le are în privința deficitului bugetar, ca stat membru al UE. Vezi toate observatiile Comisiei si ce raspunsuri dau autoritatile romane de la Transporturi.
Comisia Europeană a transmis oficialilor români că autostrăzile propuse de minister în Master Planul pe Transport nu sunt importante pentru Europa. Autostrăzile moldovenești înscrise în Master Planul pe ransporturi transmis la CE nu sunt considerate prioritare de către specialiştii europeni, care i-au anunţat pe români că priorităţile sunt altele, nu autostrăzile din zona de nord a României, ci coridoarele europene.

Autostrada A6 este prioritară

Conform informațiilor oficiale aflate pe pagina CE, pentru comisie există o listă clară, în 30 de puncte, care spune clar ce priorităţi continentale există. Iar România este pomenită în două. Una dintre acestea este prevăzută la punctul şapte: Axa de autostrăzi Igoumenitsa/Patra-Atena-Sofia-Budapesta. În spatele acestei denumiri complicate se află în România o autostradă extrem de importantă pentru Banat, A6, cea care leagă Lugojul de Calafat, pe la Caransebeş, Turnu Severin şi Craiova. Autostrada A6 apare în Master Plan doar ca drum expres şi avea un orizont de dezvoltare extrem de lung, peste câțiva ani. Având în vedere observaţiile Comisiei Europene, acest tronson este din nou de actualitate, sub formă de autostradă prioritară. A6 face legăura dintre graniţa cu Bulgaria şi Lugoj, iar de aici mai departe, prin intermediul A1, spre Europa de Vest.

CE impune și calea ferată între Atena și Dresda

Cel de-al doilea proiect prioritar pentru Comisia Europeană, care vizează România, este unul feroviar, şi trece tot prin Banat. Este vorba de calea ferată Atena–Sofia–Budapesta–Viena–Praga–Nürnberg/Dresda. Aceasta trece pe la Arad, Timişoara, prin județul Caraș-Severin, Calafat şi de acolo în continuare spre Bulgaria şi Grecia.
Ministerul Transporturilor va trebui să ţină cont de aceste observaţii în rescrierea Master Planului, dar ”manevre ciudate” de interpretare a observațiilor CE s-au mai încercat şi prin mutarea A1 pe la Braşov, în detrimentul rutei deja convenite, pe la Râmnicu Vâlcea – Piteşti. Conform Ministerului varianta finală a Master Planului General de Transport, care va include și ultimele corecții pe care MT le va face în urma observațiilor Comisiei Europene, va fi prezentată la Bruxelles până la 9 aprilie 2015, conform programului convenit.

Comentarii

comentarii