Bugetul participativ al Timișoarei va avea loc în acest an doar în liceele timișorene, iar votanții vor fii elevii liceelor. Decizia primăriei a fost luată ca ”să crească spiritul civic în rândul elevilor, să le dezvolte abilitățile de leadership, comunicare, planificare și bugetare, precum și să le ofere o înțelegere mai bună a rolului administrației locale în comunitate”.
Conform dorinței primăriei, liceenii vor propune și vor decide prin vot cum vor fi folosiți 50.000 de lei, sumă pusă la dispoziție de municipalitate pentru fiecare liceu înscris în campanie. Potrivit propunerii de regulament, elevii vor putea veni cu o multitudine de proiecte, de la dotări pentru laboratoare la competiții sportive, amenajarea unor grădini interioare, ateliere de dezvoltare personală și sprijin în carieră, până la spații adaptate pentru persoane cu dizabilități sau cu tulburări de procesare senzorială.
„Este o ediție pilot, dar cu o miză mare: să le dăm elevilor puterea reală de a decide. Bugetarea participativă în școli nu e doar despre alocarea unor sume de bani, ci despre învățare practică, implicare civică și formarea unor viitori cetățeni activi. În toate întâlnirile și discuțiile cu elevii, simt această sete de implicare, în școala lor, în cartierul lor, în oraș. Sunt încrezător că Timișoara va deveni un model pentru alte orașe. De-abia aștept să citesc propunerile tinerilor timișoreni”, a declarat primarul Dominic Fritz.
Pentru a participa la ceea ce e numită bugetarea participativă 2025 liceele trebuie să își asume participarea, urmând să își asume angajamentul de a se implica în campanie și în implementarea proiectelor câștigătoare. O altă condiție se referă la numărul proiectelor generate de fiecare școală înscrisă, respectiv cel puțin trei proiecte.
Propunerea pentru demararea programului este luna septembrie, cu etapele pentru înscrierea unităților de învățământ, formarea profesorilor facilitatori, campania de informare asupra bugetului participativ și colectarea propunerilor. Următoarea etapă este programată în octombrie și constă în evaluarea eligibilității proiectelor propuse de elevi. În luna noiembrie este propusă ultima etapă, respectiv votul și publicarea listei proiectelor câștigătoare. Elevii vor avea la dispoziție platforma dedicată – https://decidem.primariatm.ro/bp – și vor fi sprijiniți de reprezentanții municipalității și ai școlii.
Regulamentul campaniei de bugetare participativă va fi dezbătut public în data 17 iunie, ora 16:00, la sediul Primăriei Timișoara și se găsește la adresa: https://www.primariatm.ro/proiecte-hcl/01cab301-9cbe-462b-ab4c-f9a232513197
Persoanele care doresc să participe la dezbatere se pot înscrie on-line la adresele consultare@primariatm.ro și primariatm@primariatm.ro sau fizic la Camera 12, până la data de 16 iunie, ora 12:00, precizând: nume, prenume, calitatea în care participă (în cazul în care reprezintă o organizație sau altă persoană), dacă doresc sau nu să ia cuvântul, precum și propunerile, sugestiile sau opiniile cu valoare de recomandare pe care urmează să le pună în discuție.