Acasă Actualitate Cum funcţionează ţeapa certificatelor energetice?

Cum funcţionează ţeapa certificatelor energetice?

361
DISTRIBUIȚI

Petru Olariu Un asemenea certificat va costa între 100 –300 euro şi va fi utilizat în tranzacţiile imobiliare.

ZIUA de Vest a mai scris, săptămâna trecută, că, la presiunea grupurilor de interese, în frunte cu auditorii energetici, în această perioadă se fac presiuni extrem de mari asupra Guvernului României, spre a fi aprobată o ordonanţă de urgenţă pentru ca toţi proprietarii de apartamente din locuinţele tip condominii să fie obligaţi să obţină un certificat energetic al apartamentelor, indiferent dacă este sau nu reabilitată termic construcţia. Dacă ordonanţa va fi aprobată, certificatul energetic va deveni obligatoriu din luna martie 2010. Un asemenea certificat va costa între 100 –300 euro, în funcţie de mărimea apartamentului şi va fi utilizat în tranzacţiile imobiliare.

S-a dat vina pe Uniunea Europeană

“Problema este că, până acum, s-a dat vina pe Uniunea Europeană, dar UE nu cere certificat energetic individual pe apartament, ci la nivelul clădirii. Este clar că se caută obiectul de muncă pentru o categorie de oameni – auditorii energetici. Sunt sute. Ceea ce se pregăteşte este o crimă la adresa cetăţeanului, fiindcă sunt oameni care abia reuşesc să îşi plătească întreţinerea la bloc şi ce să bage în gura copiilor”, a spus Petru Olariu (foto), preşedintele Federaţiei Asociaţiilor de Locatari Timişoara (FALT).  Reprezentanţii  Ministerului Dezvoltării Regionale şi Turismului deja s-au întâlnit cu reprezentanţii notarilor publici, agenţii imobiliari, auditorii energetici, cu inginerii de instalaţii şi au discutat pe tema introducerii obligatorii a certificatelor energetice. Cei prezenţi au subliniat faptul că este nevoie de acţiuni coordonate, astfel încât punerea în aplicare a Legii 372/2005 să se desfăşoare în condiţii optime. În acest sens, în perioada următoare se va accelera procesul de atestare tehnico-profesională a auditorilor energetici şi vor fi omologate câteva programe de calcul utile auditorilor energetici. Conform planului MDRT, pentru anul 2010, în Timişoara, au fost aprobate 47 de blocuri ce vor primi finanţare pentru reabilitarea termică, iar în Lugoj, 3. Deşi acest certificat energetic este util, FALT susţine că nu trebuie să fie obligatoriu pentru blocurile comuniste neizolate termic, ci numai după ce vor fi izolate. “Nici nu ar fi corect să faci un certificat energetic pentru apartamentele aflate într-o poziţie geografică defavorabilă, dacă sunt în partea de nord sau la ultimul nivel, cu pereţi exteriori. Acolo transferul de căldură este foarte mare. Nu poate să facă de unul singur izolarea termică, nu îi dă voie legea. Proprietarii ar fi discriminaţi faţă de ceilalţi din apartamente, fiindcă au o situaţie dezastruoasă a locuinţei. De aceea, trebuie reabilitarea întregului imobil”, a spus Olariu.

Consum dublu de energie

În acest moment, un apartament cu două camere dintr-un bloc din România consumă de două ori mai multă energie termică decât un apartament din alte ţări europene. Acest lucru duce la facturi mari la întreţinere. Specialiştii susţin că reabilitarea termică a blocului va reduce factura de întreţinere pe perioada iernii cu până la 40%. Pe timp de vară, locuinţele izolate poate asigura confortul termic fără cheltuieli suplimentare pentru aerul condiţionat. De asemenea, reabilitarea termică duce la dispariţia fenomenului de igrasie. Avantajele ca urmare a reabilitării termice a blocurilor de locuinţe sunt: reducerea cheltuielilor cu combustibilii; banii economisiţi vor fi folosiţi pentru alte proiecte locale importante; crearea de noi locuri de muncă în domeniul construcţiilor şi protejarea mediului prin reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră. Asociaţia de proprietari plăteşte 20% din costul total al executării lucrărilor de intervenţie. Procentul de 20% din totalul lucrărilor de execuţie se împarte între toţi proprietarii, fiecăruia revenindu-i o cotă parte, în funcţie de cota parte indiviză ce revine fiecărui proprietar. În cazul în care unul sau mai mulţi proprietari din cadrul asociaţiei de proprietari nu îşi pot achita partea ce le revine, primăria locală poate prelua parţial sau integral costurile şi poate decide modul în care se vor recupera acestea. Restul de 80% din costul total al executării lucrărilor de intervenţie este asigurat de la bugetul de stat şi cel local.

Comentarii

comentarii