Acasă Actualitate Prefectura și CCIAT spun ”Stop!” risipei alimentare în Timiș

Prefectura și CCIAT spun ”Stop!” risipei alimentare în Timiș

DISTRIBUIȚI

Conform statisticilor, fiecare român aruncă pe lună între 140 -180 de kg de alimente în termen de valabilitate, în timp ce aproape 30% din populație se află în pragul sărăciei, iar la nivel european, există 80 de milioane de persoane care trăiesc în sărăcie.

Statisticile mai arată că în Uniunea Europeană, risipa de alimente se ridica la 89 de milioane de tone pe an, iar în 2020, pierderile vor ajunge la 128 de milioane de tone. Numai un supermarket aruncă, lunar, 150 de kilograme de produse din carne alterată.

Prin urmare, la inițiativa Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale, Prefectura Timiș și Camera de Comerț, Industrie și Agricultură Timiș, alături de DSVSA și Direcția Agricolă Timiș, au marcat, marți, 29 septembrie, Ziua Internațională de conștientizare a pierderilor și deșeurilor alimentare. La eveniment au fost invitați și reprezentanții retailerilor și ai producătorilor agroalimentari.

Liliana Oneț, prefectul de Timiș, a spus că scopul întâlnirii a fost de a preveni și diminua risipa de alimente și de a încuraja donarea produselor care se apropie de termenul de expirare unităților sociale caritabile din județ care au nevoie de susținere. Există legea risipei alimentelor încă din 2016, care obligă agenții economici, astfel, ca înainte cu trei zile de expirarea produselor să fie donate către asociațiile umanitare sau către biserici.

În februarie 2019, a fost promulgată o altă lege prin care retailerii au opțiunea de a dona aceste alimente. ”Tragem un semnal de alarmă și îi sensibilizăm pe cetățeni despre tonele de alimente nefolosite pe care le aruncă la gunoi. Astfel, vrem să îi responsabilizăm pe timișoreni, dar și pe agenții economici pentru a nu mai abandona la ghena de gunoi produsele care se mai pot utiliza și consuma, ci să le redistribui către persoanele aflate în nevoi.

Există o mare risipă alimentară, fiindcă cetățeanul este obișnuit să cumpere mai mult decât consumă, iar când descoperă că produsul s-a învechit sau s-a plictisit de el, îl aruncă.

Asta se întâmplă zi de zi, dar în mod special cu prilejul sărbătorilor de Paște, de Crăciun și de Anul nou. Cu siguranță că multe familii ar dori să ofere acele alimente neperisabile altor persoane care au nevoie de ele, dar nu știu cum să procedeze”, a spus prof. dr. Doru Petanec, directorul DAJ Timiș.

Conform legii, magazinele, restaurantele și hypermarket-urile pot distribui alimentele care mai au trei zile până la termenul de expirare organizațiilor caritabile sau bisericilor, pentru a fi distribuite persoanelor aflate în situație de risc.

”Trebuie să amintim că, în acest moment, în Timișoara, există companii și retaileri care au contracte bine stabilite cu asociațiile umanitare pentru a redistribui alimentele aflate aproape de expirare. Am fost impresionată că atunci când i-am invitat la acest eveniment mi-au spus că se întâmplă acest fapt de multă vreme și au contractele încheiate.

Noi, prin astfel de evenimente, vrem să conștientizăm atât cetățeanul, cât și operatorul economic să facă în așa fel încât produsele care vor expira cu trei sau cu zece zile înainte să fie distribuite către oamenii săraci”, a explicat Florica Chiriță, președinta CCIA Timișoara.

De asemenea, DSVSA Timiș atrage atenția că alimentele aflate aproape de termenul de expirare trebuie să ajungă la unitățile de întrajutorare, dar acestea trebuie să fie în evidența direcției.

”Astfel, avem o monitorizare a trasabilității, ca să nu cădem în extrema cealaltă ca să fie utilizate produse stricate care vor afecta sănătatea umană. Pe de altă parte, agenții economici care produc, depozitează și comercializează produse de origine animală sau non-animală trebuie să aibă contracte cu unitățile de neutralizare a deșeurilor, pentru a fi gestionate corect și să nu ajungă în consumul uman”, a atenționat dr. Viorel Banda, șeful Serviciului Autorizări din cadrul DSVSA Timiș.

Acțiunea desfășurată la Timișoara se înscrie într-o mai amplă campanie a MADR, destinată creșterii gradului de conștientizare a cetățenilor asupra gravității dimensiunilor pe care le capătă fenomenul risipei alimentare, ca provocare majoră a societății moderne.

Comentarii

comentarii