Acasă Eveniment Investiţii majore la Arad

Investiţii majore la Arad

196
DISTRIBUIȚI

Aradul a păşit, hotărât, în ultimii ani, pe calea investiţiilor majore. Dacă am fi în plină campanie electorală pentru câştigarea primăriei, am spune că totul a început cu primul mandat de primar al lui Gheorghe Falcă. Aradul, preluat de actualul edil, avea, este drept, o zonă industrială gândită şi începută de Paul Valentin Neamţ şi continuată de Dorel Popa, predecesorii săi. Dar ce s-a întâmplat în anii care au urmat a fost ceva fără precedent. Şi aici depăşim cadrul de ipotetică pledoarie electorală, pentru că intrăm direct în realitatea Aradului de astăzi. Care este croit, acum, după planuri generate de edilul şef şi aprobate de marea majoritate a celor din consiliul local municipal, care au curajul să gândească dezvoltarea vechii aşezări din cotul Mureşului la timpul viitor. Dezvoltarea unui oraş este imposibilă fără un efort investiţional puternic. Asta au înţeles şi edilii Aradului atunci când au căutat căile de accesare cât mai favorabilă de fonduri pentru a construi acolo unde, decenii la rând, s-a vorbit mai mult despre trista zestre comunistă, despre străzi proaste şi foarte proaste şi despre şanse care le surâd doar altora, arădenii fiind lăsaţi mereu în coada clasamentelor naţionale atunci când venea vorba de fonduri atrase pentru investiţii, deşi se clasau prin vârful topurilor contribuabililor conştiincioşi. A fost, poate, meritul lui Gheorghe Falcă, actualul primar, că a gândit o strategie de atragere de bani pentru investiţii, făcând uz de toate căile legale, dar şi de lobby pe lângă colegii sau partenerii săi politici, ajunşi în posturi înalte în guvern. O primă provocare asumată de echipa de la conducerea municipiului şi aici trebuie amintiţi chiar şi cei care acum sunt în situaţie de adversari politici, aparent ireconciliabili cu partidul reprezentat de Falcă, şi anume liberalii, a fost semnarea unui contract de poveste cu Banca Mondială. Aradul, un municipiu considerat de mulţi mai de mâna a doua, care nu prea apare nici pe hărţile de la jurnalele meteo ale televiziunilor naţionale atunci când se anunţă prognozele şi temperaturile în principalele oraşe din ţară, a câştigat cel mai mare proiect de infrastructură urbană din România, destinat realizării canalizării în cartierele Gai, Bujac, Sânnicolau Mic. Proiectul Servicii urbane în municipiul Arad – Reabilitare zone urbane cu deficienţe majore la sistemul de canalizare are o valoare de 70 milioane euro (47,2 milioane euro finanţare de la Banca Mondială şi Guvernul României prin Ministerul Finanţelor şi 23,1 milioane euro co-finanţare Primăria Municipiului Arad). Pentru această investiţie majoră, Aradul a reuşit să obţină condiţii foarte avantajoase de finanţare din partea Băncii Mondiale, 40 de milioane de euro fiind nerambursabili. În urma finalizării acestui proiect, gradul de asigurare de servicii de canalizare a crescut de la 68 la sută la 97 la sută în Arad, în doar doi ani şi jumătate, cât va trebui să treacă de la primele lucrări la finalizarea proiectului. Starea străzilor din Arad reprezintă o mai veche problemă a tuturor arădenilor. O soluţie pentru rezolvarea problemei la scară mare este proiectul cu finanţare BERD, care va rezolva refacerea infrastructurii rutiere şi a căii ferate a liniilor de tramvai pe relaţia vest-sud, adică de la intrarea în Arad dinspre Nădlac (adică, dinspre Europa) până la ieşirea spre Timişoara. Pe scurt, proiectul implică, în cele două etape ale sale, reabilitarea 16 km linii de tramvai şi a 39 de peroane, modernizarea a 8 km de străzi din centrul municipiului, în corelaţie cu reabilitarea liniilor de tramvai şi realizarea managementului de trafic si a unui sistem modern de semaforizare, totul pe baza unui credit din partea BERD. Proiectul se îmbină cu altă provocare, şi anume aceea de a reda viaţă vechiului Centru Istoric, pentru a conserva zestrea edilitară a vechiului Arad, dar şi pentru a stimula dezvoltarea turismului. “Reabilitarea Centrului Istoric Vechi al municipiului Arad” beneficiază de finanţare nerambursabilă prin fonduri europene, prin intermediul Programului Operaţional Regional 2007 – 2013, Axa Prioritară 5 – Dezvoltarea durabilă şi promovarea turismului, Domeniul major de intervenţie 5,1 – Restaurarea şi valorificarea durabilă a patrimoniului cultural, precum şi crearea/modernizarea infrastructurilor conexe. Trecând peste limbajul sec al finanţărilor europene, proiectul vizează reabilitarea străzilor din inima Aradului, printre care se află Preparandia, prima şcoală de pregătire a dascălilor români din vechea Transilvaniei, dar şi, mai spectaculos, va marca şi reabilitarea vechiului pod peste Mureş, care leagă Aradul de Timişoara. Valoarea totală este de peste 14 milioane euro, din care peste 11 milioane finanţare nerambursabilă. Ar mai fi de spus multe despre dinamica Aradului de azi, care demonstrează că atunci când este vorba de mari proiecte de infrastructură, parcă nici criza nu muşcă atât de tare. Despre celebra Cetate care se vrea trecută în circuitul civil, despre Ştrandul „Neptun”, unicat în zonă, despre cele mai multe finanţări nerambursabile raportate la numărul de locuitori din ţară şi enumerarea poate continua. Dar şi despre faptul că asemenea planuri au trezit şi critici, fireşti într-o societate democratică funcţională sau despre deranjul temporar pe care aceste eforturi îl presupun pentru arădeni.

Evident că discuţia se poate extinde cu multe şi importante exemple, şi la nivelul judeţului Arad, unde investiţiile se derulează de asemenea la scară mare. Dar a le enumera pe toate ar însemna doar să întărim ceea ce s-a subliniat prin cele mai remarcabile exemple din municipiu. Aradul răspunde provocărilor etapei de criză, ale investiţiilor fără precedent în infrastructură şi, de acum, de ce nu, este supus unei mult mai frumoase provocări, aceea de a demonstra că şi din punct de vedere publicistic poate fi partener egal într-un proiect regional ambiţios, cum este cel al cotidianului „ZIUA de Vest”. Pentru că Aradul are cu ce se lăuda, dar, deşi unii remarcă vechi şi deranjante fricţiuni cu mai marea Timişoară, există multe proiecte şi destule interese care arată că viitorul este al unui pol de dezvoltare vestic al României, în care Aradul îşi are demnitatea şi locul său de drept.

Comentarii

comentarii