Acasă Economic Peste jumătate dintre români simt că nu dețin controlul asupra propriei situații...

Peste jumătate dintre români simt că nu dețin controlul asupra propriei situații financiare

DISTRIBUIȚI

Într-un top al principalelor trei motive ce îi determină să își planifice viitorul financiar, românii identifică în primul rând insuficiența sistemului de pensii în a le asigura un nivel adecvat de venituri (39%), urmată de îngrijorarea privind siguranța financiară (36%) și dorința de a-și întreține familia (36%). Teama privind sistemul de pensii este pe primul loc și în cazul polonezilor, în timp ce în țări precum SUA, Spania, Coreea, Mexic și India principalul resort pentru planificarea financiară ține de îngrijorarea privind siguranța financiară, iar în Olanda și Belgia de dorința de a avea flexibilitate. Studiul „ING Consumer Resourcefulness” oferă informații relevante despre comportamentul și atitudinea consumatorilor din zece țări din întreaga lume (Olanda, Belgia, Spania, România, Polonia, SUA, Mexic, India, Coreea și Japonia) față de finanțele personale și soluțiile utilizate în fiecare țară analizată pentru administrarea acestora.
„Realitatea economică a ultimilor ani și dificultățile cu care se confruntă Statul în a asigura venituri satisfăcătoare la pensie sau în alte situații de asistență socială determină schimbări importante în mentalitatea românilor, tot mai mulți conștientizând că trebuie să își suplimenteze veniturile prin economisire individuală. Suntem, totuși, la început de drum, în condițiile în care puțini români utilizează instrumentele financiare de planificare pe termen lung și mulți nu sunt obișnuiți cu acest demers”, a declarat Cornelia Aurelia Coman, director general ING Asigurări de Viață și președinte al Consiliului de Administrație al ING Pensii. “Studiul ING arată că un sfert dintre români consideră inconfortabil să se gândească la viitorul lor financiar pe termen lung, iar acest procent este printre cele mai mari înregistrate în țările analizate.”

Doar o treime dintre români dețin o asigurare de viață

Astfel, studiul relevă faptul că, deși consumatorii români își administrează finanțele personale curente într-o manieră relativ ordonată (aproape 80% păstrând o evidență a bugetului personal, peste media globala de 70%), și în pofida temerilor exprimate cu privire la viitorul financiar, aceștia sunt mai puțin activi în privința utilizării instrumentelor financiare pentru asigurarea unui viitor mai sigur. Concret, doar o treime dintre români dețin o asigurare de viață (comparativ cu 54% la nivel global), 36% au un cont de economii (jumătate față de media globală) și 25% au un plan de pensii (față de 38% media globală). În privința utilizării produselor de investiții, românii se plasează pe ultimul loc îin rândul țărilor incluse în studiul ING, cu un procent de 8% – de patru ori mai redus decât media din țările analizate. În schimb, procentul celor care dețin un card de credit în România (63%) este relativ similar cu cel de la nivel global, și doar 15% dintre romni (față de 28% la nivel global) au o ipotecă.
„În această perioadă, instituțiile financiare au un rol foarte important în sprijinirea clienților lor pentru ca aceștia să își gestioneze cât mai bine resursele financiare și să poată lua deciziile cele mai potrivite momentului și situației actuale. Conform studiului, 36% dintre respondenți declară că își planifică viitorul financiar deoarece sunt îngrijorați de siguranța lor financiară și tot 36% din grijă față de familie. Această tendință este demonstrată și de procentul de 62% care a declarat că respectă bugetul lunar stabilit și care este foarte apropiat de media totală înregistrată (63%)”, explică Maria Cristina Matei, director executiv Retail Banking, ING Bank România.

Românii economisesc cea mai mică parte din venitul lunar

Din rândul celor zece țări incluse în studiul ING, românii economisesc cea mai mică parte din venitul lunar – doar 7%, față de o medie globală de 12%. Spre comparație, în Olanda, Belgia și Mexic consumatorii alocă economiilor 10% din venitul lunar, în Spania – 11%, în Japonia – 14% iar în India și Coreea peste 20%. Cele mai mari cheltuieli lunare sunt alocate în România alimentelor (32% din venitul lunar comparativ cu 26% la nivel global) și produselor pentru întreținerea locuinței (28% în România față de 25% la mivel global). Și pe termen scurt consumatorii români sunt mai expuși riscurilor financiare, 42% dintre gospodăriile din România nedispunând de un fond de urgență. În același timp, doar un sfert dintre respondenții din România au un fond de urgență suficient pentru a acoperi cheltuielile pe mai mult de șase luni; spre comparație, la nivel global 30% dintre consumatori au un fond de urgență pentru mai mult de jumătate de an. Cei mai prevăzători se dovedesc consumatorii din India (87% dețin fonduri de urgență), Japonia (81%), Olanda (73%) și Coreea (72%). Astfel, procentul românilor care sunt nevoiți să se împrumute atunci când nu dispun de suficiente resurse financiare este de 27% (față de 16% la  nivel global).
În aceste condiții, mai bine de jumătate dintre români simt că nu dețin controlul propriilor finanțe, așa cum reiese din studiul „ING Consumer Resourcefulness”, iar 41% apreciază că la pensie vor dispune de resurse financiare mai reduse decât părinții lor. Pe de altă parte, aproape 80% consideră că, atunci când se vor pensiona, copiii lor vor avea venituri mai mari ca ei. Acest procent ar putea fi rezultatul încrederii în venituri mai consistente în viitor și al accesului la un sistem de pensii mai diversificat, exprimând în același timp și faptul că românii privesc sistemul privat de pensii ca pe o alternativă solidă și transparentă în planificarea momentului retragerii din activitate. Relația pe care au cu propriile finanțe și modul în care le administrează produc un impact emoțional direct asupra consumatorilor, arată studiul „ING Consumer Resourcefulness”. Pentru români (dar nu exclusiv), un demers activ de administrare și planificare financiară implică emoții pozitive, precum  speranța, mândria și siguranța.

Comentarii

comentarii