Acasă Actualitate Dr. Elisabeta Spătaru: „Autorităţile nu au banii cu care se laudă!”

Dr. Elisabeta Spătaru: „Autorităţile nu au banii cu care se laudă!”

DISTRIBUIȚI

În timp ce Ministerul Sănătăţii se laudă că au fost suplimentate veniturile medicilor de familie şi ale asistenţilor medicali care asigură continuitatea asistenţei medicale primare în regim de gardă în centrele de permanenţă, Patronatul Medicilor de Familie din Timiş susţine că autorităţile nu au banii cu care se laudă.

Trebuie plătite utilităţile

„După câte ştiu eu, în Timiş, au rămas tot acelea vechi, cred că unul s-a mai înfiinţat. Administraţiile locale nu au bani dacă noi am dori să funcţionăm în aceste centre. Trebuie plătite utilităţile, iar medicii de familie nu le poate asigura”, a declarat Elisabeta Spătaru, vicepreşedintele PMF Timiş. În Timiş, sunt nouă centre de permanenţă. Ministerul Sănătății susţine că a impus reguli noi privind desfăşurarea activităţii medicilor de familie în centrele de permanenţă. Acestea au dus la flexibilizarea activităţii şi eliminarea disfuncţionalităţilor în organizarea unităţilor. S-a prevăzut obligaţia autorităţilor locale de a se implica în susţinerea unităţilor de acest fel, deoarece comunitatea locală este beneficiara directă a serviciilor efectuate. În premieră, a fost publicată lista cu serviciile cuprinzând urgenţele medico-chirurgicale (cod verde) pentru care se pot acorda consultaţii de urgenţă, de către medicii de familie, în cadrul centrelor de permanenţă sau la domiciliul pacienţilor.

O necesitate

„Asigurarea asistenţei medicale în centrele de permanenţă reprezintă o necesitate în mediul rural, acolo unde avem deficitară acoperirea cu asistenţă medicală. Acestea pot fi organizate însă cu succes şi în oraşe sau în localităţile unde au existat cazuri de spitale reprofilate pentru a asigura continuitatea asistenţei medicale”, a declarat ministrul Sănătăţii, Cseke Attila. Ministrul Sănătăţii atrage atenţia reprezentanţilor caselor de asigurări de sănătate să utilizeze toate fondurile puse la dispoziţie de către Ministerul Sănătății pentru finanţarea centrelor de permanenţă.

Anul acesta, MS a alocat 21 milioane de lei pentru funcţionarea centrelor de permanenţă. În primul trimestru al acestui an, ministerul a prevăzut un buget de 8.500.000 lei pentru centrele de permanenţă, dar solicitarea CNAS pentru finanţarea centrelor a fost de doar 6.095.000 lei, astfel încât au rămas neutilizaţi peste 2.400.000 lei.

În prezent, în România funcţionează peste 100 centre de permanenţă, în care activează 755 medici. Un număr de 62 centre de permanenţă funcţionează într-un spaţiu pus la dispoziţie de autoritatea locală. Mai sunt în procedură de înfiinţare încă 106 centre de permanenţă. Un număr de 39 de centre de permanenţă au fost înfiinţate la nivel naţional, după ce, la 1 iunie a.c., au intrat în vigoare noile norme ale Ministerului Sănătății. Cele mai multe centre de permanenţă au fost deschise în judeţul Botoşani (7) şi în judeţul Satu Mare (6). În Teleorman au fost înfiinţate 4 centre, în timp ce în judeţele Hunedoara, Braşov şi Vâlcea au fost organizate câte 3 astfel de unităţi. În Mureş, Galaţi şi Sălaj au fost înfiinţate câte 2 centre de permanenţă, iar în Giurgiu, Brăila, Cluj, Argeş şi Bihor câte 1 centru.

Comentarii

comentarii