Consiliul Concurenţei supune dezbaterii publice al doilea set de angajamente propuse de reţeaua Mega Image pentru a înlătura îngrijorările concurenţiale identificate pe piaţa comercializării cu amănuntul de produse de consum preponderent alimentare, în contextul preluării retailerului Profi. Astfel, Mega Image se angajează să cesioneze 87 de magazine din 44 de localităţi în care activităţile Mega Image şi Profi se suprapun.
”Consiliul Concurenţei supune dezbaterii publice al doilea set de angajamente propuse de Delhaize „The Lion” Nederland B.V. (Mega Image) pentru a înlătura îngrijorările concurenţiale identificate pe piaţa comercializării cu amănuntul de produse de consum preponderent alimentare, în contextul preluării Profi Rom Food SRL”, anunţă autoritatea de concurenţă.
În urma analizei, Consiliul Concurenţei a constatat că tranzacţia poate conduce la consolidarea poziţiei puternice a Mega Image pe piaţa comerţului cu amănuntul de produse alimentare şi nealimentare de consum curent, prin magazine de tip supermarket, hypermarket, magazine de tip discount şi alte magazine similare (cum ar fi magazinele de proximitate sau de cartier) din anumite localităţi din România.
Astfel, Mega Image se angajează să cesioneze 87 de magazine din 44 de localităţi în care activităţile Mega Image şi Profi se suprapun şi ar putea conduce la reducerea posibilităţilor de alegere ale consumatorilor. Principalele localităţi în care o parte din magazine ar fi cesionate sunt: Timişoara, Oradea, Bucuresti, Azuga, Breaza, Predeal, Buşteni, Popeşti Leordeni, Bragadiru, Fundeni, Pantelimon, Târgu Ocna, Năvodari, Floreşti, Cluj-Napoca, Adjud, Baloteşti, Domneşti, Chiajna, Constanţa şi Ploieşti.
De asemenea, Mega Image s-a angajat să nu se implice în activităţile cesionate decât după trecerea unei perioade semnificative de 10 ani.
În urmă cu câteva zile, autoritatea de concurenţă a pus în dezbatere publică şi angajamentele propuse de Mega Image referitoare la implemetarea unor proceduri care să cuprindă regulile pentru listarea şi delistarea furnizorilor în cadrul reţelei Mega Image/Profi, indiferent dacă aceştia comercializează produse alimentare sau non-alimentare.
Angajamentele formulate de Mega Image sunt publicate pe pagina web a autorităţii de concurenţă.
Consiliul Concurenţei invită persoanele fizice sau juridice interesate să trimită observaţii cu privire la angajamentele propuse de Mega Image până la data de 4 noiembrie 2024.
Autoritatea de concurenţă nu va interveni în zonele unde există numai magazine din reţeaua Profi. Consiliul Concurenţei şi-a exprimat îngrijorările cu privire la situaţia furnizorilor celor două reţele, cât şi a zonelor în care ambele reţele deţin magazine.
Noua entitate ce va rezulta în urma tranzacţiei trebuie să stabilească reguli clare pentru listarea şi delistarea furnizorilor celor două reţele.
Cele două reţele, Profi cu Mega Image, au împreună circa 2.600 de magazine în toată ţara.
”Propunerea pe care ne-a făcut-o Mega Image este de a vinde o parte din magazinele pe care le va achiziţiona. Deci acolo unde avem suprapuneri între Profi şi Mega Image (localităţile unde sunt atât magazine Mega Image, cât şi Profi – n.r.), zone în care ar fi prea multe magazine Mega Image rămase ca urmare a acestei tranzacţii, acestei uniri între cele două companii, acele zone le vom cere să vândă unele din magazine, care vor fi preluate de alte reţele de magazine care se pot dezvolta în felul acesta, ca să rămână suficientă diversitate. Suprapunerile sunt destul de reduse în ţară. Profi avem cam în toată ţara, iar Mega Image avem doar în câteva oraşe, în Bucureşti, Cluj, Timişoara, câteva oraşe. Noi ne uităm în aceste zone unde avem şi Profi şi Mega Image. Le vom cere să vândă o parte din aceste magazine, ne gândim sub 100 de magazine. Nu vom interveni în zonele unde există numai reţeaua Profi, ci în acele zone unde avem şi Mega Image şi Profi şi prin cumulare am fi ajuns la o situaţie cu prea multe magazine”, a declarat sâmbătă Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei.
Preluarea Profi de către Mega Image este cea mai complicată operaţiune de concentrare economică pe zona de comerţ alimentar de până acum, mai spune preşedintele autorităţii de concurenţă.
”E o zonă nouă, e prima dată când venim cu astfel de măsuri. De aceea e important ca furnizorii, producătorii locali de alimente să analizeze regulile propuse de Mega Image şi să vadă dacă într-adevăr ele îşi ating obiectivul. Până pe 4 noiembrie ne pot face sugestii de modificare şi apoi noi, într-o săptămână-două după aceea, vrem să adoptăm decizia”, a precizat Chiriţoiu.