Acasă Actualitate Prof. dr. Ilare Bordeașu: ”Cred că prof. dr. Marilen Pirtea ar fi...

Prof. dr. Ilare Bordeașu: ”Cred că prof. dr. Marilen Pirtea ar fi un ministru al Educației foarte bun!”

DISTRIBUIȚI

Interviu cu prof. univ. dr. Ilare Bordeașu, vicepreședintele Sindicatului Alma Mater România, și cadru didactic la Universitatea Politehnica Timișoara

Domnule prof. Ilare Bordeașu, cum ar trebui să fie noul ministru al Educației?

Ministrul Educației va trebui să îi pună pe adevărații profesioniști pe fiecare structură a sistemului preuniversitar, universitar și de cercetare. Ministerul Educației trebuie să îi aibă pe cei mai buni profesioniști. Dacă nu merge treaba acum, nu va merge niciodată, dacă politicul continuă să se bage în această structură. Viitorul ministru trebuie să știe să comunice bine cu fiecare sector, atât cu cel universitar, cât și cu cel preuniversitar, se afle problemele cu care cele două sectoare se confruntă pentru a le putea rezolva. Ministrul trebuie să știe să discute și cu inspectoratele și cu sindicatele. Ministrul trebuie să fie foarte bun diplomat și foarte bine pregătit profesional. Trebuie să fie din sistem și să fie un model. Nu poți cere, dacă nu poți da. Sistemul pentru a putea merge trebuie să păstreze ceea ce este bun și ceea ce nu merge trebuie eliminat. Asta e procedura. E o mâhnire foarte mare pe profesori din cauza acestui sistem prost care nu merge cum trebuie în folosul elevilor și al profesorilor. În ședințele sindicatului Alma Mater, unde eu sunt vicepreședinte la nivel național, întotdeauna noi am cerut să vină cineva alături de noi de la Ministerul Educației. Nu a venit aproape nimeni în afară când ministerul era condus PSD. Noi voiam să vină cineva de la minister să audă ce avem de spus, noi sindicaliștii. Când ministerul era condus de PNL, nu a venit niciodată nimeni. Doamna Andronescu a venit de fiecare dată la ședințele sindicatului Alma Mater.

Credeți că prof. univ. dr. Marilen Pirtea ar fi un bun ministru al Educației?

Noi, cei din sistemul de învățământ, îl susținem pe Marilen Pirtea pentru funcția de ministru al Educației. E un bun profesionist și ar face față ca ministru, dar e clar că el nu vrea să intre în guvern, ar fi un gest de sacrificiu și ar fi o pierdere pentru el, în perioada aceasta scurtă de tranziție, oricât l-am susține noi, universitarii și preuniversitarii. Cred că ar fi un ministru al Educației foarte bun. Este clar că nu vor fi nici alegeri anticipate. Eu vin din sindicat și îi cunosc bine pe  politicieni. Eu de aceea am plecat din ALDE, că  nu se urmărea interesul cetățeanului, ci numai interesul lor, al politicienilor. Ei au votat să dărâme guvernul să se răzbune pe PSD, să îl scoate de la guvernare. Atât. Pe noi, cetățenii, nu ne-au convins că era nevoie să pice guvernul PSD. PNL, partidul care a pornit această acțiune, trebuia să aibă un program de guvernare, dar nu are. Deci politicienii nu ne-au convins că era nevoie să pice guvernul PSD. Când strângeau semnăturile de la celelalte partide, trebuia să le întrebe ce viziune au pentru a guverna țara. Trebuie să recunoaștem că au fost și programe foarte bune care au fost inițiate de PSD. Amintim numai încercarea de a creștere nivelul de trai al românilor și de proiectele de investiții în infrastructură. PNL și partidele care au votat să cadă guvernul nu au pregătit nimic în acest sens, nici măcar pe oamenii pe care să se bazeze pentru a guverna țara.

După părerea dumneavoastră, învățământul este în suferință în această perioadă?

Nu e în suferință numai în această perioadă, ci de multă vreme, de aceea avem nevoie de un ministru al Educației foarte bun. În fiecare an, au loc modificări aberante în activitatea școlilor și liceelor, de aceea atât elevii, cât și profesorii sunt adesea debusolați din cauza prea multor schimbări de strategie, cu efecte indirecte și asupra universităților.

Ce ar trebui făcut pentru a se îmbunătăți situația critică în care se află sistemul de învățământ?

În primul rând, ar trebui să vină în conducerea sistemului educației cei mai buni specialiști, care în acest moment nu există. Ministerul este burdușit de piloși și de oameni cu relații, nu de buni profesioniști. În comunism, sistemul educativ era eficient, fiindcă nu a suferit modificări de la un an la altul, iar profesorii și elevii știau cu exactitate ce aveau de făcut și se axau numai pe a învăța. Așa era și legea pe care a încercat să o facă doamna ministru Andronescu, să pună accent pe stabilitate de care are nevoie atâta învățământul românesc. Nu a fost să fie. Știm prea bine că fiecare ministru când vine face modificări la sistem, iar elevii și profesorii sunt năuciți de la lună la lună, cu efecte devastatoare în timp. Ca să meargă sistemul, trebuie să se revină la calitate și la adevărații profesioniști. Trebuie și revizuit modul de finanțare al sistemului. Tot se repetă că învățământul e un domeniu prioritar, dar nu le pasă deloc de învățământ. De fiecare dată învățământul este subfinanțat, ca și sistemul de sănătate. Așa ne batem joc și de elevi și de studenți. Dacă profesorul ar fi plătit pe ciclu de studii, atunci ar intra 100 de elevi, dar ar trece numai unul, dar cel mai bun. Așa intră 100 și ești obligat să treci 70 sau chiar 100, ca să pot să îți iei salariu. Atunci unde mai este performanță?

Ce puteți spune despre salarizarea profesorilor?

În acest moment salarizarea profesorilor nu este chiar rea, dar trebuie să mai spunem că salarizarea este bună pentru cei cu funcții mari, dar eu zic că se poate câștiga, dacă faci performanță, dar pentru asta ai nevoie de condiții pentru a putea face performanță, ceea ce în sistemul nostru de învățământ nu prea există. Aceasta este drama sistemului actual.

Comentarii

comentarii