Acasă Actualitate Profesorii şi studenţii de la Universitatea de Vest Timişoara susţin proiectul Legii...

Profesorii şi studenţii de la Universitatea de Vest Timişoara susţin proiectul Legii educaţiei

DISTRIBUIȚI

“Mi-e ruşine de 1.000 de ori pe lună să spun că sunt profesor universitar. Îmi este ruşine. Pentru că profesia s-a discreditat, pentru că producem absolvenţi fără calificare. Universităţile nu mai formează, ci produc. Sunt buticuri, instituţii de producţie, iar noi ne deprofesionalizăm. De ce un profesor de la filosofie sau de la fizică să aibă un salariu mai mic, fiindcă nu are studenţi? Care e legătura dintre numărul de studenţi şi capacitatea lui? Producem animale pentru carne, blană sau ouă? Dacă voiam să facem langoşerie, scriam Langoşeria “La Mişu şi Nicu””, a declarat, luni, 29 martie, prof. univ. dr. Marcel Tolcea, din cadrul Universităţii de Vest  Timişoara (UVT).

Sunt şi opozanţi

În acest context de criză a învăţământului univeristar, Grupul de Reformă Universitară (GRU) din cadrul UVT şi studenţii şi-au declarat sprijinul în totalitate în favoarea proiectului Legii educaţiei, aflat în dezbatere publică. “E o lege istorică. Dacă va fi aprobată, relansăm educaţia”, a declarat conf. univ. dr. Daniel Vighi, membru GRU. “Noul proiect al Legii educaţiei reprezintă acea schimbare în bine de care avea nevoie învăţământul universitar. O schimbare asemănătoare cu revoluţia din decembrie 1989 din România”, a spus conf. univ. Vasile Docea, membru GRU. “Eu îi îndemn pe studenţi să citească atent capitolul IX. Acolo vor vedea că avem drepturi depline în forurile decizionale şi în procesul de asigurare a calităţii în învăţământ”, a declarat Oana Doboşi, studentă. “Ne-am adunat astăzi, 29 martie, aici, să ne declarăm tot sprijinul pentru proiectul Legii educaţiei”, a precizat Tolcea. În acelaşi timp, profesorii de la UVT sunt îngrijoraţi că noul proiect de lege nu are susţinere politică şi este posibil să nu treacă de parlament. Principalii opozanţi sunt rectorii şi profesorii în vârstă de peste 65 de ani.

Pentru prima dată în ultimii 20 de ani

Principalele argumente pentru care GRU sprijină proiectul Legii educaţiei sunt: proiectul realizează, pentru prima dată în ultimii 20 de ani, o expunere clară, raţională şi sistematică a domeniilor, problemelor şi funcţiilor învăţământului public din România; proiectul introduce o serie de principii de esenţă democratică în sistemul de învăţământ – separaţia funcţiilor deliberativă şi executivă, controlul reciproc al diferitelor nivele decizionale şi stabileşte clar responsabilitatea factorilor decizionali. De asemenea, proiectul conţine o serie de prevederi privind integritatea şi transparenţa în mediul academic, prin care poate fi redusă corupţia şi nepotismul. Documentul mai prevede un sistem relativ clar, complex şi transparent de finanţare a învăţământului şi cercetării. GRU organizează o dezbatere pe marginea proiectului Legii educaţiei, marţi, 30 martie, în Aula Magna a UV Timişoara, de la ora 10. La eveniment şi-a anunţat participarea şi Daniel Funeriu, ministrul Educaţiei Naţionale.

Comentarii

comentarii