Acasă Actualitate „Factorul N”, coeficientul din poliţele RCA – o subvenţie pentru şoferii iresponsabili

„Factorul N”, coeficientul din poliţele RCA – o subvenţie pentru şoferii iresponsabili

DISTRIBUIȚI

Şoferii aflaţi pe „lista neagră” a companiilor de asigurări din cauza daunelor mari produse în accidente pot răsufla uşuraţi. De acum încolo, aceştia vor primi oferte personalizate, calculate în baza unui altgoritm stabilit de ASF, care vor fi doar cu 36% mai mari decât tariful de referinţă. Controversatul mecanism de calcul pentru poliţele asigurărilor de răspundere civilă auto (RCA) care se aplică şoferilor cu risc ridicat de accidente, numit generic „Factorul N”, a intrat, luni, în vigoare. Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a stabilit acest indicator, care va impune o limită în preţul poliţelor plătite de şoferii cu risc. Valoarea acestui indice a fost stabilită la 1,36. Concret, un şofer care primeşte de la cel puţin trei asigurători diferiţi oferte ale căror prime de asigurare RCA sunt mai mari cu 36% faţă de tariful de referinţă aferent segmentului de risc din care face parte este încadrat automat în categoria asiguraţilor cu risc ridicat şi poate să solicite Biroului Asigurătorilor Auto din România (BAAR ) o ofertă pentru încheierea unui contract RCA. În aceste situaţii, BAAR calculează poliţele prin înmulţirea tarifului de referinţă cu 1.36 (indicele ”N”) şi cu coeficientul aferent clasei de bonus-malus. Biroul Asigurătorilor face în termen de 20 de zile oferta finală, iar clientul are la dispoziţie alte zece zile să încheie asigurarea cu firma la care a fost repartizat. „Dedicaţie” pentru transportatori Specialiştii spun că mecanismul instituit de ASF este dat cu „dedicaţie” pentru transportatori, care produc daunele cele mai mari în accidente. ”Din punctul meu de vedere, «Factorul N» este o subvenţie pentru şoferii iresponsabili, care produc accidente repetate şi severe. Ne referim, în special, la transportatori, ei sunt vizaţi de această măsură. A fost un compromis, o dedicaţie pentru transportatori pentru a renunţa la proteste. Înainte, asigurătorii calculau pentru aceşti şoferi poliţe foarte scumpe. Acum, acest lucru nu mai este posibil, orice tipar de majorare a tarifelor dincolo de acea marjă de 80% permisă de tarifele de referinţă, corespunzătoare clasei de malus, nu poate merge mai sus de 36%. Aici intervine BAAR şi aplică «Factorul N»”, a declarat, pentru ”Adevărul”, Cristian Muntean, preşedintele Asociaţiei Societăţilor de Service Auto Independente (ASSAI). „În cazul camioanelor, daunele sunt extrem de mari. Au fost cazuri în care un asigurător a plătit şi 10 milioane de euro într-un accident. De aceea se feresc companiile de aceşti şoferi. De aceea, asigurătorii impuneau tarife mai mari. Pentru un şofer de camion cu Malus 8, adică patru accidente sau mai multe, prima de asigurare putea creşte chiar şi cu 300%. Aceşti şoferi îşi făceau totuşi asigurări la companii precum City Insurance sau Euroins, care nu ţineau cont de riscuri”, a explicat un brocker cum s-a ajuns la această situaţie. Cine suportă „subvenţia” Pentru că asigurătorii fug de şoferii periculoşi, poliţele acestora vor fi distribuite de BAAR tuturor companiilor, în funcţie de cota de piaţă. „Aceste poliţe RCA pentru şoferii-problemă sunt alocate proporţional firmelor de asigurări, în funcţie de cota de piaţă. Este o măsură mult prea socială pentru unii transportatori. Deşi sunt o minoritate în parcul auto naţional, camioanele produc cea mai mare parte a pagubelor în accidentele rutiere – aproximativ 42% din daune”, afirmă Cristian Muntean. Astfel, unul din şase camioane produce în fiecare an un accident (date aferente perioadei 2013-2015). O analiză făcută de UNSAR arată că primele patru luni ale anului 2017 au fost marcate de cel puţin 16 de accidente foarte grave cauzate de vehicule de transport comercial, accidente soldate cu peste 60 de răniţi şi 16 de persoane decedate. UNSAR menţionează că încălcările prevederilor legale de către unele companii de transport din România conduc constant la tragedii, atât pe şosele din ţară, cât şi din afara graniţelor.

sursa adevarul.ro

 

Comentarii

comentarii