Acas─â Eveniment RATT – la un pas de faliment!

RATT – la un pas de faliment!

281
DISTRIBUIȚI

Au scumpit biletele ┼či abonamentele pentru a-┼či acoperi g─âurile cu bani din buzunarele noastre…
Regia Autonom─â de Transport Timi┼čoara este la un pas de faliment. Chiar dac─â nimeni nu poate avansa o cifr─â exact─â a datoriilor pe care le are regia, se pare c─â suma se apropie de 200 de miliarde de lei vechi. Datoria nu a venit din cauza crizei, ci a c├ótorva afaceri murdare, a altora prost g├óndite ┼či a unor facilit─â┼úi exagerate. Pe rela┼úia Prim─ârie – RATT s-au tras c├óteva tunuri care, rapid, s-au transformat ├«n legende. Pentru a sc─âpa de datoriile colosale, RATT a propus majorarea pre┼úurilor la bilete ┼či abonamente. Consilierii locali au aprobat imediat majorarea. Din ma┼činile lor cu aer condi┼úionat ┼či geamuri fumurii, criza se vede cu totul altfel…
Zburaţi pentru a nu le strica afacerile
Doar pentru achitarea a 50 de troleibuze Skoda achizi┼úionate, RATT pl─âte┼čte lunar 230.000 de euro. Valoarea total─â a contractului a dep─â┼čit 21 de milioane de euro. Marea problem─â ├«n „Afacerea Skoda” este c─â cineva a acoperit neseriozitatea firmei cehe. Aceasta a ├«nt├órziat livrarea, iar c├ónd ea a fost ├«n sf├ór┼čit f─âcut─â s-a dovedit c─â troleibuzele nu corespundeau caietului de sarcini. Curios, nimeni nu a f─âcut tam-tam, la acea vreme. Cei care au ├«ncercat s─â c├órteasc─â au fost fie ├«nl─âtura┼úi, fie trecu┼úi pe linie moart─â. Au urmat alte achizi┼úii ┼či licita┼úii ├«nc├ólcite, din care doar unii au avut de c├ó┼čtigat. „Afacerea Skoda a fost cel mai mare tun tras de RATT ┼či prim─ârie. To┼úi cei care s-au ├«mpotrivit sau au spus verde ├«n fa┼ú─â ce credeau au fost ├«nl─âtura┼úi. Eu am fost ├«n comisia de admitere a caietului de sarcini ┼či am fost eliminat rapid, pentru c─â nu corespundeam cerin┼úelor cuplului Goia – Culi┼ú─â Chi┼č, artizanii ├«ntregii afaceri. La fel a p─â┼úit ┼či fostul ┼čef al sec┼úiei troleibuze”, poveste┼čte Florian Zanfir, fostul director de exploatare de la RATT. Dup─â ce a fost dat afar─â de Ioan Goia, actualul director tehnic al regiei, Zanfir a dat RATT ├«n judecat─â, proces care s-a am├ónat p├ón─â ├«n septembrie.
Campanie electoral─â pe spatele RATT?
Nu numai „Afacerea Skoda” a contribuit la datoriile enorme pe care le are acum RATT. ├Än campanie electoral─â, din nou pe rela┼úia Prim─ârie-RATT s-au hot─âr├ót acordarea unor facilit─â┼úi nemaiv─âzute timi┼čorenilor. Astfel s-a stabilit ca pensionarii, indiferent de v├órst─â, s─â circule gratuit. La fel a fost ┼či ├«n cazul studen┼úilor, a elevilor p├ón─â ├«n clasa a VIII-a, a revolu┼úionarilor, ┼či a deporta┼úilor ├«n B─âr─âgan. Se pare, ├«ns─â, c─â mult mai mul┼úi timi┼čoreni au liber pe tramvaie. „Am ajuns de mirul lumii. Eu v─â spun c─â 70%-80% dintre timi┼čorenii ce merg cu mijloacele de transport ├«n comun circul─â gratuit. Nu e vorba doar de pensionari, elevi ┼či studen┼úi. Gratis au ┼či to┼úi angaja┼úii prim─âriei, poli┼úi┼čtii ┼či poli┼úi┼čti comunitari. Controlorii au ajuns la un asemenea stadiu, ├«nc├ót aproape oricine prezint─â o legitima┼úie s─â nu intervin─â. Eu zic c─â, ├«n aceast─â situa┼úie, falimentul nu mai poate fi evitat”, spune Florian Zanfir, fostul director de exploatare de la RATT.

Din lac ├«n pu┼ú…

O alt─â afacere p─âguboas─â a regiei a fost ├«ncercarea de dotare cu costume a tuturor controlorilor, ┼čoferilor ┼či vatmanilor.  107.000 de euro au fost pl─âti┼úi unei firme din Constan┼úa, pentru achizi┼úionarea uniformelor. C─âm─â┼čile, sacourile, pantalonii ┼či fustele au venit, dar aproape jum─âtate nu corespundeau m─ârimilor cerute… Oricum, o parte dintre angaja┼úii RATT care au primit uniformele ┼či au avut norocul s─â li se ┼či potriveasc─â sus┼úin c─â noile costume sunt de cea mai proast─â calitate ┼či, efectiv, nu pot fi purtate. Conducerea RATT a trimis uniformele ce nu se potriveau ├«napoi, iar reprezentan┼úii firmei din Constan┼úa au promis c─â situa┼úia se va rezolva. Deocamdat─â au r─âmas doar promisiunile…

Goia ├«ntre m─ârire ┼či dec─âdere

 Unul dintre principalii acuza┼úi pentru situa┼úia ├«n care a ajuns RATT este Ioan Goia. Acesta a ajuns director general la RATT ├«n 2008. Dup─â un concurs cu c├óntec… Sus┼úinut, se pare, de oameni influen┼úi din Prim─âria Timi┼čoara, Goia a uitat cel mai important lucru. El avea ac┼úiuni la firma de transport Getax ┼či era incompatibil cu func┼úia. A fost contestat imediat de unul dintre contracandida┼úi ┼či, ├«n cele din urm─â, a trebuit s─â se mul┼úumeasc─â cu func┼úia de director tehnic la RATT. Goia ┼či-a preg─âtit, ├«ns─â, ascensiunea cu mult─â minu┼úiozitate. Prieten la cataram─â, spun unii, cu Culi┼ú─â Chi┼č, directorul Direc┼úiei de Transporturi din Prim─âria Timi┼čoara, Goia ar fi acceptat ca cehii de la Skoda s─â nu pl─âteasc─â penalit─â┼úi pentru ├«nt├órzierea vir─ârii celor 50 de troleibuze ┼či nici pentru neregulile descoperite la acestea. Directorul de atunci, Eugen St─ânescu, s-ar fi ├«mpotrivit, fapt care i-a atras demiterea. Adev─ârata fa┼ú─â a lui Goia, omul readus de St─ânescu la RATT, s-a v─âzut imediat. Acesta i-a oferit un loc de munc─â umilitor fostului ┼čef, prieten ┼či protector: vatman sau controlor de bilete. Goia a fost dat afar─â din RATT ├«n 1999. Pe atunci era tot director tehnic. Nicolae Marcu, ┼čeful de atunci al regiei, s-ar fi sup─ârat, se pare, pe ie┼čirile na┼úionaliste ale lui Goia.
Pentru unii mum─â, pentru al┼úii cium─â…

Dezastrul de la RATT se reflect─â ┼či asupra angaja┼úilor. Pentru a mai reduce din cheltuieli, conducerea regiei va trimite ├«n ┼čomaj tehnic peste 250 de angaja┼úi. Dup─â negocieri cu sindicatele, reprezentantii RATT au propus ca personalul, cu excep┼úia ┼čoferilor ┼či a vatmanilor, s─â mearg─â prin rota┼úie ├«n ┼čomaj tehnic, pentru dou─â luni. ├Än viziunea multora, “omul negru” de la RATT, Ioan Goia ne-a declarat c─â datoriile RATT nu dep─â┼česc 164 de miliarde de lei ┼či el nu se simte vinovat cu nimic. „Am auzit de tot felul de afaceri. Pot s─â vorbeasc─â to┼úi, eu sunt curat din acest punct de vedere. Datoriile au crescut datorit─â devaloriz─ârii leului ├«n raport cu euro. Eu spun c─â ne vom reveni”, ne-a declarat Goia. Culmea, de┼či 250 de angaja┼úi intr─â ├«n ┼čomaj tehnic, la RATT se fac angaj─âri. Peste 10 persoane au fost angajate doar ├«n ultima lun─â la RATT. Ultima angajare a fost f─âcut─â chiar s─âpt─âm├óna trecut─â – e vorba de un post comod, la birouri… Acela┼či Goia a data afar─â 25 de oameni, plus fostul director, Eugen St─ânescu, la scurt timp dup─â ce a devenit mai-mare peste RATT. Pe motiv de restructurare…

Cât ne costă ţepele de la RATT?

Din 15 iulie, to┼úi timi┼čorenii care circul─â cu abonamente sau bilete pe mijlocale de transport ├«n comun vor trebui s─â suporte brambureala de la RATT. Un bilet cu o c─âl─âtorie va costa 1,6 lei, cu 30 de bani mai scump, iar pentru un bilet cu 2 c─âl─âtorii vom pl─âti 3 lei, cu 50 de bani mai mult.Un bilet de expres s-a scumpit cu 40 de bani. Un abonament pe o singur─â linie, pentru 30  de zile, cost─â 53 de lei, iar un abonament general pentru 30 de zile a ajuns la 93 de lei. ├Än tot acest timp, angaja┼úii de la RATT stau cu frica ├«n s├ón c─â poate chiar m├óine ei ar putea fi urm─âtorii disponibiliza┼úi. Directorul tehnic, Ioan Goia, se simte curat ca lacrima. Fostul director general, Eugen St─ânescu, ┼či-a luat un concediu la ┼úar─â, iar actualul director general interimar, Marcel Nicola, pare o marionet─â nevinovat─â ├«n scandalul care poate aduce RATT la faliment.

Comentarii

comentarii