Acasă Economic Producţia auto a României ar putea creşte cu 74,5% până în 2014,...

Producţia auto a României ar putea creşte cu 74,5% până în 2014, ajungând la un volum total de 520.000 de autovehicule pe an

DISTRIBUIȚI

Producţia totală de autovehicule a României ar putea ajunge la 520.000 de unităţi anual până în 2014, potrivit celei mai recente analize a Institutului de Automotive al PricewaterhouseCoopers (PwC). Aceasta ar echivala cu o creştere de 74,5% faţă de nivelul producţiei auto din 2009. Astfel, România ar avea al treilea cel mai rapid ritm de creştere al capacităţii de producţie auto dintre ţările din Europa Centrală şi de Est, după cel al Ucrainei (242% creştere până în 2014) şi al Rusiei (235%). În ceea ce priveşte volumul total al producţiei, România va deveni al şaselea producător auto din regiune până în 2014, după Rusia, Turcia, Republica Cehă, Polonia şi Slovacia, însă înaintea Ungariei, Ucrainei şi Sloveniei.
„Producţia de maşini în Europa de Est este influenţată în principal de consumul intern, dar şi de exporturi, îndeosebi către ţările Uniunii Europene. Eliminarea treptată a finanţării schemelor de înnoire ale parcurilor auto, precum şi măsurile de austeritate care se vor lua în multe ţări UE în următorii câţiva ani, vor avea un impact negativ asupra cererii de maşini noi în interiorul Pieţei Comune. Cu toate acestea, anticipăm un ritm puternic de creştere al industriei auto româneşti în următorii 5 ani, pe măsură ce investiţiile recente de la fabrica auto din Craiova vor deveni complet operaţionale, iar capacitatea de producţie de la fabrica din Piteşti va creşte pentru a face faţă cererii sporite pentru noile modele de autoturisme lansate”, a declarat Ionuţ Simion, Partener Consultanţă Fiscală, Liderul Grupului de Automotive din cadrul PwC România.
La nivel global, diferenţa dintre producţia şi vânzarea de maşini arată faptul că revenirea la starea de echilibru a pieţei este încă departe. Excluzând stocurile, producţia globală de maşini şi vânzările se află de obicei în echilibru, dar deciziile impuse de criză luate la începutul anului 2009 au dereglat această balanţă. „Efectele reziduale ale crizei industriei auto au alterat relaţia tradiţională dintre producţia de automobile şi vânzări. În timp ce redresarea industriei auto îmbracă forme diferite pe pieţele mature, faţă de cele emergente, răspunsurile diferite în faţa crizei au dus la apariţia unei distorsiuni între cifrele de producţie şi cele de vânzări, ceea ce face greu de anticipat cum va evolua piaţa”, adaugă Ionuţ Simion.
Analiza PwC arată că indicatorul cel mai semnificativ referitor la evoluţia industriei auto în 2010 este nivelul producţiei automobilelor. Datele Institutului de Automotive indică faptul că în perioada ianuarie-mai 2010 producţia de automobile din cele mai mari 12 ţări producătoare auto, a crescut într-un ritm uimitor de 47,6%, faţă de perioada similară din 2009. Deşi acest lucru ar putea fi perceput ca un semn că are loc o revenire economică susţinută, analiza PwC reliefează faptul că redresarea se datorează exclusiv comparaţiei cu prima jumătate a anului 2009, un an în plină criză, atunci când marii producători au recurs la diminuări semnificative ale producţiei şi la lichidarea stocurilor de teama unei prăbuşiri globale a vânzărilor de maşini. În ultimii ani, creşterile de asemenea magnitudine ale producţiei auto erau atribuite în mod invariabil Chinei. În cazul de faţă însă, chiar dacă am elimina producţia auto chineză, nivelul producţiei totale tot ar fi înregistrat o creştere de 44,4%. Pe partea de vânzări însă, performanţa Chinei a avut un impact major. Dacă am elimina vânzările auto din China, creşterea totală a vânzărilor auto în întreaga lume ar fi fost de doar 12,9% în 2010 spre deosebire de 22,2% cât este creşterea incluzând China. Reechilibrarea nivelului global al vânzărilor auto cu cel al producţiei este dificilă ţinând cont de modul diferit de revenire economică în fiecare regiune în parte. Pieţele mature cum este Europa, care au recurs la schemele de înnoire ale parcurilor auto ca modalitate de a menţine volumul producţiei şi vânzărilor auto, se pregătesc în prezent de o perioadă de creştere lentă pe măsură ce stimulul guvernamental va fi sistat, iar dificultăţile financiare vor persista. În ciuda statutului său de piaţă matură, ritmul de revenire al pieţei nord-americane în prima jumătate a anului a fost foarte ridicat, înregistrându-se o creştere de 70% a producţiei de automobile faţă de anul trecut, pe măsură ce producătorii şi-au refăcut stocurile. Însă în a doua jumătate a anului 2010 se aşteaptă o stagnare a vânzărilor auto pe piaţa nord-americană. În mod similar, pieţele emergente precum cea chineză, care au înregistrat atât creştere ca urmare a stimulilor de stat cât şi creştere organică în 2009, au continuat să afişeze creşteri fără precedent şi în 2010. Cu toate acestea, condiţiile de piaţă din China s-ar putea deteriora uşor în al treilea trimestru din 2010, ceea ce va duce la o creştere economică mai redusă. „Simpla consultare a datelor statistice, fără o analiză atentă, ne-ar determina să concluzionăm că redresarea industriei auto s-a produs deja şi a depăşit aşteptările. Studiul PwC merge însă în profunzime şi explică adevărata natură a redresării industriei auto, inclusiv motivele de optimism cu privire la evoluţia acestui sector industrial”, concluzionează Ionuţ Simion.

Comentarii

comentarii