Acasă Actualitate De la 19 elevi, la 283! Povestea de succes a Şcolii Babel...

De la 19 elevi, la 283! Povestea de succes a Şcolii Babel din Timişoara

DISTRIBUIȚI

Cele mai frumoase şi de folos proiecte nu se nasc doar din idei şi dorinţă, ci mai ales din schimbul de idei şi conlucrare. Aşa s-a născut proiectul Şcoala Babel din Timişoara, care a pornit la drum în anul 2015, după ce un grup de părinţi şi cadre didactice au căutat răspunsuri la câteva întrebări: care sunt nevoile copiilor şi ale profesorilor din acel lăcaş de învăţământ unde angajaţii şi discipolii îşi petrec o bună parte din zi.

“Am concluzionat atunci că nevoile cele mai importante sunt colaborarea, creativitatea, empatia, experienţele de viaţă cu bucurie şi învăţare, curiozitatea. Visul formulat a fost atât de frumos încât ne-a motivat să acţionăm împreună şi să găsim strategii pentru a-l aduce într-o formă reală. Am strâns tot mai mulţi părinţi şi profesori voluntari care să găsească soluţii pentru a înfiinţa o şcoală reală, în sistemul românesc de educaţie. Fiecare a contribuit cu ce a ştiut să facă cel mai bine”, povesteşte prof. Monica Diaconu, directoarea Şcolii Babel Timişoara.

Prof. Manuela Murariu adaugă că ideea a fost înfiinţarea unei şcoli în care profesorilor şi elevilor să le fie drag să activeze. S-a format Asociaţia Părinţi în Dialog (în 2016), iar în luna august a acelui an, Şcoala Primară Babel devenea o unitate autorizată.

Iniţial, cei 19 copii cu care am început desfăşurau activitatea în trei apartamente dintr-o clădire istorică, în centrul oraşului, cu o suprafaţă de 300 mp. S-a început cu clasa pregătitoare şi o clasă de simultan (clasa I + III).

“Nu a fost uşor să facem faţă birocraţiei legate de deschiderea unei şcoli în sistemul de educaţie românesc, dar a fost o decizie asumată că vrem o şcoală reală şi nu o comunitate alternativă, în afara sistemului. Am dorit să facem asta pentru a arăta că şcoala visurilor noastre poate exista oriunde în România, acolo unde părinţii, profesorii şi comunitatea colaborează pentru aceleaşi idealuri”, spune prof. Murariu.

În anul 2022, dialogul şi colaborarea cu sistemul au continuat, având autorizate şi ciclurile gimnazial şi liceal, respectiv fiind acreditaţi pe ciclul primar. Simultan, a continuat şi procesul de găsire de parteneri din comunitate care să susţină creşterea proiectului Babel. Şcoală plus Liceu.

“Astfel, în 2021 am demarat parteneriatul cu compania ExtraPrompt, care a decis să dezvolte campusul Babel în zona de nord a oraşului şi astfel să găzduiască întreg proiectul nostru (clasele 0-12)”, spune prof. Monica Diaconu.

Ce înseamnă ŞCOALA BABEL, astăzi?

În acest moment, Şcoala Babel, oficial Babel Şcoală+Liceu, oferă spaţiul de creştere şi dezvoltare pentru 282 de copii cu vârste cuprinse între 6 şi 16 ani (de la clasa pregătitoare la clasa a IX-a). O echipă de 46 de adulţi susţin acest proces de creştere, fiecare dintre aceşti adulţi fiind la rândul său într-un proces de creştere şi învăţare pentru a face cu adevărat o diferenţă în viaţa copiilor.

Şcoala Babel primeşte expertiză şi se inspiră din colaborarea cu alte şcoli din Europa (Belgia, Olanda, Suedia) prin intermediul proiectelor Erasmus+, a conferinţelor şi formărilor în jurul conceptului pedagogic de învăţare experienţială pe care întreaga comunitate Şcolară Babel îl îmbrăţişează.

În pedagogia experienţială, copilul este văzut cu respect, ca un tot unitar (minte, corp, inimă) iar rolul educaţiei este de a sprijini creşterea pe toate nivelurile a potenţialului ce este în fiecare din noi.

 “Astfel, prin metodele noastre urmărim dezvoltarea abilităţilor de viaţă, a celor 10 domenii experienţiale ce includ atât domeniile cognitive cât şi cele socio-emoţionale, sportive sau artistice. Copiii din Şcoala Babel învaţă să trăiască în comunitatea şcolii, a oraşului, a lumii, să se implice cu responsabilitate în îmbunătăţirea şi protecţia mediului care îi susţine. Încă de la începutul şcolii noastre, am ţinut să fim un spaţiu de creştere deschis şi pentru copiii, părinţii şi profesorii care nu fac parte efectiv din comunitatea noastră şcolară. Am dorit să contribuim la viaţa cât mai multor persoane doritoare să înveţe cu adevărat, să simtă învăţarea ca pe o transformare reală a propriilor capacităţi de a naviga lumea”, a explicat prof. Diaconu.

Ea menţionează că Şcoala Babel oferă oportunităţi de învăţare profesorilor din România prin programul Profesorescu sau conferinţele SEED (Săptămâna Europeană a Educaţiei Democratice). “Susţinem învăţarea părinţilor prin programul Şcoala Părinţilor iar pentru copiii din comunitatea extinsă oferim de ani de zile programe de dezvoltare a creativităţii în limba engleză în cadrul atelierelor English in Makerspace. Cu ocazia existenţei noilor clădiri, primele clădiri şcolare construite de la zero în Timişoara în ultimii 33 de ani, ne propunem să devenim un hub de învăţare pentru toate vârstele, cu multe oportunităţi pentru comunitatea din jurul nostru”, punctează prof. Diaconu.

Care sunt planurile de viitor?

Prof. Murariu a explicat că în acest an şcolar va fi finalizat campusul din zona de nord a Timişoarei pentru ca şcoala să funcţioneze cu toate clasele (0-10) în acest spaţiu nou care reflectă pedagogia inovativă ce stă la baza demersului. Dacă prima clădire, finalizată în septembrie 2022, a fost gândită şi proiectată pentru nevoile copiilor cu vârstă mică (6-11 ani), cea de-a doua clădire implică grijă pentru nevoile de dezvoltare ale adolescenţilor şi tinerilor exploratori (12-18 ani). Acest lucru presupune crearea unor spaţii de învăţare colaborativă, a unor spaţii unde tinerii să poată naviga independent lumea informaţiilor pentru proiecte de cercetare (resurse digitale, sală de lectură), respectiv a unor spaţii de explorare a lumii fizice şi tehnologiei (laborator STEAM – ştiinţe şi arte integrate, laborator biologie-chimie).

“Toate aceste deziderate necesită investiţii serioase pe care ştim că le putem face când avem alături parteneri din comunitate, care înţeleg foarte bine necesitatea inovaţiei în educaţie. În plus, se doreşte o deschidere adevărată a şcolii noastre către întreaga comunitate prin programele Babel pentru profesori, Babel pentru copii şi Babel pentru părinţi, astfel încât resursele create la nivelul campusului (atât cele fizice cât şi cele de expertiză pedagogică) să devină accesibile unui număr cât mai mare de beneficiari”, a subliniat prof. Murariu.

Nu în ultimul rând, adaugă prof. Murariu, şcoala doreşte să investească în talent, în potenţialul copiilor indiferent de capacitatea financiară a familiilor din care provin. “În acest sens, mai ales la nivel de liceu, ne propunem să cointeresăm parteneri din comunitate în crearea unui fond de burse sociale şi de excelenţă care să asigure accesul tinerilor pasionaţi de propria dezvoltare la oportunităţile oferite de Babel Şcoală + Liceu”, spune prof. Murariu.

 Care este secretul succesului  Babel Şcoală+Liceu Timişoara?

“Nu ştim dacă există un ingredient special care ne-a adus unde am ajuns, în afară de faptul că punem extrem de mult suflet în ceea ce facem. Probabil, este şi o doză de bucurie mai mare decât în alte domenii. Ne bucurăm de fiecare pas făcut spre îndeplinirea visului şi transmitem această bucurie tuturor celor ce au contribuit la succes. Iar în momentele grele, această bucurie a micilor reuşite ne susţine să avem încredere şi să mergem mai departe. Sper că şi oamenii ce au lucrat cu noi s-au molipsit de acest sentiment şi îşi dau seama de felul în care efortul lor a contribuit la o schimbare reală în viaţa multor familii din Timişoara. Pentru anul 2023, ne dorim şi vă dorim sănătate şi mult entuziasm pentru toate proiectele care vor veni, căldură în suflete şi armonie”, a concluzionat prof. Monica Diaconu.

Comentarii

comentarii