Acasă Actualitate Mísia – spiritul liber al muzicii fado

Mísia – spiritul liber al muzicii fado

DISTRIBUIȚI

Dacă, în urmă cu doi ani, spectatorii de la Festivalul Plai au fost complet fascinaţi de fado-ul portughezei Mariza, care a ţinut atunci un recital deopotrivă emoţionant, incitant şi tulburător, Plai 2010 face o surpriză de proporţii şi o aduce pe scena festivalului pe Mísia, fadista care „desenează lacrimi în orice limbă”. Mult mai tradiţională decât Mariza, Mísia este considerată una dintre cele mai bune voci ale fado‐ului din istorie, o demnă urmaşă a Amaliei Rodriguez. Mísia este cea care duce tradiția portugheză mai departe, o adevărată ambasadoare a muzicii, recunoscută în întreaga lume, mărturie în acest sens stând toate ordinele, distincțiile, medaliile şi premiile pe care le‐a cucerit. Conturată de călătorii muzicale, poetice şi geografice, formarea artistei  îşi are originile în nonconformismul şi exuberanța în care a crescut, sub influența a două culturi: cea a tatălui (liniştea culturii portugheze burgheze) şi cea a mamei şi bunicii (lumea artistică spaniolă). După o perioadă de experimentări (fără să decidă cum anume să îşi exprime vocația artistică), Mísia, care fusese introdusă în lumea fado încă din adolescență, se hotărăşte să-şi cânte propriul fado. Acest tip de muzică fusese folosit de autorități ca instrument de propagandă, represiune şi manipulare mentală a populației, de unde o doză mare de ostilitate din partea populaţiei. În afară de câteva mari poeme, cântecele transmiteau etosul unui popor portughez supus, sărac şi lipsit de ambiție, dar mulțumit. Aşadar, Mísia s‐a aflat în fața unei formidabile încercări. A început să cerceteze fado, să facă un inventar al cântecelor, căutând piese fado tradiționale şi contactând poeți pentru a le cere să scrie noi versuri. A reintrodus vioara şi acordeonul, caracteristice fado‐ului de pe străzi pe care îl auzise din copilărie, introducând şi acompaniamentul cu pian al saloanelor aristocratice ale secolului al XIX‐lea. Mísia este cea care, cu eforturi uriaşe, a reuşit să reconstruiască în întregime, din punct de vedere estetic, genul fado, atât ca substanță, cât şi ca formă. Primele succese le‐a înregistrat dincolo de granițele țării: în Spania şi Japonia, apoi în Franța şi Germania. Mai târziu, a început să devină cunoscută în întreaga lume, dezvoltând o bogată carieră internațională. Din 1993, a devenit al doilea artist, după Amalia Rodriguez, care a dus fado pe scenele mari ale lumii şi chiar a triumfat în locuri în care fado nu ajunsese până atunci. De la primul album scos de Mísia, reacția publicului a fost una entuziastă în fața creativității fără seamăn a muzicii portughezei. Proiectele sale au primit recunoaştere largă, iar vânzările au crescut rapid. Artista va veni la Timişoara, să‐şi deseneze lacrimile pe scena de la Plai, sâmbătă, 11 septembrie. Va fi un concert pentru cunoscători şi pentru profani deopotrivă – deoarece muzica Mísiei se adresează tuturor, fiind la fel de tulburătoare.

Comentarii

comentarii