Acasă Actualitate Consilierii locali au aprobat restructurarea STPT. Vot unanim, dar nu fără obiecții

Consilierii locali au aprobat restructurarea STPT. Vot unanim, dar nu fără obiecții

DISTRIBUIȚI

Marți, 28 februarie, Consiliul Local Timișoara a aprobat în unanimitate planul de restructurare al Societății de Transport Public Timișoara. Vorbim de strategia prin care primăria încearcă să se folosească de „chichițe” juridice pentru a „scăpa” de o parte a datoriilor istorice ale societății. Cu toate că la vot a fost unanimitate, nu toată lumea a fost pe deplin convinsă. Fostul viceprimar Dan Diaconu, de exemplu, deși a lăudat intenția de a fi aplicată OG 6, a spus că măsurile propuse sunt „o glumă”.

„Întrebarea mea este cum funcționează partea asta cu darea în plată a (clădirii de pe – n.r.) Intrarea Doinei. Către cine? Către autoritățile locale și acestea plătesc la ANAF? (…) Conform raportului de restructurare, la 5.3. avem «stingerea parțială a obligațiilor bugetare principale prin darea în plată a unor bunuri, imobile ale debitorului», printre care clădirea de pe Intrarea Doinei care acum este folosită de Spitalul Municipal și care a fost școală anterior. (…) Măsurile de implementare sunt o glumă. Vorbim de implementarea unui ERP (Enterprise Resource Planning – n.r.). Dincolo de asta, pentru că nu sunt împotriva eșalonării prin OG 6, totuși, cred că nu s-a înțeles ceva bine. Se vorbește despre darea în plată către autoritățile locale. Cum adică, statul le dă în administrare autorităților locale?”, a spus, în cadrul ședinței, fostul viceprimar liberal.

„Planul de OG 6 presupune o restructurare a datoriilor istorice și curente și, de asemenea, și o restructurare viitoare. De fapt, un plan pe mai mulți ani de zile, care propune și o eficientizare a companiei și readucerea ei în niște parametri operaționali funcționali. El prevede plata unui cont în întregime e 52 mil de lei, datorii curente și nu numai. În contrapartidă, ANAF-ul va șterge o sumă asemănătoare, tot de 52 de milioane lei. Deci, în această ecuație, undeva la 100 și ceva de milioane de lei, datorii istorice și curente, vor fi stinse. Diferența de sume restanțe vor fi eșalonate prin planul de restructurare pe 7 ani. Intenția noastră este ca această eșalonare să fie stinsă prin darea în plată, ca tocmai prin această procedură subsecventă, STPT, la sfârșitul acestui an de zile, să reușească să nu mai aibă nicio datorie, istorică sau curentă, către ANAF”, i-a răspuns acestuia Ruben Lațcău, viceprimarul userist.

„Este cel mai important pas pe care STPT îl face pentru a deveni o companie modernă de transport, o companie viabilă care răspunde așteptărilor călătorilor săi. Începe astfel, primul proces real de restructurare al companiei, pentru a-și eficientiza activitatea, a-și reduce datoriile istorice și a-și îmbunătăți serviciile. Primăria a sprijinit și sprijină din plin acest demers și face eforturi consistente pentru a pune societatea pe fundații solide. Am plătit restanțele create de conflictul instituțional din 2021 între foștii directori de la STPT și SMTT (Societatea Metropolitană de Transport Timișoara), conducerea celor două organizații a fost înlocuită cu o conducere profesionistă, oprim bulgărele de datorii istorice și am contractat o sumă record de fonduri europene pentru a schimba complet flota de transport public local și sistemul de ticketing”, transmite miercuri și primarul Dominic Fritz, prin intermediul unui comunicat de presă.

Potrivit aceluiași comunicat, Societatea de Transport Public și-a adunat majoritatea datoriilor către stat în perioada 2010-2016, iar niciunul dintre demersurile pentru restructurarea acestora nu s-a și finalizat. „În acest context, restructurarea financiară vine împreună cu o restructurare de natură operațională și un set de măsuri rigide, care obligă STPT să se modernizeze și să-și respecte obligațiile fiscale. Restructurarea societății de transport va crea o companie viabilă, cu capacitatea să gestioneze o flotă de transport în proces de schimbare completă, să asigure mentenanța noilor vehicule, să crească frecvența curselor și punctualitatea mijloacelor de transport”, precizează reprezentanții primăriei.

Cele mai importante măsuri ar fi:

  • Informatizarea companiei printr-un sistem de tip ERP, care integrează toate fluxurile operaționale și contabile (de exemplu, câți km au fost parcurși zilnic, cât combustibil folosit, câte încasări, câți călători, costuri de operare etc.);
  • Monitorizarea consumurilor de combustibil pentru vehicule precum și monitorizarea vehiculelor printr-un sistem GPS modern, pentru a elimina furturile;
  • Implementarea unui sistem de e-ticketing pentru a crește încasările directe (vânzări de bilete/abonamente), dar și pentru a monitoriza încasările (practic, în orice moment se va putea verifica în timp real câți călători sunt în fiecare mijloc de transport și câți au plătit călătoria);
  • Angajarea a 150 de vatmani și șoferi pentru a crește frecvența mijloacelor de transport public și a spori atractivitatea transportului public și numărul călătorilor;
  • Eliminarea a 60 de posturi prin digitalizarea și automatizarea procedurilor și a 20 de posturi prin comasare departamentelor funcționale;
  • Sistematizarea serviciilor de publicitate și reorganizarea departamentului de marketing pentru a crește veniturile companiei;
  • Dezvoltarea serviciului de Infrastructură (linii de cale, rețea aeriană) pentru a realiza lucrări de modernizare a infrastructurii de transport din Timișoara;
  • Extinderea serviciilor STPT pentru a realiza investiții de modernizare a iluminatului stradal din Timișoara, pentru a crește veniturile companiei;
  • Deschiderea serviciului de Inspecție Tehnică Periodică (ITP) către alte companii cu aceeași clasă de vehicule, pentru a crește veniturile companiei;
  • Modificarea contractului care reglementează relația dintre companie și administrațiile locale, proces deja aflat în derulare;
  • Instituirea de măsuri de guvernanță și control la nivelul administrării companiei.

Așa cum s-a explicat și în cadrul plenului, planul de restructurare al companiei se aplică pe o perioadă de 7 ani. Implementarea măsurilor aferente restructurării operaționale trebuie realizată, însă, într-un termen de 3 ani.

Comentarii

comentarii