Acasă Cultura Cultura timişoreană pe facebook

Cultura timişoreană pe facebook

DISTRIBUIȚI

Facebook-ul – un instrument eficient şi la îndemână, devenit fenomen socio-informatic

În anul 2004, un student în anul II la Universitatea Harvard din Statele Unite ale Americii, pe nume Mark Zuckerberg, a pus bazele unei reţele sociale care să îi reunească pe toţi studenţii respectivei universităţi. După doi ani, reţeaua Facebook s-a extins şi a înglobat şi studenţi de la alte universităţi, pentru ca în iunie 2010 să reuşească să fie frecventată de aproximativ 540 milioane de persoane în fiecare lună.

Devenit un adevărat fenomen socio-informatic, facebook-ul este, totodată, şi un excelent mijloc de construire şi promovare a unui brand. Ca niciodată, orice persoană, firmă sau instituţie poate să-ţi facă o reclamă eficientă şi gratuită, prin intermediul unei reţele sociale foarte uşor de folosit. Conform facebrands.ro, dintr-un total de 2.693.200 utilizatori de Facebook din România, 1.252.440 (46,50%) au adăugat oraşul de reşedinţă la profil. Dintre aceştia, 96.320 sunt în judeţul Timiş. Numărul real al utilizatorilor din Timişoara, incluzându-i pe cei care nu şi-au setat oraşul la profil, este, probabil, dublu. În mediul online se foloseşte din ce în ce tot mai des dictonul „Dacă nu eşti pe facebook, nu exişti!”. Chiar dacă formularea este, ca orice generalizare, parţial eronată, nu se poate ignora potenţialul imens al reţelei de socializare facebook. Când, cel puţin teoretic, poţi ajunge, uşor şi gratuit, la peste 100.000 de potenţiali clienţi, ar fi absurd să ratezi ocazia.

Cum se autopromovează cultura timişoreană pe facebook?

Când vine vorba de cultură, oportunitatea oferită de facebook este cu atât mai mare. Teatrul, cărţile, muzica şi artele plastice pot ajunge la oameni care, până acum, nu erau interesaţi de ele. Dintr-un fenomen al iniţiaţilor, cultura ajunge, prin intermediul internetului, o atracţie pentru mase. Cu toate acestea, încă sunt puţine instituţii timişorene de cultură care au ales să-şi promoveze produsele pe facebook. Printre marii absenţi se numără Teatrul Naţional Timişoara, Opera Naţională Română din Timişoara, Uniunea Artiştilor Plastici, Uniunea Scriitorilor şi Librăriile Humanitas.

Cei care au ales să folosească reţeaua socială se împart în două categorii: cei care au făcut-o „ca la carte”, optând pentru pagini oficiale, şi cei care şi-au creat profiluri pentru a strânge prieteni într-un timp mai scurt, deşi profilurile au o limită de 5.000 de prieteni şi sunt destinate persoanelor fizice. De departe cea mai bună promovare pe facebook există la Librăriile Cărtureşti. Responsabilă pentru aceasta, Anca Pol relatează cum s-a ajuns aici: „La început, neştiind prea bine cum stau lucrurile, am făcut un profil. După un an şi două luni am atins limita de 5.000 de prieteni, aşa că a trebuit să fac o pagină oficială, în urmă cu un an şi jumătate. În prezent, pagina are 1294 de fani. Am ales acest mijloc de promovare pentru că avem mulţi clienţi care au cont pe facebook şi vor să afle ultimele noutăţi despre noi. De altfel, pagina oficială Cărtureşti e una dintre cele mai populare din România, cu peste 65.000 de fani”, a declarat aceasta pentru ZIUA de Vest. 

O altă instituţie de cultură din Timişoara, cu o activitate intensă pe facebook, este Teatrul Maghiar de Stat „Csiky Gergely”. Pagina teatrului, creată în septembrie 2010, a ajuns la 108 fani. „Ne-am gândit să ne promovăm şi prin intermediul facebook. Putem spune că e parte a unei strategii la momentul actual. Pe facebook punem comunicatele, anunţăm evenimente şi, în plus faţă de site-ul nostru, mai adăugăm poze de la spectacole şi alte lucruri interesante”, ne-a declarat Katona Mihály, secretarul PR al Teatrului Maghiar.

Printre cei care au ales să înceapă cu un profil, se numără şi Filarmonica „Banatul”. Având 1717 prieteni, profilul Filarmonicii conţine, în special, informaţii despre concerte. „Anul trecut m-a rugat domnul director Gârboni să mă ocup de promovarea Filarmonicii pe facebook. Am ales să fac un profil pentru a testa interesul publicului. Zilnic avem câte 20-30 de cereri de prietenie. În curând o să trecem la o pagină oficială, aşa cum este corect”, a declarat referentul Czernak Attila.

Topul popularităţii instituţiilor de cultură timişorene pe facebook

Dintre zecile de instituţii de cultură din Timişoara (teatre, muzee, biblioteci, librării, galerii de artă etc.), doar câteva se găsesc pe facebook. Topul paginilor oficiale arată astfel: Librăriile Cărtureşti (1.294 fani), Teatrul Maghiar de Stat (108 fani), Biblioteca Centrală Universitară „Eugen Todoran” (102 fani), Biblioteca Judeţeană Timiş (63 de fani), Muzeul de Artă (43 de fani), Ansamblul Banatul (39 de fani), Teatrul German de Stat (31 de fani), Casa de Cultură a Studenţilor (18 fani). Aparent mic, numărul fanilor este direct proporţional cu vechimea contului şi activitatea celor care administrează aceste conturi.

În topul profilurilor, se înregistrează un număr al prietenilor ceva mai mare: Filarmonica „Banatul” (1.710 prieteni), Muzeul Banatului (1.090 de prieteni), Centrul Cultural Francez (945 de prieteni), Editura Brumar (666 de prieteni), Galeria Jecza (243 de prieteni), Librăria Cartea de Nisip (227 de prieteni), Ansamblul Folcloric Doina Timişului (202 prieteni). Într-o situaţie aparte se găseşte Galeria Calina, cu un profil cu 260 de prieteni şi o pagină oficială, aflată la început, cu 11 fani.
 

 

Comentarii

comentarii