Acasă Actualitate De ce se fac ilegalităţi în lichidarea societăţilor comerciale, în judeţul Timiş?

De ce se fac ilegalităţi în lichidarea societăţilor comerciale, în judeţul Timiş?

DISTRIBUIȚI

Avocatul Gina Halas, din cadrul Organizaţiei pentru Apărarea Drepturilor Omului din România, cu sediul în Timişoara, critică dur sistemul actual de lichidare a societăţilor comerciale şi atrage atenţia faţă de ilegalităţile ce sunt făcute în cârdăşie, lichidatori – instanţe judecătoreşti, în judeţul Timiş. Un lichidator ajunge să aibă zeci sau chiar sute de dosare de rezolvat, ceea ce este peste putinţă.  
Multe ilegalităţi

“Cum se face că lichidatorii sau administratorii judiciari sunt numiţi de către instanţe, în zeci de cauze? Cum poate un cabinet de insolvenţă să administreze atâtea dosare? E imposibil!”, atrage atenţia avocatul Halas. Judeţul Timiş este, de obicei, pe primele locuri în ceea ce priveşte radierile societăţilor comerciale. Numărul firmelor timişene radiate a crescut de la 650, în 2009, la aproape 1.000, în primele şase luni ale anului 2010. Cele mai multe radieri s-au înregistrat în domeniile administraţie publică, asigurări sociale, agricultură, comerţ cu amănuntul, reparaţii de maşini şi bunuri de uz gospodăresc. Domeniul lichidărilor de firme aduce foarte mulţi bani în buzunarul avocaţilor lichidatori, de aceea se fac şi multe ilegalităţi. Lichidarea unei firme este de până la zece ori mai scumpă şi anevoioasă decât înfiinţarea ei. Datorită legislaţiei specifice care priveşte reorganizarea, insolvenţa şi falimentul, procedurile pentru închiderea unei firme sunt lungi, costisitoare şi extrem de întortocheate, de aceea este nevoie de oameni foarte bine pregătiţi.

Lichidatorii să fie trimişi în judecată!

Pentru a se evita ilegalităţile, avocata Gina Halas propune eliminarea articolelor neconstituţionale din Legea nr. 85 din 2006, privind procedura insolvenţei, lege consolidată în 2010. De asemenea, ea mai propune limitarea numărului de dosare şi  să fie introduse articole prin care lichidatorii să fie trimişi în judecată, dacă nu şi-au îndeplinit atribuţiile. Amintim care sunt principalele acte necesare pentru procedura de lichidare a unei firme: hotărare adunării generale a acţionarilor, actul adiţional la actul constitutiv şi aportul de lichidare, realizat de un expert în lichidare/reorganizare. Procedura lichidării conţine două etape: prima se declanşează prin înregistrarea hotărârii la registrul comerţului de la sediul societăţii (împotriva căreia se poate face opoziţie în termen de 30 zile de la depunere), urmată de etapa a doua, finalizată cu încheierea judecătorului delegat la ORC, privind lichidarea societăţii.

 

Comentarii

comentarii