14 04 b 750 100

Pe autostrăzile Vestului de lucrează. Pe unele tronsoane mai în avânt, pe altele mai lent sau deloc. „La circa două luni de la începerea lucrărilor, în acest an, pe autostrada A1, secţiunea de Vest, pot afirma că activitatea este intensă, constructorii abordând cu multă responsabilitate calitatea şi termenele de finalizare ale diferitelor tronsoane de autostradă. Dacă facem o scanare a autostrăzii de la Nădlac până la Sibiu, pe care personal am străbătut-o, apreciez ca timp până al finalizare o perioadă între 2 ani şi jumătate până la trei ani pentru toată lungimea.

O apreciere realistă – circa 340 de kilometri”, spune Marius Popovici, vicepreşedinte PNŢCD la nivel naţional, un cunoscător al autostrăzilor din Vestul Europei, dar şi al şantierelor de autostrăzi din România.

Tronsonul Arad-Pecica, constructor Alpine, este, în ceea ce priveşte lucrările de artă, realizat în proporţie de 70 de procente, lucrările de terasamente fiind în toi, iar constructorul afirmă că în lunile iunie-iulie se vor turna primele straturi de asfalt.Sunt 18 kilometri de la Arad la Pecica.

De la Pecica la Nădlac, însă... nu se vede prea multă mişcare...


Semne de întrebare la parcările de pe Timişoara-Arad
Tronsonul autostrăzii bypass Arad (centura Aradului) este la faza de circulaţie pe două benzi din patru. „Conform afirmaţiei constructorului – Alpine şi PORR – acest tronson va fi finalizat în circa 2-3 luni – 10 kilometri. Inclusiv toate cele patru noduri ale Aradului vor fi în stare de funcţionare la termenul de mai sus”, spune Popovici. Pe autostrada în funcţiune Arad – Timişoara – 32 de kilometri, după o pauză de peste patru luni, au început lucrări de continuare şi finalizare la parapeţii autostrăzii – cei de pe mijloc şi lateral. „Semnul de întrebare e la parcări şi nodul de circulaţie Orţişoara”, spune Popovici.


Belinţ-Dumbrava – circa 30 de kilometri – finalizare: aprilie 2013
De la nodul Giarmata până după pasajul de cale ferată Remetea spre Izvin, pe bypass Timişoara, lucrările de artă sunt în mare parte finalizate, se lucrează la racordarea terasamentelor, la poduri şi pasaje, se insistă pe terasamentele pentru autostradă, iar pe circa doi kilometri s-a turnat deja asfaltul de legătură Binder.

„Se va termina, cel mai probabil, în circa trei-patru luni, în acel moment, tranzitul greu nu va mai trece pe centura Timişorii, ci direct pe DN 69, după Remetea spre Izvin”, spune Popovici. Lotul doi este contestat în justiţie, în vara acestui an se va tranşa această nouă licitaţie.

Următorul tronson – Belinţ-Dumbrava – circa 30 de kilometri, cu termen de finalizare aprilie 2013, e în fază de execuţie terasamente autostradă, finalizare podeţe şi execuţie foraje pentru fundaţii, poduri şi pasaje.

Următorul tronson, de circa 70 de kilometri: Dumbrava –Deva, cu o valoare apreciată de circa 700 de milioane de euro, va fi o adevărată provocare pentru constructorul care va câştiga licitaţia din cauza terenului accidentat, deluros, în special în zona Coşava, pe întregul tronson fiind prevăzuţi circa 200.000 metri pătraţi de poduri şi pasaje (circa 7 kilometri) sau 10 la sută din total lungime.

Lucrările au început şi pe Orăştie-Sibiu
„În judeţul Hunedoara, pe tronsonul Deva-Şoimuş până la Orăştie, lucrările sunt extrem de avansate – cei doi constructori - Strabag şi Straco - fac eforturi pentru finalizarea acestor 32 de kilometri până la finele anului.

Punctele dificile ale acestui tronson sunt, în primul rând, corpul autostrăzii în rambleu – 6-7 metri înălţime, datorită apropierii de Mureş, un pod de autostradă lângă Uroi – 720 de metri şi alte circa 15 poduri din beton armat şi podeţe din beton armat, dar şi metalice”, spune Marius Popovici.

Ultimul tronson: Orăştie-Sibiu, beneficiarul l-a împărţit în patru loturi, iar lucrările au început.

„Comparând derularea construcţiei de autostrăzi, în momentul de faţă, în România cu Vestul Europei, afirm cu plăcere şi realism că în România există dorinţa autorităţilor, dar şi a populaţiei pentru aceste construcţii, care vor fi arterele vitale ale ţării noastre”, mai spune Popovici.