Acasă Eveniment Preotul Mircea Cricovean rupe tăcerea

Preotul Mircea Cricovean rupe tăcerea

DISTRIBUIȚI

Mitropolitul Corneanu a prezidat şedinţa Consiliului Eparhial de joi

Popescu şi Szilagyi – principalii vinovaţi, în viziunea lui Cricovean

Paisie s-a simţit ofensat pentru că a fost refuzat în Fabric

Pentru prima oară după mult timp, şedinţa Consiliului Eparhial Timişoara din 28 iulie a fost prezidată de Înaltpreasfinţitul Nicolae Corneanu, mitropolitul Banatului.

Pe ordinea de zi a şedinţei s-a aflat o scrisoare oficială transmisă de un preot timişorean, care face praf întreg Consiliul Eparhial Timişoara. Sesizarea preotului Mircea Cricovean de la Biserica „Sf. Ilie” din Fabric prezintă filmul blitz al afacerilor dubioase desfăşurate la biserica pe care a condus-o de două ori ca paroh şi tot de două ori a fost demis, pe motive puerile. Marele pot era o afacere imobiliară. Protopopiatul II voia să-şi mute birourile pe o chirie batjocoritoare în clădirea unei foste şcoli ce aparţine de biserica din Timişoara.
 
Consiliul Eparhial a vrut să arunce în faliment biserica „Sf. Ilie”

Preotul Mircea Cricovean acuză deschis cele mai înalte feţe bisericeşti din Consiliul Eparhial. El spune că scopul Consiliului Eparhial ar fi fost sărăcirea forţată a Bisericii „Sf. Ilie” din Fabric. Scrisoarea, destinată mitropolitului Nicolae Corneanu şi Consiliului Eparhial Timişoara, a intrat în posesia noastră prin intermediul fostului director de la Finanţe, Nicolae Ignea, membru în Consiliul Parohial din Fabric. „Implicarea parohiei în cheltuieli inoportune, pe de o parte, şi secătuirea fondurilor proprii, cu largul concurs al vicarului administrativ, al altor foarte competente feţe bisericeşti, pe de altă parte, au fost dirijate de către Centrul Eparhial, cu scopul ca parohia să ajungă la lipsă de resurse financiare destinate unor cheltuieli necesare. Consecinţele sunt evidente, chiar dacă nu sunt încă pe deplin realizate: perturbări grave ale activităţii parohiei, care ameninţă însăşi raţiunea ei de a fi”, se arată în sesizare.

Popescu şi Szilagyi – principalii vinovaţi, în viziunea lui Cricovean

În scrisoarea sa, părintele Cricovean nu se sfieşte să dea numele celor vinovaţi pentru sarabanda de scandaluri de la Biserica „Sf. Ilie” din Fabric. “Vicarul Ionel Popescu, dimpreună cu protopopul de la Timişoara II (n.r. – preotul Mircea Szilagyi), omit cu rea-credinţă înştiinţarea preoţilor vizaţi de rapoarte incriminatoare şi nereale, punându-i în imposibilitatea de a participa la împlinirea bunului mers al activităţii eclesiastice şi, în acelaşi timp, de a se apăra. Exagerarea, cu rea-credinţă, a situaţiilor de fapt de către executivul Arhiepiscopiei Timişoarei, în scopul exercitării de presiuni asupra preoţilor, intimidarea comunităţilor deţinătoare de bunuri patrimoniale şi crearea de situaţii de drept, în total dezacord cu normele în vigoare, sunt realităţi extrem de dăunătoare”, se mai precizează în scrisoare.

Paisie s-a simţit ofensat pentru că a fost refuzat în Fabric

Părintele Mircea Cricovean atrage atenţia şi asupra practicii necanonice din Arhiepiscopia Timişoarei. Episcopul-vicar este pomenit, fără să i se cuvină, de preoţi la slujba religioasă, când acesta nu e de faţă: „Nu ar fi rău pentru onestitatea minimă pe care, poate, o mai avem, să fie emisă de actuala conducere a Arhiepiscopiei Timişoara o circulară în care măcar dreptul de pomenire a Chiriarhului la slujbele divine să nu mai fie dublat de un alt nume din rândul membrilor Sfântului Sinod, când aceştia nu sunt de faţă, lucru ce s-a petrecut, totuşi”. Contactat telefonic, preotul Mircea Cricovean nu a vrut să comenteze scrisoarea. A făcut-o Nicolae Ignea, membru în Consiliul Parohial din Fabric. “Scrisoarea părintelui Cricovean e o recapitaulare a evenimentelor nefericite petrecute în parohie. Conducerea Mitropoliei Banatului trebuie să ştie, într-o înşiruire logică, toate aceste evenimente. De când Preafericitul Daniel conduce BOR s-a schimbat regulamentul bisericesc. Consiliile parohiale nu mai au aproape nicio putere. De aici se trag toate ponoasele. Nu putem decide nimic. Conducerea Arhiepiscopiei Timişoarei a luat măsuri după bunul său plac, în cazul nostru. Nu a ţinut cont de nimic. Consiliul Eparhial nu a ţinut niciodată cont de dorinţele noastre. Toate scandalurile de la biserica noastră pleacă de la prima vizită a episcopului vicar (n.r. – Preasfinţitul Paisie Lugojanul) în parohia noastră. Atunci s-a solicitat acordul Consiliului Parohial pentru aducerea a încă unui preot. Nu am fost de acord şi de atunci au început problemele. Probabil, Paisie s-a simţit ofensat. Atunci aveam doi preoţi, acum avem cinci”, spune Nicolae Ignea.

 

Consiliul Eparhial al Arhiepiscopiei Timişoarei s-a întrunit sub preşedinţia ÎPSS Nicolae

Consiliul Eparhial al Arhiepiscopiei Timişoarei s-a întrunit joi, 28 iulie, în şedinţă lunară de lucru, sub preşedinţia ÎnaltPreasfinţitului Părinte Nicolae, mitropolitul Banatului. Au fost analizate şi aprobate problemele curente ale secţiilor administrativ-bisericească, culturală, economică, asistenţă socială şi de patrimoniu. La secţia administrativ-bisericească a fost prezentată membrilor Consiliului Eparhial hotărârea Sfântului Sinod nr. 6542/ 23 iulie 2011 cu privire la activitatea de la Centrul Eparhial din Timişoara, care trebuie să se desfăşoare conform noului statut pentru organizarea şi funcţionarea Bisericii Ortodoxe Române. Astfel, toate cheltuielile, investiţiile, precum şi numirile şi revocările personalului clerical şi laic trebuie făcute numai cu aprobarea Permanenţei Consiliului Eparhial, fiind făcute precizări cu privire la atribuţiile ÎPSS Nicolae şi cele care revin Preasfinţitului Părinte Paisie Lugojanul, episcop-vicar al Arhiepiscopiei Timişoarei.
În cadrul aceleiaşi secţii a fost validat rezultatul examenului de selecţie pentru ocuparea postului vacant de preot de la parohia Buziaş I, din cadrul Protopopiatului Lugoj, la care au participat trei preoţi. În acelaşi timp, au fost analizate rapoartele oficiilor protopopeşti privind comportamentul unor clerici şi solicitările adresate de oficiile protopopeşti şi consiliile parohiale privind schimbările survenite în cadrul personalului neclerical de la nivelul eparhiei. Le secţia culturală au fost prezentate informaţii privind examenul de bacalaureat şi de admitere de la secţia de Teologie a Liceului Pedagogic “ Carmen Sylva” din Timişoara şi, totodată, cele referitoare la examenul de licenţă şi de admitere de la Facultatea de Teologie din Timişoara. În continuarea şedinţei au fost aprobate unele proiecte de asistenţă socială, precum şi contracte de închiriere, înaintate de oficiile parohiale din cadrul Arhiepiscopiei Timişoarei.

Scrisoare deschisă

Înaltpreasfinţite Părinte Mitropolit,
Venerabil Consiliu Eparhial,

În calitatea pe care o deţin de slujitor al Bisericii Ortodoxe Române, cu fiiască supunere, Vă rog cu smerenie să-mi desluşiţi sensul unor măsuri luate de Centrul Eparhial din Timişoara, întrucât, până în prezent nu şi-au arătat temeiul moral, duhovnicesc şi, nu în ultimul rând, folositor, şi din punct de vedere administrativ-bisericesc. După cum se ştie, anul trecut nu am putut să duc la îndeplinire, în calitatea ce o aveam de conducător al Oficiului parohial Fabric, ordinul Arhiepiscopiei Timişoara de a încheia un contract de comodat între parohie şi nou înfiinţatul Protopopiat Timişoara II, având ca obiect imobilul de pe str. Moise Nicoară, nr. 17, aflat în patrimoniul parohiei noastre. Eludarea prevederilor statutare şi regulamentare de către aparţinătorii Centrului Eparhial Timişoara, aşa după cum s-a demonstrat, a fost cauza principală. Lucrurile acestea se întâmplau în luna februarie 2010. În luna martie, acelaşi an, am fost schimbat din calitatea deţinută timp de nouă ani de zile, fiind numit paroh colegul Iulian Cosma. Prin bunăvoinţa, clarviziunea şi obiectivitatea Înaltpreasfinţitului Părinte Mitropolit Dr. Nicolae Coneanu, s-a revenit asupra deciziei de schimbare. Decizia îşi avea temeiul într-un referat lipsit de obiectivitatea necesară (motiv pueril fiind înregistrarea unei şedinţe publice, în scopul informării corecte a Chiriarhului. Cum s-a constatat, în timp, obiectivul unora era dezinformarea Î.P.S. Sale, Nicolae Corneanu), aceasta fiind oglinda fidelă şi permanentă a conduitei consilierului bisericesc care e şi vicar administrativ, în acelaşi timp. În 30 septembrie 2010, pe baza celor hotărâte în şedinţa Consiliului Eparhial, am fost, încă o dată, într-un interval de şase luni, schimbat din calitatea de conducător al Oficiului parohial Fabric, pe motiv că nu aş fi adus niciun aport la renovarea imobilului de pe str. Moise Nicoară, nr. 17 şi la această vină, stupefiantă, se mai adaugă şi faptul că eu m-aş fi opus şi cedării unor străzi, ce aparţineau până atunci Parohiei Fabric, către o parohie vecină, conform actului cu nr. 2381-B/1 octombrie 2010 şi, respectiv, celui cu nr. 2675/30 septembrie 2010, emise de Arhiepiscopia Timişoarei.  Menţionez că, la cele două capete de acuzare, la vremea aceea, am răspuns prin două rapoarte, primul cu nr. 33/ 3 septembrie 2010, având ca obiect situaţia concretă a imobilului amintit, iar la cel cu nr. 37/ 23 septembrie 2010, privitor la a doua problemă,  cu aprecieri favorabile din partea parohiei care, după câte mi-am dat seama, au fost considerate ca neavenite. În decizia de schimbare, se făcea trimitere la faptul că s-ar fi avut în vedere calitatea precară a activităţii desfăşurate de către mine.  În şedinţa Consiliului Eparhial din ianuarie 2011, a urmat o altă pedeapsă concretizată în diminuarea notei administrative pe anul 2010. Uzând de prerogativele statutare, Chiriarhul Eparhiei a anulat o hotărâre abuzivă. S-a ticluit o pedeapsă fără nicio acoperire: transferul. Raportul de control incriminator al protopopului, conform art. 71 lit c. din  Statutul de organizare şi funcţionare a Bisericii Ortodoxe Române, trebuia adus la cunoştinţa preoţilor şi a credincioşilor, cu posibilitatea îndreptării eventualelor deficienţe. S-au folosit mijloace dolosive de inducere în eroare a Veneratului Consiliu Eparhial, încât s-a ajuns la situaţia nefirească de a se pedepsi, fără acoperire, un slujitor al Sfântului Altar direct cu pedeapsa premergătoare caterisirii, adică transferul. Toţi paşii procedurali ― cercetarea prealabilă, bunacredinţă în informarea corectă a superiorilor ― au fost ignoraţi. De aceea se şi explică eroarea, ca viciu de consimţământ, ce a creat o stare de fapt ce a condus la întocmirea unui act oficial cu consecinţe juridice în totală opoziţie cu realitatea existentă. S-au generat şi invocat, cu bună-ştiinţă, aprecieri nereale, făcute profesionist, cu rea credinţă, concretizate în abuzuri în netă contradicţie cu vocaţia sacerdotală în îndeplinirea sarcinilor de serviciu. De toate acestea, potrivit opiniei mele, se face răspunzătoare Permanenţa Centrului Eparhial din Timişoara, cu excepţia Chiriarhului nostru, care nu a fost informat corect.  Ţin să mai precizez câteva aspecte, petrecute după acest moment. Perioada 1 octombrie 2010-1 iunie 2011, pentru parohia „Sf. Ilie” Timişoara-Fabric, sub managementul „competent şi lipsit de defectuozitate”, dirijat de Centrul Eparhial din Timişoara şi sub conducerea preotului Iulian Cosma s-a caracterizat prin mari împliniri, concretizate în pierderea banilor de investiţii pentru lăcaşul nostru (sumă solicitată şi obţinută de nevrednicia mea, în timpul managementului defectuos) şi cu un comunicat de presă împotriva preotului Iulian Cosma.  Corect ar fi fost ca preotul să împartă meritele comunicatului cu preaonoraţii din Centrul Eparhial, care l-au obligat, după cum mărturiseşte preotul în cauză, să semneze un document discutabil, în 10 decembrie 2010, adus la cunoştinta Consiliului Parohial numai în luna ianuarie 2011. Chiar şi în 13 ianuarie 2011, a fost adus la cunoştinţă oamenilor numai datorită unui concurs de împrejurări. În ciuda faptului că membrii Consiliului parohial au decis cele necesare pentru bunul mers al Parohiei, preotul paroh ― de teama superiorilor ― nu a dus la îndeplinire nicio hotărâre a Consiliului parohial. Se urmărea ruinarea unei întregi comunităţi, de fapt! Implicarea parohiei în cheltuieli inoportune, pe de o parte, şi secătuirea fondurilor proprii, cu largul concurs al vicarului administrativ, al altor foarte competente feţe bisericeşti, pe de altă parte, au fost dirijate de către Centrul Eparhial, cu scopul ca parohia să ajungă la lipsă de resurse financiare destinate unor cheltuieli necesare. Consecinţele sunt evidente, chiar dacă nu sunt încă pe deplin realizate: perturbări grave ale activităţii parohiei, care ameninţă însăşi raţiunea ei de a fi. Nici acum nu este pierdut totul, deşi instalarea cu poliţia a preotului Adrian Floca permite împlinirea visului managerilor din Centrul Eparhial de distrugere. Strădaniile Centrului Eparhial se înscriu, în ce priveşte Parohia Fabric, în a deturna de la scopul propus de credincioşi soarta imobilului de pe strada Moise Nicoară, nr. 17, şi a lăcaşului de cult. Este binevenită încărcarea inutilă a sedinţelor Consiliului Eparhial cu rapoarte şicanatorii din partea actualului conducător al Oficiului parohial? Până la venirea sa, rânduielile liturgice din Arhiepiscopia Timişoarei au fost în neorânduială? Nu ar fi rău pentru onestitatea minimă pe care, poate o mai avem, să fie emisă de actuala conducere a Arhiepiscopiei Timişoara o circulară în care măcar dreptul de pomenire a Chiriarhului la slujbele divine, să nu mai fie dublat de un alt nume din rândul membrilor Sfântului Sinod, când aceştia nu sunt de faţă, lucru ce s-a petrecut, totuşi. Realizările Centrului Eparhial nu se opresc aici. Astfel, vicarul Ionel Popescu dimpreună cu protopopul de la Timişoara II, omit cu rea-credinţă înştiinţarea preoţilor vizaţi de rapoarte incriminatoare şi nereale, punându-i în imposibilitatea de a participa la împlinirea bunului mers al activităţii eclesiastice şi, în acelaşi timp, de a se apăra. Exagerarea, cu rea-credinţă, a situaţiilor de fapt de către executivul Arhiepiscopiei Timişoarei, în scopul exercitării de presiuni asupra preoţilor, intimidarea comunităţilor deţinătoare de bunuri patrimoniale şi crearea de situaţii de drept, în total dezacord cu normele în vigoare, sunt realităţi extrem de dăunătoare. Chiriarhul Eparhiei noastre are, la rându-i, motive să-şi reproşeze, în vremurile tulburi pe care le trăim, că a arătat totală încredere şi iubire creştină celor din apropierea imediată. Pentru că mereu a condus eparhia dată de Dumnezeu în grijă cu responsabilitate şi în acord cu voinţa reală a păstoriţilor, având ca temei principiile canonice, statutare, regulamentare ― pentru câţiva membri din Centrul Eparhial, se pare, prea greu de priceput în substanţa lor! ― se impunea să-i fie dată, dinadins, o profundă, dureroasă dezamăgire? Înaltpresfinţitul Părinte Mitropolit Nicolae o percepe ca pe o grea încercare, purtată cu seninătatea cugetului curat şi cu nădejde în Dumnezeu. Cei care au generat aceste măsuri nu reprezintă Biserica în totalitatea ei. Am făcut aceste precizări, pentru că nu vreau ca răul să biruiască şi nici nu doresc să acuz fără temei oameni nevinovaţi. Actualmente, trăim într-un amalgam de lumină şi întuneric. De altfel, acesta este şi scopul răului: binele este învăluit cu răul, spre a-i încerca pe oameni. Sfinţii Părinţi fac referire la metamorfozele lipsei binelui, la prezenţa unui rău. În acest caz, zavistia nu a fost provocată de către obştea din Fabric şi nici de majoritatea din clerul şi credincioşii de bună-credinţă din Arhiepiscopia Timişoarei. Asigurându-vă de deplina iubire şi ascultare duhovnicească, rog să-mi fie iertată îndrăzneala de a face prezentul demers şi rog cu pioşenie şi speranţă să analizaţi cele semnalate care, ştiu, nu reprezintă doar convingerile mele, ci ale majorităţii clerului şi credincioşilor din Banat. 
Al Înaltpreasfinţiei Voastre,
Pr. Mircea Cricovean
Timişoara, la 5 iulie 2011.

Înaltpreasfinţitului Părinte,
Dr. Nicolae Corneanu
Arhiepiscopul Timişoarei
şi Mitropolitul Banatului

Comentarii

comentarii