Acasă Eveniment “Consumatorii au dreptul de a fi informaţi corect, complet şi precis”

“Consumatorii au dreptul de a fi informaţi corect, complet şi precis”

DISTRIBUIȚI

Mai puţine reclamaţii legate de casele de schimb valutar
Nu demult, cetăţenii Timişoarei erau păcăliţi pe rând de casele de schimb valutar. Se uitau la cursul afişat pe o tăblie, afară şi vedeau este un cursu avantajos şi intrau să schimbe sume mari. Nu mică le era mirarea când în faţa ghişeului primeau sume de bani mult mai mici, cursul afişat afară fiind pentru vouchere şi cecuri de călătorie. Curgea cu reclamaţii la Comisariatul Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor (CJPC), dar acum acestea s-au împuţinat semnificativ. Cauza? Legea s-a schimbat între timp şi oamenii nu mai pot pica aşa uşor în plasa întinsă de unii agenţi economici care se ocupă cu schimbul valutar.

“Omul era înşelat pentru că nu acela era cursul”
“În 14 iulie a intrat în vigoare ordinul 448, emis de Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorului, privind unele măsuri de atenţionare a consumatorilor de către agenţii economici care desfăşoară activităţi de schimb valutar. În conformitate cu legislaţia în vigoare, consumatorii au dreptul de a fi informaţi corect, complet şi precis. Când am venit la conducerea instituţiei, am găsit că numeroase reclamaţii se refereau la casele de schimb valutar care înşelau”, spune Cristian Anton (foto), directorul Comisariatului Judeţean pentru Protecţia Cosumatorilor. Aşa că şeful CJPC Timiş, împreună cu alţi colegi din alte judeţe şi cu şeful Autorităţii, au lucrat la schimbarea acestei legi. Prin urmare, operatorul economic va afişa numai înăuntru cursul de schimb pentru cecuri de călătorie şi vouchere. “Promovau un curs valutar mult mai ridicat pentru alte instrumente de plată, omul era înşelat pentru că nu acela era cursul. Se năşteau o grămadă de nemulţumiri. Am venit în sprijinul consumatorilor cu schimbarea acestui ordin”, spune Cristian Anton.

Atenţie la cifre!
Totuşi, se pare că agenţii economici care se ocupă cu schimbul de valută au găsit o altă chichiţă. Pentru că legea nu le interzice, unele case de schimb valutar pun prima cifră din curs la distanţă de restul cifrelor. Valoarea cursului este exprimată prin mai multe cifre, numai prima e separată. De exemplu un client vede afară cursul la euro de 4200, dar poate scăpa din vedere cifra 3 plasată mai la distanţă. Şi altfel cursul de schimb e 3,42 nu 4,2. Din fericire, la noi nu s-au întâmplat astfel de lucruri. “Ordinul nu stabileşte distanţa dintre cifrele aflate pe panoul acela. Au găsit deja, am informaţia că şi-au angajat inclusiv psihologi de meserie, cum ar putea să promoveze în continuare pentru a continua această activitate. Doar la Braşov s-a întâmplat o chestiune de genul acesta. Am transmis spre Autoritatea Naţională de Protecţie a Consumatorului referitor la acest aspect pe care l-au speculat. Operatorii economici trebuie să fie corecţi cu consumatorul. Din 14 iulie am două reclamaţii pe casele de schimb valutar. Cred că activitatea lor de înşelare a oamenilor s-a redus simţitor, în proporţie de 70-80 la sută”, spune Cristian Anton.

Comentarii

comentarii