Acas─â Politica Fatalul cerc vicios marca Ludovic Orban

Fatalul cerc vicios marca Ludovic Orban

1713
DISTRIBUIȚI

Nicio m─âsur─â a Guvernului, indiferent c├ót de ra╚Ťional─â ar fi, nu poate fi implementat─â ├«n absen╚Ťa ├«ncrederii cet─â╚Ťenilor. Iar ├«ncrederea nu poate fi asigurat─â cu biciul. Ea poate fi astfel men╚Ťinut─â doar un timp extrem de limitat. Frica nu creeaz─â solidaritate. Iar ├«ncrederea sau ne├«ncrederea se nasc din ├«n╚Ťelegerea sau ne├«n╚Ťelegerea semnifica╚Ťiei unor reguli. C├ónd regula nu este clar─â, cel care o ├«ncalc─â nu este vinovat. Dar vinova╚Ťii f─âr─â vin─â, p├ón─â acum ├«n num─âr de 300.000, au fost totu╚Öi pu╚Öi s─â pl─âteasc─â. S─â mergem mai departe ├«n analiza acestui cerc vicios.

Ne uit─âm to╚Ťi la diferite canale de televiziuni. Inclusiv la televiziunile specializate ├«n ╚Ötiri, de unde ni se comunic─â regulile ╚Öi sanc╚Ťiunile decise de Guvernul Orban. Numai c─â reporterii, oric├ót de bine preg─âti╚Ťi ╚Öi de bine inten╚Ťiona╚Ťi sunt, nu au cum s─â explice ceea ce Guvernul ├«nsu╚Öi nu explic─â. Este adev─ârat c─â ├«n toate spa╚Ťiile ├«nchise de interes public este obligatorie pe toat─â durata purtarea m─â╚Ötilor de protec╚Ťie? A╚Öa ne spune Guvernul. A╚Öa ne transmit televiziunile. Numai c─â ├«n platourile de televizune ├«i vedem pe realizatori, dar ╚Öi pe invita╚Ťi, desigur cei care nu sunt pe Skype, f─âr─â m─â╚Öti de protec╚Ťie. S-a f─âcut prin lege o excep╚Ťie? Nu s-a f─âcut. Legea nu precizeaz─â nimic deosebit ├«n acest sens. ├Än consecin╚Ť─â, va fi permis oric├ónd ca poli╚Ťi╚Ötii s─â dea n─âval─â ├«n studiourile de televiziune ╚Öi s─â ├«nceap─â s─â ├«mpart─â procese verbale de amend─â. S─â ├«ncerc─âm s─â g├óndim ├«n mod lucid. Aceste televiziuni, reporterii ╚Öi invita╚Ťii lor nu fac alteva dec├ót s─â informeze c├ót mai promt ╚Öi c├ót mai complet popula╚Ťia. S─â-i ├«ndemne pe cet─â╚Ťeni s─â respecte c├óteva reguli elementare, pentru ca epidemia s─â nu fie escaladat─â. De o mare importan╚Ť─â este ca ceea ce spun ei s─â fie ├«n╚Ťeles cu claritate ╚Öi, din aceast─â perspectiv─â, ╚Öi mimica prezentatorilor ╚Öi invita╚Ťilor joac─â un rol. Masca nu face dec├ót s─â distorsioneze sau s─â atenueze acurate╚Ťea mesajelor. ├Än studiourile de televiziune, masca nu are absolut niciun rost. Sunt familiarizat cu aproape toate platourile de televizune din Capital─â. M─â refer ├«n primul r├ónd la televizunile de ╚Ötiri. Pretutindeni exist─â o distan╚Ť─â optim─â mai mare dec├ót cea recomandat─â de speciali╚Öti ├«ntre invita╚Ťi, dar ╚Öi ├«ntre invita╚Ťi ╚Öi prezentator. La fel, este o distan╚Ť─â de c├ó╚Ťiva metri buni ├«ntre prezentatori ╚Öi invita╚Ťi pe de-o parte ╚Öi cameramani ╚Öi produc─âtori pe de alt─â parte. De regul─â, aerul condi╚Ťionat func╚Ťioneaz─â la parametri optimi. ╚śi sunt convins c─â, ├«n acest─â perioad─â, pretutindeni au fost schimbate filtrele. Prin urmare, a-i obliga prin lege pe cei prezen╚Ťi pe platourile televiziunilor de ╚Ötiri s─â poarte masc─â este o idio╚Ťenie. Pe de alt─â parte, ├«ntruc├ót legea nu face excep╚Ťie ╚Öi nu au fost prev─âzute de c─âtre Guvern asemenea excep╚Ťii, care pot fi mult mai multe, persoanele care nu poart─â masc─â se expun unor sanc╚Ťiuni corecte ├«n raport cu rigoarea legii, dar incorecte ├«n raport cu spiritul acesteia. Mai grav este ├«ns─â ce se ├«nt├ómpl─â ├«n mintea telespectatorilor. Este evident c─â telespectatorul este derutat atunci c├ónd un reporter care nu are masc─â ├«i repet─â la nesf├ór╚Öit, dintr-un studio de televiziune, c─â to╚Ťi, absolut to╚Ťi cet─â╚Ťenii sunt obliga╚Ťi s─â poarte masc─â ├«n toate spa╚Ťiile publice ├«nchise.

Exemplul de  mai sus asupra c─âruia am insistat ├«n mod inten╚Ťionat este ilustrativ pentru ├«ntreg mecanismul mental declan╚Öat de o norm─â juridic─â ├«ntocmit─â pe picior, de oameni care nu s-au g├óndit suficient la ceea ce fac ╚Öi care ar avea menirea s─â creeze ├«ncredere ├«n autorit─â╚Ťi ╚Öi s─â-i determine pe cet─â╚Ťeni ca, ├«n mod con╚Ötient, s─â respecte legea cu stricte╚Ťe. Tot exemplul de mai sus ne arat─â care este una dintre sursele ne├«ncrederii. ╚śi ├«nc─âlc─ârii f─âr─â vin─â de c─âtre cet─â╚Ťeni a unor acte normative. Afl─âm astfel de ce Guvernul Orban pierde treptat ├«ncrederea popula╚Ťiei ╚Öi de ce PNL scade ├«n sondaje.

V─â mai dau un exemplu de alt─â natur─â. Oficiali ai statului rom├ón se tot pronun╚Ť─â pe televiziuni sau de la microfonul unor institu╚Ťii publice, dar ne dau informa╚Ťii care se bat cap ├«n cap referitoare la zonelele metropolitane ale ╚Ť─ârii. Unii spun c─â zonele metropolitane se poate circula f─âr─â declara╚Ťie pe proprie r─âspundere ├«n diferite localit─â╚Ťi, al╚Ťii afirm─â contrariul. Nemaivorbind de faptul c─â, de╚Öi zonele metropolitane sunt definite ├«n DEX ╚Öi de╚Öi dac─â dai c─âutare pe Google afli c─â exist─â ╚Öapte zone metropolitane ├«n Rom├ónia, niciunde nu este precizat cu exactitate perimetrul acestora. ├Än aceste condi╚Ťii m-am permis s─â m─â adresez ministrului de Interne, domnul Marcel Vela ╚Öi s─â-l ├«ntreb dac─â de pild─â Bucure╚Ötiul ╚Öi Ilfovul fac parte dintr-o zon─â metropolitan─â. ╚śi dac─â ├«n interiorul acestei zone metropolitane se poate circula f─âr─â declara╚Ťie pe propria r─âspundere. Amabil ╚Öi promt ca ├«ntotdeauna, domnul Vela mi-a dat un r─âspuns f─âr─â echivoc. ╚śi nefiind o chestiune personal─â, fac public acest r─âspuns. Domnia sa a afirmat cu subiect ╚Öi predicat c─â Bucure╚Ötiul ╚Öi Ilfovul constituie o zon─â metropolitan─â ╚Öi c─â, pe perimetrul acestei zone metropolitane se poate circula f─âr─â declara╚Ťie pe propria r─âspundere. Numai c─â informa╚Ťiile pe aceast─â tem─â furnizate de reprezentan╚Ťi ai statului au contnuat ╚Öi ├«n ultimele dou─â zile s─â fie contradictorii. Mai mult chiar. Am descoperit c─â sunt primari din localit─â╚Ťi din Ilfov care au tip─ârit formulare de declara╚Ťii pe proprie r─âspundere, diferite de formularele furnizate de Guvern, care s─â le permit─â cet─â╚Ťenilor s─â circule dintr-o localitate ├«n alta ├«n interiorul Ilfovului. Prin urmare ╚Öi la acest capitol brambureala este total─â.

M─â opresc acum la un ultim exemplu. Num├«rul de persoane care se pot deplasa ├«mpreu─ân ├«n diferite ├«mprejur─âri. Acesta este limitat la trei, cu precizarea c─â membrii unei familii se num─âr─â ca o singur─â persoan─â. Care familie? Familia ├«n sensul ei restr├óns? S─â spunem rudele de gradul 1? Sau familia ├«n sens larg, care cuprinde ╚Öi rudele de gradul 2, de gradul 3 ╚Öi a╚Öa mai departe? ├Än sens larg, sunt familii care num─âr─â 50-60 de persoane. Dar diver╚Öi interpre╚Ťi guvernamentali, ├«ncerc├ónd s─â fac─â preciz─âri ├«n acest sens, au vorbit ba de 8, ba de 16 persoane. S─â zicem c─â este vorba doar de opt persoane. Opt persoane egal deci o persoan─â. Ceea ce ├«nseamn─â c─â trei persoane ├«n mintea guvernan╚Ťilor pot fi ├«n realitate 24 de persoane. ├Än felul acesta, i-am auzit pe mul╚Ťi rom├óni f─âc├ónd ra╚Ťionamente ╚Öi pun├óndu-╚Öi ├«ntreb─âri. Poate c─â ra╚Ťionamentele sunt gre╚Öite, dar ├«ntreb─ârile sunt corecte. Iar o lege nu are voie ca dup─â lecturarea ei s─â lase ├«n urm─â semne de ├«ntrebare.

╚śi totu╚Öi voi mai da un exemplu. Pentru a merge ├«ntr-o alt─â localitate, printr-o condi╚Ťiile prev─âzute de lege figureaz─â ╚Öi ├«nso╚Ťirea membrilor de familie. ╚śi atunci cum ra╚Ťioneaz─â un cet─â╚Ťean obi╚Önuit? ├Änseamn─â c─â, dac─â se deplaseaz─â de la Ia╚Öi la Constan╚Ťa, nu o poate face singur, sub nicio form─â, dar poate efectua respectiva deplasare ├«nso╚Ťindu-╚Öi , s─â spunem, so╚Ťia sau copiii. ╚śi invers. So╚Ťia sau copiii se pot deplasa justificat, ├«ntruc├ót ├«╚Öi ├«nso╚Ťesc so╚Ťul ╚Öi, respectiv, tat─âl. Curat─â brambureal─â!

Peste un timp ne vom da seama c─â din nou au fost sanc╚Ťionate sute de mii de persoane, dintre care cele mai multe nu fiindc─â ar fi sfidat legea, ci pentru c─â nu au ├«n╚Ťeles-o. Fiindc─â nu au ├«n╚Ťeles ceea ce, obiectiv vorbind, este de ne├«n╚Ťeles. ╚śi din nou vom participa cu to╚Ťii la un uria╚Ö scandal na╚Ťional. Problema e c─â ├«ntre timp un num─âr din ce ├«n ce mai mare de rom├óni ├«ncep s─â nu mai aib─â deloc ├«ncredere ├«n ceea ce le spun guverna╚Ťii. ╚śi, aten╚Ťie, scade vertiginos ╚Öi ├«ncrederea ├«n speciali╚Öti. ╚śi dac─â la asta s-ar reduce efectele acestor contradic╚Ťii din actul de comand─â ├«nc─â ar fi bine. Numai c─â efectele pot fi de natur─â pandemic─â. Stau ╚Öi m─â ├«ntreb ce vin─â am eu ╚Öi ce vin─â au rudele ╚Öi cunoscu╚Ťii mei din diverse localit─â╚Ťi ale ╚Ť─ârii care s-au chinuit timp de trei luni conform├óndu-se unor reguli stabilite de Guvern, fie ele ╚Öi idioate, pentru a men╚Ťine epidemia la un nivel c├ót mai sc─âzut. ╚śi care acum se v─âd confrunta╚Ťi din nou cu intrarea ├«n ╚Ťar─â a valului de zeci de mii de concet─â╚Ťeni care, din cauza lipsei de precau╚Ťie, de predic╚Ťie ╚Öi de organizare a guvernan╚Ťilor se r─âsp├óndesc necontrolat ╚Öi f─âr─â a mai intra ├«n vreo carantin─â pe ├«ntreg teritoriul. Exist├ónd riscul de a fi contaminate localit─â╚Ťi ├«n care p├ón─â ├«n prezent nu s-a ├«nregistrat niciun caz de coronavirus. ╚śi asta se ├«nt├ómpl─â tot din cauza bramburelii.

Comentarii

comentarii