Acasă Eveniment Haos, bombe şi politică la Aeroportul Internaţional Timişoara – VIDEO

Haos, bombe şi politică la Aeroportul Internaţional Timişoara – VIDEO

DISTRIBUIȚI

Conducerea Aeroportului Internaţional Traian Vuia Timişoara sa dovedit incapabilă să gestioneze o situaţie de urgenţă

Procurorii DIICOT au dispus internarea sub pază a autorului anunţului cu bombă

Situaţia de urgenţă a fost declanşată în cursul dimineţii de miercuri, de o persoană care a sunat la 112, s-a recomandat a fi şeful de la situaţii de urgenţă de pe aeroportul Timişoara şi a anunţat că într-un avion care vine din est şi ar ateriza la Timişoara în jurul orei 8.00, urmând să plece ulterior spre Italia, este o bombă. Apelul la 112 a fost făcut în jurul orei 6.50.
Informaţiile autorităţilor de la aeroportul din Timişoara au fost contradictorii. Iniţial s-a spus că este vorba despre două aeronave vizate de ameninţarea cu bombă, una care plecase spre Roma şi o altă cursă spre Paris. Apoi, oficialii au revenit şi au spus că este vorba doar despre cursa spre Londra. Pe de altă parte, purtătorul de cuvânt al Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă "Banat" al judeţului Timiş, Diana-Sindia Vlaia, a declarat că singurul avion care a decolat miercuri dimineaţa de pe aeroportul Timişoara a fost cel către Londra,operat de Wizzair şi nu către Roma, care era o cursă Carpatair, în jurul orei 6.40. Astfel, avionul companiei Wizz Air, cu 165 de pasageri la bord, care a decolat miercuri dimineaţa, la ora 6.20, de pe Aeroportul Timişoara cu destinaţia Londra, a fost întors din drum. Autorităţile au anunţat în scurt timp, printr-o declaraţie a  secretarului de stat în ministerul Transporturilor, Anton Marin, că la dispeceratul aeroportului a mai fost primit un apel, în care se spunea că a fost plasată o bombă într-un avion Carpatair care efectua o cursă Bucureşti-Timişoara, ce urma să aterizeze la Timişoara. Bărbatul care a sunat a dat chiar şi un nume de pasager care se afla în această cursă şi asupra căruia ar fi fost plasată această bombă.

Confuzie totală

Timp de câteva ore, oficialii aeroportului, cei din minister şi reprezentaţii celor două companii aeriene implicare s-au contrazis în declaraţii. Conform unui comunicat emis de Wizz Air „turnul de control din Timişoara a confirmat ulterior că a fost o eroare şi că ameninţarea se referă la aeronava unei alte companii şi nu la cursa Wizz Air cu destinaţia Londra. Cu toate acestea siguranţa este prioritatea numărul unu şi, conform procedurilor, aeronava Wizz Air s-a întors la sol şi a fost supusă unui control specific pentru ameninţarea cu bomba. În acest moment s-a confirmat faptul că aeronava Wizz Air nu are nicio bombă la bord. Totuşi, din cauza faptului că aeronava a trebuit să revină la sol în mod neprevăzut, aceasta a aterizat având o greutate mai mare decât cea autorizată pentru aterizare (zborul era planificat să aterizeze la Londra/Luton cu mai puţin combustibil). În această situaţie procedurile prevăd o altă inspecţie amănunţită a aeronavei. Întârzierea cursei este estimată la aproximativ 6 ore. O altă aeronavă a fost trimisă pentru a opera zborul în jurul orei 12:00”.
„Este o situaţie foarte neclară şi consider că au existat probleme de comunicare din partea aeroportului din Timişoara, iar informaţii greşite au ajuns şi la Ministerul Transporturilor. Noi nu am fost informaţi că în vreo cursă Carpatair ar exista o ameninţare cu bombă şi nici nu am fost puşi în situaţia de a lua măsuri. Programul curselor noastre se desfăşoară normal, atât în ceea ce priveşte orarul de aterizări sau decolări", a declarat şi Dragoş Popescu, director în cadrul Carpatair.

Două avioane MIG 21 ale MApN au escortat aeronava amenințată cu bombă
 
Cu toate aceste, conform procedurii standard, două avioane MIG 21 ale MApN de la Baza Aeriană Câmpia Turzii s-au ridicat de la sol, miercuri dimineață, după ce au primit misiune să escorteze aeronava Carpatair amenințată cu bombă. Specialiştii SRI chemaţi să verifice cele două avioane care au aterizat pe Aeroportul Traian Vuia din Timişoara nu au găsit niciun dispozitiv exploziv la bordul aparatelor. Pirotehniştii au verificat cursa Wizzair, care avea ca destinaţie Londra şi a revenit pe aeroport după ameninţarea cu bombă, şi cursa Carpatair, care venea de la Bucureşti.

Bâlbâiala s-a datorat… „teroristului”

Secretarul de stat în Ministerul Transporturilor Marin Anton a declarat miercuri că informaţiile contradictorii privind avionul în care a fost anunţată prezenţa unei bombe au apărut din cauza faptului că au existat două apeluri telefonice, însă ambele alarme s-au dovedit false. Potrivit secretarului de stat, în urma verificărilor efectuate s-a stabilit că apelurile au fost făcute din Constanţa, de pe o cartelă reîncărcabilă.
"Nu a fost deloc bâlbâială. Aceste telefoane au fost date secvenţial. Primul telefon a spus că o aeronavă a companiei Wizz Air are bombă la bord şi se deplasează pe ruta Bucureşti – Timişoara – Roma. În momentul verificării s-a dovedit că Wizz Air nu are călătorii astăzi pe ruta Timişoara – Roma. S-a verificat şi, puţin înainte de acest lucru, decolase o aeronavă Wizz Air cu destinaţia Londra. Imediat s-a luat măsura de a întoarce aeronava din drum şi de a pune pasagerii în siguranţă şi s-a verificat aeronava. (…) S-a dovedit a fi o alarmă falsă" a precizat Marin Anton.
De pe aceeaşi cartelă telefonică s-a primit un alt apel prin care s-a informat că nu era vorba despre o aeronavă Wizz Air, ci una Carpatair, şi s-a indicat numele unui pasager de la bordul aeronavei. În urma verificărilor, s-a dovedit că pe ruta Bucureşti – Timişoara – Roma nici Carpatair nu efectuase vreun zbor. S-a dovedit, de asemenea, că acel pasager există într-o aeronavă Carpatair care, la acel moment, se afla pe drum de la Bucureşti spre Timişoara şi mai avea 10-15 minute până la aterizare. În urma verificărilor s-a dovedit tot o alarmă falsă.

Constănţeanul Viorel Aghelescu este autorul telefoanelor

DIICOT a confirmat că a identificat, cu ajutorul Poliției Române și al SRI, persoana care a anunțat falsa alarmă cu bombă, aceasta fiind Viorel Anghelescu, în vârstă de 49 de ani, din Constanța.
”În legătură cu evenimentul produs pe aeroportul Timişoara <<Traian Vuia>>, în dimineaţa zilei de 17 martie 2010, procurorii D.I.I.C.O.T., cu sprijinul ofiţerilor  S.R.I. şi Poliţiei Române, au identificat persoana care a alarmat autorităţile cu privire la amplasarea  unei bombe la bordul unei aeronave, ca fiind  Anghelescu Viorel, în vârstă de 49 de ani, din Constanţa”, se arată în comunicat. Constănțeanul a fost adus la București, la DIICOT Structura Centrală, pentru a fi audiat. Bărbatul este fost cadru militar, în prezent fiind pensionat. El urmează să fie supus unei expertize care să certifice dacă are probleme psihice, iar în caz contrar va fi acuzat sub aspectul săvârşirii infracţiunilor prevăzute de Legea nr. 535/2004, privind prevenirea şi combaterea terorismului.
Conform DIICOT, procurorii au început o anchetă în acest caz ”sub aspectul săvârşirii infracţiunilor prevăzute de Legea nr. 535/2004, privind prevenirea şi combaterea terorismului şi infracţiunilor prevăzute de Codul Aerian al României”.
Bucureşteanul Ioan Cordaş, despre care Viorel Aghelescu a susţinut, miercuri dimineaţă, când a sunat la 112, că are asupra sa o bombă într-un avion care ar ateriza la Timişoara, a fost identificat în cursa internă Bucureşti -Timişoara şi nu avea bagaje la cală, ci doar o geantă de mână, au precizat oficiali ai Poliţiei Transporturi. Potrivit declaraţiilor pe care acesta le-a dat autorităţilor, a venit la Timişoara pentru a perfecta o afacere şi urma să se întoarcă tot miercuri în Bucureşti. Bucureşteanul a fost lăsat să plece, însă avionul cu care a venit a fost controlat de pirotehnişti.
Şi în cazul persoanei care a efectuat cele două apeluri autorităţile au reuşit să se contrazică. Conform unui comunicat al Ministerului Apărării Naţionale, „constănţeanul Viorel Anghelescu nu este ofiţer în rezervă şi nici nu a fost vreodată cadru al Ministerului Apărării Naţionale”.

PD-L-istul Cornel Sămartinean a adus ceaţa pe Aeroportul Timişoara

PD-L-ul a reuşit „performanţa” de a bulversa activitatea Aeroportului Internaţional Timişoara prin numirea a nu mai puţin decât 2 noi directori generali, la care se adaugă unul interimar, ce a rezistat doar 5 zile. Totul a început anul trecut, pe 7 decembrie, când ministrul Radu Berceanu l-a înlocuit pe Dan Idolu cu Alexandru Chirilă. Mutarea a fost privită ca o răzbunare a ministrului Berceanu faţă de pierderea suferită cu câteva luni a războiului cu timişorenii, război prin care Berceanu a încercat trecerea aeroportului timişorean în „custodia” primului PD-L-ist din Arad, primarul Gheorghe Falcă. Pedeliştii şi-au rupt atunci falca în lupta cu timişorenii de altă culoare politică, de la primarul Gheorghe Ciuhandu, la senatorul PNL Nicolae Robu. Alexandru Chirilă, venit la aeroport din funcţia (sau ocupaţia) de consilier al preşedintelui Consiliului Judeţean Timiş Constantin Ostaficiuc, nu a rezistat pe „Traian Vuia” decât 3 săptămâni. Actualul director, Cornel Sânmartinean, este un colaborator apropiat al preşedintelui CJT Constantin Ostaficiuc. Cornel Sânmartinean, este inginer şi membru al Biroului Permanent Judeţean Timiş al PDL. De meserie inginer, Cornel Săbmartinean are câteva discrete afaceri private, şi a fost unul dintre sponsorii constanţi ai PD-L Timiş.

Berceanu spune că fostul director al Aeroportului Timişoara ar avea legătură cu ameninţarea cu bombă
 
Ministrul Transporturilor Radu Berceanu a sugerat, de la Iaşi, că ar exista o legătură între demisia fostului director al Aeroportului Timişoara, Daniel Idolu, şi ameninţarea cu bombă de la aeroport.
„Acolo a fost o problemă legată de anunţuri cu bombe inexistente, măsurile care s-au luat sunt normale. Nu cred că nu au legătură anunţurile cu faptul că ieri (marţi n.r.) a demisionat fostul director, care fusese dat mai jos", a declarat Berceanu la Iaşi.
El a precizat că, pe lângă verificările desfăşurate în prezent de Corpul de Control al ministerului cu privire la activitatea economică din ultima perioadă, Ministerul Transporturilor verifică şi acest incident. „Sunt convins că şi Poliţia şi SRI  vor avea ceva de spus în legătură cu incidentul”, a adăugat el. Întrebat dacă are informaţii că fostul director ar avea legătură cu ameninţarea cu bombă, ministrul a replicat: „Nu am niciun fel de informaţii, ce am avut de spus am spus!”.

„PSD Timiş solicită în mod imperativ luarea de măsuri faţă de cei care se fac vinovaţi”

Şi pentru ca haosul de la Aeroportul Timişoara să fie complet, Partidul Social Democrat – Filiala Timiş – a trimis un comunicat de presă în care susţine că „nu poate rămâne indiferent faţă de incidentul petrecut în această dimineaţă pe Aeroportul Internaţional Traian Vuia Timişoara. De asemenea, PSD nu poate rămâne indiferent faţă de incompetenţa noii conduceri a aeroportului. Se dovedeşte încă o dată că numirile politice ale „specialiştilor” din PDL sunt falimentare. Lipsa de experienţă în domeniu, modul confuz şi derutant în care s-au oferit informaţii pasagerilor au creat un adevărat haos. Reprezentantul PDL, în funcţia de director al Aeroportul Internaţional  Timişoara, a dovedit că funcţia pe care o deţine este o pălărie mult prea mare pentru el, managementul unei fabrici de ciorapi neputându-se compara cu managementul unui aeroport internaţional, unde siguranţa pasagerilor este primordială. Lanţul incompetenţelor a mers mai departe, directorul aeroportului numind în funcţii cheie oameni apropiaţi PDL-ului care au dovedit că nu pot reacţiona coerent în situaţii de criză. PSD Timiş solicită în mod imperativ luarea de măsuri faţă de cei care se fac vinovaţi de haosul creat pe Aeroportul Internaţional Timişoara”.

 

 

UPDATE: Procurorii au ajuns la concluzia că Viorel Anghelescu suferă de schizofrenie paranoidă, în urma audierii acestuia şi analizării documentelor medicale depuse la dosar, astfel încât au dispus internarea sub pază, la Spitalul de psihiatrie "Alexandru Obregia" din Bucureşti.
Potrivit unui comunicat remis, miercuri, procurorii au dispus internarea provizorie a acestuia în vederea efectuării unei expertize medico-legale neuropsihiatrice, pentru a se stabili  cu exactitate dacă Viorel Anghelescu are sau nu discernământ în raport cu faptele săvârşite.
Constănţeanul Viorel Anghelescu care a anunţat falsa alarmă cu bombă de la Timişoara a fost adus la sediul DIICOT din Capitală în jurul orei 15.30, pentru a fi audiat.
Conform DIICOT, procurorii au început o anchetă în acest caz ”sub aspectul săvârşirii infracţiunilor prevăzute de Legea nr. 535/2004, privind prevenirea şi combaterea terorismului şi infracţiunilor prevăzute de Codul Aerian al României”.

Comentarii

comentarii