Acasă Actualitate Primarul Timișoarei cere deblocarea procedurii de decontaminare pentru proiectele de la fostul...

Primarul Timișoarei cere deblocarea procedurii de decontaminare pentru proiectele de la fostul combinat Solventul

DISTRIBUIȚI

Proiectele podului nou peste Bega, respectiv a drumului de legătură dintre acesta și noul pasaj, care se vor realiza în zona fostului combinat Solventul, sunt în pericol de a fi blocate, este părerea primarului Dominic Fritz, în prima sa ieșire pe această temă de la conferința de presă susținută de prefectul de Timiș, Mihai Ritivoiu, și de directorul de la Agenția pentru Mediu Timiș, Alina Călușeru, săptămâna trecută. Atunci, oficial, cei doi anunțau că la Solventul nu se poate construi nimic până nu se decontaminează terenul. Acum, Fritz iese public și spune că totul e blocat la Mediu,, dar și că, de fapt, acolo unde va fi drumul terenul să nu fie chiar așa de contaminat. E nevoie de etapizare, spune edilul șef, adică de o abordare diferită pentru proiectele instituției pe care o conduce.

”Astăzi în comisia tehnică de la primărie o să analizeze studiul de fezabilitate pentru noul pod de la Solventul, și acesta va fi votat în curând de Consiliul Local. Se preconizează un blocaj total al acestor proiecte. Trag un semnal de alarmă, de ce proiectele au importantă strategică pentru Timișoara, ce cred că trebuie să facem. Este un teren de 40 de hectare pe locul combinatului Solventul. Există, pe de o parte, un plan de dezvoltare pentru un investitor privat și, pe de altă parte, închiderea a inelului 4, legătura Ronaț – Dâmbovița, un pasaj și un pod proiectat. Acum, această închidere coridor e extrem de importantă pentru Timișoara. Sunt trei linii de tramvai, un coridor verde, pistă de biciclete, Va deschide posibilitatea de a dezvolta orașul pe axa respectivă. Lucrăm la pasaj, e o investiție de 123 de milioane de lei, inclusiv o finanțare prin programul Anghel Sailgny, de 43 milioane de lei. Sper că se va finaliza la anul acest pasaj. Din păcate nu va avea efectele necesare dacă nu continuăm cu un pod peste Bega pentru a închide acest inel. Acum e în proiectare, se finalizează studiul de fezabilitate, lucrăm la proiectul tehnic, urmează să obținem autorizația de construire. Avem o finanțare europeană, pentru proiectarea podului, de 1,3 milioane. Cel mai probabil vom putea obține finanțare și pentru construcția podului, avem nevoie de finanțare europeană, este un proiect scump, 40 de milioane de euro va costa”, spune Dominic Fritz.

La autorizația de construire intervine problema, spune primarul. E nevoie de acord de mediu, iar acum la nivel de APM nu s-ar vedea nicio strategie în acest caz. El a comparat proiectul de la Solventul cu cel de la ISHO, deși e clar că vorbim de grade de poluare total diferite.

”Pentru autorizația de construcție e nevoie de acord de mediu, intru în problemă. A făcut prefectul o conferință de presă, în limbaj de lemn, a spus că terenul e contaminat, nu e o surpriză pentru nimeni, inclusiv pentru investitor, chiar el a făcut verificările. Eu nu înțeleg care e strategia agenției pentru a ieși din această situație de teren contaminat și a unui proiect mare. Am avut o situație similară rezolvată cu succes la ISHO, și acolo s-au construit străzi, sa dezvoltăm o zonă nouă, avem precedent pozitiv”, a mai declarat Fritz.

Primarul spune că, de fapt, zona unde ar urma să fie drumul nu ar fi contaminată și că ar fi necesară o abordare etapizată a acestei decontaminări.

Din păcate din 2019, dezvoltatorul care deține acest teren și noi depindem de acest teren. Au pornit procedurile de decontaminare, momentan e o perioadă în care nimeni nu știe ce se va întâmpla. Da, acest teren are nevoie de contaminare, nu se face prin a bloca niște hârtii, ci se face cu acțiune, pentru care e necesară tocmai de deblocarea unor documente. Doar dacă mergem înainte cu aceste proiecte strategice pentru oraș la Solventul, doar atunci ne putem asigura că siguranța cetățenilor e pe primul loc. Avem acolo nevoie de o abordare pragmatică și nu funcționărească, e o suprafață de teren, nu toate sunt contaminate și nu toate sunt contaminate în același fel. Vorbim mai ales de drum, unde terenul unde va fi drumul nu este, de fapt, contaminat și de aceea trebuie să avem o abordare diferențiată și trebuie să avem de fapt o etapizare a decontaminării, să nu așteptăm până ce toate cele 40 de hectare vor fi decontaminate, ca să putem să continuăm. Cel mai important lucru este acum să se decidă ceva și apelul meu urgent, și către Agenția de Mediu și pentru domnul prefect este: dispuneți vă rog, vă rog să decideți să înceapă dezvoltatorul cu decontaminarea să nu blocăm cu acest proiect. Ce se întâmplă din 2019, pentru că plimbăm hârtiile din stânga în dreapta, facem cereri, fără să avem o decizie clară, haideți să decidem decontaminarea etapizată, cel mai bine într-o viziune etapizată în care anumite terenuri au anumite măsuri, iar altele alte măsuri, dar trebuie să pornim mai departe”, continuă edilul șef.

El cere ”decizii asumate”, pentru a nu se bloca proiectul administrației, cu drumul și podul aferent.

”Dacă nu se iau decizii asumate de către APM, mă bucur că domnul prefect se interesează de acest subiect, riscăm să blocăm un proiect strategic pentru trafic și calitatea vieții din Timișoara. Să investim 130 de milioane de lei fără să finalizăm cu un pod ar fi un mare păcat”, este opinia primarului.

De această decontaminare cel mai afectat ar fi drumul ce va fi amenajat care va avea un profil extins.

Dominic Fritz spune că nu vrea să fie considerat apărătorul unui proiect imobiliar, dar că de acesta ar beneficia întregul cartier, dar și toți cetățenii.

Comentarii

comentarii