Acasă Eveniment RATT – la un pas de faliment!

RATT – la un pas de faliment!

107
DISTRIBUIȚI

Au scumpit biletele şi abonamentele pentru a-şi acoperi găurile cu bani din buzunarele noastre…
Regia Autonomă de Transport Timişoara este la un pas de faliment. Chiar dacă nimeni nu poate avansa o cifră exactă a datoriilor pe care le are regia, se pare că suma se apropie de 200 de miliarde de lei vechi. Datoria nu a venit din cauza crizei, ci a câtorva afaceri murdare, a altora prost gândite şi a unor facilităţi exagerate. Pe relaţia Primărie – RATT s-au tras câteva tunuri care, rapid, s-au transformat în legende. Pentru a scăpa de datoriile colosale, RATT a propus majorarea preţurilor la bilete şi abonamente. Consilierii locali au aprobat imediat majorarea. Din maşinile lor cu aer condiţionat şi geamuri fumurii, criza se vede cu totul altfel…
Zburaţi pentru a nu le strica afacerile
Doar pentru achitarea a 50 de troleibuze Skoda achiziţionate, RATT plăteşte lunar 230.000 de euro. Valoarea totală a contractului a depăşit 21 de milioane de euro. Marea problemă în „Afacerea Skoda” este că cineva a acoperit neseriozitatea firmei cehe. Aceasta a întârziat livrarea, iar când ea a fost în sfârşit făcută s-a dovedit că troleibuzele nu corespundeau caietului de sarcini. Curios, nimeni nu a făcut tam-tam, la acea vreme. Cei care au încercat să cârtească au fost fie înlăturaţi, fie trecuţi pe linie moartă. Au urmat alte achiziţii şi licitaţii încâlcite, din care doar unii au avut de câştigat. „Afacerea Skoda a fost cel mai mare tun tras de RATT şi primărie. Toţi cei care s-au împotrivit sau au spus verde în faţă ce credeau au fost înlăturaţi. Eu am fost în comisia de admitere a caietului de sarcini şi am fost eliminat rapid, pentru că nu corespundeam cerinţelor cuplului Goia – Culiţă Chiş, artizanii întregii afaceri. La fel a păţit şi fostul şef al secţiei troleibuze”, povesteşte Florian Zanfir, fostul director de exploatare de la RATT. După ce a fost dat afară de Ioan Goia, actualul director tehnic al regiei, Zanfir a dat RATT în judecată, proces care s-a amânat până în septembrie.
Campanie electorală pe spatele RATT?
Nu numai „Afacerea Skoda” a contribuit la datoriile enorme pe care le are acum RATT. În campanie electorală, din nou pe relaţia Primărie-RATT s-au hotărât acordarea unor facilităţi nemaivăzute timişorenilor. Astfel s-a stabilit ca pensionarii, indiferent de vârstă, să circule gratuit. La fel a fost şi în cazul studenţilor, a elevilor până în clasa a VIII-a, a revoluţionarilor, şi a deportaţilor în Bărăgan. Se pare, însă, că mult mai mulţi timişoreni au liber pe tramvaie. „Am ajuns de mirul lumii. Eu vă spun că 70%-80% dintre timişorenii ce merg cu mijloacele de transport în comun circulă gratuit. Nu e vorba doar de pensionari, elevi şi studenţi. Gratis au şi toţi angajaţii primăriei, poliţiştii şi poliţişti comunitari. Controlorii au ajuns la un asemenea stadiu, încât aproape oricine prezintă o legitimaţie să nu intervină. Eu zic că, în această situaţie, falimentul nu mai poate fi evitat”, spune Florian Zanfir, fostul director de exploatare de la RATT.

Din lac în puţ…

O altă afacere păguboasă a regiei a fost încercarea de dotare cu costume a tuturor controlorilor, şoferilor şi vatmanilor.  107.000 de euro au fost plătiţi unei firme din Constanţa, pentru achiziţionarea uniformelor. Cămăşile, sacourile, pantalonii şi fustele au venit, dar aproape jumătate nu corespundeau mărimilor cerute… Oricum, o parte dintre angajaţii RATT care au primit uniformele şi au avut norocul să li se şi potrivească susţin că noile costume sunt de cea mai proastă calitate şi, efectiv, nu pot fi purtate. Conducerea RATT a trimis uniformele ce nu se potriveau înapoi, iar reprezentanţii firmei din Constanţa au promis că situaţia se va rezolva. Deocamdată au rămas doar promisiunile…

Goia între mărire şi decădere

 Unul dintre principalii acuzaţi pentru situaţia în care a ajuns RATT este Ioan Goia. Acesta a ajuns director general la RATT în 2008. După un concurs cu cântec… Susţinut, se pare, de oameni influenţi din Primăria Timişoara, Goia a uitat cel mai important lucru. El avea acţiuni la firma de transport Getax şi era incompatibil cu funcţia. A fost contestat imediat de unul dintre contracandidaţi şi, în cele din urmă, a trebuit să se mulţumească cu funcţia de director tehnic la RATT. Goia şi-a pregătit, însă, ascensiunea cu multă minuţiozitate. Prieten la cataramă, spun unii, cu Culiţă Chiş, directorul Direcţiei de Transporturi din Primăria Timişoara, Goia ar fi acceptat ca cehii de la Skoda să nu plătească penalităţi pentru întârzierea virării celor 50 de troleibuze şi nici pentru neregulile descoperite la acestea. Directorul de atunci, Eugen Stănescu, s-ar fi împotrivit, fapt care i-a atras demiterea. Adevărata faţă a lui Goia, omul readus de Stănescu la RATT, s-a văzut imediat. Acesta i-a oferit un loc de muncă umilitor fostului şef, prieten şi protector: vatman sau controlor de bilete. Goia a fost dat afară din RATT în 1999. Pe atunci era tot director tehnic. Nicolae Marcu, şeful de atunci al regiei, s-ar fi supărat, se pare, pe ieşirile naţionaliste ale lui Goia.
Pentru unii mumă, pentru alţii ciumă…

Dezastrul de la RATT se reflectă şi asupra angajaţilor. Pentru a mai reduce din cheltuieli, conducerea regiei va trimite în şomaj tehnic peste 250 de angajaţi. După negocieri cu sindicatele, reprezentantii RATT au propus ca personalul, cu excepţia şoferilor şi a vatmanilor, să meargă prin rotaţie în şomaj tehnic, pentru două luni. În viziunea multora, “omul negru” de la RATT, Ioan Goia ne-a declarat că datoriile RATT nu depăşesc 164 de miliarde de lei şi el nu se simte vinovat cu nimic. „Am auzit de tot felul de afaceri. Pot să vorbească toţi, eu sunt curat din acest punct de vedere. Datoriile au crescut datorită devalorizării leului în raport cu euro. Eu spun că ne vom reveni”, ne-a declarat Goia. Culmea, deşi 250 de angajaţi intră în şomaj tehnic, la RATT se fac angajări. Peste 10 persoane au fost angajate doar în ultima lună la RATT. Ultima angajare a fost făcută chiar săptămâna trecută – e vorba de un post comod, la birouri… Acelaşi Goia a data afară 25 de oameni, plus fostul director, Eugen Stănescu, la scurt timp după ce a devenit mai-mare peste RATT. Pe motiv de restructurare…

Cât ne costă ţepele de la RATT?

Din 15 iulie, toţi timişorenii care circulă cu abonamente sau bilete pe mijlocale de transport în comun vor trebui să suporte brambureala de la RATT. Un bilet cu o călătorie va costa 1,6 lei, cu 30 de bani mai scump, iar pentru un bilet cu 2 călătorii vom plăti 3 lei, cu 50 de bani mai mult.Un bilet de expres s-a scumpit cu 40 de bani. Un abonament pe o singură linie, pentru 30  de zile, costă 53 de lei, iar un abonament general pentru 30 de zile a ajuns la 93 de lei. În tot acest timp, angajaţii de la RATT stau cu frica în sân că poate chiar mâine ei ar putea fi următorii disponibilizaţi. Directorul tehnic, Ioan Goia, se simte curat ca lacrima. Fostul director general, Eugen Stănescu, şi-a luat un concediu la ţară, iar actualul director general interimar, Marcel Nicola, pare o marionetă nevinovată în scandalul care poate aduce RATT la faliment.

Comentarii

comentarii