Timisoara

°C

EDITORIAL

Lia Lucia Epure



Românii. Marea Neagră. Bani pe alge

lia(56).jpgO ştire ce părea a avea un ton mai mult decât optimist avea să lumineze obrazul Ministerului Turismului: în ultimul weekend, românii au lăsat pe litoralul  nostru nici mai mult, nici mai puţin de cinci milioane de euro! În plină criză, dacă este să-l credem pe preşedintele Obama, atunci trebuie cheltuit. Obama nu ştie însă mai nimic despre spiritul bănăţean, despre modul în care, cu bună amprentă din vremea  comunismului, dar şi educaţia germanică a bănăţenilor, noi suntem mai atenţi la cheltuieli, mai ales în perioada de criză. Se vede, de departe, diferenţa între spiritul american şi cel statornicit  la confluenţa  între Balcani şi Mediterana, cu aerul ei blând, din Banat. Revenind la ştirea despre Marea Neagră, nu mică mi-a fost mirarea  la vederea sumelor cheltuite la malul ei de către românii harnici. Cine or fi ei? O statistică  cuminte arată că  din totalul  turiştilor de la Marea Neagră, doar 10 – 15 la sută sunt din  vestul ţării,  majoritatea fiind compusă din concetăţeni din Moldova, Oltenia, Muntenia, chiar din Republica Moldova. Cei din Vest „consumă” vacanţe în Europa, mai ales în zonele  mediteraneene, dar şi, mai nou, în Nordul Europei, în ţările ce oferă o climă  răcoroasă pe timpul verii. Aşadar, din cei  cinci milioane de euro, doar vreo 10 la sută au plecat de pe la noi… Ce ar putea oferi litoralul  românesc?  Plaje pline de mizerii, ţigări uitate, diferite ambalaje, scutece, resturi de fructe, iar mai nou,  tone de alge. Nu se curăţă, se ţipă, se strigă, turiştii se trezesc cu  nisip în ochi, pe cap… Serviciile sunt mizerabile, nu există o etică a politeţii minime, muzica este pusă  la  dublul decibelilor admişi. La Marea Neagră  nu se face vacanţă, ci  supliciu! Cine poate să fie atât de masochist? Cineva care habar nu are de reguli, respect, dorinţa de a  avea  confort  sau  chiar o bună perioadă de relaxare. Faptul de a nu avea turişti din vestul ţării nu ar trebui să fie o mirare! Există un magnetism al Vestului Europei către  vestul ţării. Există o relaţie, cultivată  timp de decenii, care ne face cine suntem. Ah, da, să nu uităm ce minunat este să fim diferiţi, dar împreună, ca în toată Europa.  Dar să nu fie un motiv de blamare  al celor care doresc confort, politeţe, respect, toate pe bani… chiar mai puţini, de foarte multe ori. Pensiuni superbe,  curate, cu mâncare sănătoasă, în Austria, costă 30 de euro, chiar în Tirol! De ce nu am alege, în aceste condiţii, o vacanţă din care să nu venim mai obosiţi decât am plecat?  De ce să  risipim (mai ales că e criză!) bani pe alge, când putem investi bani în terapia oboselii proprii? De ce să credem  că e bine la Marea  Neagră  românească (Doamne, ce păcat că nu  poate fi bine!),  când  minciunile  sunt mai grave decât orice boală necruţătoare?! E bine de ştiut: bani pe cai verzi pe pereţi şi bani pe alge bănăţenii nu vor da!
 

Citiri: 1441

Comentarii (19)

...
Excelent articol. Sa nu uitati doamna, ca lauda de "cine e mai cu mot" nu se poate face nici in Zakyntos, nici in Dubrovnik. Numai pe litoralul romanesc lichelele isi pot etala "femeia", "mobilul" si "automobilul". Este o boala romaneasca care pana nu trece nu putem nici noi sa evoluam. Adica inca 30-40 de ani.
varza , 19 July 2011
...
Suna de 5.000.000 euro pentru un weekend (si numai pe litoralul Romanesc), este foarte mare si asta inseamna un mumar mare de turisti si un numar mare de bani. Deci oamenii au bani. Inseamna ca nivelul de trai este ridicat !
Spuneti : - Cei din Vest „consumă” vacanţe în Europa,....Corect. Au posibilitati geografice si financiare. Dar ,vacanta este una si weekend este alta. Sunt convins ca si in weekend, cei din veste au cheltuit ceva euro.
Si revin la nivelul de trai. Ceva nu se leaga in ecuatie.
Vorbiti despre mizeria din statiunile de pe litoral. Cred ca scrieti din auzite (unele sunt reale), dar de cand nu ati mai fost pe litoral ?
Foarte adevara scrieti "Există o relaţie, cultivată timp de decenii, care ne face cine suntem." Este o vorba din batrani "omul sfinteste locul" Vorbim aici de civilivatie - dezvoltare materială și spirituală, atins de o formație social-economică - Ambele componente sunt rezultatul dezvoltarii omului treptat, treptat, pe etape, cand a constientizat nevoia de impunere a unor reguli si nevoia de a forta aplicarea lor. La noi in tara, stim despre reguli dar nu ne obliga nimeni sa le respectam. Si atunci, nu ajungem Occidentul, in veci.
Iordanescu , 19 July 2011
Algele fac bine la ten
D-na Lia, am fost de curand pe litoralul romanesc, am platit 15 Euro-echivalentul-pe zi, conditii excelente, baie separat, mobilier modern, frigider, net, televizor, curatenie impecabila.Pe plaja m-am imprietenit cu o familie de timisoreni care merg si-n vest, merg si in est in concedii.Apa marii este curata, servicii foarte bune, soare si foarte multi turisti cu voie buna.
Scrieti articole mai putin colorate politic doamna si invatati-va ochiul sa vada si ce e bun in tara asta.Ne-am cam saturat de articolele dvs in care banatenii sunt buricul pamantului.e o noua forma de rasism ceea ce tot indrugati dvs, mai spuneti ca aveti studii pe nu stiu unde...incercati sa va ridicati la o alta intelegere a lucrurilor, daca puteti. Nici petitia de sustinere a IPS Nicolae nu a avut audienta asteptata, nu pentru ca Mitropolitul Banatului nu ar avea destui sustinatori ci pentru ca adevaratii timisoreni se delimiteaza de retorica dvs de-a dreptul rasista, ba va supara oltenii, ba dobrogenii, banatenii sunt sublimi. Gandirea categoriala, pe criterii etnice, e fascista, Doamna draga, adevaratele elite nu pozeaza in elite ca dvs.Daca mergeti la mare si mai intalniti alge, nu va speriati, fac bine la ten!
claudiu , 19 July 2011
...
Inteligent si analitic comantatorul Claudiu. D-na are multe propozitii cu judecati categorice, in majoritatea editorialelor domniei sale. Si pentru asta nu e rau, ba e foarte bine.
Nu sustin insa judecata " Gandirea categoriala, pe criterii etnice, e fascista "
Si eu am observat si chiar am criticat, punerea in balanta adevarului criteriul superior al apartenentei la zona geografica -Banatul- si implicit a valorilor sale spirituale in contrapunere cu celelalte zone geografice si de spiritualitate. Cu luni in urma, intr-un comentariu privitor la superioritatea Timisoarei, am intrebat-o daca a vizitat municipiul Iasi. Nu am primit raspuns, cred ca nu a fost niciodata in Iasi, altfel nu vorbea de un ton zeflemitor despre Moldova.
Revenind la subiect. Nu putem vorbi de comparatii de natura etnica si cu atat mai mult fascista sau de o retorica rasista. Doamna Lia Epure scrie frumos, cu talent.Toate editorialele domniei sale sunt interesante, dar uneori aluneca pe panta superialitatii banateanului ("Banatu-i fruncea" dar nu e si "mincea" )
Pot vorbi insa de o retorica agresiva, cu un libaj deloc intelectual, cand abordeaza teme de natura politica nominalitate.D-na Lia Epure, la observatia mea, s-a scuzat, a avut o reactie moment. Din pacate a mai scris editoriale destul de agresive cu un limbaj nepoliticos, jenant. Din punctul meu de vedere, daca eliminati asemenea expresii, va apreciez ca pe o ziarista de talent si un director general de publicatie excelent.
Fara a supara pe Claudiu - gandire categoriala - nu este corecta expresia.
Iordanescu , 19 July 2011
...
Stimate domnule Claudiu, mai intai, va multumesc pentru ce ne ( ma) cititi. Chiar si sfatul cu algele ar putea fi interesant...Problema este ca nu faceti distinctieintre fascism si critica la adresa spatiului necivilizat. Sunt fascista pentru ca doresc sa traiesc in curatenie? Sau, pentru ca doresc, daca stau la o masa, la un local, sa fiu tratata cu respect, ca in Austria, ca in Elvetia? De ce sa vremem, mereu, sa ne comparam cu lumea a treia ( vezi reportajele despre viata in Somalia, difuzate si redifuzate, de sute de ori, pe vremea lui Ceausescu!)? De ce sa nu critic litoralul nostru, de ce sa cadam prada propagandei nationaliste, din care nu lipseste textul " Avem campii manoase, dealuri fabrici si uzine, toate, unice in lume"? Eu va accept critica, spre sa o acceptati si dumneavoastra pe a mea. Din spirit critic, creste concurenta. Din concurenta, creste dezvoltarea. Puteti avea o alta opinie, este o libertate pe care ne-o confera constitutia!
Lia Epure , 19 July 2011 | url
...
Stimate domnule Iordanescu, va multumesc pentru constanta fidelitate de cititor! Nu am nimic impotriva moldovenilor, am si prieteni moldoveni, dar nu pot uita cum Ceausescu aducea sarmani din diferite colturi ale tarii, din Moldova sau Maramures, care scoteau podelele din casele minunate ale svabilor din Banat, le puneau pe foc...Apoi, nu pot uita cum, pe vremea comunistilor, neamurile din Scornicesti ale lui Ceausescu, niste analfabeti, au ajuns sa conduca si sa distruga o tara! imi amintesc cum bunicii mei, intelectuali, spuneau: " o sa plangem cu totii dupa civilizatia autro - ungara". Acestea sunt urmele istoriei, d ece am fi ipocriti? Sau, de ce ar trebui sa uitam ca Timisoara nu a avut conflicte interetnice, tocmai pt ca a fost cosmopolita! Si atunci, de ce sunt eu fascista????????????
Lia Epure , 19 July 2011 | url
...
Stimata Doamna Epure,poate ca expresia gandire fascista este prea dura pentru ca implica si exterminarea celor dispretuiti, din acest punct de vedere sunt de acord cu domnul Iordanescu si reformulez, cu scuzele de rigoare:aveti o gandire agresiva la adresa altor co-nationali din alte regiuni.Din acest motiv dvs va autoasezati intr-o pozitie cu totul opusa fata de cosmopolitismul banatean pe care il laudati asa de mult.Nu putem critica pe cineva pentru ca este oltean sau moldovean, criticam aspectele civilizationale care nu au legatura cu zona geografica.Nu putem pune in carca oltenilor dezastrul comunist al Romaniei numai pentru ca Ceausescu era originar din Scornicesti!In aceasta logica a dvs ar trebui sa punem la zid tot poporul german sau austriac pentru ca au dat omenirii un Hitler! Cu spiritul de observatie al unui jurnalist, ar fi trebuit sa intelegeti ca am folosit cuvantul ochi la singular, deci nu spuneam ca la noi sunt campii manoase, dealuri verzi...etc ci incercam sa arat ca daca privim cu ambii ochi putem sa avem o imagine mai reala a ceea ce vrem sa descriem.Sunt multe de criticat, peste tot doamna, nu voi fi insa de acord cu criteriul etnic in judecatile de valoare, sunt reductioniste, paguboase si nu fac cinste nimanui, cu atat mai putin unei jurnaliste, intr-adevar talentate, care apara atat de mult spiritul timisorean.O astfel de abordare este straina acestui spirit.Inca ceva, acum trei luni am fost in Franta si am asistat la o slujba catolica oficiata de preoti de culoare, stiut fiind ca exista o criza vocationala in vest.Nu era nimeni iritat si nu cerea nimeni preoti din Normandia.Omul este unic, doamna draga, dupa chipul si asemanarea Domnului iar valorile sunt individuale, nu categoriale.
In rest, numai bine si asteptam sa va mai citim, in general cu placere si alte articole.Renuntati insa la ocoseala banateana, nu se mai poarta, in spiritul cosmopolit. V-o spune cu drag un banatean.
claudiu , 19 July 2011
...
Doamna Lia Epure. Preocuparea d-vs de a citi comentariile noaste denota seriozitatea si competenta ca ziarista si directoare de publicatie.
Cu respectul cuvenit, apreciez ca gesiti in multe privinte in comentariul d-vs. astfel :
In alineatul 2 si 4 din comentariul meu spun care este pozitia mea fata de cele afirmate de Claudiu , NU sunt de acord cu afirmatiile sale.
Referitor la continuarea comentariulul d-vs,am retineri serioase.
Eu sunt din parinti moldovei, evacuati cu serviciul, judecatoria Husi, din calea ofensivei rusilor si nascut in banat.
Nici pe vremea foametei, cand moldovenii au venit si au cumparat alimente si au primit si ajutoare de la localnici, nu au scos podelele si nici nu au distrus casele. Sa fim seriosi.Poate altii.
Si daca vorbim de istorie, cum credeti ca descendetii unor moldoveni, care nu au stat 1000 de ani sub ocupatie austro-ungureasca, pot sa scoata podelele de la casa ?
Cum credeti ca mostenitorii generatiei pasoptiste pot sa scoata podelele de la casa ?
Cum credeti ca mostenitorii generatiei lui Cuza, Kogalniceanu, Alecsandri si ceilalti corifei ai Unirii , pot face asa ceva ?
Cum credeti ca mostenitorii lui Eminescu, Maiorescu, Creanga, put face asa ?
Apoi generatiile marilor oameni de stiinta, arta, pictura, literatura, istorie, filosofie, compozitori, mari artisti de teatru si ai scenei lirice au face ceea ce spuneti d-vs ?
Credeti ca toata zona Moldovei (de aceasta vorbim) fara civilizatia austro-ungara a ajuns niste salbatici ? Nu putem vorbi de civilizatie fara cultura.
Plimbat-va prin parcurile din Iasi,pe bulevarde. Statui, biserici,case memoriale, muzee, toate pline de istorie romaneasca.
Plimbati-va prin Timisoara, prin parcuri si bulevarde. Majoritatea numai nume cu istorie austro-ungara. Si d-vs in materialul de mai jus scrieti ca moldovenii au scos podelel de la svabi. (Nu doresc sa intru in polemici nepoliticoase.)
Deci, nu sunt ipocrit. Cat priveste afirmatia d-vs "Timisoara nu a avut conflicte interetnice, tocmai pt ca a fost cosmopolita!", consider o afirmatie fortata.
Intrebarea d-vs de final "Si atunci, de ce sunt eu fascista?? se adreseaza mie . Eu ,cititi cu atentie comentariul meu, nu am spus asa ceva, nici nu-mi permite cultura politica ai nici educatia.
Iordanescu , 19 July 2011
...
Am eu poze iordanescule cu un camin intreg langa UMT facut pulbere de "civilizatii" moldoveni, asa cum daca o sa-ti urci oasele batrane si o sa mergi in oltenia o sa te minunezi ca acolo in unele locuri inca nu au trotuare si nici curte betonata sau macar batatorita. Este urmarea gradului de civilizatie si educatie care si la mataluta cam lasa de dorit pe ici pe colo. Oricum mataluta esti putin dus cu pluta si nu merita sa-mi pierd timpul cu prieteni ai "haiducului" vadim tudor.
ion , 19 July 2011
...
toate coment. astea arata ca doamna prin articolele si interventiile ei incita la ura etnica iar asta n are legatura cu spiritul timisorean si romanesc in general. inganfare ieftina si nimic altceva.
ilie , 20 July 2011
...
Modul de adresare la persoana mea ,de catre Ion (din comentariu) este un exemplu complet al gradului de civilizatie si educatie a domniei sale. Iata exemplele de limbaj civilizat : - iordanescule ; - sa-ti urci oasele batrane; - la mataluta; - mataluta esti putin dus cu pluta;
Nu gasesc in text semnul de puctuatie, virgula, desi era cazul sa fie puse folosite
Cititi cu atentie prima propozitie a comentatorului Ion. Fara semele de punctuatie ne intrebam : ce a facut pulbere, camionul sau pozele ?
Din clasa I-a se invata ca numele propriu se scrie cu litera mare. D-le Ion, Oltenia si Vadim Tudor sunt nume proprii.
Educatia, dl.Ion, nu are legatura cu o "curte betonata sau macar batatorita" - educatia este un ansamblu de masuri pentru dezvoltarea insusirilor intelectuale....etc.
Daca vorbim de civiliaztie, vorbim de nivelul de dezvoltare materiala si spirituala a societatii. Aici traim realitatea generala a tarii. Cate localitati din Banat nu au apa curenta si canalizare,(chiar in jurul Timisorii),strazi doar pietruite sau cu pamant,cu poatra cubica denivelata,mai priculease ca drumul de tara, strazi fara trotuare, (vedeti cartierele de vile de la intrarea dinspre Buzias) etc ?
Nu am inteles ce rol are aici haiducul Vadim Tudor. Apoi scrieti in ghilimele "haiducului" Ghilimelele se intrebuinteaza atunci cand reproducem intocmai un text spus sau scris de altcineva.Nu rezulta asa ceva din textul d-vs.
Da, eu imi pierd timpul cu o persoana careia ii sunt straine problemele primare de gramatica - semnele de punctuatie, scrierea numelor proprii, sintaxa si morfologia.
Intrebati pe cineva, ce inseamna gramatica si la ce foloseste ea, dar tare ma tem, dupa propria afirmatie ca "nu marita sa-mi piard timpul"
Iordanescu , 20 July 2011
...
1.Am scris iordanescu fara majuscula pentru ca nu merita scris cu majuscula asa cum nici al idiotului de vadim tudor nu merita scris cu majuscule. Nu uita sa lasi spatiu dupa virgula, tot in cl1-a se invata. Da ce eu i-am pus pe stimabilii concetateni sa-si faca casele pe glie? 2.Semnele citării pot exprima ironia faţă de cel care foloseşte cuvântul sau grupul de cuvinte reprodus (sursa:ortografia.ro/punctuatia-din-limba-romana/semnele-citarii-ghilimelele).Este ultima oara cand mai raspund acestui idiot comunist.
ion , 20 July 2011
...
iordanescului care se scalda in negura: Filosoful german Immanuel Kant, aprecia că educaţia contribuie la valorificarea naturii umane în folosul societăţii: „este plăcut să ne gândim că natura omenească va fi mai bine dezvoltată prin educaţie şi că se poate ajunge a i se da o formă care să-i convie cu deosebire. Aceasta ne descoperă perspectiva fericirii viitoare a neamului omenesc”. Deci oltenii asa au fost educati, sa circule pe sosea, sa nu le trebuiasca trotuare iar in casa sa nu ii deranjeze ca doarm cu porcul. Ai inteles "bade"? Cam tot asta e situatia si pe litoralul romanesc. O hazna.
varza , 21 July 2011
...
Acesta este limbajul civilizat a lui Ion !!!!! S-a privit in oglinda si s-a descris.
Legat de justificarea data de Ion pentru scrierea numelor proprii cu litera mica, este o vorba ,- a gresi e omeneste, a persista in greseala, este o prostie -
Citez pe "varza" pentru comentariul aterior din gandirea lui Kant, "...natura omenească va fi mai bine dezvoltată prin educaţie ..." Credeti ca Ion a inteles ceva ? Sunt convins ca nu.
Iordanescu , 21 July 2011
...
Domnule "Varza" . Citati din Kant, deci sunteti un om cultiva. Din pacate nu dati atentie continutului comentariilor mele. Eu nu am vorbit de olteni ci de moldoveni,de istoria lor , de cultura lor. Cu toata saracia materiala, s-au inaltat prin spiritualitatea lor, si citez din nou " valorificarea naturii umane în folosul societăţii "
In toate interventiile mele am folisit un limbaj civilizat, cu tot ceea ce inseamna acest lucru.
Am comentat articolele fara a adresa cuvinte injurioasa, fara aprecieri la adresa pregatirii generale a persoanei si cu atat mai mult la adresa aspectului ei fizic.
Nu mi-am permis familiarisme sau ducegarii cu interlocutori.
Mi-am exprimat dezacordul cu cei autori de articole sau comentatori care folosec un limbaj calmnios,jugnitor,suburban.
Si aunci, dece credeti ca fac parte din categoria celor care " in casa sa nu ii deranjeze ca doarm cu porcul" ?
Iordanescu , 21 July 2011
...
Domnule "Varza" . Citati din Kant, deci sunteti un om cultiva. Din pacate nu dati atentie continutului comentariilor mele. Eu nu am vorbit de olteni ci de moldoveni,de istoria lor , de cultura lor. Cu toata saracia materiala, s-au inaltat prin spiritualitatea lor, si citez din nou " valorificarea naturii umane în folosul societăţii "
In toate interventiile mele am folisit un limbaj civilizat, cu tot ceea ce inseamna acest lucru.
Am comentat articolele fara a adresa cuvinte injurioasa, fara aprecieri la adresa pregatirii generale a persoanei si cu atat mai mult la adresa aspectului ei fizic.
Nu mi-am permis familiarisme sau ducegarii cu interlocutori.
Mi-am exprimat dezacordul cu cei autori de articole sau comentatori care folosec un limbaj calmnios,jugnitor,suburban.
Si aunci, dece credeti ca fac parte din categoria celor care " in casa sa nu ii deranjeze ca doarm cu porcul" ?
Iordanescu , 21 July 2011
...
Ba iordanescule nu ma mai domni ca atunci chiar te jignesc. Ti-am mai recomandat sa-ti tii gura, vad ca nu vrei. Nu conteaza, ba loaza, ca sunt olteni sau moldoveni in anumite parti porcul tot in casa doarne, asta nu intelege "tampitelul tau ceusist". Nu oamenii aia sunt de vina ci astia limbuti ca tine care ne-au tot povestit si tinut discursuri mincinoase. Esti un prefacut, asta e motivul pentru care meriti sa dormi cu porcul si meritai impuscat dupa '89. Dar asta patim daca nu am stiut sa facem curat.
varza , 21 July 2011
...
Si ba loaza, iordanescule, ion ti-a explicat ca esti pe dinafara (adica nu stii) la ce se mai folosesc ghilimelele iar eu ti-am sugerat prin citat ca nici definitia idioata pentru educatie nu sta in picioare. Deci scrii numai prapastii, dar e bine ca insisti in prostia ta.
varza , 21 July 2011
...
Ma scuz fata de Varza. Nu stiam ca apelativul " domnule " te deranjeaza.
Pacat ca de la o problema privind scoaterea podelelor din casa de catre moldoveni si cresterea porcului in casa de catre olteni, am ajuns la parerea de rau a lui Varza, ca citez, " meritai impuscat dupa '89 ", adica eu, si continui citatul, " Dar asta patim daca nu am stiut sa facem curat " Asta e conceptia revolutionarilor ? Fara comentariu.
Iordanescu , 21 July 2011

Scrie un comentariu

mai mic | mai mare
security image
Scrie codul antispam

busy

SEMNEAZĂ PETIȚIA!

►Petiţie pentru îndepărtarea de la Timişoara a episcopului-vicar Paisie (cetăţeanul Ion Gheorghe) - uzurpatorul ÎPS Nicolae, Mitropolitul Banatului

 

S.C. HELP TRANS S.R.L.

Cu sediul in Oraviţa, str. Timişorii, nr.1., jud. Caraş Severin

ANGAJEAZĂ:

DULGHERI şi ZIDARI calificaţi pentru lucrări în construcţii

Oferim salarii atractive. La cerere, asigurăm cazare.

Telefoane de contact:

0255/571925; 0740098662; 

0744607924; 0720039629


Masaj
Masaj anticelulitic, terapeutic si de relaxare
tel: 0732 535 532

Clinica Tratament Hemoroizi

Tratament hemoroizi fara operatie
www.TamiClinic.ro

Si reclama ta poate sa fie aici!

 

 

belvedere