Acasă Politica Klaus Iohannis pornește autobuzul

Klaus Iohannis pornește autobuzul

DISTRIBUIȚI

Desigur, o face nu la propriu, ci la figurat. Dacă o face. Cert este că zilele trecute a făcut o declarație care a rămas aproape nemediatizată. Și deloc comentată. Deși ar putea anunța o mare schimbare. Începând poate chiar cu „operațiunea autobuzul”. Este vorba de gradul extrem de mare de poluare din România. Și despre primul proiect susținut de președinte cu care toată lumea ar trebui să fie de acord.

Înțelegând pesemne cui i s-a încredințat de fapt administrarea României, mai marii Uniunii Europene i-au bătut recent obrazul lui Klaus Iohannis. Pentru că România este mult rămasă în urmă, aproape repetentă la toate capitolele privind măsurile la care toate statele s-au angajat în vederea reducerii gradului de poluare. La rândul său, zilele trecute, Klaus Iohannis i-a bătut obrazul premierului Ludovic Orban.

În aproape un an de guvernare, deși există un Minister al Mediului, Guvernul Orban doi și jumătate nu a făcut nimic pentru a reduce nivelul  poluării din România. Așa că pe această temă a avut loc o discuție la Cotroceni. Iar coincidența face că, ieri, capitala României și alte mari orașe au înregistrat din nou niveluri extrem de ridicate ale poluării.

Bătălia împotriva poluării ar fi un al doilea proiect, după cel eșuat sub numele de „România educată”, în jurul căruia s-ar putea strânge pentru a pune umărul fără rezerve toate partidele, toate ONG-urile și, evident, mass-media. Poate de data asta iese ceva. Altfel, România va fi extrem de dur sancționată de către Uniunea Europeană.

A face afirmația că președintele Klaus Iohannis pornește autobuzul nu este un simplu eufemism. El i-a cerut în termeni categorici premierului Ludovic Orban să demareze în mare viteză toate proiectele finalizate, cel puțin pe hârtie. Aceasta este prioritatea zero. Iar între aceste proiecte este unul despre care am mai scris. „Operațiunea autobuzul”.

Autobuzul care funcționează utilizând drept combustibil gazul natural și care este demonstrat că prezintă cel mai scăzut grad de poluare dintre toate mijloacele de transport în comun și că are costuri mai scăzute decât oricare dintre celelalte, inclusiv autobuzul electric, a fost recent omologat de către Minsterul Mediului, la solicitarea Societății de Transporturi București. Este fix unul dintre proiectele care pot fi imediat demarate nu numai pentru București, ci la scală națională.

„Operațiunea autobuzul”, ca să mă refer doar la acest exemplu, pentru că mai sunt multe alte proiecte începute și lăsate baltă în diferite domenii, înseamnă un lucru pe cât de simplu de înțeles, pe atât de simplu de făcut. Un autobuz nou electric, despre care se spune că nu poluează, costă cinci-șase sute de mii de euro. Dar el în realitate poluează. Pentru că energia electrică pe care o utilizează este produsă la rândul ei cu prețul poluării. Omologarea s-a produs cu un autobuz transformat. Pur și simplu a fost luat un autobuz casat, a fost modernizat – în paranteză fie spus, arată extrem de elegant – și adaptat pentru a funcționa cu gaz natural. Operațiunea a costat 150 de mii de euro. În total, numai în București vorbim de un parc de sute de autobuze. Gazul natural e nepoluant, iar România dispune în acest sens de rezerve uriașe.

După ce lui Klaus Iohannis i s-a bătut obrazul, după ce Klaus Iohannis i-a bătut la rândul său obrazul lui Ludovic Orban, nu mai rămâne decât ca acesta să-l împingă de la spate pe ministrul Mediului, determinându-l să dea drumul tuturor proiectelor aflate în lucru, pentru a fi imediat finanțate și implementate.

Măcar cu atât să ne alegem cu adevărat pozitiv în două mandate pe care românii i le-au oferit lui Klaus Iohannis. Măcar cu atât. Măcar să pornească autobuzul!

Comentarii

comentarii