Acasă Administraţie Modificări la programul de sprijin pentru reabilitarea clădirilor istorice din Timișoara: primăria...

Modificări la programul de sprijin pentru reabilitarea clădirilor istorice din Timișoara: primăria dă mai mulți bani, nu mai este nevoie de acordul tuturor proprietarilor

DISTRIBUIȚI

Marți, 14 iunie, consilierii locali din Timișoara au aprobat mai multe modificări la regulamentul de sprijin financiar pentru reabilitarea clădirilor istorice, cel aprobat în urmă cu aproximativ un an. Cele mai importante schimbări sunt în procentul pe care îl poate asigura primăria, care crește de la 20 la 30%, și în faptul că nu vor mai trebui ca toți proprietari din imobil să fie de acord, ci numai două treimi dintre aceștia.

Aprobarea nu a fost lipsită de discuții. Simion Moșiu, consilier local PNL, a cerut ca biroul specializat al primăriei să împartă flyere în cartierele istorice. Dan Diaconu, fost viceprimar și actual consilier local liberal, a criticat faptul că nicio clădire încă nu a primit finanțare prin noul regulament, iar Paula Romocean (USR) i-a dat răspuns: „măcar se vede că există interes” prin faptul că deja apar îmbunătățiri la regulament.

A urmat și o negociere mai aprinsă… pe procentul pe care îl oferă nerambursabil primăria. Ștefan Sandu (PNL) a vrut ca acesta să crească de la 20% până la 50%, dar viceprimarul Ruben Lațcău a propus numai 25%. După mai multe schimburi de replici, s-a ajuns la un consens: 30%, astfel încât să voteze atât unii, cât și ceilalți, iar proiectul să treacă la vot, în condițiile în care și așa absentau câțiva consilieri locali.

Vă amintim că primăria și-a arătat încă din aprilie interesul de a modifica regulamentul aprobat în iunie 2021, iar în mai a fost organizată și dezbaterea publică, una fără prea mare interes printre cetățeni. „Problemele cu care ne confruntăm în practică sunt în principal, pe de o parte, probleme ce țin de dreptul de proprietate, lipsă de asumare din partea proprietarilor, insuficient capital economic din partea proprietarilor, dar și a administrație, o documentație tehnică slabă, prost pregătită, un cadru legislativ insuficient aliniat momentan și, din păcate, lipsa încrederii în autoritatea publică, pe care sperăm în continuare să reușim să o schimbăm”, spunea cu acea ocazie Roxana Pătrulescu, șefa Biroului Reabilitare Cartiere Istorice, cel care funcționează din octombrie în Piața Traian.

Potrivit comunicatului oferit în aprilie de primărie, modificările aduse regulamentului de anul trecut, inclusiv cele amintite deja, ar fi:

„Prin modificarea și completarea regulamentului se va acorda același tip de sprijin financiar, respectiv sprijin financiar nerambursabil de 20% (crescut între timp la 30%, la propunerea consilierilor locali – n.r.) și sprijin financiar rambursabil în termen de cel mult 10 ani (fără dobândă) de 80% din valoarea lucrărilor eligibile, real executate, respectiv din valoarea facturilor decontate executantului lucrărilor, pentru toate categoriile de clădiri istorice: monument individual, clădiri aflate în ansambluri sau situri monument istoric (clădirile din situri reprezentând 75% dintre clădirile aflate pe listele prioritare de intervenție).

Mai mult, în noul regulament sunt redefinite condițiile în care asociația de proprietari poate lua hotărârea de a accesa sprijinul financiar prin program (aceasta urmând să fie posibilă cu acordul a 2/3 din proprietari) și sunt detaliate mai multe capitole din regulament, pentru o mai bună înțelegere din partea publicului țintă (proprietari și specialiști în domeniul reabilitării).

Tot pentru a veni în sprijinul proprietarilor și în urma sugestiilor primite din partea celor care au participat la ședințele de consiliere oferite de Biroul Reabilitare Cartiere Istorice și Monumente, au fost mai în detaliu explicitate condițiile programului, prin modificarea și completarea anexelor, respectiv a modelelor de contracte de sprijin financiar, acestea fiind prezentate distinct pe categorii de proprietari, a modelului de contract pentru servicii de proiectare (model oferit de Ordinul Arhitecților din România) și a contractului pentru servicii de execuție de lucrări, prin care întregul proces de contractare devine astfel vizibil pentru beneficiarii programului. Sunt introduse și anexe noi, care reglementează mai bine situațiile semnalate de proprietari în procesul de consiliere, cum sunt, de exemplu, cele cu privire la garanția imobiliară și la garanțiile bancare solicitate în caz de neachitare a obligațiilor de plată din partea beneficiarului”.

Mai multe detalii puteți găsi în documentele aferente proiectului de hotărâre: https://www.primariatm.ro/administratie/consiliul-local/proiecte-de-hotarari/?uid=6180427677DFC0F4C225882300497511.

 

Comentarii

comentarii