Acas─â Politica Pandemia copiilor

Pandemia copiilor

897
DISTRIBUIȚI

Cre╚Öte semnificativ num─ârul copiilor contamina╚Ťi cu coronavirus. Unii vor spune c─â avem de-a face cu o cre╚Ötere alarmant─â. ╚Üin├ónd cont de dinamic─â. La ce consecin╚Ťe se poate ajunge? Cum ├«ncearc─â guverna╚Ťii s─â se derobeze de orice r─âspundere? ├Än sarcina cui paseaz─â cauza acestei st─âri de fapt?

Num─ârul copiilor contamina╚Ťi, aparent cel pu╚Ťin, nu este ├«ngrijor─âtor de mare. Ei reprezint─â ├«n prezent circa 7% din num─ârul total al celor care se ├«mboln─âvesc s─âpt─âm├ónal. Pericolul const─â ├«ns─â nu ├«ntr-o cifr─â ├«n definitv abstract─â, fotografiat─â din avion, ci ├«n modul ├«n care aceast─â cifr─â evolueaz─â ├«n sus. Spre deosebire de un senior, copilul circul─â mult mai mult. El se deplaseaz─â la ╚Öcoal─â. Folose╚Öte ├«n acest scop, atunci c├ónd este cazul, un mijloc de transport ├«n comun. Sau se deplasez─â pe jos, travers├ónd uneori locuri aglomerate. Apoi se re├«ntoarce ├«n mijlocul familiei. O familie alc─âtuit─â de cele mai multe ori din cel pu╚Ťin dou─â genera╚Ťii. Dac─â este trimis la ╚Öcoal─â, copilul are ├«n mod firesc preten╚Ťia de a se juca cu cei de v├órsta sa. Care nu sunt neap─ârat elevi la aceea╚Öi ╚Öcoal─â. ╚śi iat─â cum pandemia se poate r─âsp├óndi cu o vitez─â din ce ├«n ce mai mare.

O parantez─â. Este o pandemie de tip comunitar. Autorit─â╚Ťile statului rom├ón ╚Ötiu foarte bine c─â a╚Öa stau lucrurile. Diferitele interdic╚Ťii care urmeaz─â s─â fie impuse, legate de intrarea ├«n Rom├ónia sau tranzitarea Rom├óniei de c─âtre str─âini sau reducerea prin restric╚Ťii de tot felul a c─âl─âtoriilor ├«n str─âin─âtate, reprezint─â doar praf ├«n ochii opiniei publice.

Guvernul face tot ce poate pentru a nu-╚Öi asuma sau pentru a disipa r─âspunderea pe care o are ├«n ceea ce prive╚Öte pandemia copiilor. Premierul Ludovic Oban a declarat ÔÇô ╚Öi nu doar o dat─â ÔÇô c─â ╚Öcoala este un loc sigur. Cu alte cuvinte, copiii sunt mai ├«n siguran╚Ť─â la ╚Öcoal─â, unde sunt supraveghea╚Ťi de profesori ╚Öi supu╚Öi unor reguli de disciplin─â, dec├ót ├«n afara ╚Öcolii. Unde, sugereaz─â premierul, ace╚Ötia circul─â ca electronii liberi. S─â traducem spusele acestuia. Este evident c─â ╚Öcoala este necesar─â. Cu at├ót mai mult ├«ntr-o Rom├ónie educat─â. Socializarea copiilor prin ╚Öcoal─â este preferabil─â oric─ârui alt tip de socializare. P─ârin╚Ťii, la r├óndul lor, pot munci ╚Öi, ├«n consecin╚Ť─â, nu mai trebuie finan╚Ťa╚Ťi de la bugetul de stat pentru c─â stau acas─â ╚Öi-╚Öi supravegheaz─â de acolo copiii. Este unul dintre motivele care ne determin─â s─â accept─âm ├«n principiu c─â ╚Öcoala trebuie s─â func╚Ťioneze ╚Öi ├«n vremuri de pandemie. Un alt motiv la fel de solid este ╚Öi cel legat de echitate. Dac─â se recurge la solu╚Ťia ╚Öcolii de la distan╚Ť─â, circa trei sferturi dintre copiii Rom├óniei ar fi discrimina╚Ťi. Pentru c─â Guvernul nu le-a pus la dispozi╚Ťie, a╚Öa cum s-a angajat ├«n repetate r├ónduri, indispensabilele tablete. Pentru c─â ├«n c─âminele acestora nu exist─â internet. Tot pentru c─â Guvernul nu a f─âcut ceea ce s-a angajat s─â fac─â. Iar dac─â ar exista ╚Öi tablete ╚Öi internet, vestea proast─â este c─â o bun─â parte dintre ├«nv─â╚Ť─âtori ╚Öi profesori nu au fost instrui╚Ťi ├«n tipul vacan╚Ťei de var─â ╚Öi nu ╚Ötiu cum s─â lucreze cu acestea. Bomboana pe coliv─â este faptul c─â cele mai multe ╚Öcoli nu au fost nici ele dotate cu instala╚Ťiile electronice indispensabile ├«nv─â╚Ť─âm├óntului la distan╚Ť─â.

Mai exist─â ╚Öi alte argumente, dar m─â opresc pentru moment aici. Ad─âug├ónd afirma╚Ťia, bazat─â pe cunoa╚Öterea profund─â a mecanismelor de g├óndire a unor politicieni, c─â, ╚Ťin├ónd cont de specificul acestui an, ╚Öcoala a fost utilizat─â ├«ntre altele ╚Öi pentru a justifica organizarea alegerilor locale ├«n plin─â pandemie. ╚śi ├«n continuare ╚Öcoala este un argument solid invocat de guvernan╚Ťi pentru a motiva insisten╚Ťa cu care ace╚Ötia sus╚Ťin necesitatea organiz─ârii ├«n decembrie a alegerilor parlamentare. ├Än pofida recentei decizii a Cur╚Ťii Constitu╚Ťionale, conform c─âreia data alegerilor trebuie fixat─â nu de Guvern, nu de pre╚Öedintele Rom├óniei, ci de Parlament.

Opinia mea este c─â ╚Öcoala este utilizat─â cu cinism pe post de levier politic. Iar consecin╚Ťa direct─â este c─â, iat─â, pandemia se extinde ╚Öi asupra copiilor, num─ârul celor contamina╚Ťi amenin╚Ť├ónd s─â creasc─â exponen╚Ťial. Tocmai din acest motiv ÔÇ×speciali╚ÖtiiÔÇŁ ├«n starea de s─ân─âtate a popula╚Ťiei ├«mpin╚Öi la ├«naintare de Guvern ne spun, escamot├ónd faptul c─â sistemul de ├«nv─â╚Ť─âm├ónt nu a luat m─âsurile necesare, nici m─âcar cele minime, c─â elevii nu se ├«mboln─âvesc la ╚Öcoal─â, ci ├«n afara ei. C─â ╚Öcolile nu pot deveni ├«n niciun chip focare de infec╚Ťie. Numai c─â adev─ârul este diferit. ╚śi, pe m─âsur─â ce trec zilele, el iese tot mai clar la iveal─â.

S─â ne ├«n╚Ťelegem bine. Eu nu fac aici o pledoarie pentru ├«nchiderea ╚Öcolilor. Eu insist doar asupra responsabiliz─ârii Guvernului. ├Än sensul asum─ârii unei realit─â╚Ťi. ├Än sensul utiliz─ârii tuturor resurselor necesare, pentru ca ceea ce nu s-a f─âcut la timp, s─â se fac─â acum, chiar dac─â cu o primejdioas─â ├«nt├órziere.

Comentarii

comentarii