Acasă Economic Companiile româneşti sunt optimiste

Companiile româneşti sunt optimiste

DISTRIBUIȚI

Rezultatele celei de-a doua ediții a Deloitte Central Europe Business Sentiment Index, valabil pentru perioada octombrie – decembrie 2009, indică un optimism crescut în rândul companiilor românești, față de acum patru luni, o tendință care corespunde evoluției la nivel central-european.
„Sentimentul general este că economia românească are perspective mai bune în următoarele șase luni (50% dintre răspunsuri). Această proiecție macroeconomică optimistă se transferă și la nivel individual, mai mulți participanți față de ediția anterioară mizând pe creșterea vânzărilor în următorul an (58,4%, din care 16,7% se așteaptă la o creștere semnificativă)”, spune George Mucibabici, Președinte Deloitte România.
Companiile românești semnalează totodată accesul mai ușor la creditare, 75% dintre cei intervievați declarând că împrumutul este pentru ei mai accesibil sau relativ mai accesibil, față de 54%, în septembrie.
„Pe parcursul ultimului an, băncile au subliniat de multe ori că înghețul de pe piața creditării este în principal cauzat de cerere, în contextul în care tot mai puține companii se califică pentru obținerea unui credit. Rezultatele studiului de față arată că firmele îndeplinesc acum mai ușor criteriile de eligibilitate, pe măsură ce perspectivele economice și financiare se îmbunătățesc”, a continuat oficialul Deloitte.
La rândul său, piața resurselor umane arată semne de stabilizare, mai puține companii anunțând noi reduceri de personal în următoarele 12 luni (37,5%, comparativ cu 42,3% în septembrie). În plus, procentul companiilor care spun că ar putea recruta noi angajați a crescut de la 7,7% la 12,5%.
„În pofida semnalelor pozitive de la orizont, companiile își mențin atitudinea prudentă când vine vorba de noi cheltuieli”, continuă George Mucibabici. „Mai multe companii se concentrează pe produsele și serviciile existente, limitând inovația pe acest segment în următoarele 12 luni. De asemenea, cheltuielile de capital (echipamente, sisteme IT, clădiri noi, etc.) se vor menține la același nivel (54,2%, în creștere cu 12% față de rezultatele din prima ediție). Piața de fuziuni și achiziții rămâne înghețată, 54,2% dintre directorii executivi chestionați declarând că achiziția unei noi firme în următoarul an este improbabilă (din nou, cu 12% mai mult față de acum patru luni)”.

 Perspective îmbunătățite în Europa Centrală

A doua ediție a Deloitte Business Sentiment Index identifică o notă mai optimistă în rândul directorilor executivi din Europa Centrală în ceea ce privește perspectivele economice naționale și ale companiilor pe care le conduc, față de prima ediție publicată în luna septembrie. Cu toate acestea, optimismul este temperat de o abordare moderată, pe măsură ce companiile intră într-un proces lent și dificil de recuperare de pe urma crizei financiare globale.
Directorii executivi chestionați au exprimat așteptări mai bune cu privire la mediul economic general. Un procent de 40,1% dintre respondenți cred acum că perspectivele generale se vor îmbunătăți, față de 26,8% în luna septembrie. Cel mai mare salt de încredere aparține respondenților din Cehia, 43,3% dintre ei mizând pe o redresare economică, față de 12,9% în ediția anterioară; Polonia rămâne cea mai optimistă țară din punctul de vedere al perspectivelor economice, 74,1% dintre directorii executivi chestionați anticipând redresarea economiei în următoarele șase luni.
La polul opus, Croația rămâne cea mai pesimistă țară, 66,7% dintre cei chestionați considerând că economia națională se va înrăutăți în următoarele șase luni. Chiar și în aceste condiții, răspunsurile indică o îmbunătățire considerabilă față de ediția din septembrie, când acest procent era 89,7%.
Optimismul sporește și la capitolul investiții. Tot mai multe companii consideră că împrumuturile devin accesibile și se arată pregătite să crească investițiile de capital în următoarele 12 luni.
De exemplu, 74,5% din companiile cu activitate în industria prelucrătoare consideră creditul accesibil, față de mai puțin de jumătate (48,4%) în luna septembrie. Aproape 70% dintre toți directorii executivi chestionați spun că firma pe care o conduc are acces facil la credit, cu 10% mai mult decât înainte (57,9%). Cheltuielile de capital sunt estimate să crească, ceea ce reprezintă o veste bună pentru planurile de dezvoltare și extindere a companiilor. Aproape 30% dintre respondenți se așteaptă să cheltuiască mai mult la acest capitol în următoarele 12 luni, față de 18,5% în studiul anterior. Estimările privind veniturile din vânzări sunt, de asemenea, în creștere. Majoritatea companiilor chestionate (53,1%) au încredere că vor înregistra volume de vânzări mai mari în următoarele 12 luni, prin comparație cu 45,3%, în septembrie. Nivelul de încredere manifestat de mediul de afaceri din regiune în luna decembrie reflectă în mod clar mai mult optimism cu privire la perspectivele economice și ale companiilor. Directorii executivi își revizuiesc ușor, în mod pozitiv sau cel puțin moderat așteptările privind mediul de operare al companiilor. Această creștere de indice reprezintă un punct de plecare încurajator pentru strategiile de redresare și dezvoltare de anul viitor.
Indicele Deloitte privind încrederea mediului de afaceri reprezintă o analiză care are la bază opiniile și previziunile directorilor executivi care conduc unele dintre cele mai mari companii din șase țări central-europene: Croația, Cehia, Ungaria, Polonia, România și Slovacia. Indicele reprezintă un barometru periodic al optimismului în regiune și surprinde așteptările unor oameni care influențează nu doar performanța companiilor pe care le conduc, ci și mediul economic local.

Comentarii

comentarii