Acasă Actualitate Disperarea hotelierilor, la cote maxime din cauza COVID19: ”Urgent statul să vină...

Disperarea hotelierilor, la cote maxime din cauza COVID19: ”Urgent statul să vină cu sprijin…!”

DISTRIBUIȚI

Disperarea Federației Industriei Hoteliere din România (FIHR) a ajuns la cote maxime din cauza pandemiei COVID19, de aceea a trimis o scrisoare deschisă adresată clasei politice, în frunte cu Florin Cîţu – președinte PNL, fost prim-ministru, Marcel Ciolacu, președinte PSD și lui Nicolae Ciucă, prim-ministru interimar.

Documentul mai este adresat și lui Raed Arafat, secretar de stat, lui Dan Vîlceanu – ministru de Finanțe, lui Virgil Popescu – ministru interimar al Economiei, antreprenoriatului și turismului, lui Anca Dragu – președinta Senatului și lui Florin-Claudiu Roman – președinte interimar al Camerei Deputaților din cadrul Parlamentului României.

Federația Industriei Hoteliere din România afirmă că domeniul este afectat grav de criza sanitară provocată de COVID19, iar pierderile din domeniu au ajuns la 70%. FIHR prezintă problemele cu care se confruntă și vine și cu propuneri și soluții de rezolvare a acestora !

Iată scrisoarea deschisă:

”Stimate Doamne și Stimați Domni,

Traversăm o perioada fără precedent, o perioada în care societatea românească este zdruncinată de mai multe crize – una medicală, altă economică, mai avem și criză politică, dar peste toate trecem printr-o criză profundă de încredere care ne afectează pe toți.

Ținând cont de contextul menționat anterior, încă o scrisoare venită din partea industriei ospitalității ar putea să pară neimportantă sau poate chiar deranjantă pentru dvs.  Dar totuși noi suntem obligați să vă spunem că ceea ce se întâmplă (iarăși) în acest sector reprezintă o punere în pericol a unei întregi industrii și nu doar pe termen scurt, ci din păcate pe un orizont de timp mediu.

Înainte însă de a vă prezenta problemele industriei noastre dați-ne voie să precizăm următoarele:

Suntem pe deplini conștienți de situația medicală gravă pe care o traversează România și înțelegem că cea mai bună soluție de trecere cât mai rapidă peste acest impas o reprezintă vaccinarea. Vaccinarea în masă și testarea masivă reprezintă priorități și pentru noi și angajații noștri din industria ospitalității.

Realizăm presiunile care apasă pe bugetul de stat în condițiile în care din martie 2020 economia este supusă unei tensiuni incredibile

Am observat faptul că România traversează și o criză politică de o amploare majoră, chiar dacă nu prea înțelegem de ce s-a ajuns aici și ce se urmărește prin această criză

Cu toate acestea, credem că modul în care autoritățile statului au gestionat și gestionează situația generează o serie de comentarii, pe care ne permitem să vi le adresăm aici și a căror preluare spunem noi că poate ajuta la depășirea rapidă și cu efecte negative diminuate pentru industria noastră, pentru angajații din această industrie și implicit pentru întreaga societate.

  1. Primele propuneri vin din normele impuse de noile RESTRICȚII comunicate zilele acestea de autoritățile statului în lupta contra pandemiei:
  1. Trebuie ca și România să respecte definiția europeană a certificatului digital astfel încât turiștii străini care vin în România bazându-se pe testare și nu pe vaccinare să fie în situația de a li se permite cazarea la hoteluri sau de a merge în restaurante, muzee etc. Același lucru să fie valabil și pentru turiștii români, doar suntem cu toții parte din Europa. Este cunoscut că certificatul verde se referă la persoane vaccinate, testate în ultimele 72/48 de ore sau trecute prin boală în ultimele 15-180 de zile.
  2. Reprezintă un act de normalitate că dacă permitem persoanelor posesoare de certificat verde să poată participa la evenimente organizate cu limitare de capacitate în cinematografe, teatre, biserici etc să le fie permis să o facă și în hoteluri în exact aceleași condiții. Ne referim la evenimente de tip conferință, workshop, seminarii organizate pentru persoane posesoare de certificat digital și cu anumite restricții de spațiu
  3. Măsurile impuse de autorități nu impun certificat verde pentru categorii întregi de angajați ținând cont de dreptul (și nevoia) de a munci. Totuși, faptul că în hoteluri nu se permite cazarea acestora deși ei se pot deplasa în interes de serviciu dintr-o localitate în altă, reprezintă exact această încălcare a dreptului la muncă.
  4. Modul în care s-a comunicat, cu interpretări diferite cu erori și corecții la interval de 24 de ore a adus un mare haos la care mulți operatori din industria ospitalității, dar și clienții din hotelurile și restaurantele noastre nu au știut cum să reacționeze, drept urmare au anulat rezervările pe care le aveau până la venirea clarificărilor. În acest context, ne așteptăm că deciziile luate de autorități să fie mai atent dezbătute, mai bine argumentate și mult mai bine comunicate astfel încât să reușim să eliminăm pe cât posibil partea de suspiciune, de auto-interpretare sau de haos.
  1. Al doilea capitol de propuneri vine din zona COMPENSAȚIILOR cu care statul român a venit să sprijine cea mai afectată industrie și anume industria ospitalității:
  1. Deși am avut nenumărate discuții cu toate autoritățile statului, pentru anul 2020 industria noastră nu a primit ÎNCĂ nimic concret dedicat operatorilor din industria ospitalității. Toate măsurile au fost unele general adresate întregii economii (șomaj tehnic, kurtzarbeit, M1, M2 pentru IMM, amânări la datorii fiscale etc.). Exista o singura exceptie, si anume impozitul specific care a fost anulat pentru o mare parte din perioada pandemica cum speram sa se intample si in prezent. Mult discutata schemă HORECA 20% încă nu a devenit funcțională la mai bine de 10 luni de când e pusă în discuție. Trist dar adevărat.
  2. Solicităm ca datoriile statului către companiile din domeniu să fie achitate cu celeritate indiferent că vorbim de rambursări de TVA, decontarea concediilor medicale sau orice alte datorii ale statului către operatori economici.
  3. Voucherele de vacanță au fost anulate în anul 2021. Sperăm că ele vor fi reluate odată cu anul 2022, chiar dacă într-o formă revizuită.
  4. Pentru toate măsurile de închidere sau limitare a activității noastre în anul 2021, statul încă nu a gândit vreo formă de compensare economică și asta aduce multa frustrare și neliniște în rândul celor care lucrează sau sunt investitori în domeniu. În condițiile în care cifra de afaceri este puternic afectată și în anul 2021, cu o estimare de pierdere de cca 70% din volume în trimestrul 4 al anului pe fondul pandemiei considerăm că este URGENȚĂ MAXIMĂ ca statul să vină cu sprijin către operatorii din industria ospitalității. Este evident că în lipsa unor măsuri de compensare economică, cei din industrie sunt cu spatele la zid și asta aduce implicit o înțelegere și conformare redusă față de restricțiile impuse de autorități. Din păcate!
  5. Criza energetică pune o presiune în plus pe sectorul nostru, pe care nu o putem depăși cu actualul volum de activitate din hotelurile și restaurantele noastre, fără existența unui sprijin din partea statului.
  6. Forța de muncă a părăsit masiv acest sector și continuă să o facă în lipsa unor măsuri de natură fiscală menite să susțină rămânerea lor în industria ospitalității – se arată în documentul FIHR, joi 28 octombrie 2021.

 

  1. Ultimul calup de propuneri vine din modul în care are loc COMUNICAREA:

 

  1. În acest moment comunicarea cu membrii guvernului este una extrem de limitată, nimeni nu știe exact cine e persoană decidentă, nimeni nu își asumă nimic, toată lumea fiind în expectativă. Este evident că nu putem funcționa în acest mod.
  2. Industria ospitalității este una responsabilă și a încercat în marea să majoritate să înțeleagă și să respecte deciziile statului. Faptul că a existat și un mic procent de operatori care au înțeles să încalce legea nu caracterizează întregul sector și nu merităm să fim blamați sau considerați vinovați de răspândirea pandemiei. Era și este în mâna autorităților să verifice și controleze, iar acolo unde nu sunt respectate deciziile statului să ia măsurile în vigoare.

 

  1. Dialogul cu reprezentanții industriei trebuie să fie unul asumat și responsabil de ambele parți. Trebuie împreună să găsim acel echilibru care să țină cont atât de deciziile medicale cât și de cele economice, de contextul social pe care îl traversăm și de sensibilitatea opiniei publice în acest moment. Haideți să ne consultăm mai des, să discutăm înainte de a apărea decizii care afectează atât starea de sănătate dar și cea economică a fiecăruia dintre noi. Degeaba venim cu hotărâri și le aruncăm înspre piață; dacă ele nu sunt gândite și analizate bine vor avea efecte reduse și vor fi doar parțial preluate de societate.

Trebuie să fim conștienți că sectorul turism trece în întreaga lume prin aceleași probleme, însă modul diferit în care autoritățile (prin dialog cu industria) au venit cu soluții la aceste probleme nu face din păcate decât să accentueze diferențele de competitivitate dintre turismul din România și cel din țările dezvoltate din Europa. Am crezut că pandemia va reprezenta o oportunitate prin care să găsim soluții să reducem decalajele existente, dar din păcate nu facem decât să le accentuăm. Fără luarea unor măsuri rapide și eficiente vom afecta grav performanțele turismului românesc pentru următorii 3-5 ani:

  • Nu vom avea cu cine lucra în sector
  • Nu vor veni investițiile atât de necesare pentru turismul românesc
  • Încrederea turiștilor străini în turismul din România va fi și mai mult afectată și ca rezultat incomingul nu își va aduce contribuția așteptată, astfel încât deficitul balanței de plăti va fi și mai deficitar

În ciuda celor menționate anterior în această scrisoare, rămânem încrezători că putem depăși impasul. De aceea vă oferim toată deschiderea noastră spre dialog, toată implicarea noastră în a găsi împreună soluțiile de care întregul sector are nevoie. Trebuie doar să înțelegem ce poate reprezenta turismul pentru o țară și pentru populația sa și mai ales trebuie să acționăm luând în calcul toate implicațiile pe care le pot avea deciziile dvs. din punct de vedere medical, economic și mai ales social.

Cu stimă,

Călin Ile – Președinte

Dragoș Anastasiu – Purtător de Cuvânt

Otilia Demian – Secretar General

Mihail Acatrinei – Trezorier

Simona Constantinescu / Ana Hotels  – Vicepreședinte

Ștefan Balaur / Continental Hotels – Vicepreședinte

Andreea Gheorghiu / Accor Hotels – Membru Comitet Director

Paul Prodan / Sif Transilvania – Membru Comitet Director

Marius Băzăvan / Bacolux Hotels – Membru Comitet Director

Lucian Marinescu / Intercontinental Bucuresti – Membru Comitet Director

Daniel Ben Yehuda / Sheraton Bucuresti – Membru Comitet Director

 

Comentarii

comentarii