Acasă Administraţie Pârloagele şi ambrozia din Dumbrăviţa – două probleme vechi de 10 ani,...

Pârloagele şi ambrozia din Dumbrăviţa – două probleme vechi de 10 ani, pe cale de a fi soluţionate

DISTRIBUIȚI

primaria dumbravitaAvocatul Alin Socol, proaspătul consilier local PSD Dumbrăviţa, a găsit o soluţie cu privire la terenurile neîngrijite şi la ameninţarea abroziei în localitate – probleme care îşi aşteaptă rezolvarea de 10 ani.
„Dacă suntem de două luni în funcţii trebuia să rezolvăm probleme ce durează de 10 ani”, spune avocatul Alin. Iată ce conţine proiectul de Hotărâre Consiliul Local Dumbrăviţa creat de avocat!
Privind transpunerea dispoziţiilor art.489 pct.5 noul Cod Fiscal referitoare la majorarea impozitului pentru terenurile neîngrijite situate în intravilanul localităţii
EXPUNERE DE MOTIVE
Dat fiind faptul că orice proiect de Consiliu Local trebuie să fie argumentat sub aspectul : necesităţii; oportunităţii; sustenabilităţii promovării acestuia vă învederez câteva aspecte care din punctul meu de vedere conduc la urgenţa promovării acestui proiect, respectându-se în acelaşi timp dispoziţiile art.555- 556 şi următoarele din Codul Civil ,privind garantarea dreptului cetăţeanului privind proprietatea privată.
„Consider că promovarea proiectului este necesară datorită faptului că în ultima perioadă de timp , după cum au observat şi majoritatea locuitorilor comunei noastre, pe raza comunei există foarte multe terenuri situate în intravilanul localităţii care sunt neîngrijite de către proprietarii tabulari creându-se astfel condiţii propice pentru dezvoltarea şobolanilor; căpuşelor; ambroziei etc. Ori pentru a avea o comună frumoasă cu o dezvoltare propice trebuie să începem cu curăţirea acestor terenuri pentru a nu mai da posibilitatea întreţinerii în mod indirect a unui mediu nesănătos, mediu care-i afectează pe ceilalţi conlocuitori ai comunei”, susţine Socol.
În acest sens , datorită faptului că odată cu intrarea în vigoare a Noului Cod Fiscal respectiv Noul Cod de Procedura Fiscală începând cu dată de 01.01.2016, s-a creat cadrul legislativ pentru sancţionarea cetăţenilor care nu-şi îngrijesc terenurile intravilane , este oportună promovarea acestui proiect de HCL cu respectarea dreptului de proprietate al cetăţeanului , în speţă respectarea prerogativelor dreptului de proprietate de care trebuie să se bucure aceştia şi anume : posesia ; folosinţă şi dispoziţia.
„Încă de la iniţierea acestui proiect vă învederez că principala problema redundantă din neîngrijirea terenurilor o reprezintă ameninţarea ambroziei care prin polenul emanat este un puternic alergen fapt ce conduce la îmbolnăvirea cetăţenilor”, scrie avocatul.
De asemenea, în comparaţie cu alte ţări din Uniunea Europeană : Franţa; Ungaria etc,din păcate ambrozia nu figurează pe lista plantelor de carantină , şi nici pe cea a plantelor cu pericol biologic aşa cum este de pildă în Ungaria unde s-a şi eradicat această plantă.
Astfel în Europa informată planta este combătută mecanic şi chimic din zonele agrare pentru că s-a conştientizat că profilaxia este mai bună decât cheltuirea milioanelor de euro pentru cei afectaţi de alergie.
Ori, în condiţiile în care în România Ministerul Agriculturii nu a catalogat-o drept plantă de carantină neregăsindu-se nici pe lista statuată prin Ordinul nr.1881/2015, neconstiindu-se că această plantă este un organism dăunător cu importantă economică potenţială pentru o zona ameninţată ne vedem obligaţi să găsim soluţii prin impunerea unei igienizări a terenurilor în vederea combaterii caracterului invaziv al acestei plante.
Totodată, acest proiect de Hotărâre de Consiliu este o transpunere a dispoziţiilor art.489 pct.5 Noul Cod Fiscal care coroborat cu dispoziţiile OG nr.2/2001 poate conduce la o comună care să fie dominată de curăţenie şi ordine.
Sigur, nu se doreşte prin acest proiect de HCL sancţionarea cetăţenilor, prin obligarea la plata unui impozit pe teren majorat cu până la 500% aferent terenurilor neîngrijite, însă aceasta este consecinţa nerespectării legii, consecinţa indiferenţei de care aceştia dau dovadă în relaţia cu semenii lor care-şi îngrijesc terenurile , iar un teren neîngrijit crează climatul propice pentru îmbolnăvirea celorlalţi.
Mai mult decât atât, pentru a veni în preîntâmpinarea cetăţenilor , trebuie stabilit un tarif orar pentru cosirea suprafeţelor ,în condiţiile în care aceştia apelează la Primăria comunei Dumbrăviţa în vederea igienizării terenurilor , cu un cost care să nu depăşească preţul pieţei.
Astfel ,pentru acurateaţea promovării acestui proiect în continuare, expun metodologia de transpunere a prevederilor dispoziţiilor art.489 pct.5 Noul Cod Fiscal ,,Consiliul Local poate majora impozitul pe teren şi clădiri cu până la 500% pentru clădirile şi terenurile neîngrijite , situate în intravilan’’, metodologie structurată după următoarele consideraţii :
1) Definiţia terenului neîngrijit;
2) Identificarea terenurilor;
3) Identificarea proprietarilor tabulări ai terenurilor;
4) Persoane responsabile cu punerea în aplicare a proiectului;
1) Def: Teren neîngrijit – reprezintă terenul care deşi se află într-un cartier construit şi locuit nu este ocupat de clădiri, precum şi terenul aferent unei clădiri în construcţie care de obicei este neîngradit, pe care nu s-au efectuat lucrări de preluare a solului; nu a fost cultivat sau amenajat peisagistic, nu este tuns sau pe care sunt abandonate deşeuri( gunoaie , materiale de construcţii etc)
2) Pentru identificarea terenurilor prevăzute la pctul 1 se fac verificări pe rază unităţii administrativ –teritoriale şi se va întocmi o fişa de evaluare .
Această fişa de evaluare va cuprinde : date cu coordonatele terenurilor; fotografii şi alte acte doveditoare precum şi o notă de constatare.
3) După ce se identifică terenurile prevăzute la pct.1 se trece la identificarea proprietarului terenului, care va fi somat respectându-se procedura de comunicare a somaţiei prevăzută la art.163-164 CPC , că într-un termen de 15 zile să efectueze lucrările de întreţinere necesare(îngrădire; cosire; igienizare) şi să-l menţină în continuare în stare de îngrijire.
Dacă în interiorul termenului de 15 zile proprietarul terenului s-a conformat situaţiei se încheie un proces verbal de conformitate ,în caz contrar încheindu-se un proces verbal în conformitate cu dispoziţiile OG 2/2001 Modificată , dându-se eficientă dispoziţiilor art.489 pct.5 Noul Cod Fiscal.
4) De punerea în aplicare a metodologiei hotărârii Consiliului Local se ocupă angajaţii Poliţiei Locale Dumbrăviţa şi funcţionarii de la Primăria comunei Dumbrăviţa- aparatul de specialitate al primarului, respectiv Serviciul de Taxe şi Impozite ; direcţia Agricolă care trebuie să pună la dispoziţia Poliţiei Locale toate elementele de identificare a terenurilor neigienizate.
În cazul în care transpunerea dispoziţiilor art.489 Cod Fiscal nu-şi ating scopul scontat privind asigurarea climatului de curăţenie şi igienizare al terenurilor neîngrijite, Primăria are posibilitatea legală să formuleze acţiune în obligaţie de a face îndreptată împotriva proprietarilor tabulări ai acestor terenuri , solicitând obţinerea unei soluţii prin care să se acorde posibilitatea Primăriei să igienizeze terenurile acestora pe cheltuiala proprietarilor tabulari” –se arată în expunerea de motive a proiectului iniţiat de către consilierul local Alin Socol.

Comentarii

comentarii